1061-IPTPP3.4512.414.2016.2.MWj - Ustalenie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo-wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.414.2016.2.MWj Ustalenie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo-wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 30 sierpnia 2016 r.) w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo-wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych Powiatu... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo-wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych Powiatu....

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 30 sierpnia 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Powiat... jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535, z późn. zm.) nie uznaje się podatnika - Powiatu... w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, prawa dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powiat... realizuje swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6, 13 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a mianowicie wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, ochrony środowiska i przyrody i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Powiat wystąpił o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW w... na zakup sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo - wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych Powiatu....

Powiat... posiada ogółem 332 km dróg kategorii powiatowej, w tym dróg zamiejskich 325 km i dróg miejskich 7 km (z dokładnością do pełnego k.m.). Na dzień dzisiejszy ze względu na duży zakres prac utrzymaniowych na drogach i braki w wyposażeniu sprzętowym występują trudności z utrzymaniem we właściwym stanie rowów przydrożnych oraz właściwego stanu zieleni przydrożnej w okresie letnim w zakresie systematycznego koszenia traw, wykaszania chwastów, wycinania odrostów i innych prac porządkowych na poboczach i rowach drogowych.

Zakupiony sprzęt pozwoli na utrzymanie w należytym stanie rowów przydrożnych i przepustów, uporządkowanie odwodnienia i równoczesnym utrzymaniem zieleni zapewniając przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się chwastów i chorób roślin oraz w znacznym stopniu podniesiona zostanie estetyka dróg powiatowych i wyeksponowane walory ekologiczne powiatu.... Zakupiony sprzęt powstrzyma nadmierną degradację pasa drogowego wraz z przyległymi gruntami przed ich zalaniem.

Zgodnie z naczelną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jaki towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik może dokonać odliczenia tej części podatku naliczonego, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego i powstanie zobowiązania podatkowego.

Powiat nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku od zakupu ww. sprzętu, który nie będzie w ogóle wykorzystywany do świadczenia przez Powiat czynności opodatkowanych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z zakupem sprzętu do prowadzenia robót odwadniających będą wystawione na Zarząd Dróg Powiatowych w..., który jest jednostką organizacyjną Powiatu.... Przy pomocy Zarządu Dróg Powiatowych, Zarząd Powiatu wykonuje zadania w zakresie dróg publicznych. Zakupiony sprzęt będzie bezpośrednio przekazany dla Zarządu Dróg Powiatowych, gdyż faktura wystawiona na Zarząd Dróg Powiatowych w... skutkuje sporządzeniem protokołu odbioru przez Zarząd Dróg. Sprzęt zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych i pozostanie w użytkowaniu jednostek organizacyjnych powiatu.

Zarząd Dróg Powiatowych w... nie jest podatnikiem podatku VAT. Czynności wykonywane przez Zarząd Dróg Powiatowych w... nie są ewidencjonowane w prowadzonych przez Zarząd ewidencjach i rozliczane w jego deklaracjach, gdyż nie jest zarejestrowanym jako podatnik VAT.

Powiat nie dokonuje w swoich rejestrach i deklaracjach rozliczeń czynności wykonywanych przez Zarząd Dróg powiatowych w.... W powiecie centralizacja rozliczeń VAT będzie wprowadzona od stycznia 2017 r.

Zarząd Dróg Powiatowych jako jednostka organizacyjna Powiatu... jest jednostką budżetową.

Zakupiony sprzęt zostanie bezpośrednio dostarczony Zarządowi Dróg Powiatowych przez sprzedawcę. Faktura dokumentująca poniesione wydatki związane z zakupem sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej będzie wystawiona na Zarząd Dróg Powiatowych. Protokół odbioru sprzętu podpisany zostanie przez osoby upoważnione z Zarządu Dróg Powiatowych. Sprzęt zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych i pozostanie w użytkowaniu tej jednostki. Zarząd Dróg Powiatowych dokona zapłaty za fakturę dotyczącą zakupu sprzętu. Powiat... wykonuje uprawnienia właścicielskie do całego mienia będącego w użytkowaniu jednostek organizacyjnych Powiatu. Sprzęt nie będzie przekazywany od Powiatu..., ale bezpośrednio z zakupu, Zarząd Dróg dokona zapłaty bezpośrednio sprzedawcy.

Zakres pytania dotyczy zakupu przedmiotowego sprzętu przed centralizacją rozliczeń Powiatu i jego jednostek organizacyjnych. Powiat... nie będzie składał korekt deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których dokonany zostanie zakup przedmiotowego sprzętu i jednocześnie nie będzie za te okresy dokonywał scentralizowanych rozliczeń ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Scentralizowane rozliczenia dokonane będą od 1 stycznia 2017 r.

Zakupiony sprzęt będzie służył Zarządowi Dróg Powiatowych do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat... może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo-wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych Powiatu....

Zdaniem Wnioskodawcy.

Powiat... nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo-wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych Powiatu... w ramach ubiegania się o dofinansowanie z WFOŚiGW w.... Zakupiony sprzęt będzie służyć użyteczności publicznej, nie będzie wykorzystywany do świadczenia czynności opodatkowanych. Powiat... nie będzie posiadał prawa do odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i posiada osobowość prawną. Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Do zadań własnych powiatu należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o samorządzie powiatowym), ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy o samorządzie powiatowym) oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami.

Powiat, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), który stanowi, że sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe stosują zasady gospodarki finansowej określone w niniejszej ustawie.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych).

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jednostka organizacyjna wykonująca we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika.

Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest, oprócz osoby fizycznej czy prawnej, również wyodrębnionej jednostce organizacyjnej samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Należy ponadto zwrócić uwagę na art. 9 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., zgodnie z którym podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Określenie samodzielności w tym znaczeniu ma charakter obiektywny, co oznacza, że ustalenia czy dana jednostka działa "samodzielnie" należy dokonać na podstawie obiektywnych kryteriów, a nie w sposób o charakterze uznaniowym przez jednostkę nadrzędną dla danego podmiotu. Ponadto należy wskazać, że ustaleń tych należy dokonywać na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wspólnotowych w oderwaniu od skutków konwencjonalnych na gruncie prawa cywilnego i przepisów samorządowych.

Jednym z kryteriów jest przede wszystkim ustalenie, czy dana jednostka ponosi ryzyko gospodarcze, czy też to ryzyko ponosi jednostka nadrzędna (por. pkt 35 wyroku TSUE w sprawie C-210/04). Kolejnym kryterium, według TSUE, decydującym o ustaleniu samodzielności, jest odpowiedzialność za szkody poniesione wobec osób trzecich (por. wyrok w sprawie C-202/90 pkt 15).

W tym miejscu należy zauważyć, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Zgodnie z powyższym oraz komunikatem Ministerstwa Finansów z dnia 29 września 2015 r. w sprawie objętej ww. wyrokiem TSUE zakłada się obowiązkowe "scentralizowanie" w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, do momentu obowiązkowego "scentralizowania" nie będą kwestionowane rozliczenia dokonywane z zastosowaniem obecnego modelu rozliczeń.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat... jako jednostka samorządu terytorialnego, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat wystąpił o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW w... na zakup sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo - wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych Powiatu.... Powiat nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku od zakupu ww. sprzętu, który nie będzie w ogóle wykorzystywany do świadczenia przez Powiat czynności opodatkowanych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z zakupem sprzętu do prowadzenia robót odwadniających będą wystawione na Zarząd Dróg Powiatowych w..., który jest jednostką organizacyjną (jednostką budżetową) Powiatu.... Zakupiony sprzęt będzie bezpośrednio przekazany dla Zarządu Dróg Powiatowych, gdyż faktura wystawiona na Zarząd Dróg Powiatowych w... skutkuje sporządzeniem protokołu odbioru przez Zarząd Dróg. Zarząd Dróg Powiatowych dokona zapłaty za fakturę dotyczącą zakupu sprzętu. Powiat... wykonuje uprawnienia właścicielskie do całego mienia będącego w użytkowaniu jednostek organizacyjnych Powiatu. Sprzęt nie będzie przekazywany od Powiatu..., ale bezpośrednio z zakupu. Zarząd Dróg dokona zapłaty bezpośrednio sprzedawcy. Sprzęt zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych i pozostanie w użytkowaniu jednostek organizacyjnych powiatu.

Zarząd Dróg Powiatowych w... nie jest podatnikiem podatku VAT. Czynności wykonywane przez Zarząd Dróg Powiatowych w... nie są ewidencjonowane w prowadzonych przez Zarząd ewidencjach i rozliczane w jego deklaracjach, gdyż nie jest zarejestrowanym jako podatnik VAT. Zakupiony sprzęt będzie służył Zarządowi Dróg Powiatowych do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powiat nie dokonuje w swoich rejestrach i deklaracjach rozliczeń czynności wykonywanych przez Zarząd Dróg powiatowych w.... Zakres pytania dotyczy zakupu przedmiotowego sprzętu przed centralizacją rozliczeń Powiatu i jego jednostek organizacyjnych. Powiat... nie będzie składał korekt deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których dokonany zostanie zakup przedmiotowego sprzętu i jednocześnie nie będzie za te okresy dokonywał scentralizowanych rozliczeń ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Scentralizowane rozliczenia dokonane będą od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3, pkt 4, pkt 5 ustawy faktura powinna zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit.b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie faktycznym nabywcą sprzętu do prowadzenia robót odwadniających będzie Zarząd Dróg Powiatowych w..., na którego będą wystawiane faktury.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca nie może odliczać podatku naliczonego z faktur wystawionych na Zarząd Dróg Powiatowych w..., ponieważ w swoich rozliczeniach Wnioskodawca uwzględnia odrębność rozliczeń podatkowych dokonywanych przez jej jednostki organizacyjne. Zatem faktury wystawione na Zarząd Dróg Powiatowych w... nie mogą być uwzględnione przez Powiat w jego rozliczeniach w podatku VAT.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia sprzętu do prowadzenia robót odwadniających udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu do prowadzenia robót odwadniających w celu poprawy warunków gruntowo-wodnych oraz utrzymania zieleni przydrożnej w pasach dróg powiatowych Powiatu..., ponieważ Wnioskodawca w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia fakt odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez jego jednostki organizacyjne i zakres pytania dotyczy okresów rozliczeniowych, kiedy Powiat będzie rozliczał się odrębnie od swoich jednostek organizacyjnych. Zatem faktury wystawione na Zarząd Dróg Powiatowych w... nie będą mogły być uwzględnione przez Powiat w jego rozliczeniach w podatku VAT i nie będą mogły stanowić podstawy do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z faktem, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT, to pomimo odmiennej argumentacji, uznano stanowisko za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w okolicznościach przedstawionych we wniosku i traci swą aktualność dla okresów, od których Gmina dokona scentralizowania rozliczeń ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl