1061-IPTPP3.4512.198.2016.2.IŻ

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.198.2016.2.IŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) i § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2016 r. (data wpływu 4 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2016 r. (data wpływu 29 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości używania kasy rejestrującej w nowej działalności gospodarczej po dokonaniu wymiany pamięci ww. kasy rejestrującej - jest prawidłowe

* obowiązku zwrotu odliczonej kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej zlikwidowanej przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania - jest prawidłowe

* prawa do odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na wymianę modułu pamięci lub zakup kasy rejestrującej do nowopowstałej działalności gospodarczej osoby fizycznej - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości używania kasy rejestrującej w nowej działalności gospodarczej po dokonaniu wymiany pamięci ww. kasy rejestrującej,

* obowiązku zwrotu odliczonej kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej zlikwidowanej przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania,

* prawa do odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na wymianę modułu pamięci lub zakup kasy rejestrującej do nowopowstałej działalności gospodarczej osoby fizycznej,

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 czerwca 2016 r. (data wpływu 29 czerwca 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni od 23 lutego 2005 r. prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Prywatny Gabinet Stomatologiczny... wykonując praktykę lekarską dentystyczną. Kasę fiskalną nabyła i zarejestrowała w 2015 r. w związku z czym uzyskała odliczenie od podatku w wysokości 700 zł.

Ww. działalność Wnioskodawczyni zlikwidowała w dniu 31 marca 2016 r. i wyrejestrowała ją z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W dniu 6 kwietnia 2016 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do CEiDG o ponowne zarejestrowanie działalności gospodarczej z datą rozpoczęcia działalności od dnia 1 grudnia 2016 r. pod firmą... pod tym samym numerem REGON i NIP oraz przy tym samym rodzaju działalność wg PKD. Wnioskodawczyni zamierza korzystać z dotychczasowej kasy fiskalnej.

Wnioskodawczyni nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W nowopowstałej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nowa działalność gospodarcza została przez Wnioskodawczynię zarejestrowana 6 kwietnia 2016 r. i będzie polegać wyłącznie na prowadzeniu praktyki lekarskiej dentystycznej zgodnie z oznaczeniem w PK.D 86.23.Z. Datą rozpoczęcia działalności będzie 1 grudnia 2016 r. Nie upłynie okres trzech lat od rozpoczęcia użytkowania kasy rejestrującej będącej przedmiotem pytania nr 1 do czasu jej zlikwidowania/zaprzestania użytkowania. W deklaracjach VAT-7 w zlikwidowanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie dokonała odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. Wnioskodawczyni otrzymała zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. Po zakończeniu działalności gospodarczej, o której mowa w pytaniu 1 wniosku Wnioskodawczyni nie dokonała odczytu kasy rejestrującej. Wnioskodawczyni nie dokonała wymiany modułu pamięci posiadanej kasy rejestrującej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

W powyższym stanie rzeczy czy:

* Wnioskodawczyni może używać dotychczasowej kasy fiskalnej po zakończeniu pracy kasy w trybie fiskalnym, wyrejestrowaniu jej w Urzędzie Skarbowym, wymianie modułu pamięci i ponownym zarejestrowaniu jej w Urzędzie Skarbowym...,

* Wnioskodawczyni będzie musiała dokonać zwrotu odliczenia od podatku w kwocie 700 zł na rzecz Urzędu Skarbowego również wtedy gdy będzie używać dotychczasowej kasy ale z wymienionym modułem pamięci...,

* czy w przypadku konieczności zwrotu 700 zł. Wnioskodawczyni uzyska prawo do odliczenia lub zwrotu kosztów wymiany modułu lub kupna nowej kasy ponownie.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

1. Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać z dotychczasowej kasy fiskalnej po wykonaniu raportu dobowego okresowego, złożeniu wniosku do Urzędu Skarbowego o dokonanie odczytu pamięci kasy, złożenia wniosku o wyrejestrowaniu kasy z ewidencji, protokolarnym odczycie pamięci kasy fiskalnej w obecności serwisanta i pracownika Urzędu Skarbowego, po wymianie modułu pamięci kasy ponownym jej zafiskalizowaniu i dokonaniu zgłoszenia aktualizacyjnego w Urzędzie Skarbowym po nadaniu nowego unikatowego numeru.

2. Wnioskodawczyni będzie musiała dokonać zwrotu kwoty 700 zł pozyskanej tytułem odliczenia za zakup kasy, ponieważ dokonuje jej wyrejestrowania przed upływem trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania.

3. Wnioskodawczyni uzyska prawo do odliczenia od podatku kosztów zakupu nowej kasy względnie wymiany modułu pamięci w dotychczasowej kasie w przypadku podjęcia przez nią nowej działalności gospodarczej, w wysokości do 700 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* możliwości używania kasy rejestrującej w nowej działalności gospodarczej po dokonaniu wymiany pamięci ww. kasy rejestrującej - jest prawidłowe

* obowiązku zwrotu odliczonej kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej zlikwidowanej przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania - jest prawidłowe

* prawa do odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na wymianę modułu pamięci lub zakup kasy rejestrującej do nowopowstałej działalności gospodarczej osoby fizycznej - jest nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710) zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 1 art. 111 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363).

Stosownie do § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

1.

złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia - w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;

2.

dokonaniem fiskalizacji kasy.

W myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o fiskalizacji kasy - rozumie się przez to jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego. Zaś § 2 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących podaje, że przez moduł fiskalny kasy rozumie się urządzenie ewidencjonujące obrót i wyliczające kwoty podatku, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy.

Jak wynika z zapisu § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

1.

wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2.

składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;

3.

składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;

4.

dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Stosownie do zapisu § 15 ust. 2 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

W tym miejscu trzeba podkreślić, że kasa rejestrująca jest szczególnym urządzeniem, którego podstawowym zadaniem jest nie tylko rzetelne dokumentowanie osiąganych przez podatników obrotów i podatku należnego, ale również stworzenie dokładnego mechanizmu kontroli obrotów z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, czyli na rzecz podmiotów niezainteresowanych uzyskaniem potwierdzenia dokonanej transakcji. Tym samym, zadaniem regulacji dotyczących realizacji obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest także zapobieganie ewentualnym nadużyciom. Natomiast w przypadku podatników zwolnionych, rzetelna mechaniczna kontrola uzyskiwanych przez nich obrotów pozwala również na dokładne ustalenie momentu przekroczenia kwoty granicznej, która uprawnia do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku.

Użytkowanie kasy rejestrującej musi być zatem zgodne z przepisami określonymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w aktach wykonawczych i nadzorowane jest zarówno przez podmiot prowadzący serwis główny, jak i właściwy miejscowo urząd skarbowy.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Jak wynika z zapisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Na podstawie art. 111 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot;

2.

określi przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy Minister Finansów wydał 27 grudnia 2010 r. rozporządzenie w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej "odliczeniem", lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

1.

złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;

2.

rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej "potwierdzeniem";

3.

posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Przepis § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących stanowi, iż w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, jest dokonywany na wniosek podatnika składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z powołanych przepisów wynika, że ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania.

Natomiast na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

1.

zaprzestaną działalności;

2.

nastąpi otwarcie likwidacji;

3.

zostanie ogłoszona upadłość;

4.

nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;

5.

dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, oraz w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, odnosi się tylko do tych kas, których te warunki lub przypadki dotyczyły (§ 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących).

Wątpliwości Wnioskodawczyni w pytaniu Nr 1 dotyczą tego, czy Wnioskodawczyni może używać dotychczasowej kasy fiskalnej po zakończeniu pracy kasy w trybie fiskalnym, wyrejestrowaniu jej w Urzędzie Skarbowym, wymianie modułu pamięci i ponownym zarejestrowaniu jej w Urzędzie Skarbowym.

Odnośnie pytania Nr 1, należy stwierdzić, że jak wynika z zapisu § 15 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym Wnioskodawczyni musi dokonać przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego. Wnioskodawczyni może wykorzystywać kasę rejestrującą w nowopowstałej działalności gospodarczej po dokonaniu wymiany modułu oraz - stosownie do § 13 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących - po złożeniu zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz dokonaniu fiskalizacji kasy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania Nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawczyni w pytaniu Nr 2 dotyczą kwestii, czy jeśli kasa rejestrująca z wymienionym modułem pamięci będzie nadal używana w nowopowstałej działalności gospodarczej, to czy zachodzi konieczność zwrotu na rzecz urzędu skarbowego otrzymanej ulgi z tytułu zakupu kasy.

Należy stwierdzić, iż w myśl zapisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania.

Wnioskodawczyni rozpoczęła użytkowanie kasy w 2015 r. natomiast w roku bieżącym tj. 31 marca 2016 r. zlikwidowała działalność gospodarczą, czyli nastąpi zaprzestanie użytkowania kasy rejestrującej w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania. Zatem stosownie do art. 111 ust. 6 ustawy, nastąpi konieczność zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawczyni w pytaniu Nr 3 jest kwestia czy w przypadku konieczności zwrotu 700 zł. Wnioskodawczyni uzyska prawo do odliczenia lub zwrotu kosztów wymiany modułu lub kupna nowej kasy ponownie.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, w stosunku do której powstał już obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej - nie ma prawa do odliczenia kwot wydatkowanych na zakup nowych kas w nowopowstałej działalności gospodarczej.

Jak wcześniej wskazano, ulga z tytułu zakupu kas rejestrujących dotyczy tylko kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania, należy zatem stwierdzić, że prawo do skorzystania z ww. ulgi jest prawem przysługującym podatnikowi jednorazowo w trakcie jego działalności gospodarczej. Dlatego też Wnioskodawczyni nie nabędzie ponownie prawa do ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej lub wymiany modułu pamięci używanej kasy, ponieważ nie jest podatnikiem, który rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytani Nr 3, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl