1061-IPTPP2.4512.96.2016.3.PRP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP2.4512.96.2016.3.PRP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2016 r. (data wpływu 4 marca 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 4 kwietnia 2016 r.) oraz z dnia 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności rejestracji na formularzu VAT-R oraz złożenia deklaracji VAT-9M od importu usługi kształcenia zawodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku importu usługi kształcenia zawodowego, konieczności rejestracji na formularzu VAT-R oraz złożenia deklaracji VAT-9M od importu ww. usługi. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 1 kwietnia 2016 r. oraz z dnia 21 kwietnia 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska w zakresie pytania nr 2 oraz opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół Ekonomicznych im....to samorządowa jednostka budżetowa. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.

W 2015 r. Szkoła podpisała umowę finansową z Fundacją Rozwoju Systemów Edukacji na realizację projektu pt.: "..." w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt zakłada wyjazd 30 uczniów technikum na praktyki zawodowe w terminie 06.05.2016 do 5 czerwca 2016 r. Uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych w... uczący się w zawodzie technik hotelarstwa, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik logistyk i technik informatyk będą odbywać 4-tygodniowe bezpłatne praktyki zawodowe we Włoszech. Ponieważ uczestnikami projektu będzie młodzież szkolna i Szkoła będzie organizatorem całego przedsięwzięcia, uczniom towarzyszyć będzie 2 opiekunów (nauczycieli) - których zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i właściwych warunków pobytu, a także współpraca z miejscem praktyk i nadzór nad przebiegiem praktyki zawodowej. Zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie, nadrzędnym celem projektu jest odbycie przez uczniów miesięcznej praktyki zawodowej, określonej w programie nauczania technikum, doskonalenie znajomości języka angielskiego, podstaw języka włoskiego oraz zdobycie nowych umiejętności i kompetencji zawodowych. Ponadto pokonanie barier językowych, kulturowych i społecznych wśród uczniów oraz realizacja europejskiego wymiaru kształcenia młodego człowieka jako obywatela "świata".

Organizacją partnerską i jednocześnie kontrahentem świadczącym usługę organizacji w pełnym zakresie praktyk zawodowych na rzecz Zespołu Szkół Ekonomicznych w... będzie..., z siedzibą we Włoszech. Kontrahent z Włoch nie posiada na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i nie jest podmiotem zarejestrowanym w Polsce. Jest to akredytowane centrum szkoleniowe, które zajmuje się promocją, organizacją oraz zarządzaniem stażami zawodowymi oraz programami edukacyjnymi dla uczniów, kadry nauczycielskiej, młodych pracowników oraz organizacji z całej Europy.

Misją... jest zapewnianie doświadczeń z zakresu edukacji w miejscach, które ze względu na swą gospodarczą, historyczną oraz społeczną specyfikę umożliwiają rozwój kariery zawodowej beneficjentów. Zgodnie z misją firmy, agencje w... i... pełnią rolę ścieżek zapewniających dostęp do świata nauki, gdzie istnieje możliwość łączenia potrzeb organizacji i każdego klienta z wiedzą specjalistyczną oraz życiem towarzyskim na terenie danego miejsca.

W ramach umowy, która będzie podpisana z partnerem.... ma zapewnić:

* zorganizowanie praktyk zawodowych w instytucjach o profilu zgodnym z kierunkiem kształcenia uczestników (30 uczniów) w wymiarze 4 tygodni,

* zorganizowanie transportu wewnętrznego dla uczestników projektu zgodnie z rozlokowaniem zakładów, w których odbywać się będą praktyki,

* zorganizowanie zakwaterowania z wyżywieniem (śniadanie i obiadokolacja) dla uczniów i opiekunów,

* zorganizowanie intensywnego 10-cio godzinnego kursu języka włoskiego,

* zorganizowanie wycieczek kulturoznawczych dla uczestników projektu i opiekunów,

* zorganizowanie zakwaterowania z wyżywieniem (śniadanie i obiadokolacja) oraz transportu wewnętrznego dla nauczycieli w czasie wizyty monitorującej,

* zapewnienie na miejscu (...) obecności osoby odpowiedzialnej za zarządzanie sytuacjami kryzysowymi i opiekę nad projektem od strony administracyjnej.

Usługi praktyk zawodowych:

* będą świadczone na rzecz Zespołu Szkół Ekonomicznych im....,

* będą usługami kształcenia zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w § 3 ust. 1, § 4 ust. 1, ust. 3, ust. 4, ust. 6, § 6 ust. 1, ust. 2, § 8 ust. 1, ust. 2, § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. , Nr 244, poz. 1626),

* będą usługami w całości finansowanymi ze środków publicznych,

* będą świadczone w ramach kształcenia zawodowego uczniów szkół ponadgimnazjalnych,

* pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników i mają na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych,

* będą usługami niezbędnymi do wykonania przez Wnioskodawcę usługi kształcenia w Technikum, odbycie tych praktyk jest niezbędne do ukończenia przez ucznia szkoły.

Środki otrzymane przez Zespół Szkół Ekonomicznych im...., na realizacje praktyk wymienione są w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych art. 5 ust. 1 i służą bezpośrednio nauce zawodu w Dziale Oświata i Wychowanie.

Szkoła w zakresie prowadzonej działalności podstawowej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu przepisów art. 28a ustawy o VAT. Korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i art. 43 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Oprócz działalności edukacyjnej Szkoła wykonuje usługi najmu, korzystając przy tym ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto, w uzupełnieniach wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż:

1. nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Faktura potwierdzająca wykonanie usług opisanych we wniosku będzie wystawiona na Zespół Szkół Ekonomicznych im.....

3. Szkoła w zakresie prowadzonej działalności podstawowej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu przepisów art. 28a ustawy o VAT. Korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i art. 43 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Jednak oprócz działalności edukacyjnej Szkoła wykonuje usługi najmu, korzystając przy tym ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

4. Kontrahent Wnioskodawcy nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, gdyż nie jest instytucją polską i nie podlega prawu polskiemu.

5. Kontrahent Wnioskodawcy nie ma statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

6. Kontrahent nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - posiada akredytację regionu Basilicata - w rozumieniu przepisów prawa włoskiego (akredytacja...).

7. Szkoła posiada Umowę finansową z Fundacją Rozwoju Systemów Edukacji na realizację projektu pt.: "..." potwierdzającą przyznanie dofinansowania projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Przyznane środki na realizację praktyk wymienione są w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych art. 5 ust. 1 i służą bezpośrednio nauce zawodu w Dziale Oświata i Wychowanie. Przyznane środki wprowadzone zostały do planu finansowego Szkoły Uchwałą Rady Powiatu w... i będą służyły finansowaniu usług wskazanych we wniosku.

8. Wycieczki kulturoznawcze obejmują zarówno zwiedzanie zakładów pracy, takich jak: hotele, restauracje, punkty gastronomiczne, biura turystyczne i punkty informacji turystycznej, firmy transportowe, przedsiębiorstwa logistyczno-spedycyjne, firmy komputerowe i świadczące usługi reklamowe oraz z zakresu dostępu do Internetu i serwisowania sprzętu ICT, jak i zwiedzanie zabytków oraz poznawanie architektury i kultury włoskiej. Wycieczki kulturoznawcze będą miały następujący przebieg: Podczas zwiedzania włoskich zakładów pracy uczniowie będą: obserwować pracę i wykonywane zadania zawodowe przez pracowników oraz panujące relacje społeczne i interpersonalne; będą z nimi przeprowadzać wywiady, zadawać im pytania dotyczące specyfiki pracy na włoskim, europejskim rynku pracy; będą prowadzić dokumentację fotograficzną i merytoryczną; będą poznawać nowe rozwiązania techniczno-technologiczne oraz ICT w odwiedzanych zakładach. Podczas zwiedzania zabytków uczniowie będą dokumentować historię poprzez robienie notatek i zdjęć do prezentacji; będą poznawać architekturę europejskiego kraju; będą się uczyć i poszerzać znajomość nowożytnego języka; będą poznawać też kulturę społeczną i pokonywać bariery językowe, kulturowe i społeczne.

9. Wycieczki kulturoznawcze zapewnią prawidłowy i właściwy przebieg praktyki zawodowej, która ma umożliwić uczniom poznanie rzeczywistych warunków pracy jakie panują w rożnych regionach Włoch, jako jednego z europejskich krajów. W czasie zwiedzania zakładów pracy uczniowie będą poznawać i obserwować specyfikę pracy we włoskich firmach, obserwować relacje panujące pomiędzy pracownikami, poznawać i obejmować postawy i komunikację społeczną oraz interpersonalną we włoskich hotelach, restauracjach, firmach branży transportowo-spedycyjno-logistycznej oraz informatycznej. Zwiedzanie włoskich zakładów pracy położonych w różnych obszarach geograficznych umożliwi odbycie praktyki zawodowej zapewniającej uczniom realizację europejskiego wymiaru kształcenia i przygotowanie go do bycia mobilnym, kreatywnym, umiejącym się dostosować do wymagań stawianych przez zjednoczony europejski rynek pracy. Pozwoli to też na poznanie kultury społecznej i szeroko rozumianej kultury pracy. Poznanie architektury, kultury włoskiej oraz ich historii pozwoli uczniom w pełni stać się "obywatelem świata", który będzie potrafił umiejętnie pokonywać bariery kulturowe i społeczne. Wycieczki kulturoznawcze stanowią znakomite uzupełnienie dla codziennej pracy uczniów służącej podnoszeniu umiejętności zawodowych. Pozwalają też lepiej zrozumieć specyfikę lokalnego rynku pracy, poszerzają horyzonty myślowe uczniów i zwiększają ich wrażliwość na piękno architektury i dzieł sztuki. Poznając kulturę narodów wpływa się na zwiększenie świadomości kulturowej młodego człowieka, co przyczynia się do propagowania postaw tolerancji i szacunku wobec innych kultur. Uczniowie w zawodzie technik logistyk w czasie wycieczek kulturoznawczych do... i... będą poznawać historię i zasady organizacji transportu lądowego, miejskiego, wodnego śródlądowego, zasady zarządzania systemami logistycznymi miasta, transportu miejskiego i logistyki miejskiej. W czasie wycieczek kulturoznawczych uczniowie zapoznają się również z tematyką ochrony środowiska, gospodarki odpadami komunalnymi i przemysłowymi. Uczniowie będą mieli możliwość zaobserwowania wykorzystania różnorodnych środków transportu drogowego, kolejowego, wodnego i morskiego oraz nowych rozwiązań techniczno-technologicznych stosowanych w zwiedzanych zakładach pracy i obiektach kulturalno-historycznych. Uczniowie w zawodzie technik informatyk w czasie wycieczek kulturoznawczych do... i... będą poznawać historię i zasady stosowania systemów komputerowych, systemów baz danych oraz tworzenia i wykorzystania aplikacji internetowych w celu ułatwienia turystom zwiedzania wyżej wymienionych miast. Uczniowie będą też mieli możliwość zaobserwowania w zwiedzanych zakładach pracy i obiektach kulturalno-historycznych nowych rozwiązań z zakresu technologii ICT i TIK. Uczniowie w zawodzie technik hotelarstwa w czasie wycieczek kulturoznawczych do... i... będą poznawać historię miejsc, wiedzę praktyczną z zakresu funkcjonowania hoteli, restauracji, biur podróży, punktów informacji turystycznej. Poznają też zasady współżycia społecznego w społeczeństwie wielokulturowym jak również relacje interpersonalne między pracownikami i gośćmi obiektów hotelarsko-gastronomicznych. Zapoznają się z informatycznymi systemami obsługi gościa hotelowego, rezerwacji miejsc noclegowych, planowania organizacji pracy w różnych obiektach. Uczniowie w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych w czasie wycieczek kulturoznawczych do... i... będą poznawać w zwiedzanych obiektach hotelarskich, restauracjach oraz innych obiektach gastronomicznych zasady funkcjonowania kuchni oraz poznają regionalne i włoskie tradycyjne potrawy, np.w... - tiramisu, jego przygotowanie, serwowanie i zasady obsługi gościa. Zaobserwują też wykorzystywane nowe rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne w funkcjonowaniu placówek gastronomicznych.

10. Głównym celem wycieczek kulturoznawczych będzie poznanie specyfiki włoskiego rynku pracy oraz zasad organizacji pracy i stosunków międzyludzkich na przykładzie zwiedzanych hoteli, restauracji, punktów i lokali gastronomicznych, biur turystycznych i punktów informacji turystycznej, firm branży transportowo-logistyczno-spedycyjnej, firm komputerowych i świadczących usług z zakresu serwisowania sprzętu komputerowego oraz dostępu do Internetu. Będą również poznawać włoską kulturę, kuchnię, mentalność, postawy społeczne i zawodowe oraz interpersonalne, zgłębiać i kształtować umiejętności zawodowe oraz poszerzać wiedzę z zakresu historii i architektury jak również przełamywać szeroko rozumiane bariery językowe, kulturowe, społeczne i zawodowe. Celem wycieczek kulturoznawczych będzie też kształtowanie odpowiedzialności zawodowej oraz dowartościowanie praktycznego wymiaru uczenia się (jakim są staże i praktyki zagraniczne), zwiększenie mobilności młodych osób na europejskim rynku pracy, poprawa wizerunku kształcenia i szkolenia zawodowego, jak również zwiększenie szans młodzieży na zatrudnienie.

11. W okresach rozliczeniowych, w których będzie nabywana usługa od firmy włoskiej, Szkoła będzie odrębnym podatnikiem podatku VAT od jednostki samorządu terytorialnego.

12. Jednostka samorządu terytorialnego za okresy rozliczeniowe, w których Szkoła będzie nabywała usługę od firmy włoskiej, w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług będzie uwzględniała fakt odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez Szkołę.

13. W zakresie dotychczasowych czynności Szkoła nie ma obowiązku składania deklaracji, VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-8.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wobec zwolnienia ww. usług z podatku VAT konieczna będzie rejestracja w Urzędzie Skarbowym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (importu usług) na formularzu VAT-R, a następnie złożenie deklaracji VAT-9M, wykazującej wartość opodatkowania ww. usług bez wartości podatku należnego (poz. 10, 11 deklaracji)... (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w pismach stanowiących uzupełnienie wniosku), jako podatnik zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) obowiązuje również art. 99 ust. 7 ustawy o VAT, z którego wynika, że nie musi on składać w Urzędzie Skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne. Ponadto, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, Zespół Szkół Ekonomicznych w... będzie usługobiorcą usług świadczonych przez podatnika niemającego siedziby działalności gospodarczej na terenie kraju jest zwolniony z obowiązku składania ww. deklaracji.

Biorąc pod uwagę, że Szkoła korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c, to zgodnie z art. 99 ust. 7 ustawy o VAT nie musi składać deklaracji podatkowych za okresy miesięczne. Zatem w stosunku do usług, które będą świadczone przez zagranicznego kontrahenta w związku z realizacją projektu, służących bezpośrednio nauce zawodu i finansowanych ze środków publicznych, również będzie obowiązywał zapis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c oraz art. 99 ust. 7 ustawy o VAT, a więc szkoła nie będzie zobowiązana składać miesięcznych deklaracji podatkowych.

Zważywszy na to, że Szkoła korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c, oraz zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, to zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT może złożyć zgłoszenie rejestracyjne, jednak nie ma takiego obowiązku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok TSUE C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 wynika zatem, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, co oznacza, że wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Mając powyższe na uwadze oraz wystosowany przez Ministerstwo Finansów komunikat z dnia 29 września 2015 r. w sprawie objętej ww. wyrokiem TSUE, w którym wskazano, że zostaną podjęte odpowiednie prace legislacyjne w celu uregulowania przedmiotowych zagadnień oraz z uwagi na fakt, że stosowany obecny model rozliczeń nie będzie kwestionowany, Organ udziela odpowiedzi na złożony wniosek.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, iż tut. Organ w interpretacji indywidualnej nr 1061-IPTPP2.4512.76.2016.3.PRP wskazał, iż skoro Wnioskodawca spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy - to miejscem świadczenia i opodatkowania kompleksowej usługi kształcenia zawodowego świadczonej przez firmę włoską będzie - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy - miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski. W konsekwencji Zainteresowany, stosownie do warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, z tytułu nabycia przedmiotowej usługi, zobowiązany będzie do rozpoznania importu usług.

Według art. 96 ust. 1 ustawy - podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. (art. 96 ust. 3 ustawy)

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy - naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Artykuł 97 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6 (art. 97 ust. 2 ustawy).

Na mocy art. 97 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług.

Zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy - naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca z tytułu nabycia przedmiotowej usługi kształcenia zawodowego, do której - jak wskazano wyżej - będzie miał zastosowanie art. 28b ust. 1 ustawy, stanowiącego dla niego import usługi, będzie zobowiązany do rejestracji dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzez złożenie stosownego zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ustawy.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W świetle art. 99 ust. 9 ustawy - w przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5 i 8 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 99 ust. 14 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Realizując powyższą delegację ustawową, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. , poz. 914, z późn. zm.) określił wzory deklaracji wraz z objaśnieniami dotyczącymi sposobu ich wypełnienia.

Przepis § 1 pkt 3 ww. rozporządzenia określa wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-9M), o której mowa w art. 99 ust. 9 ustawy, wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Według powyższego wzoru, deklaracja VAT-9M jest przeznaczona dla podatników niemających obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D lub VAT-8, dokonujących importu usług lub nabycia towarów oraz usług, dla których są podatnikami.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy zauważyć, że w związku z importem przedmiotowej usługi, świadczonej przez podmiot mający siedzibę we Włoszech, dla których Wnioskodawca będzie podatnikiem i w sytuacji, gdy nie ma on obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D lub VAT-8, to ww. nabycie Wnioskodawca winien wykazać w deklaracji VAT-9M. Jednakże co do sposobu wypełnienia ww. deklaracji należy wskazać, że skoro dla importu przedmiotowej usługi nie zostanie wygenerowany podatek należny, wówczas pozycja 11 deklaracji VAT-9M, której wzór obowiązuje dla rozliczeń od kwietnia 2013 r., winna zawierać wartości ze stawką VAT "zwolnione".

Jednocześnie w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania powołany przez Wnioskodawcę art. 99 ust. 7 ustawy, gdyż odnosi się on do deklaracji miesięcznych składanych przez podatników, a Wnioskodawca będzie miał obowiązek złożyć deklarację VAT-9M na podstawie art. 99 ust. 9 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie konieczności rejestracji na formularzu VAT-R oraz złożenia deklaracji VAT-9M od importu usługi kształcenia zawodowego. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku importu usługi kształcenia zawodowego, został rozpatrzony odrębną interpretacją Nr 1061-IPTPP2.4512.76.2016.3.PRP.

Ponadto tut. Organ zauważa, iż niniejsza interpretacja traci również aktualność w przypadku scentralizowania przez jednostkę samorządu terytorialnego rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, tj. rozliczania zarówno podatku należnego, jak i naliczonego od czynności dokonywanych przez wszystkie jej jednostki organizacyjne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl