1061-IPTPP2.4512.83.2016.1.SM - Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów na spektakle teatralne w sklepie internetowym lub w przypadku płatności kartą płatniczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP2.4512.83.2016.1.SM Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów na spektakle teatralne w sklepie internetowym lub w przypadku płatności kartą płatniczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2016 r. - wg daty nadania - (data wpływu 7 marca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów na spektakle teatralne w sklepie internetowym lub w przypadku płatności kartą płatniczą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów na spektakle teatralne w sklepie internetowym lub w przypadku płatności kartą płatniczą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Teatr jest samorządową jednostką kultury. Działalność Teatru prowadzona jest w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406).

1. Teatr dokonuje sprzedaży biletów wstępu do instytucji kultury (teatru) na spektakl teatralny. Jedną z przyjętych form płatności jest płatność kartą płatniczą. W opisanym przypadku Teatr dokonuje sprzedaży wstępu do Teatru w terminie późniejszym, tak więc otrzymanie zapłaty następuje przed wykonaniem usługi wstępu.

2. Inną przyjętą formą sprzedaży jest sprzedaż on-line w sklepie internetowym. W związku z tym, rodzajem sprzedaży Teatr zawarł umowę z... S.A., o przyjmowaniu zapłaty przy użyciu instrumentów płatniczych. Klient dokonuje zakupu wstępu do instytucji kultury (teatru), na spektakl teatralny, poprzez złożenie zlecenia i dokonania płatności poprzez stronę www.... S.A. zobowiązuje się do przekazania Teatrowi zlecenia w terminie 15 minut od otrzymania tego zlecenia od klienta, natomiast środki pieniężne za zrealizowaną płatność przelewane są na konto teatru nie później niż do końca następnego Dnia Roboczego po otrzymaniu płatności przez... S.A. W opisanym przypadku sprzedaż dotyczy wstępu do teatru, w terminie późniejszym, tak więc otrzymanie zapłaty następuje przed wykonaniem usługi wstępu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowo Teatr identyfikuje moment powstania obowiązku podatkowego dla podatku VAT, w przypadku płatności kartą płatniczą, jako moment otrzymania zapłaty, tj. w chwili wpływu pobranej kwoty na konto bankowe Teatru, a nie w chwili zaewidencjonowania sprzedaży przy użyciu terminala płatniczego.

2. Czy prawidłowo Teatr identyfikuje moment powstania obowiązku podatkowego dla podatku VAT, w przypadku sprzedaży w sklepie internetowym, jako moment otrzymania zapłaty, tj. z chwilą wpływu pobranej kwoty na konto bankowe Teatru, a nie przekazania przez firmę... S.A. zlecenia w sklepie internetowym.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1. W sytuacji zapłaty należności kartą płatniczą, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wpływu środków na rachunek bankowy Teatru. Dopiero wówczas mówimy o otrzymaniu zapłaty wykonania usług, wstępu do instytucji kultury (teatru) na spektakl teatralny, powodującym powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT. Teatr bowiem może dysponować środkami pieniężnymi zapłaconymi kartą płatniczą dopiero w momencie ich faktycznego uzyskania, tj. w momencie wpływu tych środków na rachunek bankowy.

2. W sytuacji zapłaty należności w sklepie internetowym, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wpływu środków na rachunek bankowy Teatru. Dopiero wówczas mówimy o otrzymaniu zapłaty tytułem wykonania usługi wstępu do instytucji kultury (teatru) spektakl teatralny, powodującym powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT. Teatr bowiem może dysponować środkami pieniężnymi zapłaconym, za pośrednictwem sklepu internetowego dopiero w momencie ich faktycznego uzyskania, tj. w momencie wpływu tych środków na rachunek bankowy Teatru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania ze sobą zagadnień objętych pytaniami 1-2, tut. Organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy).

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Według art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast jak wynika z art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis art. 19a ust. 1 ustawy, formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że moment powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Wskazać jednak należy, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca - Teatr dokonuje sprzedaży biletów wstępu na spektakle teatralne. Jedną z przyjętych form zapłaty jest płatność kartą płatniczą. Teatr dokonuje również sprzedaży ww. biletów on-line w sklepie internetowym.

Należy zauważyć, że w każdej z wymienionych we wniosku sytuacji zakupione bilety uprawniają widzów (klientów) do obejrzenia wybranego spektaklu teatralnego, tj. uprawniają do korzystania ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług wstępu do Teatru na spektakl teatralny.

Bilet jest natomiast dokumentem potwierdzającym uprawnienie do skorzystania z danej usługi. Jest znakiem legitymacyjnym potwierdzającym, że okaziciel posiada uprawnienie do skorzystania z usługi oferowanej przez przedsiębiorcę. Bilet jest dokumentem stwierdzającym istnienie określonego stosunku prawnego.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy trzeba stwierdzić, że sprzedaż biletu jest sprzedażą usługi (tekst jedn.: prawa skorzystania z usługi wstępu do Teatru na spektakl). Nabywca uiszczając należną kwotę zakupuje bilet. Nabywca biletu już w momencie jego zakupu nabywa określone prawa, zatem w tym momencie wszelkie korzyści wynikające z posiadania biletu przechodzą nabywcę biletu.

Analizując opis sprawy oraz brzmienie ww. przepisów stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tego tytułu powstaje z chwilą sprzedaży biletu (tekst jedn.: sprzedaży praw) na zasadach ogólnych wynikających z art. 19a ust. 1 ustawy, gdyż w tym momencie następuje sprzedaż usługi a nabywca nabywa określone prawo, z którego może skorzystać lub nie. W niniejszej sprawie bez znaczenia dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego jest moment otrzymania środków finansowych za dokonany zakup biletu na spektakl teatralny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl