1061-IPTPP2.4512.228.2016.1.KK - Brak opodatkowania przekazania przez gminę prawa własności instalacji solarnych, zestawów fotowoltaicznych na rzecz mieszkańców po 5 latach od zakończenia projektu za kwotę wniesionego wkładu własnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP2.4512.228.2016.1.KK Brak opodatkowania przekazania przez gminę prawa własności instalacji solarnych, zestawów fotowoltaicznych na rzecz mieszkańców po 5 latach od zakończenia projektu za kwotę wniesionego wkładu własnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2016 r. (data wpływu 24 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania przekazania przez Gminę prawa własności instalacji solarnych, zestawów fotowoltaicznych na rzecz mieszkańców po 5 latach od zakończenia projektu za kwotę wniesionego wkładu własnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania wpłat mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach usługi montażu instalacji solarnych, zestawów fotowoltaicznych oraz stawki podatku VAT dla ww. usługi montażu,

* braku opodatkowania przekazania przez Gminę prawa własności instalacji solarnych, zestawów fotowoltaicznych na rzecz mieszkańców po 5 latach od zakończenia projektu za kwotę wniesionego wkładu własnego,

* prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z budową - montażem instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 kwietnia 2014 r. Gmina... planuje w latach 2016-2020 realizację inwestycji pn. "...". Realizacja zadania rozpocznie się po uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2016-2020. Zakres wykonywanych prac to montaż około 160 sztuk instalacji kolektorów solarnych i około 15 sztuk zestawów fotowoltaicznych, które będą zamontowane na budynkach mieszkalnych nieprzekraczających 300 m2 powierzchni użytkowej.

Umowa będzie określała warunki dofinansowania ze środków europejskich nie więcej jak 85% kwoty całkowitej wydatków kwalifikowalnych projektu, wkład własny Gminy... nie mniej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu.

Na pokrycie wkładu własnego Gmina... zawarła umowy cywilno-prawne, z których wynika, że właściciele budynków mieszkalnych przed rozpoczęciem realizacji projektu wniosą wkład własny obowiązkowy w wysokości 15% zakładanych kosztów instalacji kolektorów solarnych i zestawów fotowoltaicznych montowanych w gospodarstwie domowym. Mieszkańcy Gminy... wpłacą środki finansowe na konto Gminy..., jako wkład własny 15% kosztów instalacji oraz na koszty niekwalifikowalne projektu. Będą to obowiązkowe wpłaty. W umowie będzie zapisane, że wpłata mieszkańca wchodzi w zakres wkładu własnego Gminy... w realizacji zadania w rozumieniu przepisów RPO na lata 2016-2020.

Gmina... zobowiąże się zapewnić wkład własny oraz pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowalne w ramach projektu. Montaż kolektorów słonecznych i zestawów fotowoltaicznych będzie tylko na budynkach (dachach) bądź na ścianach istniejących budynków mieszkalnych, lecz nie na odrębnej ku temu celowi przeznaczonej budowli lub gruncie.

Realizacja projektu będzie uzależniona tylko i wyłącznie od wpłaty pełnej kwoty zgodnie z zawartą umową cywilnoprawną z poszczególnymi mieszkańcami Gminy.... Brak wpłaty przez mieszkańców spowoduje wykluczenie mieszkańca z projektu, ponieważ wpłata uzależnia udział mieszkańca w projekcie.

Budynki prywatne, na których zostaną zamontowane instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne są zaliczane do budynków jednorodzinnych i nie będą przekraczały 300 m2 powierzchni użytkowej. Budynki mieszkalne, na których będą instalowane instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne, sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w:

* sekcja 1

* dział 11

* symbol PKOB 1110.

Instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne nie będą montowane na budynkach jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.

Świadczenie dokonywane na rzecz mieszkańców Gminy..., w oparciu o umowę na montaż instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych wraz z dostawą urządzeń oraz uruchomienie tego układu ma charakter usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) i nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Gmina... podpisując umowę z wykonawcą na montaż instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych z materiałów i urządzeń wykonawcy oraz umowy z mieszkańcami Gminy... na montaż instalacji solarnych i zestawy fotowoltaiczne wraz z dostawą urządzeń i uruchomieniem tych urządzeń wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę wykonywaną w ramach termomodernizacji budynków mieszkalnych. Dlatego też dokonywane przez mieszkańców Gminy... wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi termomodernizacyjnej wykonywanej w budynkach mieszkalnych.

Projekt będzie finansowany z wyodrębnionego rachunku, założonego przez Gminę.... Płatności będą dokonywane przez Gminę... odpowiednio do zakresu działań realizowanych na obszarze Gminy.... Po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura w wyniku realizacji projektu, przez 5 lat stanowić będzie własność Gminy.... Po okresie utrzymania projektu tj. po upływie 5 lat od zakończenia inwestycji instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne zostaną protokolarnie przekazane właścicielom na własność za kwotę wniesionego wkładu własnego. Z chwilą przeniesienia własności instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych właściciel budynku nie będzie ponosił żadnych kosztów wobec Gminy..., dlatego też Gmina... nie osiągnie z tego tytułu żadnych dochodów. Faktury za poniesione wydatki przy realizacji projektu będą wystawiane przez wykonawców na Gminę.... Powyższa interpretacja będzie miała zastosowanie dla Gminy....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku nr 2) Czy po przekazaniu przez Gminę... po 5 latach od zakończenia projektu prawa własności instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych na rzecz mieszkańców, na budynkach mieszkalnych na których zostały zainstalowane, za kwotę wkładu własnego - podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli tak, to według jakiej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2 Przeniesienie prawa własności instalacji solarnych i fotowoltaicznych na rzecz właścicieli budynków nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Po 5 - letnim okresie trwałości projektu mieszkańcy na budynkach, których zainstalowane będą instalacje solarne i fotowoltaiczne, przejmą prawo własności tych instalacji, bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Gminy.... Przejęcie własności zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą (Gmina...) i przyjmującą (mieszkaniec) instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne. W konsekwencji całość należności Gminy od mieszkańca w związku z wykonaniem ww. instalacji na jego budynku mieszkalnym, to kwota wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie, o której mowa w pytaniu i stanowisku Gminy... nr 1 niniejszego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura w wyniku realizacji projektu, przez 5 lat stanowić będzie własność Gminy.... Po okresie utrzymania projektu tj. po upływie 5 lat od zakończenia inwestycji instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne zostaną protokolarnie przekazane właścicielom na własność za kwotę wniesionego wkładu własnego. Z chwilą przeniesienia własności instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych właściciel budynku nie będzie ponosił żadnych kosztów wobec Gminy..., dlatego też Gmina... nie osiągnie z tego tytułu żadnych dochodów.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż Gmina zawierając umowę z mieszkańcami zobowiązała się do świadczenia mającego na celu montaż instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych, które będą zamontowane na budynkach mieszkalnych nieprzekraczających 300 m2 powierzchni użytkowej. Po okresie utrzymania projektu tj. po upływie 5 lat od zakończenia inwestycji instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne zostaną protokolarnie przekazane właścicielom na własność za kwotę wniesionego wkładu własnego. Przeniesienie przez Gminę własności instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych na mieszkańców nie stanowi zatem odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale stanowi element całościowej usługi świadczonej przez Gminę na rzecz mieszkańców.

Jednocześnie należy wskazać, iż przekazanie przez Gminę instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych właścicielom, na rzecz których zostały wybudowane nie stanowi nieodpłatnej dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy.

Reasumując, przekazanie przez Gminę własności instalacji solarnych i zestawów fotowoltaicznych na rzecz mieszkańców po 5 letnim okresie użytkowania nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale stanowi element całościowej usługi świadczonej przez Gminę na rzecz mieszkańców.

Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku opodatkowania przekazania przez Gminę prawa własności instalacji solarnych, zestawów fotowoltaicznych na rzecz mieszkańców po 5 latach od zakończenia projektu za kwotę wniesionego wkładu własnego. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami o nr 1061-IPTPP2.4512.227.2016.1.k.k. i 1061-IPTPP2.4512.229.2016.1.k.k.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl