1061-IPTPP2.4512.190.2016.1.SM - Brak prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług w związku z realizacją zadania polegającego na wykonania instalacji c.o.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP2.4512.190.2016.1.SM Brak prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług w związku z realizacją zadania polegającego na wykonania instalacji c.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2016 r. (data wpływu 6 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "....." w budynku mieszkalnym wybudowanym w roku 1958 przy ul...... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "...." w budynku mieszkalnym wybudowanym w roku 1958 przy ul.......

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

. Spółdzielnia Mieszkaniowa..... (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Spółdzielnia prowadzi działalność związaną z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości.

Na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli lokali na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Spółdzielniach Mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Opłaty te obejmują również tworzony na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych fundusz remontowy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług ww. opłaty są zwolnione z VAT. W związku z tym koszty remontów finansowane z funduszu remontowego lokali mieszkalnych są ewidencjonowane w wartości brutto.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 (odliczenie podatku) - koszty remontów finansowane są opłatami zwolnionymi z podatku od towarów i usług.

Na przełomie roku 2016 i 2017 Spółdzielnia będzie realizowała w ramach funduszu remontowego "wykonanie wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody" w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ulicy....., gdzie występują tylko lokale mieszkalne. Środki tego funduszu uzupełnione będą umorzoną w części pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej....., który wymaga interpretacji indywidualnej odnośnie możliwości odliczenia podatku VAT od realizowanych robót. Faktury za wykonane usługi związane z ww. usługą w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ulicy..... będą wystawiane na Spółdzielnię. Usługi nabyte w związku z wykonaniem wewnętrznej instalacji co i cwu będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

Spółdzielnia wystąpiła z wnioskiem do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.... o umorzenie 40% zaciągniętej pożyczki na zadanie wykonane w 2014 r. pod nazwą ".....". Indywidualna interpretacja w zakresie stosowania przepisów o podatku od towarów i usług będzie przedstawiona w WFOŚiGW....., który wymaga takiej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielni przysługuje prawo do odliczenia podatku od nabywanych usług na cele realizacji zadania pod nazwą "....." w budynku mieszkalnym wybudowanym w roku 1958 przy ulicy........ Wykonane usługi stanowią usługę związaną wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., tj. czynnościami, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia nie podwyższa opłat na eksploatację o podatek VAT wobec zwolnienia od tego podatku czynności, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 86 ust. 1 tej ustawy - Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług na cele realizacji zadania polegającego na wykonaniu wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody w budynku mieszkalnym wielorodzinnym wybudowanym w roku 1958 przy ulicy.... Wykonane zadanie będzie pokrywane w części z umorzonej pożyczki zaciągniętej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.... na zadanie wykonane w roku 2014 pod nazwą "....." oraz w pozostałej części z opłat wnoszonych przez członków i właścicieli lokali, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych, gdyż nabycie tych usług jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Przepisy art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. wymieniają rodzaje opłat pobieranych od członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków Spółdzielni będących właścicielami lokali oraz od właścicieli lokali niebędących członkami Spółdzielni:

1.

pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości (pobierane od członków, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali w częściach przypadających na te lokale);

2.

na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni (pobierane od wszystkich członków Spółdzielni);

3.

na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych (pobieranych od właścicieli lokali będących lub nie będących członkami Spółdzielni);

4.

na pokrycie wydatków związanych ze zobowiązaniami Spółdzielni z innych tytułów przez uiszczenie opłat zgodnie z postanowieniami Statutu (pobierane od wszystkich członków);

5.

na pokrycie wydatków związanych ze zobowiązaniami Spółdzielni z innych tytułów przez uiszczenie opłat zgodnie z postanowieniami Statutu (pobierane od właścicieli lokali będących lub nie będących członkami Spółdzielni);

6.

opłaty na fundusz remontowy Spółdzielni.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykonywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Odliczeń dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, gdy towary te i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

Przedstawione wyżej zasady wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a w przypadku Spółdzielni są to czynności zwolnione od podatku.

Spółdzielnia stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo obniżenia podatku naliczonego od faktur za usługi wykonawcy wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ulicy..... ze względu na zwolnienie z podatku od towarów i usług opłat pobieranych przez Spółdzielnię na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji lokali mieszkalnych. Zadanie polegające na wykonaniu ww. instalacji obciążają koszty robót w wartości brutto faktury za wykonane usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - usługi nabyte w związku z wykonaniem wewnętrznej instalacji co i cwu będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywane usługi w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "....." w budynku mieszkalnym wybudowanym w roku 1958 przy ul......, ponieważ nabywane usługi w ramach realizowanego zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Spółdzielnię, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl