1061-IPTPB1.4511.89.2016.2.MAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.89.2016.2.MAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2016 r. (data wpływu 5 lutego 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2016 r. (data wpływu 6 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 29 marca 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.89.2016.1.MAP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 29 marca 2016 r. (data doręczenia 31 marca 2016 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 5 kwietnia 2016 r. (data wpływu 6 kwietnia 2016 r.), nadanym dnia 5 kwietnia 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2015 r. Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie do budowy przyłącza kanalizacyjnego od Spółki Dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Z tego tytułu, Spółka wystawiła Jej PIT-8C. Spółka posiada osobowość prawną. Aktem prawnym, na podstawie którego działa Spółka jest ustawa z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Dofinansowanie udzielone ze Spółki dotyczyło budowy przyłącza kanalizacyjnego, na podstawie podjętej Uchwały Nr.... Nadzwyczajnego Zebrania Członków Wspólnoty Gruntowej wsi....., w sprawie przekazania środków finansowych będących w dyspozycji Spółki, na cele społeczne służące mieszkańcom.... Dofinansowanie do budowy przyłącza stanowiło 55% wartości budowy całego przyłącza i zostało pokryte ze środków własnych Spółki.

Przyłącze kanalizacyjne Wnioskodawczyni wykonała za pośrednictwem Gminy. Gmina złożyła bowiem wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia pn. "....." do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i otrzymała dofinansowanie w formie dotacji w wysokości 45% kosztów przedsięwzięcia. Gmina występowała jako "inwestor zastępczy" na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami zainteresowanymi podłączeniami do sieci kanalizacji sanitarnej. Gmina jako "inwestor zastępczy" zobowiązała się do: wykonania dokumentacji projektowej, pełnienia funkcji Inspektora Nadzoru, wybudowania przyłączy oraz wykonania dokumentacji geodezyjnej powykonawczej. Wszystkie koszty związane z realizacją zadań do których zobowiązała się Gmina stanowią koszty kwalifikowane, które w 45% pokrywane były z dotacji z NFOŚiGW. Pozostałe 55% zostało sfinansowane ze środków przekazanych na wyodrębniony rachunek Gminy przez beneficjenta końcowego (tekst jedn.: mieszkańcóww.łaścicieli nieruchomości). Budowę przyłączy, dokumentację projektową, dokumentację geodezyjną, pełnienie funkcji inspektora nadzoru wykonywały podmioty wybrane do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych, z którymi Gmina zawarła stosowną umowę. Po zakończeniu prac budowlanych, przyłącze wykonane w ramach przedsięwzięcia zostało przekazane na własność beneficjentowi końcowemu. Za wykonane przyłącze kanalizacyjne Wnioskodawczyni otrzymała od Gminy fakturę w wysokości 55% wartości wybudowanego przyłącza (45% zostało sfinansowane z dotacji). Od Spółki otrzymała Ona dofinansowanie do budowy przyłącza kanalizacyjnego w wysokości 55% wartości wybudowanego przyłącza (tekst jedn.: 100% wartości przedstawionych faktur - wystawionych przez Gminę). Dofinansowanie zostało wypłacone na wskazany przez Wnioskodawczynię rachunek bankowy.

W uzupełniniu wniosku Wnioskodawczyni dodała, że:

1. Nie prowadzi i nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej.

2. W 2015 r. źródłem Jej przychodów były:

a.

należności ze stosunku pracy, wypłacone przez zakład pracy (umowa o pracę),

b.

inne źródła - dofinansowanie do budowy przyłącza kanalizacyjnego, otrzymane od Spółki Dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej.

3. Przychodem opisywanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest otrzymane dofinansowanie do budowy przyłącza kanalizacyjnego od Spółki (55% wartości wykonywanego przyłącza kanalizacyjnego). Warunkiem uzyskania tego przychodu było wybudowanie przyłącza kanalizacyjnego i poniesienie kosztów w tym zakresie. W rezultacie kosztem uzyskania przychodu - dofinansowania od Spółki, było poniesienie wydatków związanych z wykonaniem przyłącza. Brak faktur dotyczących budowy przyłącza uniemożliwiłby uzyskanie dofinansowania od Spółki, a więc uniemożliwiłby uzyskanie przychodu.

4. Po otrzymaniu od Gminy faktury w wysokości 55% wartości wybudowanego przyłącza (45% zostało sfinansowane z dotacji NFOŚiGW), Wnioskodawczyni uregulowała niniejsze zobowiązanie (dokonując zapłaty ze środków własnych na rachunek bankowy Gminy, kwoty określonej w otrzymanej fakturze).

Warunkiem otrzymania dofinansowania do budowy przyłącza kanalizacyjnego od Spółki Dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej było złożenie wniosku do Spółki o dofinansowanie wraz z następującymi dokumentami:

a.

imiennymi fakturami VAT lub rachunkami dotyczącymi nakładów poniesionych na budowę nowych przyłączy wraz z potwierdzeniami zapłaty,

b.

pismem z Gminy..... przedstawiającym całkowity koszt wykonania przyłącza kanalizacyjnego (tylko w przypadku budowy przyłącza przez Gminę.....).

Osoby ubiegające się o dofinansowanie, których przyłącze kanalizacyjne zostało wykonane przez Gminę..... (dotyczy to również Wnioskodawczyni), otrzymały od Spółki dofinansowanie w wysokości całości przedstawionych faktur wystawionych przez Gminę, gdyż stanowiły one 55% wartości całkowitego kosztu wykonania przyłącza. Dofinansowanie zostało przekazane przez Spółkę na wskazany we wniosku nr rachunku bankowego mieszkańca. W przypadku braku zapłaty przez mieszkańca za wykonane przyłącze kanalizacyjne (braku potwierdzeń zapłaty za przedstawione do wniosku faktury), Spółka nie przekazałaby na rachunek bankowy mieszkańca kwoty dofinansowania. Podsumowując, koszty o wartości 55% wybudowanego przyłącza kanalizacyjnego zostały pokryte z własnych środków Wnioskodawczyni, a następnie (po złożeniu wniosku o dofinansowanie do Spółki) otrzymała Ona dofinansowanie do budowy przyłącza kanalizacyjnego w wysokości 55% wartości wybudowanego przyłącza (tekst jedn.: 100% wartości przedstawionych faktur - wystawionych przez Gminę).

5. Jedynym właścicielem wykonanego przyłącza jest mieszkaniec na rzecz, którego Gmina wykonywała przyłącze. Dotyczy to również Wnioskodawczyni. Jest Ona jedynym właścicielem przyłącza kanalizacyjnego, do którego otrzymała dofinansowanie od Spółki. Przedmiotowe przyłącze nie zostało w żaden sposób przekazane innemu podmiotowi.

6. Warunkiem skorzystania z dotacji z NFOŚiGW..... (w wysokości 45% kosztów całości budowy przyłącza) było wykonanie przyłącza kanalizacyjnego za pośrednictwem Gminy oraz zadeklarowanie poniesienia we własnym zakresie pozostałych kosztów wykonania przyłącza kanalizacyjnego (tekst jedn.: pozostałe 55% wartości wykonywanego przyłącza kanalizacyjnego). Taką deklarację Wnioskodawczyni złożyła w zawartej umowie z Gminą. W trakcie realizacji przedsięwzięcia pojawiła się możliwość otrzymania dofinansowania do budowy przyłącza od Spółki. Warunkiem otrzymania dofinansowania było złożenie wniosku do Spółki (szczegółowy opis w pkt 4)).

Podsumowując:

a. Gmina wykonała przyłącze kanalizacyjne,

b. Gmina wystawiła faktury za wykonane przyłącze, w wysokości 55% wartości wybudowanego przyłącza (pozostałe 45% Gmina pokryła z otrzymanej dotacji z NFOŚiGW),

c. otrzymaną fakturę Wnioskodawczyni zapłaciła na rachunek bankowy Gminy,

d. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o dofinansowanie wraz z wymaganymi dokumentami do Spółki,

e. Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie od Spółki, w wysokości 55% wartości wybudowanego przyłącza, na osobisty rachunek bankowy.

7. Na budowę przyłącza kanalizacyjnego Wnioskodawczyni wydatkowała własne środki finansowe w wysokości 55% wartości wykonywanego przyłącza, a następnie złożyła wniosek o dofinansowanie do Spółki i otrzymała dofinansowanie (szczegółowy opis w pkt 6)).

8. Przyłącze kanalizacyjne wykonano w grudniu 2014 r.

9. Gmina zawarła umowę o dotację z NFOŚiGW w Warszawie w dniu 22 maja 2014 r. Na budowę przyłączy, dokumentację projektową, dokumentację geodezyjną, pełnienie funkcji inspektora nadzoru Gmina zawarła umowy z wykonawcami we wrześniu 2014 r.

10. Gmina wystawiła fakturę za wykonane przyłącze kanalizacyjne dnia 2 stycznia 2015 r., którą Wnioskodawczyni otrzymała w styczniu 2015 r.

11. Za 2015 r. Wnioskodawczyni otrzymała PIT-11 z zakładu pracy (źródło przychodów: należności ze stosunku pracy) oraz PIT-8C od Spółki (źródło przychodów; dofinansowanie do budowy przyłącza kanalizacyjnego). Wymienione przychody zamierza rozliczyć w zeznaniu rocznym PIT-36, uwzględniając koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy oraz koszty uzyskania przychodów dotyczące otrzymanego dofinansowania od Spółki (tekst jedn.: kwotę poniesioną za wykonanie przyłącza na podstawie wystawionej przez Gminę faktury).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w zeznaniu rocznym Wnioskodawczyni może uwzględnić jako koszt uzyskania przychodu określony w informacji PIT-8C (wystawionej przez Spółkę), kwotę poniesioną za wykonanie przyłącza na podstawie wystawionej przez Gminę faktury.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedmiotowe dofinansowanie stanowi przychód z "innych źródeł" w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na fakt, że otrzymała Ona PIT-8C może w zeznaniu rocznym uwzględnić jako koszt uzyskania przychodu kwotę poniesioną za wykonanie przyłącza na podstawie wystawionej przez Gminę faktury. Koszty uzyskania przychodu są to wydatki, ponoszone w celu uzyskania przychodu z poszczególnego źródła. Przepisy ustaw podatkowych (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie wymieniają wydatków, które uznawane są za koszty uzyskania przychodów. Zawierają jedynie katalog wydatków, które za takie koszty nie mogą być uznane. Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni otrzyma dofinansowanie, a więc przychód, wyłącznie w przypadku poniesienia wydatków za wykonanie przyłącza, koszty te można uznać jako koszty uzyskania przychodu. Ponadto, pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem zachodzi ścisły związek bezpośredni, czyli poniesienie konkretnego wydatku posłużyło uzyskaniu konkretnego przychodu.

W uzasadnieniu wniosku Wnioskodawczyni dodała, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Uznania wydatków poniesionych na budowę przyłącza kanalizacyjnego nie wyklucza art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Dofinansowanie od Spółki nie mieści w katalogu wymienionych wyjątków.

Analiza treści zarówno art. 22 ust. 1 jak i art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że nie ma przeszkód, aby Wnioskodawczyni zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego. Warunkiem uznania poniesionych kosztów, jako kosztów uzyskania przychodów jest związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami, a uzyskanymi przychodami. W opisywanym przypadku zachodzi ścisły związek pomiędzy poniesionymi kosztami, a uzyskanymi przychodami, gdyż brak poniesienia wydatków na budowę przyłącza kanalizacyjnego spowodowałby niemożliwość uzyskania przychodu (dofinansowania od Spółki). Przychód ten można było uzyskać tylko w przypadku poniesienia kosztów na budowę przyłącza i przedstawienia ich do wniosku o dofinansowanie.

Fakt uzyskania przychodów (dofinansowania od Spółki) na poniesione wydatki na budowę przyłącza kanalizacyjnego nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Ponadto, przyznane środki/dofinansowanie od Spółki nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Koszty uzyskania przychodu są to wydatki, jakie ponosi podatnik w celu uzyskania przychodu z poszczególnego źródła. Warunkiem uzyskania przychodu - dofinansowania do budowy przyłącza kanalizacyjnego, było wykonanie niniejszego przyłącza i przedstawienie faktur wraz z potwierdzeniem zapłaty za wykonane przyłącze kanalizacyjne.

Podsumowując, aby uzyskać przychód z tytułu dofinansowania do budowy przyłącza kanalizacyjnego od Spółki, Wnioskodawczyni musiała ponieść wydatek na wybudowanie niniejszego przyłącza kanalizacyjnego, a następnie załączyć do wniosku o dofinansowanie, rozliczenie wykonania przyłącza (faktura wystawiona przez Gminę za budowę przyłącza wraz z potwierdzeniem zapłaty).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r.,. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 cyt. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Ponadto, zaznaczyć należy, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodu, nie stwarza domniemania, że wszystkie pozostałe koszty, które nie są wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostają z mocy samego prawa uznane za koszty podlegające odliczeniu. Innymi słowy, poniesienie wydatku, który nie został wyłączony w art. 23, nie oznacza, że wydatek taki automatycznie będzie uznany za koszt uzyskania przychodów.

Dodatkowo, aby poniesiony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów podatnika, musi być przez niego poniesiony, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z jego zasobów majątkowych (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, które następnie zostały zwrócone).

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wykonała przyłącze kanalizacyjne za pośrednictwem Gminy. Gmina złożyła bowiem wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia pn. "....." do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i otrzymała dofinansowanie w formie dotacji w wysokości 45% kosztów przedsięwzięcia. Wnioskodawczyni otrzymała od Gminy fakturę w wysokości 55% wartości wybudowanego przyłącza i uregulowała niniejsze zobowiązanie (dokonując zapłaty ze środków własnych na rachunek bankowy Gminy). Następnie złożyła wniosek o dofinansowanie wraz z wymaganymi dokumentami do Spółki. Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie od Spółki, w wysokości 55% wybudowanego przyłącza, na osobisty rachunek bankowy. W związku z wypłaconym dofinansowaniem Spółka wystawiła Wnioskodawczyni PIT-8C.

Dodać należy, że wskazane we wniosku przyłącze kanalizacyjne stanowi własność Wnioskodawczyni. Przedmiotowe przyłącze nie zostało przez Nią przekazane innemu podmiotowi. Natomiast wydatki, które poniosła Wnioskodawczyni w wysokości 55% wartości wybudowanego przyłącza zostały Jej zwrócone przez Spółkę.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nie będzie mogła zaliczyć wydatków na wykonanie wskazanego przyłącza kanalizacyjnego do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ koszty, które poniosła w związku z budową przyłącza zostały Jej zwrócone.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawczyni, tutejszy Organ nie odniósł się do kwestii dotyczącej ustalenia źródła przychodu oraz sposobu opodatkowania uzyskanego przychodu z tytułu otrzymanego przez Wnioskodawczynię dofinansowania, ponieważ zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego......, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl