1061-IPTPB1.4511.533.2016.2.RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.533.2016.2.RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu (nadwyżki) powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu (nadwyżki) powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanej dotacji.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 1 sierpnia 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.533.2016.1.RK, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 2 sierpnia 2016 r. (data doręczenia 5 sierpnia 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 9 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.), nadanym w dniu 11 sierpnia 2016 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Centrum Szkoleń i Innowacji..., jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa, opodatkowaną podatkiem liniowym. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie pełnej księgowości, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalnością główną Wnioskodawcy jest edukacja, tj. organizowanie i przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo. W prowadzonej działalności między innymi będą realizowane projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER).

Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach RPO oraz POWER instytucje pośredniczące/wdrażające przyznają dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowalnych) i ewentualnie z budżetu państwa lub innych źródeł, przyznawane beneficjentowi przez właściwą instytucję. Minimalny wkład własny Wnioskodawcy, jako% wydatków kwalifikowalnych, wynosi 5%. Realizacja projektów nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej, zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu, jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej. We wnioskach o dofinansowanie projektów Wnioskodawca przedstawia podział na koszty bezpośrednie, czyli koszty kwalifikowalne poszczególnych zadań realizowanych w ramach projektów, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami oraz koszty pośrednie, czyli koszty administracyjne, związane z funkcjonowaniem, których katalog jest zawarty w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Zgodnie z Wytycznymi, koszty pośrednie mogą być rozliczane ryczałtem, w oparciu o limity ustalone w Wytycznych. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem stanowią% kosztów bezpośrednich. Zgodnie z Wytycznymi, koszty pośrednie rozliczane ryczałtem traktowane są jako wydatki poniesione. Wnioskodawca nie ma obowiązku zbierania, ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesionych wydatków, które zostały wykazane jako wydatki pośrednie. Dokumenty te nie podlegają kontroli. Kwota kosztów pośrednich, stanowiąca% kwoty kosztów bezpośrednich, przelewana jest na konto Wnioskodawcy w celu rozliczenia kosztów pośrednich.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przyznane dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowalnych) i z budżetu państwa. Minimalny wkład własny Wnioskodawcy, jako% wydatków kwalifikowalnych, wynosi 5%. Wkład własny stanowi część kosztów pośrednich budżetu projektu lub w ramach kosztów bezpośrednich (np. koszt sal szkoleniowych, sprzętu itp.), z których finansowane są konkretne działania, zadania w ramach projektu.

Wnioskodawca do dnia 9 sierpnia 2016 r. podpisał następujące umowy na realizację projektów:

1. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 29 kwietnia 2016 r., Oś priorytetowa: I. Osoby młode na rynku pracy, Działanie: 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie: 1.2.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

2. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 20 maja 2016 r., Oś priorytetowa: 1. Osoby młode na rynku pracy, Działanie: 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie: 1.2.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

3. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 5 maja 2016 r., Oś priorytetowa: VIII. Integracja społeczna, Działanie: Włączenie społeczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020,

4. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 28 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa: X. Adaptacyjność przedsiębiorstw i pracowników do zmian, Działanie: 10.2 Programy typu outplacement Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020,

5. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 2 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa: X. Otwarty rynek pracy, Działanie: 10.2 Działania na rzecz podniesienia aktywności zawodowej osób powyżej 29 roku życia, Poddziałanie: 10.02.01 Wsparcie aktywności zawodowej osób powyżej 29 roku życia pozostających bez zatrudnienia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020,

6. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 30 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa: XII. Edukacja, kwalifikacje i kompetencje, Działanie: 12.3 Kształcenie ustawiczne w zakresie ICT i języków obcych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020,

7. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 21 lipca 2016 r., Oś priorytetowa: 9 RYNEK PRACY, Działanie: 9.1 Aktywizacja zawodowa, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020,

8. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 1 lipca 2016 r., Oś priorytetowa: 11 Włączenie społeczne, Działanie: 11.1 Aktywne włączenie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020,

9. Projekt "...", umowa podpisana w dniu 27 maja 2016 r., Oś priorytetowa: 1. Osoby młode na rynku pracy, Działanie: 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie: 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

10. Projekt "...", umowa podpisana 28 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa 10. Adaptacyjność przedsiębiorstw i pracowników do zmian, Działanie: 10.2 programy typu outplacement Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014 2020,

11. Projekt "...", umowa podpisana 21 lipca 2016 r., Oś priorytetowa: 11. Włączenie społeczne, Działanie: 11.1 Aktywne włączenie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020,

12. Projekt "...", umowa podpisana 29 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa: 11. Włączenie społeczne, Działanie: 11.1 Aktywne włączenie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020.

W ramach realizowanych projektów będą organizowane szkolenia zawodowe, szkolenia językowe, doradztwo zawodowe indywidualne i grupowe. Wnioskodawca w okresie całej perspektywy finansowej z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 będzie starał się o środki na realizację kolejnych projektów na takich samych zasadach.

Do dnia 9 sierpnia 2016 r. w ramach I transzy Wnioskodawca otrzymał środki na realizację następujących projektów:

1. Projekt "..." - w dniu 25 maja 2016 r.,

2. Projekt "..." - w dniu 18 lipca 2016 r.,

3. Projekt "..." - w dniu 20 czerwca 2016 r.,

4. Projekt "..." - w dniu 9 sierpnia 2016 r.,

5. Projekt "..." - w dniu 6 czerwca 2016 r.

Na realizację pozostałych projektów Wnioskodawca jeszcze nie otrzymał żadnej transzy dofinansowania.

Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie projektów z Unii Europejskiej, Wnioskodawca będzie otrzymywał środki w transzach, zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie.

Wnioskodawca dodaje, że już realizuje następujące projekty:

1. Projekt "...", czas realizacji 1 kwietnia 2016-30 czerwca 2016;

2. Projekt "...", czas realizacji 1 czerwca 2016-31 sierpnia 2017;

3. Projekt "...", czas realizacji 1 maja 2016-30 kwietnia 2017;

4. Projekt "...", czas realizacji 1 maja 2016-30 kwietnia 2017;

5. Projekt "...", czas realizacji 1 czerwca 2016-30 kwietnia 2017;

6. Projekt "...", czas realizacji 1 czerwca 2016-31 maja 2018;

7. Projekt "...", czas realizacji 1 sierpnia 2016 31 października 2017;

8. Projekt "...", czas realizacji 1 sierpnia 2016 31 października 2017;

9. Projekt "...", czas realizacji 1 września 2016-28 luty 2018;

10. Projekt "...", czas realizacji 1 grudnia 2016-31 października 2017;

11. Projekt "..." czas realizacji 1 września 2016-28 luty 2018;

12. Projekt "...", czas realizacji 1 września 2016-30 listopada 2017.

Wnioskodawca nadmienia, że jest w trakcie uzgodnień dotyczących podpisania kolejnych umów o dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację podobnych projektów jak powyższe, tj. projektów szkoleniowo-doradczych, obejmujących szkolenia zawodowe, szkolenia językowe, doradztwo zawodowe, staże dla uczestników projektów. W całym okresie programowania, tj. w latach 2014 - 2020 Wnioskodawca będzie czynił starania o otrzymanie dofinansowania na realizację nowych projektów unijnych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy nadwyżki powstałe z tytułu poniesienia przez Wnioskodawcę mniejszych niż wynikające z dotacji wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtowo, stanowiące% kosztów bezpośrednich, będą stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są środki finansowe przekazywane w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich w przypadku otrzymania ich z Banku Gospodarstwa Krajowego. Na podstawie art. 200 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami państwa jako dotacje. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z tym, że Wnioskodawca otrzyma środki z dotacji na realizację projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER), finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, nadwyżka która powstanie z tytułu poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie, i która pozostanie u Wnioskodawcy jako środki własne, stanowić będzie przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieniu bowiem podlega cała kwota otrzymanej dotacji, nawet jeżeli wystąpi nadwyżka otrzymanych środków powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji, tj. organizowania i przeprowadzania szkoleń oraz doradztwa, opodatkowaną podatkiem liniowym. W ramach działalności między innymi realizuje projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER), wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowalnych) i budżetu państwa. Minimalny wkład własny Wnioskodawcy, jako% wydatków kwalifikowalnych, wynosi 5%. Wkład własny stanowi część kosztów pośrednich budżetu projektu lub w ramach kosztów bezpośrednich (np. koszt sal szkoleniowych, sprzętu itp.), z których finansowane są konkretne działania, zadania w ramach projektu. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem stanowią% kosztów bezpośrednich. Kwota kosztów pośrednich, stanowiąca% kwoty kosztów bezpośrednich, przelewana jest na konto Wnioskodawcy w celu rozliczenia kosztów pośrednich.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 i 5a 5c.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b.

programów, o których mowa w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Na podstawie art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b), na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d) i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 352/78, (WE) Nr 165/94, (WE) Nr 2799/98, (WE) Nr 814/2000, (WE) Nr 1290/2005 i (WE) Nr 485/2008 (Dz.Urz.UE.L 347 z 20 grudnia 2013 r., str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem Nr 1306/2013", po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

* dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

* wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 omawianej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Podkreślić należy, że w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z UE, FS i EFR stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) - Bank Gospodarstwa Krajowego - beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Natomiast środki, otrzymane w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz przytoczone regulacje prawne, należy wskazać, że środki, które Wnioskodawca otrzyma w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa stanowić będą dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże przychód ten będzie zwolniony z opodatkowania w części pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części pochodzącej z dotacji celowej z budżetu państwa - na postawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania otrzymanego dofinansowania projektów w części, która faktycznie nie zostanie przez Wnioskodawcę wydatkowana i nie będzie podlegała zwrotowi do Instytucji Zarządzającej wskazać należy, że ta część otrzymanego dofinansowania także stanowi dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, odpowiednio na podstawie cytowanych uprzednio przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreślić należy, że zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji, nawet jeśli wystąpiła nadwyżka otrzymanych środków w wyniku rozliczenia w projektach kwot większych niż wydatki rzeczywiście poniesione przez Wnioskodawcę. Dotyczy to różnicy powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanej dotacji, pozostająca w działalności Wnioskodawcy jako środki własne. Zatem przychód (nadwyżka) powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie (rozliczane ryczałtem) niż kwota otrzymanej dotacji, będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl