0461-ITPP3.4512.822.2016.1.MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.822.2016.1.MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 23 stycznia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania (na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy) 0% stawki podatku do zaliczki otrzymanej na poczet dostawy eksportowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania (na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy) 0% stawki podatku do zaliczki otrzymanej na poczet dostawy eksportowej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podatnikiem VAT czynnym oraz składa deklaracje za okresy miesięczne (VAT-7).

Wnioskodawca zajmuje się produkcją wyrobów z blachy na indywidualne zamówienia klientów krajowych oraz klientów z Unii i spoza Unii. Sprzedaż wyrobów dla kontrahentów zagranicznych realizowana jest na warunkach reguły handlowej EX Works (EXW).

Proces produkcji danego zlecenia, w zależności od wielkości oraz stopnia trudności i skomplikowania, może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy, licząc od chwili pozyskania zamówienia do dnia zrealizowania dostawy.

W zawartych umowach handlowych, kontraktach, zamówieniach, warunkach współpracy, Wnioskodawca określa warunki realizacji kontraktu oraz termin dostawy towarów. Warunki dostawy ustalone są między stronami przy użyciu formuł handlowych Incoterms.

Zgodnie z umową, Wnioskodawca od swoich klientów otrzymuje zaliczki, których 90% stanowi pokrycie kosztu zakupu materiałów.

Wniosek dotyczy właśnie takiego projektu, w którym zaliczka wpłacona jest z dużym wyprzedzeniem i jest od kontrahenta spoza Unii.

Proces produkcji tego i podobnych dużych zamówień m.in. od kontrahenta ze Szwajcarii jest dłuższy niż ustawowy czas oczekiwania na dokumenty potwierdzające wywóz wynikający z art. 41 ust. 9a i odbywa się według następującego schematu:

* zamówienie od klienta szwajcarskiego;

* wpłata zaliczki 50% (zaliczka w ok. 90% pokrywa koszt zakupu materiału);

* przyjęcie zamówienia - 1 dzień;

* opracowanie dokumentacji wykonawczej na podstawie dostarczonych rysunków (ok. 2 tygodni zależne od skomplikowania zamówienia, wpływ na ten czas ma również to czy zamówienie przychodzi kompletne. Często przychodzi rozszerzenie zamówienia na dodatkowe komponenty, a rysunki przychodzą później, zdarza się, że po 2-3 tygodniach;

* zamówienie i sprowadzenie materiału - od 2 do 3 tygodni licząc od momentu przygotowania dokumentacji;

* przygotowanie i prefabrykacja elementów na warsztacie - cięcie, wykrawanie, wypalanie, gięcie, toczenie, frezowanie i inne prace przygotowawcze - ok 2-3 tygodni;

* produkcja jednej konstrukcji zajmuje od 1,5 do 2 tygodni. Przy dużych zamówieniach zamawiane są ok. 4 do 12 sztuk konstrukcji (łącznie całość około 6-24 tygodnie);

* prace wykończeniowe jak: malowanie podkładową farbą i olejowanie antykorozyjne na czas transportu oraz pakowanie - ok 2 dni na jedną konstrukcję (łącznie całość 8-24 dni);

* dodatkowo zdarza się, że konstrukcje muszą być malowane specjalnymi farbami, co przedłuża czas wykonania konstrukcji o ok. 4 dni na jedną konstrukcję (łącznie całość 16-48 dni).

Po wykonaniu konstrukcje są z reguły składowane w porcie i czekają na wywóz. Często zdarza się, że po upływie terminu realizacji towar czeka w porcie kilka tygodni (jeden z projektów czekał 6 miesięcy).

Zgodnie z regułą EXW, za transport i oclenie towarów odpowiada kontrahent Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest eksporterem pośrednim i uzyskanie dokumentów potwierdzających wywóz towaru jest uzależnione od tego, kiedy klient zleci lub zrealizuje ten wywóz.

Dla kontrahenta ze Szwajcarii na konkretne zamówienia Wnioskodawca produkuje obudowy do oczyszczania gazów. Są to duże konstrukcje z blachy.

Przykład zamówienia.

Zamówienie na 6 sztuk obudów o wymiarach 9 m x 3 m x 2,8 m i 6 rur o wymiarach 8,2 m x 1,5 m x 1,5 m wpłynęło do Wnioskodawcy w dniu 27 lipca 2016 r. Wnioskodawca przyjął zamówienie z terminem realizacji na dzień 31 października 2016 r. W dniu 1 sierpnia 2016 r. została "wystawiona" 50% zaliczka na materiały. Przygotowanie dokumentacji technicznej i warsztatowej, analiza dokumentacji i przygotowanie rozkroi na maszyny trwało do dnia 14 sierpnia 2016 r. Zamówienie i sprowadzenie materiału trwało do dnia 24 sierpnia 2016 r. Przygotowanie produkcji i prefabrykacja elementów trwało do dnia 12 września 2016 r. Ze względu na to, że rysunki na rury przyszły w dniu 28 sierpnia 2016 r., tok produkcji się wydłużył. Produkcja, składanie i spawanie trwało do dnia 21 listopada 2016 r. W dniu 13 października 2016 r. przyszła decyzja od kontrahenta na malowanie obudów. W związku z tym w dniu 17 listopada 2016 r. wystawiono fakturę zaliczkową. Wystąpiły dodatkowe prace, aby przygotować elementy do malowania. Wywóz wszystkich zamówionych elementów do portu zakończono w dniu 22 grudnia 2016 r. Fakturę końcową wystawiono w dniu 23 grudnia 2016 r. W dniu 9 grudnia 2016 r. domówiono jeszcze wkłady, które czekają na wywóz do portu. Fakturę na wkłady wystawiono w dniu 4 stycznia 2017 r.

Towar ma trafić do USA. Powiadomiono Wnioskodawcę, że prawdopodobnie popłynie do Finlandii, a potem do USA. Wszystkie zamówienia dotychczas wykonywane przez Wnioskodawcę mają podobny proces produkcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo, stosując stawkę 0% dla zaliczki otrzymanej na poczet eksportu towarów, jednocześnie wiedząc, że wywóz z terytorium kraju nie nastąpi w ciągu 2 miesięcy od końca miesiąca otrzymania zaliczki, gdyż jest to uzasadnione specyfiką produkcji?

Zdaniem Wnioskodawcy, postąpił on prawidłowo, gdyż zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy o podatku od towarów i usług, pewne szczególne warunki uprawniają podatnika do możliwości zastosowania stawki 0% do zaliczek otrzymanych na poczet dostawy eksportowej, nawet gdy wywóz nie nastąpi w ciągu 2 miesięcy od końca miesiąca, w którym otrzymał on zaliczkę.

Szczególne warunki, o których jest mowa wyżej, a mianowicie warunki dostawy, mają swoją specyfikę wynikającą z charakteru realizacji, specyfika potwierdzana jest warunkami dostawy (zamówieniem, umową) oraz w warunkach dostawy (zamówieniu, umowie) określony jest termin wywozu towaru.

Istotne są trzy elementy pozwalające na zastosowanie art. 41 ust. 9b. Dostawy mają swoją specyfikę wynikającą z charakteru realizowanych dostaw, specyfika ta potwierdzona jest warunkami dostawy oraz, w warunkach dostawy określony jest termin wywozu towarów - co zdaniem Wnioskodawcy - w jego przypadku jest spełnione.

Wnioskodawca w przedstawionym stanowisku kierował się następującymi interpretacjami:

Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 maja 2014 r. ITPP3/443-105/14/MD, w której zostało potwierdzone stanowisko: "Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów potwierdzić należy pogląd Spółki, że w sytuacji, gdy wywóz przedmiotu eksportu, na poczet którego Spółka otrzyma zaliczkę nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale - na co będą wskazywać okoliczności sprawy - uzasadnione to będzie specyfiką realizacji dostaw (na gruncie analizowanej sprawy może to specyfika produkcji pod wysoce wyspecjalizowane zamówienie, materiałochłonność i kapitałochłonność produkcji) potwierdzoną warunkami dostawy, w których zawarty będzie termin wywozu towarów, zastosowanie może mieć norma art. 41 ust. 9b ustawy. W tej sytuacji Spółka winna posiadać dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy, potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi wywóz towarów (zgodnie z warunkami dostawy) - art. 41 ust. 9b w zw. z art. 41 ust. 9a oraz art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy. Należy przy tym uwzględnić ewentualność zastosowania art, 41 us.t 7, 9 i 11 ustawy. W konsekwencji na gruncie niniejszej sprawie może mieć zastosowanie 0% stawka podatku, w przypadku otrzymania przez Spółkę zaliczki przy spełnieniu wskazanych wyżej warunków".

Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 czerwca 2016 r. ITPP3/4512-180/16/MD, w której również zostało potwierdzone stanowisko: "Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów potwierdzić należy pogląd Spółki, że w sytuacji, gdy wywóz przedmiotu eksportu (wyważarka), na poczet którego Spółka otrzyma zaliczkę (zaliczki) nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, może mieć zastosowanie norma art. 41 ust. 9b ustawy. Fakt ten, tj. późniejszy wywóz, powinien być jednak uzasadniony specyfiką realizacji dostawy (może to być specyfika wynikająca z procesu produkcji pod wysoce wyspecjalizowane zamówienie), potwierdzoną warunkami dostawy, w których zawarty będzie termin wywozu towarów. W tej sytuacji Spółka powinna posiadać dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy, potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi wywóz towaru (zgodnie z warunkami dostawy) - art. 41 ust. 9b w zw. z art. 41, ust. 9a oraz art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy. Trzeba przy tym uwzględnić ewentualność zastosowania art. 41 ust. 7, 9 i 11 ustawy. W konsekwencji na gruncie niniejszej sprawy może mieć zastosowanie 0% stawka podatku, w sytuacji otrzymania przez Spółkę zaliczki (zaliczek) dotyczącej eksportu towaru, jeżeli zostaną spełnione warunki opisane powyżej".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Oznacza to, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tutejszy organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl