0461-ITPP3.4512.703.2016.1.MZ - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - budowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.703.2016.1.MZ Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - budowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.), uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina O. będzie realizowała w latach 2016-2018 projekt pn. "...", który uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego XY Oś Priorytetowa: Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Działanie 2.2 Infrastruktura Drogowa.

Celem projektu jest budowa drogi wojewódzkiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą i skomunikowanie miasta i jego obszaru funkcjonalnego z południową obwodnicą O.

W efekcie powstanie ciąg o długości ok. 2,66 km, który poprawi dostępność komunikacyjną regionu XY, obsługiwać będzie południowo - wschodnią część miasta oraz przenosić ruch z DK... i DK.... Wraz z pozostałym układem dróg dojazdowych i obwodnicą służy wyeliminowaniu ruchu tranzytowego z układu wewnętrznego dróg. Przebiega przez teren dotychczas niewykorzystywany, udostępni znaczne obszary wolnych gruntów pod inwestycje.

Inwestycja spowoduje ożywienie gospodarcze tej części miasta i wzrost przedsiębiorczości w makroregionie, zapewni bardzo dobre połączenie z innymi ośrodkami o dużym znaczeniu gospodarczym, kulturotwórczym i turystycznym. Głównymi użytkownikami ciągu będą mieszkańcy O. i jego obszaru funkcjonalnego, przedsiębiorcy oraz turyści.

W zakres projektu wchodzi:

* budowa ulicy 5.KDZ klasy GP o długości ok. 1,98 km,

* budowa odcinka ulicy 2.KDG klasy GP o długości ok. 0,68 km,

* budowa skrzyżowań z drogami gminnymi i krajową,

* budowa bezkolizyjnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów pod ulicą 5.KDZ

* budowa obustronnych chodników i ścieżek rowerowych,

* budowa dróg dojazdowych do obsługi urządzeń kanalizacji deszczowej,

* budowa zjazdów, zatok autobusowych i pętli autobusowej,

* budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska,

* budowa kanalizacji deszczowej,

* budowa oświetlenia ulic i skrzyżowań,

* budowa sieci telekomunikacyjnej,

* zagospodarowanie zieleni w granicach pasa drogowego.

Efekt Projektu nie będzie generował przychodów, ani dochodów. Wybudowana droga będzie drogą publiczną a użytkownicy nie będą ponosić opłat w związku z jej użytkowaniem.

Zgodnie z założeniami, zarządcą powstałego z inwestycji majątku wytworzonego w ramach projektu będzie Gmina O. Eksploatacją i zarządzaniem wybudowaną infrastrukturą poza kanalizacją deszczową będzie zajmował się Zarządu... w O., który jest jednostką organizacyjną Gminy tj. samorządową jednostką budżetową.

Natomiast za zarządzanie siecią kanalizacji deszczowej odpowiedzialna będzie jednostka organizacyjna Gminy - Urząd Miasta O., a Gmina nie będzie pobierała pożytków z tytułu własności. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina O. ma prawo do odzyskiwania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji, biorąc pod uwagę planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w ramach zrealizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), Gmina O. nie ma prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji ze względu na fakt, że dokonane przez Gminę zakupy inwestycyjne nie są związane z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Gminę O.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Eksploatacją i zarządzaniem wybudowaną infrastrukturą poza kanalizacją deszczową będzie zajmował się Zarząd... w O., który jest jednostką organizacyjną Gminy tj. samorządową jednostką budżetową. Użytkownicy wybudowanej drogi nie będą ponosić opłat za jej użytkowanie.

Biorąc pod uwagę zapisy ujęte w art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

W myśl treści art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych Prezydent O. (a w jego imieniu Zarząd... w O.) sprawował będzie funkcję zarządcy wybudowanej drogi, o której mowa w niniejszym wniosku. Jak zatem wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wybudowana infrastruktura wykorzystywana będzie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Wobec tego Gmina O. nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części, skoro budowa drogi następuje w celu realizacji zadań, w których Gmina O. nie jest podatnikiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabyte w ramach inwestycji nie będą służyć - jak wynika z treści wniosku - sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania. Ponadto, nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź skarbowej został określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl