0461-ITPP3.4512.701.2016.1.AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.701.2016.1.AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją, polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej oraz modernizacji ujęcia wody, wykorzystywaną do czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją, polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej oraz modernizacji ujęcia wody, wykorzystywaną do czynności opodatkowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest podatnikiem podatku VAT i ma zamiar wybudować sieć kanalizacji sanitarnej oraz zmodernizować ujęcia wody w ramach zadania pn. "U...". Zadanie zostanie zrealizowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Finansowane będzie ze środków pozyskanych w ramach ww. Programu oraz ze środków własnych. Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym w ramach realizowanego projektu. Po zakończeniu inwestycji powstała sieć kanalizacji sanitarnej wraz z zmodernizowanym ujęciem wody będą przedmiotem umowy eksploatacji z wyspecjalizowaną firmą, na podstawie której zostaną ustalone warunki zaopatrzenia w wodę i przesył ścieków przez urządzenia i instalacje stanowiące własność Gminy....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina..., która jest inwestorem robót budowlanych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz modernizacją ujęcia wody, wykonywanych w ramach projektu pn. "U...", realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii", może dokonać obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako inwestor robót budowlanych, polegających na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i modernizacji ujęcia wody w miejscowości... może dokonać odliczenia podatku naliczonego (na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę ww. robót budowlanych), gdyż wymieniona sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowej związane są z działalnością opodatkowaną. Sieć kanalizacyjna i wodociągowa będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i stanowić będą przedmiot umowy eksploatacji, a czynność ta podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT. Gmina... spełniła wszystkie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, tj. jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, zadaniem Wnioskodawcy, Gminie... przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii uznania wartości podatku od towarów i usług za koszty niekwalifikowane, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo zaznacza się, że interpretację wydano przy założeniu, że przedmiotowa inwestycja będzie miała wyłączny związek z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl