0461-ITPP2.4512.981.2016.1.KN - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.981.2016.1.KN Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2016 r. (data wpływu 30 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2100, z późn. zm.; dalej jako ustawa o lasach), LP jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach, w skład LP wchodzą m.in. RDLP.

Dyrektor RDLP w ramach swoich kompetencji między innymi:

1.

reprezentuje Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego działania,

2.

inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność nadleśniczych i kierowników jednostek organizacyjnych o zasięgu regionalnym,

3.

organizuje wspólne przedsięwzięcia nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie ochrony lasu i racjonalnej gospodarki leśnej,

4.

prowadzi działalność usługową w zakresie leśnictwa na rzecz nadzorowanych jednostek i innych przedsiębiorców.

RDLP w X. (dalej RDLP), będąca jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej PGL LP), jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710; dalej jako u.p.t.u.). RDLP, w zakresie realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje również czynności, które są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej VAT), tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u. (inne niż działalność gospodarcza tzw. "statutowe").

Zgodnie z postanowieniami § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w PGL LP (Dz. U. z 1994 r. Nr 134, poz. 692; dalej jako Rozporządzenie), w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy (o lasach), jest prowadzona działalność (...) gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:

a.

podstawową - obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością podstawową",

b.

uboczną - obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością uboczną".

W świetle natomiast § 4 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia, w LP, w ramach sprawowanego zarządu, jest prowadzona działalność dodatkowa - produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza LP.

Stosownie zaś do postanowień § 3 Rozporządzenia, działalność LP i ich jednostek organizacyjnych jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego.

LP stanowią strategiczne zasoby naturalne kraju, co wynika m.in. z art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1051 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, LP prowadzą trwale zrównoważoną gospodarkę leśną według planu urządzenia lasu z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:

1.

zachowania lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą;

2.

ochrony lasów, zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:

a.

zachowanie różnorodności przyrodniczej,

b.

zachowanie leśnych zasobów genetycznych,

c.

walory krajobrazowe,

d.

potrzeby nauki;

3.

ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zniszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym;

4.

ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych;

5.

produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu.

Mając na uwadze charakter realizowanych przez RDLP aktywności w zakresie prowadzonej gospodarki leśnej oraz obowiązek prowadzenia tej gospodarki w sposób trwale zrównoważony, z uwzględnieniem w szczególności celów określonych w powołanym wcześniej art. 7 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o lasach, RDLP jako Beneficjent (zwany również dla celów realizacji projektu Wnioskodawcą) wystąpiła wraz z innymi Nadleśnictwami uczestniczącymi w Projekcie (jako podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków), z wnioskiem o dofinansowanie przedmiotowego Projektu ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020, Oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna pod nazwą "..." (dalej zamiennie jako Projekt).

Głównym celem Projektu jest wdrożenie działań służących ochronie cennych siedlisk przyrodniczych oraz rzadkich i chronionych gatunków głównie przed nadmierną antropopresją, która wynika z nieukierunkowanego ruchu turystycznego. Wśród działań zaplanowanych w ramach Projektu przewidziano również zadania z zakresu ochrony czynnej. Cele będą osiągane poprzez stworzenie i modernizację infrastruktury turystycznej oraz szlaków, które pozwolą na ukierunkowanie ruchu turystycznego w celu zminimalizowania negatywnego wpływu na siedliska przyrodnicze, ostoje rzadkich i chronionych gatunków na obszarach N., w rezerwatach przyrody oraz poza nimi. Podniesienie świadomości na temat obszarów N., również poprzez organizację warsztatów dla nauczycieli oraz pozyskanie akceptacji miejscowej społeczności dla obszarów chronionych i idei ochrony przyrody jest również celem, jaki zamierza osiągnąć beneficjent po zakończeniu projektu.

Realizacja Projektu wpłynie bezpośrednio na osiągnięcie celu tematycznego II osi priorytetowej POliŚ - zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami, a także celu działania 2.4 jakim jest wzmocnienie mechanizmów służących ochronie przyrody. Dzięki podejmowaniu zadań zmierzających do ukierunkowania ruchu turystycznego i prac z zakresu ochrony czynnej, projekt przyczyni się do zachowania spadku bioróżnorodności. Podejmowane działania mają charakter prośrodowiskowy. Projekt będzie narzędziem służącym do poprawy stanu siedlisk przyrodniczych i utrzymania w niezmienionym lub polepszonym stanie populacji rzadkich i zagrożonych gatunków objętych działaniami. Budowa infrastruktury turystycznej przełoży się na wzrost atrakcyjności regionu, w którym będzie realizowany projekt. Poziom dofinansowania UE będzie wynosił 85% wydatków kwalifikowanych. Pozostała część wydatków (15%) związanych z realizacją przez poszczególne Nadleśnictwa zadań objętych wnioskiem o dofinansowanie w ramach Projektu zostanie pokryta ze środków własnych Nadleśnictw.

Działania realizowane w ramach POliŚ zostały dobrane tak, aby w największym stopniu przyczyniały się do osiągnięcia celu głównego, tj. wsparcia gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej.

W ramach POliŚ przewidziano dziewięć merytorycznych osi priorytetowych, w tym m.in. Oś priorytetową II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, w której połączono priorytety inwestycyjne z dwóch celów tematycznych, tj. Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem oraz Zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami.

Wnioskiem o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Projektu pod nazwą "..." objęte zostaną działania w następującym zakresie:

* czynna ochrona pachnicy dębowej Osmoderma eremita poprzez wywieszenie sztucznych dziupli wypełnionych substratem (Nadleśnictwo O.),

* odbudowa platformy widokowej i budowa ścieżki dojścia do platformy w rezerwacie przyrody "Ł." (Nadleśnictwo M.);

* zakup lornetek, które będą wykorzystywane do prowadzenia obserwacji ornitologicznych oraz faunistycznych na obszarach objętych projektem, w szczególności obszarów N. (Nadleśnictwo D. i Nadleśnictwo O.);

* zakup lunet do obserwacji ptaków w zasięgu obszarów N. Lunety będą wykorzystywane przy prowadzeniu zajęć edukacyjnych (Nadleśnictwo D., Nadleśnictwo O. i Nadleśnictwo T.);

* modernizacja miejsc postoju, miejsc wypoczynku oraz ścieżki edukacyjnej poprzez budowę (wymianę) małej infrastruktury turystycznej w postaci wiat, ławostołów, koszy na śmieci, stojaków na rowery, palenisk, tablic edukacyjnych i informacyjnych, drogowskazów i ogrodzeń (Nadleśnictwo D.);

* zakup komputera wraz z projektorem i ekranem do projekcji multimedialnych oraz filmów przyrodniczych, które będą odbywały się wewnątrz wiaty edukacyjnej (Nadleśnictwo M.);

* zakup aparatu fotograficznego, który umożliwi rejestrowanie i archiwizacje wydarzeń na otwartej trasie turystycznej oraz pozwoli na zbieranie informacji o przedmiotach ochrony występujących na obszarach N. (Nadleśnictwo M., Nadleśnictwo O.);

* zakup agregatu prądotwórczego, który umożliwi prowadzenie zajęć edukacyjnych i projekcję materiałów edukacyjnych o treści przyrodniczej w wiacie edukacyjnej oraz siedzibie Nadleśnictwa podczas przerw w dostawie energii elektrycznej (Nadleśnictwo M.);

* zakup i montaż tablic edukacyjnych, zawierających treści o tematyce przyrodniczej - rzadkie gatunki roślin i zwierząt, siedliska priorytetowe N. (Nadleśnictwo D., Nadleśnictwo M. i Nadleśnictwo O.),

* dostawa i montaż dużych, drewnianych urządzeń edukacyjno-ruchowych, które będą stanowiły wyposażenie placu przy wiacie edukacyjnej (Nadleśnictwo O.),

* zakup koszy na śmieci oraz ławostołów, które będą stanowiły wyposażenie ścieżki edukacyjnej oraz wieży widokowej (Nadleśnictwo O.);

* budowa drewnianej wieży widokowej wraz z wytyczonym podejściem i ogrodzeniem (Nadleśnictwo D., Nadleśnictwo O.);

* modernizacja ścieżki przyrodniczej "P." (tzw. Drożkowe łąki) wraz z doposażeniem - dostawa i montaż infrastruktury turystycznej oraz tablic informacyjnych na obszarach N. (Nadleśnictwo M.);

* budowa drewnianej wieży widokowej, aktualizacja tablic edukacyjnych i modernizacja infrastruktury turystycznej na ścieżce w rezerwacie przyrody "K." (Nadleśnictwo M.);

* modernizacja wiaty edukacyjnej, schodów i pomostu oraz dostawa i montaż urządzeń małej architektury turystycznej na ścieżce edukacyjnej, a także budowa miejsc postoju - parkingów, które będą zlokalizowane na początku i końcu ścieżki edukacyjnej (Nadleśnictwo M.);

* budowa punktu edukacyjnego-turystycznego. W ramach działania zaplanowano zakup i montaż interaktywnych tablic edukacyjnych o tematyce związanej z ochroną przyrody oraz tablicy edukacyjnej - obieg wody w przyrodzie wraz z grą edukacyjną, a także stworzenie rabaty "O.", budowę ścieżki edukacyjnej "B.", zakup i montaż fotościanki, zakup i montaż urządzeń ruchowych (Nadleśnictwo T.);

* budowa drewnianej wiaty edukacyjnej, miejsca postoju pojazdów, paleniska, ogrodzenia oraz montaż tablic edukacyjnych i ławostołów (Nadleśnictwo O.).

Budowa wymienionych powyżej obiektów spowoduje skupienie ruchu turystycznego w jednym miejscu, dzięki czemu zostanie zmniejszona presja turystyczna na cenne pod względem przyrodniczym obszary.

Rozpowszechnianie informacji nt. efektów Projektu będzie realizowane wspólnie przez wszystkie Nadleśnictwa poprzez zadania promujące Projekt: wydanie folderu, organizację konferencji, warsztaty edukacyjne dla nauczycieli, zakup i montaż tablic informacyjnych, zakup materiałów edukacyjnych na warsztaty z dziećmi.

Podmiotami odpowiedzialnymi za zarządzanie środkami trwałymi, które zostaną wytworzone w ramach Projektu będą nadleśnictwa, w zasięgu których powstanie infrastruktura. Wytworzone lub nabyte środki trwałe będą stanowić mienie Skarbu Państwa w zarządzie jednostek biorących udział w projekcie. Koszty zarządzania i korzystania ze środków trwałych będą ponosić nadleśnictwa nimi zarządzające. PGL LP zarządza mieniem Skarbu Państwa zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o lasach, a mianowicie w ramach sprawowanego zarządu LP prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.

Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwa fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.

Koszty realizacji Projektu będą stanowiły koszty ogólne realizacji przez dane Nadleśnictwo zadań niekomercyjnych i w tej części, w której zostaną sfinansowane ze środków własnych Nadleśnictw, będą miały pewien wpływ na cenę dostarczanych przez dane Nadleśnictwo towarów (produktów gospodarki leśnej) opodatkowanych podatkiem VAT.

RDLP nie jest zgodnie z warunkami Projektu podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków i w związku z tym nie będzie ponosiła żadnych wydatków bezpośrednich, związanych z realizacją Projektu.

Wszelkie działania związane z realizacją Projektu i finansowane ze środków Projektu będą realizowane przez Nadleśnictwa co zostało opisane powyżej.

RDLP (zwany dla celów realizacji Projektu Wnioskodawca/Beneficjent) zawarło z nadleśnictwami: D., M., M., O. i T. (podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków) porozumienie na potrzeby realizacji przedmiotowego Projektu.

Przedmiotem porozumienia jest określenie zasad i procedur współpracy oraz ustalenie wzajemnych zobowiązań stron w celu prawidłowej realizacji Projektu w ramach Programu POLiŚ 2014-2020. Ponadto, porozumienie określa wymogi odnoszące się do prawidłowego zarządzania przez strony porozumienia środkami dofinansowania przyznanymi na realizację Projektu.

Zgodnie z zapisami ww. porozumienia RDLP jest odpowiedzialna przed Instytucją Wdrażającą - Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (zwane dalej CKPŚ) za całościową koordynację, zarządzanie i wdrażanie Projektu. W szczególności, jest on zobowiązany do zapewnienia prawidłowego zarządzania środkami pochodzącymi z dofinansowania przeznaczonymi na realizację Projektu przez wszystkie strony.

RDLP jest uprawniona do bezpośrednich kontaktów z Instytucją Wdrażającą i udostępniania Podmiotom upoważnionym do ponoszenia wydatków otrzymanych dokumentów i informacji niezbędnych przy realizacji Projektu, zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. W każdej chwili Podmioty mają prawo wnioskować do Beneficjenta o zwrócenie się do CKPŚ z prośbą o udzielenie informacji niezbędnych do prawidłowej realizacji ich części Projektu. W takim przypadku, Podmiot zobowiązany jest do równoczesnego przekazania Beneficjentowi wszelkich istotnych informacji i dokumentów niezbędnych do przygotowania prośby o informację.

RDLP zapewnia terminowe rozpoczęcie realizacji Projektu oraz wdrożenie wszystkich działań przewidzianych Projektem, zgodnie z uzgodnionym wspólnie z pozostałymi stronami porozumienia Harmonogramem rzeczowo-finansowym (zwanym również Harmonogramem). W razie potrzeby, Beneficjent zobowiązany jest do podjęcia działań mających na celu aktualizację Harmonogramu.

Ponadto zgodnie z umową RDLP zobowiązana jest do:

1.

czuwania nad prawidłowością działań objętych Projektem oraz niezwłocznego informowania pozostałych sygnatariuszy niniejszego porozumienia, jak również Instytucji Wdrażającej i innych stron uprawnionych do otrzymywania informacji o postępach realizacji Projektu oraz o wszelkich okolicznościach, które mogą negatywnie wpłynąć na terminy i zakres działań przewidzianych w Harmonogramie,

2.

monitorowania postępu realizacji przyjętych w Projekcie wskaźników,

3.

podjęcia wszelkich działań niezbędnych do terminowego otrzymywania i rozliczenia dofinasowania, oraz do przekazywania odpowiednich części dofinansowania na rachunki bankowe Podmiotów, w terminie do 14 dni roboczych od dnia zaksięgowania dofinansowania na prowadzonym rachunku. Beneficjent powinien gromadzić wszelkie informację i dokumenty, zgodnie z przyjętymi zasadami w zakresie monitorowania i sprawozdawczości. Beneficjent regularnie informuje Podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków o postępach w realizacji Projektu i napotkanych nieprawidłowościach.

4.

składania Instytucji Wdrażającej sprawozdania z postępu Projektu oraz wnioskowania o refundację wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach Projektu w terminach określonych, umożliwiających niezwłoczny zwrot poniesionych wydatków,

5.

zapewnienia ścieżki kontroli umożliwiającej identyfikację każdej operacji finansowej,

6.

zwrotu wypłaconych środków dofinansowania wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur oraz nienależnie wypłaconych w terminie i na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie,

7.

koordynowania realizowanych przez poszczególne Podmioty działań informacyjnych wynikających z uzgodnień zapisanych we wniosku o dofinansowanie oraz Harmonogramie,

8.

zapewnienia odpowiedniej liczby pracowników wykonujących powierzone im zadania niezbędne do realizacji Projektu zgodnie z wymogami POLiŚ 2014-2020 oraz środków technicznych niezbędnych do efektywnego wypełnienia obowiązków wynikających z pełnienia funkcji Beneficjenta,

9.

wdrożenia działań uzgodnionych z podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków, niezbędnych do pełnej realizacji celów Projektu,

10.

przechowywania dokumentacji związanej z wdrażanym Projektem zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w tym zakresie.

W związku z realizacją powyżej opisanych postanowień porozumienia, RDLP może ponieść wydatki związane z realizacją przedmiotowych zadań, które nie będą zgodne z postanowieniami umowy finansowanej ze środków Projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy PGL LP RDLP realizując projekt "..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020 będzie miało prawo - biorąc pod uwagę zakładane cele, którym służyć ma ten Projekt - do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań porozumienia, tj. wydatków związanych z realizacją Projektu, które zostaną sfinansowane ze środków własnych w sytuacji gdy przedmiotowe wydatki nie będą miały wpływu na działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 - zwanej dalej zamiennie ustawą lub u.p.t.u.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Wskazać należy, że system odliczeń wynikający z przepisów zarówno dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347/1 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.) - zwanej dalej dyrektywą VAT - jak i ustawy ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - zwanego dalej TSUE - w sprawach: C-268/83, C-408/98).

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).

Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych, związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03).

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Są nimi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).

Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 (art. 15), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W ocenie RDLP, planowane działania inwestycyjne przewidziane do realizacji w projekcie pn. "...", w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020 - mając na uwadze zakładane cele, którym służyć ma ten Projekt - nie będą związane, nawet pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, z prowadzoną przez RDLP działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u., w szczególności w zakresie pozyskania i sprzedaży zasobów naturalnych.

Celem działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna w ramach II Osi priorytetowej jest bowiem wzmocnienie mechanizmów służących ochronie przyrody.

Planowane przez Nadleśnictwa działania w ramach Projektu będą miały pozytywny wpływ na stan siedlisk przyrodniczych oraz będą służyły ich utrzymaniu, a ich głównym celem będzie ograniczanie antropopresji na obszarach przyrodniczo cennych. Zaplanowane zadania, służące ochronie zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych, mają na celu kształtowanie warunków dla ich trwałego zachowania.

Wdrożenie zaplanowanych działań przyczyni się do podniesienia poziomu wiedzy w zakresie ochrony obszarów N. siedlisk przyrodniczych oraz cennych i rzadkich gatunków ptaków. Minimalizowanie negatywnego wpływu człowieka na przedmioty ochrony oraz siedliska przyrodnicze poprzez regulację ruchu turystycznego, wraz ze wzrostem świadomości społecznej w aspekcie obszarów N., będzie skutkowało wdrożeniem w życie zasad zrównoważonego rozwoju, poprzez lepsze wykorzystanie i racjonalne zarządzanie zasobami przyrody i świadczenie usług ekosystemowych.

W konsekwencji RDLP stoi na stanowisku, że przystępując do realizacji projektu pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POMŚ) 2014-2020, nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z jego realizacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl