0461-ITPP2.4512.92.2017.1.AJ - Brak opodatkowania dostawy działek gruntu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.92.2017.1.AJ Brak opodatkowania dostawy działek gruntu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2017 r. (data wpływu 2 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dostawy działek gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dostawy działek gruntu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 4 kwietnia 1996 r. kupił Pan wraz z żoną do majątku prywatnego (majątek wspólny małżonków), od Agencji Nieruchomości Rolnych (wówczas Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa), niezabudowaną nieruchomość rolną o powierzchni 6,8307 ha - działka 52/8 KW..., znajdującej się na terenie Gminy G. Wcześniej powyższa nieruchomość rolna była przez nas dzierżawiona. W 2009 r. działka została podzielona na pięć mniejszych, tj.: 52/17 o pow. 0,3090 ha, 52/18 o pow. 4,2040 ha, 52/19 o pow. 0,7645 ha, 52/20 o pow. 1,2079 ha, i 52/21 o pow. 0,3327 ha. W 2011 r. dwie działki ponownie zostały podzielone na mniejsze, a mianowicie działka 52/17 podzielona została na: 52/24 o pow. 0,1336 ha i 52/25 o pow. 0,1791 ha. Działka 52/21 podzielona została na trzy działki: 52/26 o pow. 0,1229 ha, 52/27 o pow. 0,1045 ha i 52/28 o pow. 0,1053 ha.

Charakter nieruchomości (rolna) nie uległ zmianie, stale opłaca Pan podatek rolny, jak również nieruchomość jest ubezpieczona jako gospodarstwo rolne. Działki nie są uzbrojone, ani ogrodzone - były ugorowane. Droga do działek nie jest utwardzona, a jedynie wyodrębniona geodezyjnie.

W lipcu 2016 r. w Urzędzie Gminy G. poinformowano Pana, że dla przedmiotowej działki nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani też Gmina G. nie przystąpiła do jego opracowana w tym zakresie. W obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ustalono przeznaczenie ich w przyszłości jako tereny mieszkaniowe z usługami nieuciążliwymi, częściowo przeznaczone pod drogi. Aktualnie sąsiedzi, których działki przylegają do Pana nieruchomości, zwrócili się do Pana o "odsprzedaż" czterech lub pięciu działek. Przed sprzedażą działek nie będą podejmowane czynności zmierzające do podniesienia ich wartości, ani działania marketingowe, np. reklama w prasie, internecie, nie będzie Pan zlecał również przeprowadzenia transakcji sprzedaży działek profesjonalnemu biuru obrotu nieruchomościami.

Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, nie jest Pan i nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Pana żona prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działki mające być przedmiotem sprzedaży nie były wykorzystywane przez żonę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie były również przedmiotem umów najmu, dzierżawy i nie były udostępniane odpłatnie osobom trzecim.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

W związku z planowaną transakcją sprzedaży czterech lub pięciu działek sąsiadom z majątku prywatnego, na gruncie zapisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, powstają następujące pytania, dotyczące sprzedaży przedmiotowych działek:

1. Czy sprzedaż opisanych działek znajduje się poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy sprzedaż opisanych działek podlega opodatkowaniu?

3. Czy w przypadku gdy sprzedaż opisanych działek podlega opodatkowaniu, transakcje te będą mogły korzystać ze zwolnienia "z opodatkowania" na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9?

4. Czy sprzedaż działek należy opodatkować stawką podstawową 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, na tle przedstawionego stanu faktycznego, planowane transakcje sprzedaży działek niezabudowanych (rolnych) sąsiadom w przyszłości, znajdują się poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu. Sprzedaż ta stanowić będzie realizację przysługującego prawa własności nieruchomości, a więc działanie w sferze prywatnej.

W oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości gruntowej niezabudowanej (działki), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot (osobę), który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem od towarów i usług.

Planując w przyszłości sprzedaż niezabudowanych działek rolnych z majątku prywatnego sąsiadom, którzy chcą powiększyć swoje posiadłości, nie można przypisać znamion prowadzenia działalności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Pana status podatkowy nie nosi znamion prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż jako osoba fizyczna transakcji tych dokona okazjonalnie, nie prowadząc zarejestrowanej działalności gospodarczej, nie będzie oferował przedmiotowych działek poprzez ogłoszenia w prasie, internecie (zakup przez sąsiadów), nie będzie korzystał z profesjonalnego biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Działania w tym zakresie nie będą miały charakteru zorganizowanego, jak również z wykorzystaniem towarów i wartości niematerialnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych a więc nie będą spełniały definicji prowadzenia działalności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Sam podział nieruchomości na mniejsze działki jest działaniem, które mieści się w zarządzie majątkiem prywatnym (wyrok z dnia 9 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 811/13). Planowana sprzedaż kilku działek rolnych nie stanowi również kryterium (ze względu na liczbę) zakwalifikowania ich jako czynności dokonywanych w ramach działalności gospodarczej (wyrok NSA z dnia 3 października 2013 r., sygn. akt I FSK 1507/12).

Z uwagi, że stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - sprzedaży przedmiotowych działek - zostało wyrażone powyżej - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie 1), dlatego też odpowiedź na pytanie 2 jest negatywna, co w konsekwencji odnosi się również do pytania nr 3 i 4

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Pan, jako współwłaściciel nieruchomości, zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla żony, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl