0461-ITPP2.4512.36.2017.1.AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.36.2017.1.AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2017 r. (data wpływu 18 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 1 lutego 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "P." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "P.".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizowała projekt pn. "P.". Na realizację ww. projektu Gmina otrzyma pomoc finansową ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 w ramach osi priorytetowej 8 Obszary wymagające rewitalizacji, działanie 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich.

Głównym celem projektu jest rewitalizacja obszaru, która ma za zadanie promować włączenie społeczne mieszkańców oraz walkę z ubóstwem, przyczyniając się tym samym do poprawy jakości życia mieszkańców. Budynek ma pełnić różnorakie funkcje społeczne, w tym przede wszystkim funkcje edukacyjne. We wszystkich pomieszczeniach tego budynku odbywać się będą kursy, warsztaty, działania integrujące i aktywizacyjne. W tym celu budynek Miejskiego Ośrodka Kultury wymaga kompleksowego remontu oraz przystosowania go dla osób niepełnosprawnych.

Gmina jako podatnik VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć ww. inwestycja.

Gmina jest po centralizacji VAT od 1 stycznia 2016 r.

Miejski Ośrodek Kultury:

* nie jest objęty centralizacją,

* jest odrębnym podatnikiem VAT,

* jest instytucją kultury.

Miejski Ośrodek Kultury działa w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu jednostki stanowiący załącznik do uchwały Rady Miejskiej z dnia 29 kwietnia 2014 r.

Jednostka została wpisana do rejestru instytucji kultury dnia 17 lutego 1994 r.

Budynek MOK jest własnością Gminy i na podstawie umowy użyczenia z dn. 17 stycznia 2013 r. jest przekazany nieodpłatnie na czas nieokreślony.

Wszystkie rozliczenia i całość inwestycji prowadzić będzie Gmina.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, w ramach osi priorytrtowej 8 Obszary wymagające rewitalizacji, działanie 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich, Gminie, jako "płatnikowi" VAT, przysługuje prawo do odliczeń podatku VAT naliczonego w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pod warunkiem, że nabyte towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z realizacją ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa W.-M. na lata 2014-2020, w ramach osi priorytetowej 8 Obszary wymagające rewitalizacji, działanie 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich, Gmina nie będzie "pobierała dochodów".

Przy nabyciu towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu Gmina nie będzie odliczała podatku VAT, ponieważ w ocenie Gminy, nie jest spełniony warunek do uznania tego typu czynności za usługę w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Gmina uznaje, że realizując ww. projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, w ramach osi priorytetowej 8 Obszary wymagające rewitalizacji, działanie 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich, nie ma podstaw prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl