0461-ITPB1.4511.768.2016.1.JŁ - Stawki ryczałtu dla usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w ich domu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPB1.4511.768.2016.1.JŁ Stawki ryczałtu dla usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w ich domu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w ich domu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w ich domu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w październiku 2016 r. w zakresie sprawowania opieki nad osobami starszymi wg kodu PKD 88.10.Z - Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

Wnioskodawca w roku bieżącym wybrał formę opodatkowania na zasadach ogólnych i będzie prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Od nowego roku Wnioskodawca zamierza zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i prowadzić ewidencję przychodów stosując do uzyskanych przychodów stawkę ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3, lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Usługi będą polegały na pomocy w pracach domowych oraz innych czynności ułatwiających codzienne funkcjonowanie osób objętych opieką. Czynności te Wnioskodawca wykonywać będzie samodzielnie, nie będzie zatrudniać w tym celu żadnych innych osób. Świadczone usługi nie będą stanowić czynności wchodzących w zakres pracy pielęgniarek. Działalność ta mieści się pod symbolem PKD 88.10.Z (pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi, może być opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona działalność polegająca na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi, powinna być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zdaniem Wnioskodawcy, jego działalność gospodarcza nie mieści się w katalogu usług opodatkowanych ryczałtem według stawki 17%, gdyż stawka ta dotyczy podmiotów o charakterze instytucji.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że opodatkowaniu stawką 17% podlegają usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczone osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym, które sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 88.10.11.0, a także usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczone osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym (PKWiU 88.10.12.0).

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka 17%, dotyczy tylko instytucji o charakterze doraźnym, a prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza nie jest prowadzona w formie instytucji, lecz jako firma jednoosobowa niezatrudniająca pracowników.

Zaznaczyć należy, że według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) podklasa 88.10.Z - Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych obejmuje działalność poradni, schronisk i pozostałą pomoc społeczną bez zakwaterowania świadczoną osobom w podeszłym wieku i osobom niepełnosprawnym, realizowaną przez instytucje administracji publicznej, organizacje o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym oraz przez specjalistów udzielających porad, m.in. poprzez:

* odwiedzanie osób w podeszłym wieku i chorych w ich domach,

* dzienną opiekę dla osób w podeszłym wieku lub dorosłych osób niepełnosprawnych,

* działalność związaną z przystosowaniem zawodowym osób upośledzonych umysłowo lub niepełnosprawnych fizycznie; w działalności tego typu czynnik edukacyjny powinien występować w ograniczonym zakresie.

Natomiast zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług - usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczone osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 88.10.11.0.

Należy mieć również na uwadze zapis zawarty w art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wskazać należy, że wykonywana przez Wnioskodawcę działalność usługowa sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem 88.10.11.0 nie została wymieniona w Załączniku Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako działalność wyłączona z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednakże należy mieć na uwadze, że ww. usługi objęte są dyspozycją zawartą w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r ww. ustawy. Niemniej jednak oznaczenie "ex" - zawarte w przywołanym przepisie oznacza, że zakres usług objętych stawką 17% jest zawężony do świadczenia ww. usług przez wskazane w tym przepisie instytucje o charakterze doraźnym.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego pod redakcją Mieczysława Szymczaka, Wydawnictwo PWN, tom I, strona 796, instytucja to zakład o charakterze publicznym zajmujący się określonym zakresem spraw, działający w jakiejś dziedzinie. Natomiast, zgodnie ze Współczesnym słownikiem języka polskiego pod redakcją Bogusława Dunaja, Wydawnictwo Langenscheidt, strona 531, instytucja to wyodrębniony zakład o charakterze publicznym, zajmujący się określonym zakresem spraw, powołany do działania w ważnej dziedzinie życia społecznego.

Słownikowe znaczenie słowa "instytucja" wskazuje jednoznacznie, że indywidualna i jednoosobowa działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie może zostać uznana jako działalność instytucji o charakterze doraźnym.

Mając na uwadze powyższe w świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że usług opisanych we wniosku, świadczonych przez Wnioskodawcę, nie można więc kwalifikować do objętych dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody z wykonywania opisanych usług należy opodatkować stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy, tj. stawką 8,5% przychodów z działalności usługowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania - właściwy organ - ustali, że przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest odmienny od rzeczywistego, to wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl