0115-KDWT.4011.22.2020.2.BK - Opodatkowanie podatkiem liniowym dochodu z działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDWT.4011.22.2020.2.BK Opodatkowanie podatkiem liniowym dochodu z działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2020 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2020 r. (data wpływu do tut. organu 30 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest lekarzem zatrudnionym w Szpitalu na Oddziale Interny od 1 grudnia 2017 r.

na podstawie umowy o pracę. Ponadto od 1 grudnia 2017 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą o numerze PKD 86.21.Z. Do końca 2019 r. działalność Wnioskodawcy była opodatkowana na zasadach ogólnych. W styczniu 2020 r. Wnioskodawca podpisał deklarację o chęci przejścia na podatek liniowy. W tym roku pojawiła się u Niego również możliwość pracy w SOR na podstawie umowy kontraktowej w Szpitalu, w którym jest obecnie zatrudniony na umowę o pracę od 2017 r. Do obowiązków Wnioskodawcy w SOR jako lekarza będzie należała diagnostyka i leczenie pacjentów, tzn. zabezpieczanie podstawowych funkcji życiowych po przyjeździe do szpitala. Wnioskodawca zaznaczył, iż teoretycznie praca lekarza w każdym miejscu jest podobna - diagnostyka i leczenie, ale w praktyce zagadnienia, które są poruszane w SOR różnią się w znacznej mierze od tych, z którymi Wnioskodawca ma do czynienia na Oddziale Chorób Wewnętrznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zatrudniając się w SOR (inny oddział, inny zakres obowiązków) Wnioskodawca może nadal korzystać z podatku liniowego?

Wnioskodawca uważa, że przysługuje Mu prawo do opodatkowania działalności na zasadach podatku liniowego po zatrudnieniu w SOR, ponieważ jest to inna komórka organizacyjna szpitala, gdzie pracuje z pacjentami, nie tylko internistycznymi. Poza tym, praca ta wymaga kontaktu z pacjentem "na pierwszej linii", co wymaga innego podejścia, umiejętności. Zagadnienia poruszane w SOR również znacznie różnią się od tych, które występują na oddziale.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Stosownie do art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Na podstawie art. 30c ust. 1 cytowanej ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% "podatkiem liniowym" dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza). Przy czym, możliwość opodatkowania dochodów 19% "podatkiem liniowym" jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy w wyniku prowadzenia tej działalności uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Stwierdzić zatem należy, że w świetle cyt. wyżej art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi (czynności), obejmującej swoim zakresem czynności wykonywane na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym. Istotne jest przy tym faktyczne wykonywanie takich samych (tożsamych) czynności.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest lekarzem zatrudnionym w Szpitalu na Oddziale Interny od 1 grudnia 2017 r. na podstawie umowy o pracę. Ponadto od 1 grudnia 2017 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Do końca 2019 r. działalność Wnioskodawcy była opodatkowana na zasadach ogólnych. W styczniu 2020 r. Wnioskodawca podpisał deklarację o chęci przejścia na podatek liniowy. W tym roku pojawiła się u Niego również możliwość pracy w SOR na podstawie umowy kontraktowej w Szpitalu, w którym jest obecnie zatrudniony na umowę o pracę od 2017 r. Do obowiązków Wnioskodawcy jako lekarza w SOR będzie należała diagnostyka i leczenie pacjentów, tzn. zabezpieczanie podstawowych funkcji życiowych po przyjeździe do szpitala. Wnioskodawca zaznaczył, iż teoretycznie praca lekarza w każdym miejscu jest podobna - diagnostyka i leczenie, ale w praktyce zagadnienia, które są poruszane w SOR różnią się w znacznej mierze od tych, z którymi ma do czynienia na Oddziale Chorób Wewnętrznych.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że czynności jakie wykonywać będzie Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej na podstawie kontraktu w SOR będą pokrywać się z czynnościami wykonywanymi w ramach umowy o pracę, skoro na obydwu oddziałach w tym samym Szpitalu Wnioskodawca będzie zatrudniony jako lekarz.

A zatem warunek "odpowiedniości", o którym mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Stwierdzić więc należy, że skoro obowiązki wykonywane przez Wnioskodawcę jako lekarza w ramach stosunku pracy (diagnostyka i leczenie), będą odpowiadały czynnościom, które wykonywać będzie w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na innym oddziale szpitala, w którym jest zatrudniony (kwestia ta stanowi element przedstawionego zdarzenia przyszłego i jako taka nie podlega ocenie w niniejszej interpretacji), a zatem będą zachodzić okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą mogły być opodatkowane tzw. podatkiem liniowym, na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy.

Przepisy podatkowe nie przewidują w tym względzie żadnych wyjątków.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14 na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy

o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl