0115-KDST1-2.450.1261.2020.5.JC - WIS TOWAR – preparat na poprawę środowiska i zdrowotność upraw - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-2.450.1261.2020.5.JC WIS TOWAR – preparat na poprawę środowiska i zdrowotność upraw - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po ponownym rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 7 września 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2020 r. (data wpływu), w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt I FSK 131/22 uchylającym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 29 września 2021 r. sygn. akt I SA/Op 303/21, decyzję Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 kwietnia 2021 r. nr 0110-KSI1-2.451.85.2020.6.ZK oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia 7 grudnia 2020 r. nr 0115-KDST1-2.450.1261.2020.2.DP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - preparat (...)

Opis towaru: preparat (...) na poprawę środowiska i zdrowotność upraw (...); skład: (...)

Rozstrzygnięcie: nawozy i środki ochrony roślin zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2020 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w 24 listopada 2020 r., w zakresie sklasyfikowania towaru: "(...)" według Nomenklatury scalonej (CN) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Preparat (...) (dalej również jako "Produkt) to preparat (...) wpływający na poprawę zdrowotności roślin uprawnych wszystkich gatunków. Preparat ten ma działanie biostymulujące o charakterze prewencyjnym i regeneracyjnym. Odpowiedni dobór bakterii jak również wyciągi roślinne odpowiadają za prawidłowy rozwój upraw czy plantacji, tworząc niekorzystne warunki do żerowania różnych szkodników występujących na tych plantacjach, jak również wpływają na poprawę kondycji upraw.

(...).

Wnioskodawca oświadczył ponadto, że:

- decyzja na wprowadzenie do obrotu, nie została wydana, gdyż preparaty (...) prowadzane są do obrotu bez dodatkowej zgody Ministra właściwego ds. rolnictwa;

- atest Państwowego Zakładu Higieny nie jest wymagany dla tego typu produktów i nie został wydany;

- nie posiada innych atestów, świadectw, certyfikatów, ulotek (informacja o preparatach na stronie internetowej (...)).

Do wniosku oraz jego uzupełnienia Wnioskodawca dołączył:

I.

(...):

II.

(...):

Preparat konfekcjonowany jest w oznaczone etykietą pojemniki o wymaganych pojemnościach.

Pełny skład produktu z udziałem%.

Procentowy skład poszczególnych komponentów w preparacie (...) przedstawia się następująco:

- (...);

- (...).

Funkcja poszczególnych składników w produkcie:

- (...);

- (...);

- (...).

Zasada wprowadzenia do obrotu

Produkt (...) nie jest środkiem wspomagającym uprawę roślin, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2020 r. poz. 796, z późn. zm.), gdyż zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rolnictwa produkty zawierające wyłącznie mikroorganizmy wprowadza się do obrotu bez pozwolenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (poniżej wyciąg ze strony:

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/pozwolenie-ministra-wlasciwego-do-spraw-rolnictwa-na-wprowadzenie-do-obrotu-nawozow-organicznych-organiczno-mineralnych-mineralnych-nieoznaczonych-znakiem-nawz-we-oraz-srodkow-wspomagajacych-uprawe-roslin).

Bez pozwolenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi można wprowadzać do obrotu:

1)

nawozy powstałe ze zmieszania typów nawozów oznaczonych znakiem "NAWÓZ WE", przy czym nawozy te nie mogą być oznaczane znakiem "NAWÓZ WE";

2)

typy wapna nawozowego w tym zawierającym magnez wymienione w załączniku 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 r. w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowaniach, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego (Dz. U. z 2010 r. poz. 1229) i spełniające określone w tym załączniku wymagania, oraz spełniające wymagania dot. dopuszczalnego limitu metali ciężkich dla nawozów wapniowych określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 119, poz. 765 (patrz pkt 2);

3)

nawozy naturalne, czyli nawozy zdefiniowane w art. 2 ust. 4 ustawy o nawozach i nawożeniu (patrz punkt 1) np. nieprzetworzony obornik, gnojówka, gnojowica, zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1069/2009;

4)

torf tzw. surowy w żaden sposób nieprzetworzony, w tym niefrakcjonowany oraz kora i trociny ozdobne;

5)

produkty zawierające wyłącznie mikroorganizmy.

Ponadto Spółka do wniosku i uzupełnienia dołączyła:

1)

(...)

2)

(...).

W dniu 7 grudnia 2020 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał na rzecz Wnioskodawcy wiążącą informację stawkową nr 0115-KDST1-2.450.1261.2020.2.DP.

Pismem z dnia 22 grudnia 2020 r. (data wpływu 29 grudnia 2020 r.) Wnioskodawca wniósł odwołanie od wydanej decyzji.

Decyzją z dnia 21 kwietnia 2021 r. nr 0110-KSI1-2.451.85.2020.6.ZK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

W dniu 26 maja 2021 r. (data wpływu 28 maja 2021 r.)Wnioskodawca wniósł skargę na ww. decyzję.

Pismem z dnia 21 czerwca 2021 r. nr 0110-KSI1-2.451.85.2020.8.ZK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odpowiedział na skargę otrzymaną 28 maja 2021 r., wnosząc o jej oddalenie.

W dniu 29 września 2021 r. zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu oddalający złożoną skargę.

Na gruncie jego uzasadnienia Sąd ten stwierdził, że skoro polski ustawodawca przywołał w poz. 10 załącznika 3 tylko nawozy i środki ochrony roślin i obie te grupy towarów są środkami o ściśle określonych w przepisach zastosowaniach oraz odnoszą się do nich odrębne wymagania, nie jest dopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, poprzez objęcie stawką 8% produktów nie należących do tej grupy towarów, przykładowo poprzez zastosowanie definicji stosowanych w Nomenklaturze scalonej, rozumienia potocznego lub dowolnych definicji słownikowych (typu Wikipedia lub Słownik języka polskiego). Jeśli bowiem określone towary nie spełniają wymagań przewidzianych przepisami o nawozach lub środkach ochrony roślin, trudno uznać je za towary podobne, a tym samym postawić skutecznie - w odniesieniu do nich - zarzut naruszenia przez ustawodawcę krajowego zasady neutralności podatkowej.

Wnioskodawca wniósł skargę kasacyjną dnia 23 grudnia 2021 r.

Wyrokiem z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt I FSK 131/22 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżony wyrok WSA, uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 kwietnia 2021 r. nr 0110-KSI1-2.451.85.2020.6.ZK oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia 7 grudnia 2020 r. nr 0115-KDST1-2.450.1261.2020.2.DP.

Na gruncie jego uzasadnienia NSA stwierdził, że skoro na tle pozycji 10 załącznika nr 3 u.p.t.u. występują niedające się usunąć wątpliwości co do treści tego przepisu, co z kolei wymaga ich rozstrzygnięcia na korzyść podatnika (art. 2a O.p.), w sytuacji braku odesłania w pozycji 10 załącznika nr 3 u.p.t.u. do ustaw o nawozach i nawożeniu oraz o środkach ochrony roślin, uznać należy, że pozycją tą objęte są nie tylko nawozy i środki ochrony roślin, zdefiniowane jako takie w tych ustawach, lecz także inne środki agrochemiczne i agrobiologiczne zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, których cele używania w rolnictwie stanowi ochrona roślin lub wspomaganie ich rozwoju, jakim są będące przedmiotem niniejszego postępowania, tzn. preparaty mikrobiologiczne.

Powyższy wyrok NSA został przesłany do tutejszego organu w dniu 28 kwietnia 2023 r.

Wskutek powyższego, wniosek Wnioskodawcy w zakresie określenia klasyfikacji i stawki podatku od towarów i usług dla towaru opisanego we wniosku wymaga ponownego rozpatrzenia przez tutejszy organ.

Mając na uwadze rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt I FSK 131/22, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, po ponownym rozpoznaniu sprawy, stwierdza co następuje.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza decyzja została oparta na przepisach prawa obowiązujących w dacie jej wydania oraz stanowi ona realizację wytycznych zawartych w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt I FSK 131/22.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Uwzględniając powyższe, zgodnie z art. 42a pkt 2 lit. a ustawy, WIS zawiera m.in. klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku VAT nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 10 (sekcja zatytułowana "Towary zwykle używane w rolnictwie") wskazano bez względu na CN "Nawozy i środki ochrony roślin - zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, oraz pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych".

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje zwrotu "zwykle przeznaczone do wykorzystywania w produkcji rolnej". Trzeba zatem odwołać się do wytycznych Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako "TSUE") zawartych w wyroku C-41/09 z dnia 3 marca 2011 r.

W ocenie TSUE pojęcie zwykle wykorzystywane w produkcji rolnej dotyczy takich towarów, które najczęściej i co do zasady są przeznaczone do wykorzystywania w produkcji rolnej, przy czym to do ustawodawcy krajowego należy podjęcie decyzji, jakie grupy towarów z tak ogromnego katalogu towarów wykorzystywanych zwykle w rolnictwie objąć stawką obniżoną.

W ramach natomiast stosowania wykładni językowej należy wskazać, że zgodnie definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005) słowo "zwykle" oznacza "najczęściej, przeważnie".

Zgodnie z tezą zawartą w wyroku NSA o sygn. I FSK 131/22 dotyczącym niniejszej sprawy: "W związku z tym, uwzględniając że na tle pozycji 10 załącznika nr 3 u.p.t.u. występują niedające się usunąć wątpliwości co do treści tego przepisu, co z kolei wymaga ich rozstrzygnięcia na korzyść podatnika (art. 2a O.p.), w sytuacji braku odesłania w pozycji 10 załącznika nr 3 u.p.t.u. do ustaw o nawozach i nawożeniu oraz o środkach ochrony roślin, uznać należy, że pozycją tą objęte są nie tylko nawozy i środki ochrony roślin, zdefiniowane jako takie w tych ustawach, lecz także inne środki agrochemiczne i agrobiologiczne zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, których cele używania w rolnictwie stanowi ochrona roślin lub wspomaganie ich rozwoju, jakim są będące przedmiotem niniejszego postępowania, tzn. preparaty mikrobiologiczne."

Z zebranych w sprawie materiałów dowodowych wynika, że preparat (...) jest preparatem (...) wpływającym na poprawę zdrowotności roślin uprawnych wszystkich gatunków. Preparat ten ma działanie biostymulujące o charakterze prewencyjnym i regeneracyjnym. Odpowiedni (...) odpowiadają za prawidłowy rozwój upraw czy plantacji, tworząc niekorzystne warunki do żerowania różnych szkodników występujących na tych plantacjach, jak również wpływają na poprawę kondycji upraw.

Uwzględniwszy zatem tezę NSA zawartą w wyroku, który jest merytoryczną podstawą niniejszego rozstrzygnięcia, że w sytuacji braku odesłania w poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy do regulacji branżowych (w tym do ustawy o nawozach i nawożeniu oraz do ustawy o środkach ochrony roślin) pozycją tą objęte są nie tylko nawozy i środki ochrony roślin zdefiniowane jako takie w tych przepisach, lecz także inne środki agrochemiczne i agrobiologiczne, których celem używania w rolnictwie jest ochrona roślin lub wspomaganie ich rozwoju, stwierdzić należy że - jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny - w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z towarem zwykle przeznaczonym do wykorzystania w produkcji rolnej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138 i ust. 4.

W myśl art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

(...).

Zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

(...).

Zgodnie natomiast z art. 146ef ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Jak już wskazano powyżej, w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", w pozycji 10 wymieniono bez względu na CN "Nawozy i środki ochrony roślin - zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, oraz pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych".

Uwzględniając powyższe regulacje prawne oraz mając na uwadze pogląd wyrażony w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt I FSK 131/22, zgodnie z którym produkt będący przedmiotem niniejszego postępowania, tj. preparat (...) zwykle przeznaczony do wykorzystania w produkcji rolnej, objęty jest poz. 10 zał. 3 do ustawy stwierdzić należy, że dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie tego towaru, podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy.

W tym miejscu warto ponadto wspomnieć, że zgodnie z:

- art. 146ee 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek;

- § 12 ust. 1 pkt 3 (który obowiązuje do 1 stycznia 2023 r.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495, z późn. zm.), obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu nawozowych produktów mikrobiologicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, wpisanych do wykazu nawozowych produktów mikrobiologicznych, o którym mowa w rozdziale 4a tej ustawy;

- § 10be ust. 1a (przepis ten obowiązywał od 3 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1696, z późn. zm.), do dnia 31 grudnia 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się dla nawozowych produktów mikrobiologicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2021 r. poz. 76 oraz z 2022 r. poz. 1370 i 2364), wpisanych do wykazu nawozowych produktów mikrobiologicznych, o którym mowa w rozdziale 4a tej ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem WIS, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru lub

- stawka podatku właściwa dla towaru lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl