Nowość 0115-KDST1-2.440.90.2024.1.BK - WIS TOWAR - wosk syntetyczny - CN 34 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-2.440.90.2024.1.BK WIS TOWAR - wosk syntetyczny - CN 34 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 8 marca 2024 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniach 26 marca 2024 r. i 4 kwietnia 2024 r. (daty wpływu) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - " (...) - wosk syntetyczny (...)"

Opis towaru: wosk syntetyczny (...); substancja organiczna, która otrzymywana jest w procesie (...) w instalacji do przetwarzania odpadów tworzywowych w procesie (...)

Rozstrzygnięcie: CN 34

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 26 marca 2024 r. i 4 kwietnia 2024 r. w zakresie sklasyfikowania towaru: "(...) - wosk syntetyczny (...)" na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Przedmiotem wniosku jest substancja organiczna, która otrzymywana jest w procesie (...) (głównie (...)) w (...) w procesie (...).

Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest świadczenie usług w zakresie recyklingu odpadów (...). Działalność Wnioskodawcy podlega regulacjom zawartym w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 z późn. zm.). Wnioskodawca posiada pozwolenie (...) w zakresie wytwarzania, zbierania i przetwarzania odpadów (...) na terenie zakładu (...).

Otrzymywany towar (...) - wosk syntetyczny (...) jest produktem (...) odpadów (...). Proces (...) jest procesem chemicznym, polegającym na (...). (...) zapewnia powtarzalne parametry fizykochemiczne otrzymywanych produktów.

Produkt charakteryzuje się następującymi parametrami fizykochemicznymi:

(...)

Powyższe parametry towaru będącego przedmiotem wniosku są potwierdzone wynikami badań, wykonanych na zlecenie Wnioskodawcy przez (...). Dla przedmiotowego produktu opracowywana jest (...).

Wnioskodawca uzyskał certyfikat (...) m.in. w zakresie (...). Odpady przyjmowane do recyklingu (...) Wnioskodawcy uzyskują status surowców zrównoważonych a produkty (...) są zgodne z gospodarką o obiegu zamkniętym tzw. circulary economy (...) w załączeniu.

Proces produkcji wosku syntetycznego oparty jest na (...).

Produkt będący przedmiotem wniosku znajduje swoje szerokie zastosowanie w przemyśle chemicznym m.in. wosk syntetyczny okazuje się niezbędnym składnikiem ułatwiającym przetwórstwo oraz poprawiającym wydajność produkcji i jakość gotowych produktów z tworzyw sztucznych. Jego właściwości wykorzystywane są w procesie (...) oraz do produkcji (...). Znajduje również zastosowanie w branży (...). Dodatkowo, wykorzystuje się go w przemyśle (...) oraz przetwórstwie (...). Znajduje również zastosowanie w przemyśle (...) min. do produkcji (...).

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej zawiera sekcje, działy i poddziały, w których można wyróżnić pozycje, podpozycje oraz kody CN. Istotne w taryfie CN jest sklasyfikowanie określonego wyrobu do konkretnego kodu CN. W taryfie CN sposób klasyfikowania towarów jest ustalana na podstawie sześciu Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej Wspólnej Taryfy Celnej oraz przypisów do sekcji i działów, a także brzmienia tytułów i podtytułów, a dalej pomocne są uwagi do sekcji, działów, poddziałów i pozycji oraz np. Noty Wyjaśniające.

Biorąc pod uwagę podane powyższe informacje oraz (...), zdaniem Wnioskodawcy wosk syntetyczny (...) odpowiada kryteriom i posiada właściwości towarów objętych działem 34 i powinien mieć przypisany kod CN z działu 34 04 - Woski sztuczne i preparowane.

Niniejsza pozycja obejmuje woski sztuczne (nazywane w przemyśle "woskami syntetycznymi") i, zgodnie z brzmieniem uwagi 5. do niniejszego działu, woski gotowe, które składają się lub zawierają substancje organiczne o stosunkowo wysokiej masie cząsteczkowej i które nie są odrębnymi chemicznie zdefiniowanymi związkami.

Takimi woskami są np.:

(A) Wytwarzane chemicznie produkty organiczne o charakterze woskowatym, nawet rozpuszczalne w wodzie. Pozycja nie obejmuje jednak wosków objętych pozycją 2712, wytwarzanych syntetycznie lub inaczej (np. wosków Fischera -Tropscha składających się głównie z węglowodorów), a także rozpuszczalnych w wodzie produktów woskowych wykazujących własność aktywności powierzchniowej (pozycja 3402), a przedmiotowy wosk sztuczny (...) spełnia wymagania jakościowe opisane w Notach Wyjaśniających dla pozycji 3404 dla wosków, o których mowa w punkcie (A) i (C).

Jednocześnie w związku z tym, że dla wosku syntetycznego (...), otrzymywanego w procesie (...), nie można go przyporządkować do szczegółowego kodu CN z działu 3404, zasadnym wydaje się przyporządkowanie tego produktu do kodu CN 3404 90 00 tj. jako "Pozostałe".

W skrócie sekwencja nadania kodu CN woskowi syntetycznemu (...) została przedstawiona poniżej:

Kod CN 3404 90 00

Sekcja VI - Produkty przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych

MYDŁO, ORGANICZNE ŚRODKI POWIERZCHNIOWO CZYNNE, PREPARATY PIORĄCE, PREPARATY SMAROWE, WOSKI SYNTETYCZNE, WOSKI PREPAROWANE, PREPARATY DO CZYSZCZENIA LUB SZOROWANIA, ŚWIECE I ARTYKUŁY PODOBNE, PASTY MODELARSKIE, "WOSKI DENTYSTYCZNE" ORAZ PREPARATY DENTYSTYCZNE PRODUKOWANE NA BAZIE GIPSU.

Woski sztuczne i woski preparowane - Pozostałe.

Do wniosku załączono: 1. (...), z której wynika m.in.:

Identyfikator produktu:

Nazwa handlowa: (...)

Synonimy: Wosk syntetyczny

Zawiera: (...).

Istotne zidentyfikowane zastosowania substancji lub mieszaniny oraz zastosowania odradzane.

Zastosowanie zidentyfikowane: (...).

Właściwości fizyczne i chemiczne.

Mieszanina

a)

wygląd: (...)

b)

(...),

c)

(...),

d)

(...),

e)

(...),

f)

(...),

g)

zawartość (...),

h)

zawartość (...)

i)

zawartość (...),

j)

konsystencja i rozpuszczalność towaru w znacznym stopniu zależy od temperatury,

k)

(...).

Pakowanie.

Wosk syntetyczny jest konfekcjonowany w następujący sposób: (...)

Dopuszcza się również stosowanie innego rodzaju opakowań uzgodnionych wcześniej między producentem, odbiorcą i przewoźnikiem.

2. (...) z którego wynika m.in.: (...)

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu, pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 27 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: "Paliwa mineralne, oleje mineralne i produkty ich destylacji; substancje bitumiczne; woski mineralne".

Z brzmienia pozycji 2712 CN wynika, że obejmuje ona: "Wazelina; parafina, wosk mikrokrystaliczny, gacz parafinowy, ozokeryt, wosk montanowy, wosk torfowy, pozostałe woski mineralne i podobne produkty otrzymywane w drodze syntezy lub innych procesów, nawet barwione".

Noty wyjaśniające do HS do pozycji 2712 stanowią: Niniejsza pozycja obejmuje również produkty podobne do objętych niniejszą pozycją, a otrzymywane syntetycznie albo w jakimkolwiek innym procesie (np. syntetyczna parafina i syntetyczny wosk mikrokrystaliczny). Niniejsza pozycja nie obejmuje jednak wysoko spolimeryzowanych wosków, takich jak wosk polietylenowy. Są one klasyfikowane do pozycji 3404.

Sekcja VI - obejmuje "Produkty przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych".

Zgodnie z tytułem działu 34 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: "Mydło, organiczne środki powierzchniowo czynne, preparaty piorące, preparaty smarowe, woski syntetyczne, woski preparowane, preparaty do czyszczenia lub szorowania, świece i artykuły podobne, pasty modelarskie, "woski dentystyczne" oraz preparaty dentystyczne produkowane na bazie gipsu".

W Uwadze 5 do działu 34 CN wskazano m.in., że wyrażenie "woski syntetyczne i preparowane" dotyczy jedynie:

(a) wytworzonych chemicznie produktów organicznych o charakterze woskowatym, nawet rozpuszczalnych w wodzie;

(b) produktów otrzymanych w wyniku mieszania różnych wosków;

(c) produktów o charakterze woskowatym, opartych na jednym lub kilku woskach i zawierających tłuszcze, żywice, substancje mineralne lub pozostałe materiały.

Z brzmienia pozycji 3404 CN wynika, że obejmuje ona "Woski sztuczne i preparowane".

Noty wyjaśniające do HS do pozycji 3404 stanowią: Niniejsza pozycja obejmuje woski sztuczne (nazywane w przemyśle "woskami syntetycznymi") i, zgodnie z brzmieniem uwagi 5. do niniejszego działu, woski gotowe, które składają się lub zawierają substancje organiczne o stosunkowo wysokiej masie cząsteczkowej i które nie są odrębnymi chemicznie zdefiniowanymi związkami. Takimi woskami są:

(A) Wytwarzane chemicznie produkty organiczne o charakterze woskowatym, nawet rozpuszczalne w wodzie. Pozycja nie obejmuje jednak wosków objętych pozycją 2712, wytwarzanych syntetycznie lub inaczej (np. wosków Fischera -Tropscha składających się głównie z węglowodorów), a także rozpuszczalnych w wodzie produktów woskowych wykazujących własność aktywności powierzchniowej (pozycja 3402).

(B) Produkty otrzymane przez zmieszanie dwóch lub więcej różnych wosków zwierzęcych, roślinnych lub różnych wosków innych klas, przez zmieszanie wosków należących do różnych klas (zwierzęcych, roślinnych lub innych) (na przykład mieszaniny różnych wosków roślinnych i mieszanin wosków mineralnych z woskiem roślinnym). Pozycja nie obejmuje jednakże mieszanin wosków mineralnych (pozycja 2712).

(C) Produkty o charakterze woskowatym na bazie jednego lub więcej wosków i zawierające tłuszcze, żywice, substancje mineralne lub inne materiały. Pozycja nie obejmuje jednak niezmieszanych wosków zwierzęcych lub roślinnych, nawet oczyszczanych lub barwionych (pozycja 1521), a także niezmieszanych wosków mineralnych lub mieszanin wosków mineralnych, nawet barwionych (pozycja 2712).

Woski, o których mowa w punktach (A) i (C) powyżej muszą mieć:

(1) temperaturę kroplenia powyżej 40°C; i

(2) lepkość mierzoną lepkościomierzem rotacyjnym nieprzekraczającą 10 Pa∙ s (lub 10.000 cP) w temperaturze o 10°C wyższej od temperatury kroplenia.

Ponadto produkty te wykazują następujące właściwości:

(a) delikatnie pocierane nabierają połysku;

(b) ich konsystencja i rozpuszczalność w znacznym stopniu zależy od temperatury;

(c) w 20°C:

(i) niektóre są miękkie i można je ugniatać (lecz nie są lepkie lub ciekłe) (woski miękkie), inne są kruche (woski twarde);

(ii) nie są przezroczyste, lecz mogą być półprzezroczyste;

(d) w temperaturze powyżej 40°C topią się bez rozkładu;

(e) w temperaturze przekraczającej nieco temperaturę topnienia nie dają się łatwo wyciągnąć w nitki;

(f) są złymi przewodnikami ciepła i elektryczności.

Woski objęte niniejszą pozycją różnią się składem chemicznym. Takie woski obejmują:

(1) Woski polialkilenowe (np. wosk polietylenowy). Stosowane są w materiałach przeznaczonych do pakowania, jako środki smarujące materiały włókiennicze, produkty do nadawania połysku itp.

(...)

Wyżej wymienione woski, nawet barwione również klasyfikowane są do tej pozycji.

Uwzględniając powyższe, jak również mając na uwadze przedstawiony opis produktu, a w szczególności jego temperaturę kroplenia (...)°C i lepkość dynamiczną (...) w temperaturze (...)°C - (...) cP należy uznać, że spełnia on kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem 34 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami reguły 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Według art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Przepisy ustawy oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń nie przewidują możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług dla towarów sklasyfikowanych do działu 34 Nomenklatury scalonej.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar klasyfikowany jest do działu 34 Nomenklatury scalonej (CN) oraz nie został objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Ponadto informujemy, że klasyfikacja towaru według CN została określona według poziomu szczegółowości niezbędnej do określenia stawki podatku od towarów i usług.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową".

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl