0115-KDST1-2.440.488.2023.2.AR - WIS TOWAR - granulowane wapno nawozowe (środek wapnujący) - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-2.440.488.2023.2.AR WIS TOWAR - granulowane wapno nawozowe (środek wapnujący) - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 11 grudnia 2023 r. (data wpływu 18 grudnia 2023 r.), uzupełnionego w dniach 2 lutego oraz 7 marca 2024 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - " (...)" występujący również pod nazwami: "(...)" oraz " (...)"

Opis towaru: granulowane wapno nawozowe, węglanowe zawierające magnez (nawóz wapniowo-magnezowy); produkt oznaczony znakiem CE; skład Produktu - zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy - (...)

Rozstrzygnięcie: środek wapnujący, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.Urz.UE.L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.)

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 2 lutego oraz 7 marca 2024 r., w zakresie sklasyfikowania towaru występującego pod nazwami handlowymi: "(...)", " (...)" oraz " (...)", na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku jest zaklasyfikowanie granulowanego wapna nawozowego, węglanowego zawierające magnez, który (...), produkt granulowane wapno nawozowe węglanowe zawierające magnez pod nazwami handlowymi (...), (...), (...) (nawóz wapniowo-magnezowy) do (...), o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.Urz.UE. L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.), z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów a w konsekwencji uznanie, że dostawa ww. nawozu opodatkowana jest 8% stawką podatku VAT.

(...) to granulowane wapno nawozowe węglanowe zawierające magnez. Przeznaczone jest do stosowania na wszystkich rodzajach gleb pod uprawy (...). (...). Produkt ma właściwości (...). Nawóz można stosować całorocznie. Indywidualnie w okresach zalecanych dla danej uprawy. (...).

Nawóz sprzedawany jest w formie granulowanej. Składnik podstawowy wyrobu to (...). Wprowadzony do obrotu na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. jako NAWÓZ CE PFC 2 ŚRODEK WAPNUJĄCY. Na podstawie Moduł A - wewnętrzna kontrola produkcji.

Proces produkcyjny rozpoczyna się od (...).

Opis procesu produkcji (...), (...), (...)

Surowiec wykorzystywany do produkcji: (...)

(...).

Zdaniem Wnioskodawcy dla potrzeb ustalenia stawki podatku VAT bez znaczenia pozostaje klasyfikacja według Nomenklatury scalonej (CN).

Produkt nawozowy spełnia wymagane parametry jakościowe wg Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, a także spełnia wymogi ustawy o nawozach i nawożeniu z dnia 10 lipca 2007 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 569). Wnioskodawca wystawia deklarację zgodności dla produktów wg modułu A, tj. wewnętrznej kontroli produkcji.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że towar "pod nazwą handlową " (...)" sprzedawany jest przez Wnioskodawcę w formie (...). Do każdej faktury dołączana jest (...) zawierająca informacje zgodne z wymaganiami rozporządzenia UE 2019/1009". Wskazano również, że (...).

Wnioskodawca wyjaśnił również, że (...). Nie zmienia to jednak faktu, że nawóz o reaktywności (...)%, czy (...)% to nadal środek wapnujący CE spełniający wymagania wynikające z regulacji prawnych, powstający z tych samych surowców, które zostały wskazane we wniosku. Nie wpływa to w żaden sposób na stawkę VAT dla tego produktu.

Wnioskodawca przedstawił uzasadnienie swojego stanowiska, zgodnie z którym dostawa granulowanego wapna nawozowego węglanowego, zawierające magnez o nazwach handlowych (...), (...) i (...) powinna zostać zaklasyfikowana do (...), o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 003/2003 (Dz.Urz.UE. L 170 z 2.06.019, str. 1, z późn. zm.), z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów i w konsekwencji uznanie, że dostawa ww. nawozu opodatkowania jest 8% stawką podatku VAT.

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, dalej jako "ustawa o VAT") - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2 t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca dodał również, że, zgodnie z art. 42a pkt 2 lit. a ustawy, wiążąca informacja stawkowa jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem m.in. dostawy towarów, która zawiera m.in. klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku VAT nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. poz. 2495 z późn. zm.) oraz na podstawie § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2024, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu polepszaczy gleby, środków wapnujących, biostymulatorów, podłoży do upraw, produktów nawozowych mieszanych składających się wyłącznie z nawozu i środka wapnującego, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.Urz.UE. L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.), z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów.

Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającego przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2003/2003, (Dz. U. L. 170 z 25.6.2019) dalej jako "Rozporządzenie 2019/1009":

- "produkt nawozowy" oznacza substancję, mieszaninę, mikroorganizm lub każdy inny materiał, stosowane lub przeznaczone do stosowania na rośliny lub ich ryzosferę lub na grzyby lub ich mykosferę, lub przeznaczone do stworzenia ryzosfery lub mykosfery, albo samodzielnie, albo po zmieszaniu z innym materiałem, w celu dostarczania roślinom lub grzybom składników pokarmowych lub w celu poprawy efektywności wykorzystania składników pokarmowych (pkt 1);

- "produkt nawozowy UE" oznacza produkt nawozowy, który w momencie udostępniania na rynku ma oznakowanie CE (pkt 2);

- "ocena zgodności" oznacza proces wykazujący, czy zostały spełnione wymogi niniejszego rozporządzenia dotyczące produktu nawozowego UE (pkt 20);

- "oznakowanie CE" oznacza oznakowanie, poprzez które producent wskazuje, że produkt nawozowy UE spełnia mające zastosowanie wymogi określone w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym ustanawiającym zasady umieszczania tego oznakowania (pkt 25).

W części I Załącznika I ww. Rozporządzenia mieszczą się Kategorie funkcji produktów (PFC) dla produktów nawozowych UE, gdzie pod symbolem PFC 2 mieści się ŚRODEK WAPNUJĄCY. W części II Załącznika nr I Rozporządzenia 2019/1009 określone zostały wymogi dotyczące PFC. Wskazano w nich m.in.: PFC 2 ŚRODEK WAPNUJĄCY

1. Środek wapnujący jest produktem nawozowym UE, którego funkcja polega na korygowaniu kwasowości gleby.

Środek wapnujący zawiera tlenki, wodorotlenki, węglany lub krzemiany wapnia (Ca) lub magnezu (Mg). W części I Załącznika II dotyczącego kategorii materiałów składowych (CMC), określono wykaz CMC, gdzie CMC 1 stanowią Pierwotne surowce i mieszaniny.

W Załączniku IV opisane zostały Procedury oceny zgodności. II część tego Załącznika zawiera opis procedur zgodności. Moduł A - wewnętrzna kontrola produkcji

1. Opis modułu

Wewnętrzna kontrola produkcji to procedura oceny zgodności, w której producent wywiązuje się z obowiązków określonych w pkt 2, 3 i 4, oraz, na swoją wyłączną odpowiedzialność, zapewnia i oświadcza, że dane produkty nawozowe UE spełniają mające do nich zastosowanie wymogi niniejszego rozporządzenia.

2. Dokumentacja techniczna

2.1 Producent sporządza dokumentację techniczną. Dokumentacja ta umożliwia ocenę produktu nawozowego UE pod względem jego zgodności z odnośnymi wymogami oraz obejmuje odpowiednią analizę i ocenę ryzyka.

2.2 W dokumentacji technicznej określa się mające zastosowanie wymogi i ujmuje, w stopniu właściwym dla takiej oceny, projektowanie, wytwarzanie oraz przewidziane zastosowanie produktu nawozowego UE. Dokumentacja techniczna zawiera, w stosownych przypadkach, co najmniej następujące elementy: a) ogólny opis produktu nawozowego UE, PFC odpowiadającą deklarowanej funkcji produktu nawozowego UE i opis przewidzianego zastosowania.

3. Produkcja

Producent wprowadza wszelkie środki niezbędne do tego, aby proces produkcji i jego monitorowanie zapewniały zgodność wytworzonych produktów nawozowych UE z dokumentacją techniczną, o której mowa w pkt 2, oraz z mającymi do nich zastosowanie wymogami niniejszego rozporządzenia.

4. Oznakowanie CE i deklaracja zgodności UE

4.1. Producent umieszcza oznakowanie CE na każdym opakowaniu produktu nawozowego UE spełniającego mające zastosowanie wymogi niniejszego rozporządzenia lub, w przypadku gdy produkt jest dostarczany bez opakowania, w dokumencie dołączonym do produktu nawozowego UE.

4.2. Producent sporządza pisemną deklarację zgodności UE dla danego produktu nawozowego UE lub typu i przechowuje ją wraz z dokumentacją techniczną do dyspozycji organów krajowych przez 5 lat od wprowadzenia produktu nawozowego UE do obrotu. W deklaracji zgodności UE identyfikuje się produkt nawozowy UE lub typ, dla którego została sporządzona.

Uwzględniając powyższe oraz opis towaru, załączone dokumenty, m.in. (...), sporządzoną przez Wnioskodawcę potwierdzającą zgodność towaru z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z produktem nawozowym UE.

Następnie Wnioskodawca uzasadnił zastosowanie stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWIU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Z kolei w myśl art. 146ea ustawy w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Na podstawie art. 146ee ust. 1 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. poz. 2495), oraz na podstawie § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2024, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu polepszaczy gleby, środków wapnujących, biostymulatorów, podłoży do upraw, produktów nawozowych mieszanych składających się wyłącznie z nawozu i środka wapnującego, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.Urz.UE. L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.), z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy towary, o których mowa w tym przepisie, są przedmiotem importu towarów, o którym mowa w art. 138i ust. 1 ustawy (§ 12 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Uwzględniając powyższe - zdaniem Wnioskodawcy - mając na uwadze, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z produktem nawozowym UE - środkiem wapnującym oznaczonym znakiem CE o nazwie "Środek wapnujący o nazwach handlowych (...), (...), (...)", dla którego sporządzona została deklaracja zgodności potwierdzająca zgodność z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 stwierdzić należy, że dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie ww. towaru, podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 oraz na podstawie § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2024.

Wnioskodawca wskazał, że jego stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu Wiążących Informacjach Stawkowych wydawanych w zbliżonych (podobnych) stanach faktycznych.

Końcowo stwierdził, że dostawa granulowanego wapna nawozowego (środka wapnującego) o nazwach handlowych (...), (...), (...) powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT zarówno w 2023 jak i 2024 r.

Do wniosku załączono:

1)

(...), z której wynika m.in. że:

)

wydana została dla następujących produktów: (...), (...), (...) (PFC 2: środek wapnujący),

)

przedmiot niniejszej deklaracji jest zgodny z: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie 9WE) nr 2003/2003 (Dz. U. L 170 z 25.6.2019, s. 1) oraz Specyfikacją Techniczną produktu nawozowego nr (...) obowiązującą od dna (...) r. wydaną przez (...).

2)

(...), z której wynika m.in.:

1. Identyfikacja

Produkt nawozowy: (...), (...), (...)

Rodzaj oceny zgodności: Moduł A - Stosowanie wewnętrznej kontroli produkcji. Wyłączna odpowiedzialność producenta za zgodność produktu z wymaganiami.

Producent: (...)

Opis nawozu: (...), (...), (...) to granulowane wapno nawozowe węglanowe zawierające magnez. Przeznaczone jest do stosowania na wszystkich rodzajach gleb pod uprawy (...). Produkt (...).

2. Wymagania PFC

Zgodnie z załącznikiem I część I Rozporządzenia (UE) 2019/1009 produkt nawozowy zaklasyfikowany został jako: PFC 2: Środek wapnujący

3. Etykietowanie:

Produkt nawozowy: wapniak nawozowy granulowany: (...)

3)

(...), z której wynikają następujące informacje:

- OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU NAWOZOWEGO UE

(...), (...), (...) to granulowane wapno nawozowe węglanowe zawierające magnez. Przeznaczone jest do stosowania na wszystkich rodzajach gleb pod uprawy (...).

- Nazwa PFC: PFC 2: Środek wapnujący

- Produkt (...).

- WYKAZ UŻYTYCH MATERIAŁÓW SKŁADOWYCH (CMC) (wykaz użytych materiałów składowych, CMS, o których mowa w załączniku II, do których należą, oraz informacje o ich pochodzeniu lub procesie produkcji)

Wykaz materiałów składowych Kategoria CMC

(...)

Pakowanie w opakowania (...)

- produkty nawozowe są zgodne z:

- Ustawą z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007 r. Nr 147, poz. 1033)

- Rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE

- Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006

- Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003

4) Etykiety produktu: - " (...)" w której zawarto m.in. następujące informacje:

PFC 2: Środek wapnujący

Zadeklarowane składniki pokarmowe:

(...)

Reaktywność: (...)%

Składniki: (...).

Stosowanie

(...) to granulowane wapno nawozowe węglanowe zawierające magnez. Przeznaczone jest do stosowania na wszystkich rodzajach gleb pod uprawy (...). Produkt (...). Produkt ma właściwości (...).

Termin Wysiewu

Nawóz można stosować całorocznie. Indywidualnie w okresach zalecanych dla danej uprawy. (...).

Mieszanie z innymi nawozami

(...).

Przechowywanie i transport nawozu

(...).

Efekt Stosowania

Prawidłowy dobór dawki oraz terminu wysiewu w zależności od klasy i odczynu gleby może przynieść wzrost plonowania na poziomie (...)% - 4%.

- " (...)" w której zawarto m.in. następujące informacje:

PFC 2: ŚRODEK WAPNUJĄCY

Zadeklarowane składniki pokarmowe: (...)

Reaktywność: (...)%

Składniki: (...)

Na etykiecie został umieszczony znak CE - " (...)" w której zawarto m.in. następujące informacje:

PFC 2: ŚRODEK WAPNUJĄCY

Zadeklarowane składniki pokarmowe:

(...)

Reaktywność: (...)%

Składniki: (...)

Na etykiecie został umieszczony znak CE

5)

(...)

6)

(...)

7)

(...)

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Uwzględniając powyższe, zgodnie z art. 42a pkt 2 lit. a ustawy, WIS zawiera m.in. klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku VAT nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670), do dnia 31 grudnia 2024 r. obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu polepszaczy gleby, środków wapnujących, biostymulatorów, podłoży do upraw, produktów nawozowych mieszanych składających się wyłącznie z nawozu i środka wapnującego, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.Urz.UE.L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.7), z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów.

Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającego przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2003/2003, (Dz. U. L. 170 z 25.6.2019) dalej jako - "rozporządzenie 2019/1009":

- "produkt nawozowy" oznacza substancję, mieszaninę, mikroorganizm lub każdy inny materiał, stosowane lub przeznaczone do stosowania na rośliny lub ich ryzosferę lub na grzyby lub ich mykosferę, lub przeznaczone do stworzenia ryzosfery lub mykosfery, albo samodzielnie, albo po zmieszaniu z innym materiałem, w celu dostarczania roślinom lub grzybom składników pokarmowych lub w celu poprawy efektywności wykorzystania składników pokarmowych (pkt 1);

- "produkt nawozowy UE" oznacza produkt nawozowy, który w momencie udostępniania na rynku ma oznakowanie CE (pkt 2);

- "ocena zgodności" oznacza proces wykazujący, czy zostały spełnione wymogi niniejszego rozporządzenia dotyczące produktu nawozowego UE (pkt 20);

- "oznakowanie CE" oznacza oznakowanie, poprzez które producent wskazuje, że produkt nawozowy UE spełnia mające zastosowanie wymogi określone w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym ustanawiającym zasady umieszczania tego oznakowania (pkt 25).

W części I Załącznika I ww. rozporządzenia mieszczą się Kategorie funkcji produktów (PFC) dla produktów nawozowych UE, gdzie pod symbolem PFC 2 mieści się ŚRODEK WAPNUJĄCY.

W części II Załącznika nr I rozporządzenia określone zostały wymogi dotyczące PFC. Wskazano w nich m.in.:

PFC 2 ŚRODEK WAPNUJĄCY

1. Środek wapnujący jest produktem nawozowym UE, którego funkcja polega na korygowaniu kwasowości gleby.

Środek wapnujący zawiera tlenki, wodorotlenki, węglany lub krzemiany wapnia (Ca) lub magnezu (Mg).

W Załączniku III w części II do ww. rozporządzenia określono wymogi dotyczące etykietowania m.in. dla środków wapnujących.

PFC 2: ŚRODEK WAPNUJĄCY

Następujące parametry deklaruje się w następującej kolejności:

- liczba zobojętnienia;

- granulometria, wyrażona w% (m/m) produktu przechodzącego przez określone sito o rozmiarze oczek 1,0 mm;

- całkowity tlenek wapnia (CaO), wyrażony w% (m/m);

- całkowity tlenek magnezu (MgO), wyrażony w% (m/m);

- reaktywność i metoda oznaczania reaktywności, z wyjątkiem dla wapna tlenkowego i wodorotlenkowego.

W Załączniku IV opisane zostały Procedury oceny zgodności. II część tego Załącznika zawiera opis procedur zgodności.

Moduł A - wewnętrzna kontrola produkcji

1. Opis modułu

Wewnętrzna kontrola produkcji to procedura oceny zgodności, w której producent wywiązuje się z obowiązków określonych w pkt 2, 3 i 4, oraz, na swoją wyłączną odpowiedzialność, zapewnia i oświadcza, że dane produkty nawozowe UE spełniają mające do nich zastosowanie wymogi niniejszego rozporządzenia.

(...)

4. Oznakowanie CE i deklaracja zgodności UE

4.1. Producent umieszcza oznakowanie CE na każdym opakowaniu produktu nawozowego UE spełniającego mające zastosowanie wymogi niniejszego rozporządzenia lub, w przypadku gdy produkt jest dostarczany bez opakowania, w dokumencie dołączonym do produktu nawozowego UE.

4.2. Producent sporządza pisemną deklarację zgodności UE dla danego produktu nawozowego UE lub typu i przechowuje ją wraz z dokumentacją techniczną do dyspozycji organów krajowych przez 5 lat od wprowadzenia produktu nawozowego UE do obrotu. W deklaracji zgodności UE identyfikuje się produkt nawozowy UE lub typ, dla którego została sporządzona.

W części I Załącznika II do rozporządzenia dotyczącego kategorii materiałów składowych (CMC), określono wykaz CMC, gdzie CMC 1 stanowią Pierwotne surowce i mieszaniny.

Uwzględniając powyższe oraz opis towaru w tym fakt, że przedmiotowy towar posiada oznakowanie CE, oraz sporządzoną przez Wnioskodawcę dla towaru deklarację zgodności potwierdzającą zgodność z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze środkiem wapnującym (produkt nawozowy UE).

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138 i ust. 4.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1 (art. 146ef ust. 2 ustawy).

Na podstawie art. 146ej ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w okresie, o którym mowa w art. 146ef, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2024 r. obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu polepszaczy gleby, środków wapnujących, biostymulatorów, podłoży do upraw, produktów nawozowych mieszanych składających się wyłącznie z nawozu i środka wapnującego, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.Urz.UE.L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.7), z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów.

W myśl § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy towary, o których mowa w tym przepisie, są przedmiotem importu towarów, o którym mowa w art. 138i ust. 1 ustawy.

Uwzględniając powyższe, mając na uwadze, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze środkiem wapnującym, oznaczonym znakiem CE o nazwach handlowych: "(...)", " (...)" i " (...)" dla którego sporządzona została deklaracja zgodności potwierdzająca zgodność z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 stwierdzić należy, że dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie ww. towaru, podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że WIS wydawana jest na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wydania WIS. Tym samym WIS zawiera stawkę podatku właściwą dla towaru na moment wydania decyzji.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Ponadto decyzja WIS nie rozstrzyga, czy opisany produkt spełnia wymagania określone dla środka wapnującego zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Wszelkie zmiany dotyczące towaru objętego niniejszą WIS, w szczególności związane z utratą możliwości jego obrotu na terytorium kraju, powodują utratę ww. mocy wiążącej WIS.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową".

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl