0115-KDST1-2.440.193.2023.1.MS - WIS TOWAR - żwirek kukurydziany dla kota - CN 23 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-2.440.193.2023.1.MS WIS TOWAR - żwirek kukurydziany dla kota - CN 23 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 31 maja 2023 r. (data wpływu 5 czerwca 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - (...) - żwirek kukurydziany dla kota

Opis towaru: naturalny żwirek kukurydziany w formie granulatu, zawierający w swoim składzie - zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy - śrutę kukurydzianą (produkt uboczny powstały w trakcie wymielania kaszek i mąki kukurydzianej); przeznaczony jako ściółka dla kotów

Rozstrzygnięcie: CN 23

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania towaru (...) - żwirek kukurydziany dla kota, według Nomenklatury Scalonej (CN), na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Wniosek dotyczy towaru: (...) - żwirek kukurydziany dla kota

Wnioskodawca reprezentuje wytwórnię pasz, która kupuje surowiec "Śrutę kukurydzianą", dla której sprzedawca deklaruje numer "PKWiU 2302 10 90" oraz stawkę VAT w wysokości 8%. Zakupiona "śruta kukurydziana" zostaje poddana w wytwórni pasz procesowi granulacji. Proces granulacji zmienia strukturę z formy sypkiej na granulowaną (zagregowana). Proces granulacji nie zmienia w żadnym stopniu składu surowca. "Śrutę kukurydzianą" poddaną procesowi granulacji, Wnioskodawca zamierza sprzedawać jako żwirek/granulat kukurydziany, stosowany w kuwetach dla kota o nazwie produktu gotowego " (...).

Pełen skład produktu gotowego - 100% "śruta kukurydziana".

W procesie produkcji Produktu nie są dodawane żadne inne składniki, tym samym jedynym składnikiem jest "śruta kukurydziana".

Opis produktu "śruta kukurydziana" wg specyfikacji produktu uzyskanej od producenta - "produkt uboczny powstały w trakcie wymielania kaszek i mąki kukurydzianej. W jego skład wchodzi zarodek i okrywa owocowa-nasienna ziarna kukurydzy, wydzielane podczas tego procesu. Nie zawiera żadnych składników dodatkowych".

Zawartość skrobi w "śrucie kukurydzianej" w przeliczeniu na 100% suchej masy: (...).

Produkt będzie sprzedawany w opakowaniu foliowym lub papierowym o pojemnościach docelowych (...).

Do wniosku załączono:

(...)

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu, pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 23 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Pozostałości i odpady przemysłu spożywczego; gotowa pasza dla zwierząt".

W świetle uwag ogólnych zawartych w Notach wyjaśniających do HS do działu 23 "Dział niniejszy obejmuje różnego rodzaju odpady i pozostałości uzyskane z materiału roślinnego używanego w przemyśle spożywczym oraz pewne produkty pochodzenia zwierzęcego. Większość tych produktów znajduje zastosowanie w żywieniu zwierząt, pojedynczo lub po zmieszaniu z innymi surowcami, chociaż niektóre z nich są odpowiednie do spożycia przez ludzi. Niektóre produkty (np. kamień winny, szlam, makuchy) mają zastosowanie przemysłowe.".

Pojęcie "granulki" w niniejszym dziale oznacza produkty, które zostały zaglomerowane albo bezpośrednio przez kompresję, albo przez dodatek lepiszcza (melasa, substancje skrobiowe itd.) w proporcji nieprzekraczajacej 3% masy.

Natomiast do pozycji 2302 klasyfikowane są "Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki zbóż i roślin strączkowych, nawet granulowane".

Brzmienie Not wyjaśniających do HS do pozycji 2302 wskazuje, że "Niniejsza pozycja obejmuje

(A) Otręby, śruty i inne pozostałości z przemiału ziarna zbóż. Kategoria ta obejmuje produkty uboczne pochodzące z przemiału pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, kukurydzy, ryżu, sorga lub gryki, które nie spełniają wymagań określonych w uwadze 2 (A) do działu 11. odnośnie zawartości skrobi i popiołu.

W szczególności są nimi:

(1) Otręby z zewnętrznych osłonek ziarna zbożowego, do których przylega niewielka ilość bielma oraz mąki

(2) Śruty (lub grubo mielone z otrębami) otrzymane z przemielonego zboża jako produkt uboczny w przemyśle młynarskim, zawierające znaczną ilość kawałków osłonek pozostających po sortowaniu i przesiewaniu i małe ilości mąki".

Niniejsza pozycja obejmuje również produkty wyżej wymienione w postaci granulek (patrz Uwagi ogólne Not wyjaśniających do niniejszego działu).

Niniejsza pozycja obejmuje również zmielone całe kolby kukurydzy (ziarno), nawet z łuskami, niespełniające wymagań odnośnie zawartości skrobi i popiołu podanych dla produktów powstałych w wyniku zmielenia w uwadze 2 (A) do działu 11.

Zgodnie z tytułem działu 11 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Produkty przemysłu młynarskiego; słód; skrobie; inulina; gluten pszenny".

Z uwagi 2A) do działu 11 wynika, że "Produkty z przemiału zbóż wymienionych w poniższej tabeli objęte są niniejszym działem, jeżeli mają one, w przeliczeniu na masę suchego produktu:

a)

zawartość skrobi (oznaczonej według zmodyfikowanej metody polarymetrycznej Ewersa) przekraczającą tę, podaną w kolumnie 2; oraz

b)

zawartość popiołu (po odjęciu dowolnego dodanego minerału) nieprzekraczającą tej, podanej w kolumnie 3.

W przeciwnym razie objęte są one pozycją 2302. Jednakże zarodki zbóż, całe, miażdżone, płatkowane lub mielone, są zawsze klasyfikowane do pozycji 1104.

(...)

Ponadto zgodnie z 1 uwagą ogólną Not wyjaśniających do HS do działu 11 "Niniejszy dział obejmuje: produkty przemiału zbóż objętych działem 10. i kukurydzy cukrowej objętej działem 7., inne niż pozostałości z przemiału objęte pozycją 2302. W tym kontekście produkty przemiału pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, kukurydzy (włącznie z całymi kolbami mielonymi z łuskami lub bez łusek), ziarno sorgo, ryżu oraz gryki objęte niniejszym działem należy odróżnić od pozostałości objętych pozycją 2302, biorąc pod uwagę kryteria odnoszące się do zawartości skrobi i popiołu określone w uwadze 2 (A) do niniejszego działu".

Jednocześnie zgodnie uwagami ogólnymi Not wyjaśniających do HS do działu 11 z niniejszego działu wyłącza się między innymi:

(g) Pozostałości z przesiewu, przemiału lub innej obróbki zbóż lub roślin strączkowych (pozycja 2302).

W pozycji 1103 CN mieszczą się: "Kasze, mączki i granulki, zbożowe".

Brzmienie Not wyjaśniających do HS do pozycji 1103 wskazuje, że "Granulki są to produkty z przemiału zbóż objętych niniejszym działem, które zostały połączone bezpośrednio przez sprasowanie lub przez dodanie spoiwa w ilości nie większej niż 3% masy (patrz uwaga 1 do sekcji II). Niniejsza pozycja nie obejmuje połączonych w granulki pozostałości pochodzących z przemiału zbóż (dział 23)".

Jak wskazano w treści złożonego wniosku śruta kukurydziana, z której powstaje żwirek, stanowi produkt uboczny powstały w trakcie wymielania kaszek i mąki kukurydzianej, w jego skład wchodzi zarodek i okrywa owocowo nasienna ziarna kukurydzy wydzielone podczas tego procesu. Zatem produkt, będący granulatem pozostałości pochodzących z przemiału zbóż, należy wykluczyć z działu 11 Nomenklatury scalonej. Tym samym, produkt ten objęty jest pozycją 2302.

Uwzględniając powyższe uwagi oraz przedstawiony we wniosku opisu towaru, jak i zadeklarowany skład, należy stwierdzić, że opisany we wniosku produkt spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem CN 23. Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast na podstawie 146ef ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej, nie przewidują możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku dla towarów sklasyfikowanych do działu 23 Nomenklatury scalonej (CN).

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar: (...) - żwirek kukurydziany dla kota, klasyfikowany jest do działu 23 Nomenklatury scalonej (CN) oraz nie został objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS dotyczy ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla planowanych czynności opodatkowanych, których przedmiotem będzie opisany w treści wniosku towar, co oznacza, że jakakolwiek zmiana, w szczególności dotycząca składu surowcowego produktu, sposobu powstawania produktu, lub innych jego parametrów, niezależnie od tego, kiedy zostanie dokonana, skutkować będzie utratą ważności WIS.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru lub

- stawka podatku właściwa dla towaru lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl