0115-KDST1-2.440.148.2023.3.AC - WIS TOWAR - ziarna pszenicy - CN 23 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-2.440.148.2023.3.AC WIS TOWAR - ziarna pszenicy - CN 23 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 4 kwietnia 2023 r. (data wpływu 17 kwietnia 2023 r.), uzupełnionego w dniach 23 maja, 14 i 16 czerwca oraz 3 lipca 2023 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - (...)

Opis towaru: produkt powstający (...) - ziarna pszenicy

Rozstrzygnięcie: CN 23

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy, w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 23 maja, 14 i 16 czerwca oraz 3 lipca 2023 r., w zakresie sklasyfikowania towaru: (...), według Nomenklatury scalonej (CN) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku oraz uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

(...) jest to produkt powstający (...). W zakładzie Wnioskodawcy wyróżnia (...) i (...). Produkt (...) jest sprzedawany z kodem CN 2302 40 90 - Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki zbóż, nawet granulowane.

Kody CN 23 są jedynymi odpowiednikami poprzedniego kodu PKWIU 10.61.40.0, (...) są sprzedawane ze stawką 8%, natomiast (...) ze stawką 5% (kod CN 2302 nie jest objęty obniżoną stawką 0%).

(...) powstają w wyniku obróbki zbóż i są produktem ubocznym, Wnioskodawca często sprzedaje je rolnikom, którzy wykorzystują (...) jako pasze. sprzedawania jest także jako produkt przeznaczony do spożycia przez ludzi.

Wnioskodawca prosi o weryfikację czy stosowany przez niego kod CN 2302 jest właściwy i czy stawka VAT wynosi 5% w przypadku (...); 8% w przypadku (...); 23% w przypadku (...).

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał następujące informacje:

(...).

Produkt jest dopuszczony do obrotu na podstawie wpisu spółki do Rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej prowadzonego przez (...) w (...), numer wpisu (...).

Produkt nie jest materiałem paszowym, jest to produkt spożywczy przeznaczony do spożycia przez ludzi.

Wnioskodawca prosi o wydanie "indywidualnej interpretacji stawki vat dotyczącej produktu (...)".

Wnioskodawca do wniosku/uzupełnienia dołączył:

1)

(...), zawierającą m.in. następujące informacje:

2)

(...).

3)

(...).

4)

(...), z którego wynika m.in.:

5)

(...), w której zawarto następujące informacje:

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 6 lipca 2023 r. nr 0115-KDST1-2.440.148.2023.2.AC organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone Stronie w dniu 10 lipca 2023 r. Strona nie skorzystała z ww. prawa wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej - Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega zasadom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 23 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Pozostałości i odpady przemysłu spożywczego; gotowa pasza dla zwierząt".

W świetle uwag ogólnych zawartych w Notach wyjaśniających do HS do działu 23 "Dział niniejszy obejmuje różnego rodzaju odpady i pozostałości uzyskane z materiału roślinnego używanego w przemyśle spożywczym oraz pewne produkty pochodzenia zwierzęcego. Większość tych produktów znajduje zastosowanie w żywieniu zwierząt, pojedynczo lub po zmieszaniu z innymi surowcami, chociaż niektóre z nich są odpowiednie do spożycia przez ludzi. (...)".

Natomiast do pozycji 2302 klasyfikowane są "Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki zbóż i roślin strączkowych, nawet granulowane".

Brzmienie Not wyjaśniających do HS do pozycji 2302 wskazuje, że "Niniejsza pozycja obejmuje:

(A) Otręby, śruty i inne pozostałości z przemiału ziarna zbóż. Kategoria ta obejmuje produkty uboczne pochodzące z przemiału pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, kukurydzy, ryżu, sorga lub gryki, które nie spełniają wymagań określonych w uwadze 2 (A) do działu 11. odnośnie zawartości skrobi i popiołu.

W szczególności są nimi:

(1) Otręby z zewnętrznych osłonek ziarna zbożowego, do których przylega niewielka ilość bielma oraz mąki

(2) Śruty (lub grubo mielone z otrębami) otrzymane z przemielonego zboża jako produkt uboczny w przemyśle młynarskim, zawierające znaczną ilość kawałków osłonek pozostających po sortowaniu i przesiewaniu i małe ilości mąki".

Ponadto, Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej zawierają informację "2302 - Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki zbóż lub roślin strączkowych, nawet granulowane.

W celu rozróżnienia produktów objętych niniejszą pozycją od objętych działem 11, zob. uwaga 2 A) do działu 11.

Pozostałości wymienione w Notach wyjaśniających do HS do pozycji 2302, pkt (B), (1), powinny zawierać 50% lub więcej zbóż lub roślin strączkowych.

Do określenia zawartości skrobi (w produkcie takim jak go dostarczono) stosuje się metodę określoną w załączniku III, część L do rozporządzenia Komisji (WE) nr 152/2009 (Dz. U. L 54 z 26.2.2009, s. 1)."

Zgodnie z tytułem działu 11 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Produkty przemysłu młynarskiego; słód; skrobie; inulina; gluten pszenny".

Z uwagi 2A) do działu 11 wynika, że "Produkty z przemiału zbóż wymienionych w poniższej tabeli objęte są niniejszym działem, jeżeli mają one, w przeliczeniu na masę suchego produktu:

a)

zawartość skrobi (oznaczonej według zmodyfikowanej metody polarymetrycznej Ewersa) przekraczającą tę, podaną w kolumnie 2; oraz

b)

zawartość popiołu (po odjęciu dowolnego dodanego minerału) nieprzekraczającą tej, podanej w kolumnie 3.

W przeciwnym razie objęte są one pozycją 2302. Jednakże zarodki zbóż, całe, miażdżone, płatkowane lub mielone, są zawsze klasyfikowane do pozycji 1104.

(...)

Pszenica i żyto:

Zawartość skrobi 45%

Zawartość popiołu 2,5%

Procent przesiewu przez sito o oczkach: 315 mikrometrów (mikronów): 80%

500 mikrometrów (mikronów):

(...)."

Jak podano w treści złożonego wniosku o wydanie WIS, przedmiotowy towar powstaje z oczyszczonego ziarna pszenicy. Z przesłanego przez Wnioskodawcę (...) wynika, że produkt ten zawiera (...) skrobi oraz (...) popiołu, wobec czego należy wykluczyć jego klasyfikację do działu 11 Nomenklatury scalonej. Tym samym, produkt ten objęty jest pozycją 2302.

Uwzględniając powyższe, jak również mając na uwadze postać i sposób powstawania produktu, należy stwierdzić, iż przedmiotowy towar spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem CN 23 nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast na podstawie 146ef ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Przepisy ustawy nie przewidują możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług dla towarów sklasyfikowanych do działu 23 Nomenklatury scalonej.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar - (...) - klasyfikowany jest do działu 23 Nomenklatury scalonej (CN) oraz nie został objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług (nie jest to produkt przeznaczony na cele paszowe), jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, w związku z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem WIS, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl