Nowość 0115-KDST1-2.440.13.2024.4.AC - WIS TOWAR - moneta - CN 71 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-2.440.13.2024.4.AC WIS TOWAR - moneta - CN 71 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 17 stycznia 2024 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniach 23 stycznia 2024 r., 26 lutego 2024 r. oraz 14 marca 2024 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - moneta srebrna (...) seria: (...)

Opis towaru: srebrna moneta, jest legalnym środkiem płatniczym w państwie (...), próba (...), waga (...), data wybicia (...), kraj emisji (...), nominał (...)

Rozstrzygnięcie: CN 71

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług dla importu towaru

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 23 stycznia 2024 r., 26 lutego 2024 r. oraz 14 marca 2024 r. w zakresie sklasyfikowania towaru "moneta srebrna (...) seria: (...)" według Nomenklatury scalonej (CN), na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

(...).

Moneta jest prawnym środkiem płatniczym w państwie (...). Moneta wprowadzana jest przez bank emisyjny na rynek pierwotny po cenie wyższej niż widniejący na niej nominał. Może się zdarzyć, że cena takiej monety wzrasta po wyprzedaniu danego nakładu. Moneta taka może być też traktowana jako inwestycja ze względu na zawartość srebra. Moneta jest (...).

Wnioskodawca podał również następujące informacje dotyczące monety będącej przedmiotem wniosku:

- seria monety: (...),

- nominał: (...),

- próba: (...),

- waga: (...),

- nakład: (...),

- rok wybicia: (...),

- kraju wybicia: (...),

- kraj emisji monet: (...).

Wnioskodawca doprecyzował też, że nie jest w posiadaniu dodatkowych dokumentów dotyczących monety. Do monety nie zostały przedłożone certyfikaty. Moneta (...). Na monecie umieszczony został (...).

Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie towar powinien być zaklasyfikowany zgodnie z nomenklaturą scaloną do grupowania CN 9705, a jego import opodatkowany 8% stawką podatku od towarów i usług.

Następnie Wnioskodawca przywołał brzmienie art. 42g ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym do postępowania w sprawie wydania WIS stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej regulujące postępowanie dowodowe. W związku z powyższym wniósł o przeprowadzenie dowodu z załączonej dokumentacji fotograficznej oraz próbki towaru.

W wyniku przeprowadzonych oględzin próbki towaru ustalono, że jest to moneta serii: (...), która posiada:

- na awersie - nominał (...), próbę: (...), wagę: (...), została wybita w (...) roku oraz (...);

- na rewersie posiada (...) oraz (...).

Do wniosku Wnioskodawca dołączył (...) oraz (...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.) zwanej dalej "Ordynacją podatkową", postanowieniem z dnia 21 marca 2024 r. nr 0115-KDST1-2.440.13.2024.3.AR tut. organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone Stronie w dniu 21 marca 2024 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji Strona nie wniosła nowych dowodów do sprawy, jak również nie złożyła dodatkowych wyjaśnień i uwag.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Dział 97 Nomenklatury scalonej obejmuje "Dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki".

Z Not wyjaśniających do działu 97 CN wynika m.in., że:

"Niniejszy dział obejmuje:

(...)

(C) Zbiory zoologiczne, botaniczne, mineralogiczne, anatomiczne, historyczne, archeologiczne, paleontologiczne, etnograficzne i numizmatyczne i elementy tych zbiorów (pozycja 9705).

(...)

Należy jednak zauważyć, że wyroby takie są klasyfikowane do innych działów nomenklatury, jeżeli nie spełniają warunków określonych w uwagach lub pozycjach niniejszego działu".

Natomiast pozycja CN 9705 obejmuje "Kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie, archeologiczne, etnograficzne, historyczne, zoologiczne, botaniczne, mineralogiczne, anatomiczne, paleontologiczne lub numizmatyczne".

Z Not wyjaśniających do pozycji CN 9705 wynika m.in., że:

"Artykuły te bardzo często mają niewielką wartość samoistną, są jednak cenne ze względu na ich rzadkość, ułożenie lub formę prezentacji. Pozycja ta obejmuje następujące grupy wyrobów.

(...)

(C) Zbiory i okazy numizmatyczne

Są to monety, banknoty, które nie są już prawnym środkiem płatniczym, inne niż te objęte pozycją 4907 i medale przedstawiane jako kolekcje lub jako oddzielne sztuki; w tym drugim przypadku każda przesyłka zawiera tylko kilka przykładów dowolnej, jednej monety lub medalu i są one klasyfikowane w niniejszej pozycji tylko wtedy, jeśli wyraźnie przeznaczone są do kolekcji.

Pozycja ta nie obejmuje monet i medali nietraktowanych jako okazy kolekcjonerskie lub nietworzących kolekcji numizmatycznej (np. dużych partii pojedynczej monety lub medalu); objęte one są na ogół działem 71., lecz wszelkie takie "monety" i "medale" sprasowane lub powyginane w taki sposób, że nadają się tylko do przetopienia itd. są przede wszystkim klasyfikowane do pozycji obejmujących złom i odpady metali.

Monety, które są prawnym środkiem płatniczym w kraju emisji, objęte są pozycją 7118, nawet jeśli przeznaczone są do sprzedaży w klaserach.

Monety i medale oprawione jako biżuteria nie są objęte niniejszą pozycją (dział 71 lub pozycja 9706).

Banknoty, które nie są już prawnym środkiem płatniczym i które nie są uważane za elementy kolekcji ani za tworzące kolekcję, klasyfikowane są do pozycji 4907".

Biorąc pod uwagę powyższe zaproponowany przez Wnioskodawcę kod CN 9705 nie może zostać przyjęty, bowiem towar będący przedmiotem wniosku nie spełnia warunków określonych w pozycji CN 9705, tj. towar jest prawnym środkiem płatniczym.

Zgodnie z tytułem działu 71 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Perły naturalne lub hodowlane, kamienie szlachetne lub półszlachetne, metale szlachetne, metale platerowane metalem szlachetnym i artykuły z nich; sztuczna biżuteria; monety".

Natomiast pozycja CN 7118 obejmuje: "Monety". Z kolei, z Not wyjaśniających do HS do pozycji 7118 wynika, że: "Niniejsza pozycja odnosi się do monet z jakiegokolwiek metalu (włącznie z metalami szlachetnymi) o urzędowo zaleconej masie i wzorze, emitowanych pod kontrolą rządu do wykorzystania jako środek płatniczy. Przesyłki pojedynczych monet lub zestawów monet stanowiących środek płatniczy w kraju emisji klasyfikowane są do niniejszej pozycji, nawet jeśli są wystawione do ogólnej sprzedaży w kasetkach wystawienniczych. Niniejsza pozycja obejmuje monety niebędące już środkiem płatniczym, ale wyłącza przedmioty kolekcjonerskie (patrz Noty wyjaśniające do pozycji 9705)".

Uwzględniając powyższe, a także fakt iż moneta jest środkiem płatniczym w kraju emisji tj. (...), stwierdzić należy, że przedmiotowy towar, spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem CN 71. Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami 1. reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast na podstawie 146ef ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Przepisy ustawy oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń nie przewidują możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług dla towarów sklasyfikowanych do działu 71 Nomenklatury scalonej.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar klasyfikowany jest do działu 71 Nomenklatury scalonej (CN) oraz nie został objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług, jego import podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, w związku z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest decyzją wydawaną wyłącznie na potrzeby opodatkowania przedmiotowego towaru, tym samym decyzja ta nie rozstrzyga, czy towar może być przedmiotem legalnego obrotu.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie zaimportowany w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP. albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl