0115-KDST1-1.440.49.2024.3.EM - WIS TOWAR - tworzywo sztuczne - PKWiU 20.16

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.49.2024.3.EM WIS TOWAR - tworzywo sztuczne - PKWiU 20.16

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a w zw. z art. 42b ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 1 marca 2024 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniu 11 kwietnia i 24 maja 2024 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - " (...)"

Opis towaru: produkt w postaci granulek (pastylek), powstały w wyniku przetwarzania (...); produkt wykorzystywany jako surowiec m.in. (...)

Rozstrzygnięcie: PKWiU 20.16

Cel wydania WIS: na potrzeby stosowania art. 106e ust. 1 pkt 18a w związku załącznikiem nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 11 kwietnia oraz 24 maja 2024 r. w zakresie sklasyfikowania towaru " (...)", według PKWiU na potrzeby stosowania art. 106e ust. 1 pkt 18a w związku załącznikiem nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

(...) prowadzi działalność polegającą na (...).

Wnioskodawca wytwarza granulat (...). Granulat ten jest (...) surowcem (...), uformowanym w postać granulek, które pozwalają w bardzo łatwy sposób dozować surowiec do produkcji nowych wyrobów. Surowiec ten (...), a co najważniejsze pozwala na recykling (...) w nowy produkt.

Po wytworzeniu granulat (...) poddawany jest (...), które (...): (...)

Granulat (...) stosowany jest jako surowiec m.in. (...).

Przez Wnioskodawcę granulat (...) jest sprzedawany bezpośrednio do producentów jako główny surowiec. Produkt dostarczany jest do producentów w (...), w zależności od wymagań odbiorcy.

Granulat (...) jest wytwarzany za pomocą należącej do Wnioskodawcy instalacji do produkcji granulatu (...), która jest (...).

Cały proces produkcji granulatu (...) można podzielić na (...): (...).

(...).

Opisany powyżej proces produkcji granulatu (...) odbywa się w (...) złożonych w instalację. Produktem końcowym tego procesu jest granulat (...).

Nazwa handlowa: "(...)".

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. W trakcie przetwarzania odpadu do postaci produktu nie są dodawane żadne inne dodatki chemiczne, jednak przetwarzany odpad zawiera zanieczyszczenia odrzucane podczas procesu mycia, takie jak: (...). (...).

2. Parametry fizyko-chemiczne: (...), tworzywo (...), pochodzące z recyklingu tworzyw sztucznych, wykorzystywane do produkcji (...). Składowany jest (...).

Do uzupełnienia dołączono:

1)

(...),

2)

(...), w której wskazano m.in.:

- Istotne zidentyfikowane zastosowania substancji lub mieszaniny oraz zastosowania odradzane:

Zastosowanie zidentyfikowane: Specjalna mieszanka tworzyw sztucznych pochodzących z recyclingu (...) do przetwarzania (...).

Zastosowanie odradzanie: nie określono.

- Skład/informacje o składnikach: Charakter chemiczny: specjalna mieszanka (...) pochodząca z recyclingu tworzyw sztucznych.

3) (...),

4) (...),

5) (...).

W kolejnym uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, (...). Później (...) trafia do jednego z oddziałów Spółki (...). Do procesu produkcji trafia (...). Każdy transport to różne stężenia procentowe zanieczyszczeń, w większości Spółka (...).

Odpad wykorzystywany do produkcji regranulatu jest mieszaniną odpadów zawsze w zmiennej proporcji, przygotowywany w sposób, który pozwala na zachowanie jak największej ilości w masie (...). W procesie przetwarzania na instalacji (...) jest ze sobą mieszana. (...). W konsekwencji:

- nie jest to wyłącznie (...),

- są to również odpady (...), przy czym Spółka nie jest w stanie podać proporcji; proporcja rynkowa to (...),

- udział procentowy materiałów wejściowych jest zmienny i Spółka nie jest w stanie go określić przed procesem recyklingu.

Nazwa handlowa produktu to (...). Ta nazwa aktualnie używana jest przez Spółkę dla celów produkcyjnych oraz handlowych (np. dla określenia towarów na fakturach). (...) dostarczone uprzednio do Krajowej Informacji Skarbowej nie zawiera aktualnej nazwy, tylko pierwotną. Ponieważ (...) służy głównie do oznaczenia na niej daty produkcji, serii, masy, Spółka (dla celów handlowych) dotąd używa pierwotnie przygotowanych (...). Spółka planuje w przyszłości zmienić nazwę na (...) na (...).

Określenie "granulki" i "pastylki" używane jest zamiennie dla celów opisu postaci, w jakiej występuje produkt.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że wszystkie przesłane dokumenty dotyczą wnioskowanego produktu. Natomiast w (...) błędnie wskazano identyfikator (...), który nie powinien się tam znaleźć. Spółka jest obecnie w trakcie korygowania (...) produktu w tym zakresie.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Jak stanowi art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Zgodnie z art. 42b ust. 4 ustawy, wniosek o wydanie WIS może zawierać żądanie sklasyfikowania towaru albo usługi na potrzeby stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia stawki podatku.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, faktura powinna zawierać - w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy "mechanizm podzielonej płatności", przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Z treści powołanego przepisu wynika, że mechanizm podzielonej płatności znajduje zastosowanie do dostawy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 ustawy "Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy".

Wymienione w ww. załączniku towary i usługi zostały zindywidualizowane przy użyciu nazwy i symbolu PKWiU.

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Zasady metodyczne stanowią integralną część niniejszej klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.1.5, usystematyzowanie poszczególnych grup produktów w PKWiU 2015 następuje na podstawie następujących podstawowych kryteriów klasyfikacji:

- w zakresie wyrobów:

- kryterium pochodzenia wytwórczego (przemysłowego) wg rodzajów działalności,

- kryterium surowcowe,

- kryterium technologii wytwarzania,

- kryterium konstrukcji wyrobu,

- kryterium przeznaczenia,

- w zakresie usług:

- kryterium pochodzenia wg rodzajów działalności,

- rodzaj świadczonych usług.

Podstawowym założeniem budowy PKWiU 2015 jest powiązanie klasyfikacji produktów (wyrobów i usług) z klasyfikacją rodzajów działalności gospodarczych (PKD 2007) tak, aby każdy produkt był klasyfikowany przede wszystkim w zależności od rodzaju działalności, w wyniku której powstaje. A zatem: każdy produkt (wyrób, usługa) powinien być zaliczony wyłącznie do jednego rodzaju działalności gospodarczej określonego w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007).

Kryterium powyższe jest podstawą utworzenia pierwszych czterech poziomów PKWiU 2015 tj. sekcji, działów, grup i klas. Powiązanie PKWiU 2015 z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007) ma szczególne znaczenie dla statystycznych badań zjawisk gospodarczych i dalszej korelacji z międzynarodowymi klasyfikacjami celowymi, takimi jak: Klasyfikacja Funkcji Rządu, Klasyfikacja Indywidualnej Konsumpcji Celowej, Klasyfikacja Celowych Nakładów Producentów i innych. W odniesieniu do kryterium przeznaczenia należy podkreślić, że dotyczy ono zasadniczego przeznaczenia wyrobu określonego przez jego producenta (konstruktora, projektanta) i wynikającego z określonych parametrów wyrobu bez względu na rzeczywiste wykorzystanie wyrobu.

Stosownie do pkt 5.2.1 zasad metodycznych - PKWiU 2015 w zakresie wyrobów opracowano, uwzględniając właściwości fizyczne oraz strukturę wyrobów. Ma to swoje potwierdzenie w przyjętych podstawowych kryteriach podziału (por. 5.1.5). Na podstawie tych założeń zbudowane są również międzynarodowe klasyfikacje handlu zagranicznego:

- Zharmonizowany System Oznaczenia i Kodowania Towarów (HS) oraz

- Nomenklatura Scalona (CN).

W celu maksymalnego zharmonizowania międzynarodowych klasyfikacji wyrobów na potrzeby badań statystycznych z zakresu produkcji z wcześniej opracowanymi międzynarodowymi klasyfikacjami towarów na potrzeby handlu zagranicznego - przy opracowywaniu klasyfikacji wyrobów posłużono się jako "blokami konstrukcyjnymi" pozycjami Nomenklatury Scalonej (CN).

Z tych względów, w PKWiU 2015 zakres rzeczowy większości grupowań obejmujących wyroby jest określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji CN, to znaczy, że grupowanie PKWiU 2015 odpowiada z reguły całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN.

W pkt 7.5 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania wyrobów. Ze względu na ścisłe uzależnienie zakresów rzeczowych grupowań PKWiU 2015 od Nomenklatury Scalonej (CN) (por. pkt 5.2.1) przy zaliczaniu wyrobów do poszczególnych grupowań PKWiU 2015 należy stosować "Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN)" zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

Zgodnie z tytułem, Sekcja C Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje "Produkty przetwórstwa przemysłowego".

W świetle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - dalej jako Wyjaśnienia - Sekcja C obejmuje produkty przetwórstwa przemysłowego, przez które rozumie się fizyczne lub chemiczne przetwarzanie surowców, materiałów lub półproduktów w nowy wyrób. Surowce, materiały lub półprodukty podlegające przetworzeniu w ramach tej Sekcji są wynikiem działalności rolnej, leśnej, rybołówstwa, górnictwa lub innej działalności wytwórczej.

Zatem grupowania znajdujące się w sekcji C obejmują produkty, które powstały w wyniku procesu produkcyjnego, czyli sprzedawane bezpośrednio przez producentów.

Z uwag do sekcji C Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wynika m.in. że nowy, wytworzony wyrób może być: wyrobem finalnym, gotowym do użycia, lub półproduktem, który będzie wykorzystany jako surowiec w innej produkcji.

Sekcja C obejmuje m.in. chemikalia i wyroby chemiczne, włączając biometanol, bioetanol i estry kwasów tłuszczowych dla celów napędowych.

W sekcji C mieści się m.in. dział 20 - "Chemikalia i wyroby chemiczne".

Dział ten obejmuje surowce organiczne i nieorganiczne, przetworzone w wyniku procesów chemicznych, w wyroby chemiczne obejmujące:

- chemikalia podstawowe,

- pośrednie i finalne wyroby chemiczne wytworzone w wyniku transformacji podstawowych surowców.

Dział ten nie obejmuje:

- gazów naturalnych, takich jak: metan, etan, butan lub propan, sklasyfikowanych w 06.20.10.0,

- metali podstawowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 24.

Klasa 20.16 obejmuje "Tworzywa sztuczne w formach podstawowych".

Klasa ta obejmuje produkcję żywic, tworzyw sztucznych, niewulkanizowanych termoplastycznych elastomerów, zmieszanych i połączonych żywic w formach podstawowych, jak również produkcję żywic syntetycznych, bez ich przetworzenia, w tym:

- tworzywa sztuczne w formach podstawowych, takie jak polimery (włączając polimery etylenu, propylenu, styrenu, chlorku winylu, octanu winylu i akrylu), poliamidy, żywice fenolowe i epoksydowe oraz poliuretany, żywice alkidowe, poliestrowe i poliestry, silikony, wymieniacze jonowe polimerowe,

- celulozowe tworzywa sztuczne.

Zgodnie z uwagą, dla celów niniejszej klasy określenie formy podstawowe odnosi się do następujących postaci:

- cieczy i past włącznie z ośrodkiem dyspersyjnym (emulsje i suspensje) oraz roztworów,

- bloków o nieregularnych kształtach, bryłek, proszków (włącznie z tłoczywami), granulek, płatków i podobnych postaci masowych.

Uwzględniając powyższe, analizowany produkt spełnia kryteria i posiada właściwości charakterystyczne dla wyrobów objętych działem 20, klasa 20.16 PKWiU.

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.2.1 tych zasad.

Wskazać należy, że jeżeli przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest określenie stawki podatku dla towaru, dla którego wydano niniejszą WIS, w związku z jego dostawą, importem lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem, Wnioskodawca może wystąpić z odrębnym wnioskiem o wydanie WIS dla tego towaru.

Ponadto należy wskazać, że jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem informacji dotyczącej zastosowania przepisu prawa podatkowego, dla którego wydano niniejszą decyzję, może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS określa wyłącznie klasyfikację towaru będącego przedmiotem wniosku niezbędną do stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie (art. 42a pkt 2 lit. b w zw. z art. 42b ust. 4 ustawy).

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1) następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS,

albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że klasyfikacja towaru staje się z nimi niezgodna.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwana dalej Ordynacją podatkową.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Zgodnie z art. 42g ust. 4 ustawy, odwołanie od niniejszej decyzji należy złożyć za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy[1) na stronie https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy/ będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

W myśl art. 18 ust. 2 ustawy zmieniającej, ww. art. 42g ust. 4 ustawy stosuje się do postępowań w sprawie odwołań od rozstrzygnięć w sprawie WIS wszczętych od dnia 1 lipca 2024 r. (2]

Powyższe oznacza, że wyłącznie do dnia 30 czerwca 2024 r. odwołanie można złożyć papierowo na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. Jeżeli jednak odwołanie wpłynie do organu w dniu 1 lipca 2024 r. lub później, to w celu prawidłowego procedowania postępowania odwoławczego, wymagane jest założenie przez Stronę konta w e-US oraz wyrażenie zgody na doręczania pism na to konto.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

grafika

[1]Zgodnie z art. 42g ust. 4 ustawy, pisma w sprawie WIS składa się i doręcza wyłącznie za pośrednictwem konta

w e-Urzędzie Skarbowym (...). Przepis ten został wprowadzony ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1598), zwaną dalej ustawą zmieniającą.

[2) Za datę wszczęcia postępowania uznaje się datę doręczenia żądania organowi podatkowemu (art. 165 § 3 Ordynacji podatkowej) lub dzień wystawienia dowodu otrzymania, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych w przypadku żądania wniesionego na adres do doręczeń elektronicznych (art. 165 § 3b Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl