0115-KDST1-1.440.40.2023.7.EM - WIS TOWAR - suplement diety - CN 2202 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.40.2023.7.EM WIS TOWAR - suplement diety - CN 2202 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 1 lutego 2023 r. (data wpływu 7 lutego 2023 r.), uzupełnionego w dniach 10 i 31 marca, 5 kwietnia oraz 22 maja 2023 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - " (...) - olej konopny (...)"

Opis towaru: produkt w postaci płynu, przeznaczony do bezpośredniego spożycia; prezentowany w (...) o pojemności (...) i zewnętrznym opakowaniu (...); nazywany "suplementem diety"

Rozstrzygnięcie: CN 2202

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek uzupełniony w dniach 10 i 31 marca, 5 kwietnia oraz 22 maja 2023 r. w zakresie sklasyfikowania towaru o nazwie " (...) - olej konopny (...)", według Nomenklatury Scalonej (CN) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

(...) - olej konopny (...).

"Suplement diety", który jest olejem roślinnym zamkniętym w (...) (masa netto (...)).

Sposób użycia: (...). W opakowaniu znajduje się około (...). Produkt ten zawiera naturalnie występujące (...) oraz (...).

Składniki: (...).

Proces produkcyjny: (...).

W uzupełnieniu wniosku (...) wskazała, że towar, którego dotyczy wniosek jest "suplementem diety", mającym postać oleju roślinnego - wytworzonym z (...). Jedynym składnikiem produktu jest olej z (...) (olej z (...)). Produkt nie zawiera w składzie żadnych dodatków, powstaje wyłącznie z (...), co jest również zbieżne z treścią etykiety i powiadomienia do Głównego Inspektora Sanitarnego znak (...) z dnia (...).

(...) przedstawiła proces produkcji, wskazując, że mając na uwadze, że w jego skład wchodzą wyłącznie (...), opis odnosi się do wszystkich czynności dotyczących tego składnika i jest to pełny, najbardziej szczegółowy opis produkcji, jaki (...) może przedstawić:

(...)

(...) oświadczyła, że produkt nie zawiera w składzie alkoholu etylowego. Alkohol etylowy nie jest również stosowany do wytwarzania produktu.

Wskazanie informacji olej konopny (...) odnosi się do informacji o naturalnie występujących w oleju konopnym fitoskładnikach. Takie fitoskładniki są to substancje, które naturalnie występują w roślinach, w tym również (...) i (...), w celu ich ochrony np. przed szkodliwym działaniem środowiska. W konsekwencji, (...) na etykiecie informuje, że produkt zawiera pełne spektrum występujących w konopiach fitosubstancji w ilości minimum (...) (tj. (...)).

Określenie (...) wskazuje, że jest to produkt z zawartością wszystkich naturalnie występujących fitoskładników, czyli związków zawartych w (...). Takie wskazanie oznacza, że w produkcie znajdziemy fitokannabinoidy, w tym również zawartość (...), która zgodnie z oświadczaniem (...) jest poniżej poziomu wykrywalności, tj. w minimalnej, dopuszczonej prawem ilości.

Kwasy tłuszczowe omega 3, 6 i 9 są naturalnie występującymi kwasami w olejach roślinnych, w tym w oleju z (...). Zgodnie z danymi wskazywanymi w domenie publicznej, rozkład poszczególnych kwasów tłuszczowych w oleju konopnym kształtuje się następująco:

- Kwas linolowy (omega-6): 52-62%,

- Kwas alfa-linolenowy: 12-23%,

- Kwas oleinowy (omega 9): 8-13%,

- Kwas palmitynowy: 5 - 7%,

- Kwas stearynowy: 1-2%,

- Kwas gamma-linolowy (omega-3): 3-4%,

- Kwas eikozanowy: 0,39-0,79%,

- Kwas eikosenowy: 0,51%.

Mając na uwadze powyższe, (...) nie przeprowadzała badań ww. kwasów tłuszczowych, które wskazywałyby na ich konkretne postaci chemiczne.

Jedynym składnikiem produktu jest olej z (...), bez dodatków innych substancji, w szczególności bez zawartości dodatków do żywności, które pełnią określone funkcje technologiczne w żywności. W przypadku produktu, (...) wskazała, że olej konopny jest stosowany do spożycia bezpośredniego, wobec powyższego nie istnieje prawny obowiązek wskazywania funkcji jaką pełni składnik, z którego został wytworzony produkt. Wskazanie takiej funkcji na oznakowaniu albo w komunikacji dotyczącej produktu, mogłoby zostać uznane za wprowadzające konsumenta w błąd oraz naruszające przepisy prawa żywnościowego.

Produkt jest kwalifikowany jako "suplement diety" (środek spożywczy), zgodnie z definicją legalną wskazaną w art. 3 ust. 3 pkt 39 Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2132). Zgodnie ze wskazaną definicją "suplement diety" - środek spożywczy, jest to produkt "którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie w postaci: kapsułek, tabletek, drażetek i w innych podobnych postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych, z wytyczeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego".

Mając na uwadze przyjętą kwalifikację produktu, jest on stosowany w celu normalnego uzupełnienia diety osób zdrowych w witaminy, składniki mineralne i inne składniki wykazujące efekt odżywczy. Obowiązujące przepisy prawa żywnościowego, w szczególności Rozporządzenie nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności oraz lista Pending (tj. lista oświadczeń zdrowotnych z art. 13 ww. Rozporządzenia), zezwalają na stosowanie określonych oświadczeń o funkcjach składników żywności, w tym również oleju konopnego.

(...) podkreśliła, że korzystanie z oświadczeń zdrowotnych i żywnościowych nie jest obligatoryjne. Pozostaje do uznania producenta żywności, czy będzie korzystał z takich oświadczeń. W przypadku substancji jaką jest olej konopny, na liście Pending dopuszczalne są następujące oświadczenia dotyczącego tego składnika: upiększanie skóry od wewnątrz i na zewnątrz, zdrowie sercowo - naczyniowe, obniżanie stężenia cholesterolu we krwi, metabolizm glukozy, odporność organizmu, efekt przeciwzapalny, zdrowie mięśni i stawów. (...) nie wskazuje w komunikacji dotyczącej produktu, ani na oznakowaniu żadnego z ww. oświadczeń, jednak pozostaje to bez wpływu na możliwość odniesienia takich skutków przez produkt (co jest charakterystyczne dla kategorii "suplementów diety").

Produkt stosowny jest do spożycia bezpośredniego (doustnie). Zważywszy, że konsumenci mogą wykorzystać olej w celu spożywania posiłków, (...) nie wskazała zaleceń co do formy stosowania produktu.

(...) na etykiecie informuje, że produkt zawiera pełne spektrum występujących w konopiach fitosubstancji w ilości minimum (...) (tj. (...)) - tym samym, (...) procentowo i w miligramach wskazuje na poziom zawartości wszystkich (...) zawartych w produkcie.

Odnosząc się do wymogu przedstawienia aktualnych wyników analizy poziomu tetrahydrokannabinoli i innych kannabinoidów w produkcie, (...) przedłożyła oświadczenie o (...) poniżej poziomu wykrywalności. Odnosząc się do wymogu przedstawienia ulotki lub wskazania co wynika z jej treści, (...) wskazała, że do produktu nie jest załączona ulotka, a oznakowanie produktu jest zgodne z wymogami prawa dla kategorii "suplementów diety" i zostało dołączone do powiadomienia o pierwszym wprowadzeniu do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W kolejnym uzupełnieniu, na pytanie organu - w związku z dołączeniem do wniosku m.in. sprawozdania z badań z dnia (...) nr (...) (przedmiot badań: (...)), sprawozdania z badań z dnia (...) nr (...) (przedmiot badań: (...), oznaczenie próbek przez Klienta (...)), sprawozdania z badań z dnia (...) nr (...) (typ próbki "Suplement diety", nazwa próbki "olej konopny"), (...) wyjaśniła, że wszelkie dokumenty dołączone przez (...) dotyczą produktu będącego przedmiotem wniosku WIS.

(...) ponownie wskazała, że jedynym składnikiem produktu jest olej z (...), bez żadnych dodatków (olej z (...) stanowi 100% zawartości składników produktu).

(...) podkreśliła, że nie ma wpływu na oznaczanie próbek i nazewnictwo przyjmowane przez laboratorium (...), które otrzymało próbkę produktu do badania i w sprawozdaniu dotyczącym pestycydów o nr (...) oznaczyło przedmiot badań, jako (...). Takie działanie laboratorium nie świadczy o tym, że mamy do czynienia z innym produktem niż olej z (...). Co do zasady nazwa (...) stosowana jest wyłącznie w przypadku ekstraktu z całej rośliny konopi (tj. łodygi, liście i kwiaty) albo ekstraktu jedynie z kwiatów konopi, a przedmiot wniosku jest olejem z (...) - (...), co jest zbieżne z treścią etykiety i powiadomienia do Głównego Inspektora Sanitarnego znak (...) z dnia (...).

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w procesie produkcyjnym, który został opisany wcześniej przez (...), z którego, według (...), jednoznacznie wynika, że produkt, nie jest wytwarzany w procesie (...), a w procesie (...), z których powstaje olej z (...).

Należy również zwrócić uwagę, że to samo laboratorium w innym sprawozdaniu z badań dotyczących metali ciężkich o nr (...) - wskazało próbkę tożsamego produktu pod nazwą "olej", co jednoznacznie świadczy o tym, że laboratorium stosowało niejednolitą semantykę przy oznaczaniu próbek produktu. Na marginesie, (...) wskazała również, że w raporcie o nr (...) inne laboratorium - (...) wskazało, że nazwa próbki to: "(...)".

Odnosząc się do rozróżnienia części oleju z (...) na wskazane w etykiecie: "olej z (...)" i "olej z (...)", (...) wskazała, że oba ww. składniki są olejem z (...), przy czym rozróżnienie, które stosuje (...) ma na celu wyodrębnienie oleju z (...), który ma niższą zawartość fitoskładników, od oleju z (...), który to olej, charakteryzuje się pełnymi wartościami odżywczymi (...), tj. pełną zawartością fitoskładników (m.in.: (...)) oraz, że w tym produkcie znajdziemy również zawartość (...), która zgodnie z oświadczeniem (...), jest poniżej poziomu wykrywalności, tj. w minimalnej, dopuszczonej prawem ilości.

100% składników produktu stanowi olej z (...), z różną zawartością fitoskładników, których poszczególnej zawartości (...) nie deklaruje na oznakowaniu, ponieważ są to substancje, które są naturalną cechą oleju konopnego i nie są dodawane przez (...), jako odrębne składniki Produktu. Istotne jest, że zawartość poszczególnych fitoskładników może różnić się w zależności od partii surowca, z której olej z (...) jest wytwarzany - jest to zależne m.in. od nasłonecznienia i wilgoci uprawy oraz momentu zbioru surowca - dlatego (...), nie przeprowadzała dotychczas takich badań, ponieważ w jej ocenie nie dają one wiarygodnych wyników.

Proces produkcji nie ulega zmianie w zależności od partii surowca, z którego (...) wytwarza produkt.

Ustosunkowując się do oświadczenia (...), zgodnie z którym produkty firmy (...) zawierają (...) poniżej poziomu wykrywalności, (...) wskazała, że zawartość (...) pozwala odróżnić rodzaj (...). Olej konopny, będący jedynym składnikiem produktu jest wytwarzany z nasion rośliny (...) (łac. (...), zwanej również (...)), która to odmiana wykorzystywana jest m.in. (...), (...) i (...). (...), w przeciwieństwie od (...) (łac. (...), powszechnie zwanej (...)) nie posiadają właściwości narkotycznych, ponieważ nie zawierają tetrahydrokannabinolu (THC), czyli substancji o działaniu psychoaktywnym (tj. THC poniżej poziomu wykrywalności).

Mając na uwadze powyższy fakt, (...) poinformowała, że:

(...)

Na pytanie organu "Na jakiej podstawie Wnioskodawca określa, że produkt zawiera "fitosubstancje w ilości minimum (...) (tj. (...)) - czy zostały przeprowadzone badania w tym zakresie", (...) stwierdziła, że nie ma możliwości konkretnego wskazania zawartości fitoskładników, ponieważ fitoskładniki naturalnie występują w (...), a ich zawartość może różnić się w zależności od partii. Wskazanie ich konkretnej zawartości mogłoby stanowić wprowadzanie konsumenta w błąd.

(...) ponownie wskazała, że nie przeprowadzała szczegółowych badań w tym zakresie, z uwagi na możliwe rozbieżności w wynikach, w zależności od partii surowca. (...) dokłada wszelkiej staranności, aby (...) były wysokiej jakości, co pozwala zapewnić, że deklaracja o minimalnej zawartości (...) fitoskładników w produkcie (min. (...)), jest spełniona. Na potwierdzenie działania (...), przedstawiono (...).

Kupujący, którzy sięgają po produkty z (...) szukają produktów, które mogą im zapewnić wysokie wartości odżywcze, co jest pożądane w przypadku olejów spożywczych. Z tego względu (...) podkreśla ten aspekt w swoim oznakowaniu i jest to zgodne z powszechną praktyką rynkową, dotyczącą produktów z (...).

(...) ponownie wskazała, że nie przeprowadzała badań kwasów tłuszczowych, które wskazywałyby na ich konkretne postaci chemiczne i w związku z tym, nie posiada specjalistycznej wiedzy, ani danych które pozwalałaby na wskazanie profilu kwasów tłuszczowych.

Dla celów wskazania przez producenta wartości odżywczych produktu, nie ma obowiązku prawnego badania pełnego profilu tłuszczowego, a jedynie podania konkretnej ilości kwasów nasyconych - co (...) wykonała prawidłowo. Co więcej, (...) nie musi posiadać tego typu badań, a może posługiwać się danymi od dostawców surowców - biorąc pod uwagę, że jest to produkt 1-składnikowy, przeprowadziła tego typu badanie fakultatywnie.

Laboratorium dokonało jedynie zbadania zawartości kwasów omega 3 i 6, jednak nie przesądza to o braku zawartości kwasu omega 9, co również potwierdzają dane z domeny publicznej dotyczące składników odżywczych oleju konopnego, które (...) powołała.

Zważywszy, że (...) nie deklaruje konkretnej procentowej zawartości poszczególnych kwasów omega, nie można mówić o działaniu wprowadzającym w błąd.

Z etykiety produktu wynikają m.in. następujące informacje:

- (...),

- (...).

- (...).

Do wniosku zostały dołączone sprawozdania z (...):

- (...).

- (...).

Do wniosku dołączono także:

1)

(...).

2)

(...).

3)

(...).

4)

(...).

5)

(...).

6)

(...).

7)

(...).

8)

(...).

9)

(...).

10)

(...).

W przedmiotowej sprawie wystąpiła konieczność przeprowadzenia badań próbki towaru, o czym poinformowano (...) pismem z dnia 4 maja 2023 r. nr 0115-KDST1-1.440.40.2022.4.EM, wzywając jednocześnie o dokonanie stosownej wpłaty tytułem zaliczki na pokrycie przeprowadzonych badań oraz przesłanie próbki towaru.

(...) dokonała stosownej wpłaty tytułem zaliczki na pokrycie przeprowadzonych badań oraz przesłał próbkę produktu do wskazanego laboratorium.

W dniu 29 maja 2023 r. do tutejszego organu wpłynęły sprawozdania z badań przeprowadzonych przez Laboratorium (...) nr (...) z dnia (...). Z kolei w dniu (...) (data wpływu) wpłynęło pismo z dnia 29 maja 2023 r. podsumowujące przeprowadzone badania przez Laboratorium (...).

W sprawozdaniu z badań nr (...) z dnia (...) wskazano następujące wyniki dotyczące obecności i poziomu kannabinoidów (parametr oznaczany według metod wskazanych w sprawozdaniu):

Oznaczany parametr / Wynik / Jednostka: - (...)

W sprawozdaniu z badań nr (...) z dnia (...) przedstawiono wyniki oznaczenia gęstości produktu (parametr oznaczany według metody wskazanej w sprawozdaniu):

Oznaczany parametr / Wynik / Jednostka:

(...).

Z kolei w piśmie z dnia (...) przesłanym przez Laboratorium (...) wskazano:

Na podstawie przeprowadzonych analiz zawartości kannabinoidów w badanym produkcie o nazwie " (...) - olej konopny (...)" ustalono, iż (...) oraz (...).

W badanym produkcie o nazwie handlowej " (...) - olej konopny (...)" nie stwierdzono obecności (...) w zakresie badawczym metody (<0,01% (m/m).

W badanym produkcie o nazwie handlowej " (...) - olej konopny (...)" stwierdzono obecność jedynie (...) oraz (...). Poziom zawartości obu związków określono na sprawozdaniu z badań nr (...).

Gęstość produktu o nazwie handlowej " (...) - olej konopny (...)" wynosi: (...). Wyniki oznaczenia zamieszczono na sprawozdaniu z badań nr (...).

Ze względu na brak charakterystycznego zapachu, badania (...) nie przeprowadzono, uznając to za bezzasadne.

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia

7 czerwca 2023 r. nr 0115-KDST1-1.440.40.2023.6.EM tut. organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Wraz z tym postanowieniem przesłano Stronie kopię ww. sprawozdań z badań oraz pismo z dnia (...) przesłane przez Laboratorium (...)

Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 9 czerwca 2023 r.

W odpowiedzi na ww. postanowienie, w piśmie z dnia 16 czerwca 2023 r. (data wpływu 26 czerwca 2023 r.) (...) przedstawiła stanowisko odnoszące się do wyników badań laboratoryjnych nr (...) przeprowadzonych przez Laboratorium (...) oraz odpowiedzi udzielonej przez Laboratorium.

(...), odnosząc się do wskazania Laboratorium, że: (...) wskazała, że takie stwierdzenie Laboratorium może być wprowadzające w błąd. (...) wskazała, że kannabinoidy to związki chemiczne, które naturalnie występują w roślinach (...), ale również w innych roślinach takich jak jeżówka, kocanka, wątrobowiec czy krzew herbaciany. Co więcej, to właśnie zawartość kannabinoidów wpływa na klasyfikację odmian (...) (...) od (...) (...): "System ten wyróżnia trzy kategorie konopi: I - narkotyczne, II - pośrednie, III - włókniste (przemysłowe). Odmiany wykorzystywane w przemyśle włókienniczym lub w produkcji nasiennej należą do (...), podczas gdy przeznaczone do pozyskiwania odurzających środków - marihuany, zalicza się do (...). Podstawą precyzyjnego rozróżnienia poszczególnych typów konopi jest zawartość w nich Δ9-THC. W literaturze spotyka się również podział według proporcji kannabinoidów (PC), który oblicza się na podstawie wzoru: PC = (CBN% + Δ9 THC%) / CBD%. Jeżeli PC jest mniejsze od jedności, konopie należą do typu włóknistego, natomiast jeżeli większe - do typu narkotycznego." ((...) wskazała następujące źródło literaturowe: http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2021/05/pf 2021 053-060.pdf, str. 55, dostęp w dn. 15 czerwca 2023 r.). Według (...), z powyższego jednoznacznie wynika, że zawartość (...) jest charakterystyczna dla produktów konopnych, w tym produktów z (...).

Według (...), wskazanie laboratorium, że produkt zawiera w składzie (...) mogłoby sugerować, że są to składniki, które zostały dodane przez (...) do produktu, podczas gdy z dowodów przedstawionych przez (...) m.in. oznakowania produktu wynika, że jest to produkt, który powstaje z (...) (...). W konsekwencji, wskazanie przez Laboratorium, że produkt zawiera (...), jest tak oczywiste, jak to, że produkt, tj. olej z (...) zawiera tłuszcz.

Co więcej, (...) już na wcześniejszym etapie postępowania, m.in. w odpowiedzi na wezwanie organu, udzielonej w dniu 6 marca 2023 r. wskazała, że produkt zawiera fitokannabinoidy: "jest to produkt z zawartością wszystkich naturalnie występujących fitoskładników, czyli związków zawartych w (...). Takie wskazanie oznacza, że w produkcie znajdziemy fitokannabinoidy, w tym również zawartość (...), która zgodnie z oświadczaniem (...), przedłożonym w załączeniu jest poniżej poziomu wykrywalności tj. w minimalnej, dopuszczonej prawem ilości".

(...) podtrzymuje wcześniejsze wyjaśnienia, że jedynym składnikiem produktu jest olej z (...), bez żadnych dodatków (olej z (...) stanowi (...) zawartości składników produktu) oraz, że inne części rośliny (...) nie są wykorzystywane w celu wytwarzania oleju, co jest zbieżne z treścią etykiety i powiadomienia do Głównego Inspektora Sanitarnego znak (...) z dnia (...), które zostały przedłożone do wniosku. (...) przedstawiła również, że Laboratorium nie wskazało, że produkt zawiera dodatki, pochodzące z innej części rośliny (...) (innej niż (...)).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie (...), brak jest jakichkolwiek dowodów, które wskazywałyby, że produkt nie jest olejem tylko z (...), wobec tego nie ulega wątpliwości, że przedmiot wniosku to (...) olej z (...), a przedstawione przez Laboratorium wyjaśnienia nie są sprzeczne z tym twierdzeniem.

Brak stwierdzenia przez Laboratorium w badanym produkcie obecności (...) w zakresie badawczym metody (<0,01% (m/m) jest zbieżny z oświadczeniem (...) złożonym w trakcie postępowania (w aktach sprawy), w którym (...) oświadczyła, że produkt zawiera (...) poniżej poziomu wykrywalności, czyli tak jak wskazało Laboratorium w wynikach - (...) (m/m).

Wyniki badań stanowią również jednoznacznie potwierdzenie podawanych przez (...) informacji, wskazanych w odpowiedzi z dnia 29 marca 2023 r., w której wskazano, że: "(...), w przeciwieństwie od (...) (łac. (...)) nie posiadają właściwości narkotycznych, ponieważ nie zawierają (...).

Wyniki badań laboratoryjnych nr (...), przeprowadzone przez Laboratorium wskazały, że (...) w produkcie wynosi (...) (m/m), z czego głównie jest to (...), którego zawartość w produkcie wynosi (...) (m/m).

(...) podkreśliła, że po pierwsze biorąc pod uwagę fakt, że stężenie (...) w ostatecznej fazie rozwoju (...) (dojrzałej roślinie) jest niewielka, wskazane w wynikach wysokie stężenie (...) może utwierdzać organ w przekonaniu, że produkt powstał z części rośliny (...) we wcześniej fazie rozwoju tj. (...).

Po drugie, potwierdzenie tego, że mamy do czynienia z produktem wyłącznie z (...) stanowi również to, że (...) jest prekursorem w produkcji (...), (...) oraz (...). Powyższe substancje są naturalnie występującymi formami (...), które występują w (...). W przypadku produktu, będącego przedmiotem wniosku o WIS wyniki przedstawiają następujące wartości: zawartość (...) wynosi <0,01% (m/m), a zawartość (...) <0,01% (m/m), co bezsprzecznie stanowi o tym, że (...) wykorzystała w produkcie część rośliny inną niż (...). tj. (...). Powyższe, stanowi potwierdzenie dla stanowiska (...) wyrażonego zarówno we wcześniejszych odpowiedziach, jak i w niniejszym stanowisku.

(...) przedstawiła także, że wskazana w wynikach (...) w produkcie wynosi (...) (m/m) i jest ona zbieżna z odpowiedzią na wezwanie organu, udzieloną w dniu 6 marca 2023 r., w której (...) wskazała, że produkt zawiera pełne spektrum występujących w konopiach fitosubstancji w ilości minimum (...) (tj. (...)) - tym samym, (...) procentowo i w miligramach wskazała na poziom zawartości wszystkich (...) zawartych w produkcie, podczas gdy Laboratorium potwierdziło, że suma (...) wynosi (...) (m/m).

W ocenie (...), zebrane w sprawie dowody powinny stanowić dla organu bezsprzeczne potwierdzenie, że (...) na żadnym etapie postępowania nie działała w sposób, który zmierzał do wprowadzenia w błąd organu, w szczególności wyniki badań Laboratorium jednoznacznie potwierdzają rzetelność wyjaśnień (...) składanych w trakcie całego postępowania.

Mając na uwadze powyższe, (...) poprosiła o przyjęcie złożonych wyjaśnień w sprawie i wydanie wiążącej informacji stawkowej, zgodnie z wnioskiem (...).

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 15, dział ten obejmuje "Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego".

W uwagach dodatkowych do działu 15 CN w pkt 5 wskazano: "Przetwory spożywcze wytworzone z produktów objętych działem 15, przedstawiane w odmierzonych dawkach, takich jak kapsułki, tabletki, pastylki lub pigułki, przeznaczone do stosowania jako suplementy diety, są wyłączone z niniejszego działu. O zasadniczym charakterze suplementu diety decydują nie tylko jego składniki, ale również szczególna forma jego przedstawiania, wskazująca na to, że ma on funkcję suplementu diety, ponieważ decyduje ona o dozowaniu, sposobie jego przyjmowania i miejscu, w którym ma zadziałać. Takie przetwory spożywcze należy klasyfikować do pozycji 2106, o ile nie są gdzie indziej wymienione lub włączone".

Stosownie do Not wyjaśniających do HS do działu 15 CN:

" (A) Niniejszy dział obejmuje:

(1) Tłuszcze i oleje zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne, także surowe, oczyszczone lub rafinowane, lub poddane pewnym obróbkom (np. gotowania, siarkowania lub uwodornienia).

(2) Pewne produkty uzyskane z tłuszczów lub olejów, a w szczególności produkty ich rozkładu (np. surowy glicerol).

(3) Złożone tłuszcze i oleje, jadalne (np. margaryna).

(4) Woski zwierzęce lub roślinne.

(5) Pozostałości powstałe w trakcie obróbki substancji tłuszczowych lub wosków zwierzęcych lub roślinnych.

(...)

Z wyjątkiem oleju olbrotowego i oleju jojoba zwierzęce, roślinne lub mikrobiologiczne tłuszcze i oleje są to estry glicerolu i kwasów tłuszczowych (takich jak palmitynowy, stearynowy i olejowy).

(...)

Estry tworzące tłuszcze triglicerydowe mogą zostać rozbite (zmydlone) działaniem przegrzanej pary, rozcieńczonych kwasów, enzymów lub katalizatorów, w wyniku czego powstaje glicerol i kwasy tłuszczowe, albo pod wpływem działania alkaliów, w wyniku czego powstaje glicerol i sole zasadowe kwasów tłuszczowych (mydła).

(...)

(B) Pozycje od 1507 do 1515 niniejszego działu obejmują pojedyncze (tzn. niezmieszane z tłuszczami lub olejami innego rodzaju) nielotne tłuszcze i oleje roślinne lub mikrobiologiczne wymienione w pozycjach łącznie z ich frakcjami, nawet rafinowane, ale nie modyfikowane chemicznie.

Tłuszcze i oleje roślinne są powszechne w przyrodzie i występują w komórkach pewnych części roślin (np. nasionach i owocach), z których są ekstrahowane pod ciśnieniem lub za pomocą rozpuszczalników.

(...)

Niniejsze pozycje obejmują surowe tłuszcze i oleje oraz ich frakcje, jak również te które zostały rafinowane lub oczyszczone na drodze np. przez klarowanie, płukanie, filtrowanie, odbarwianie, odkwaszanie lub odwanianie.

(...)

Tłuszcze i oleje roślinne objęte tymi pozycjami są uzyskiwane głównie z nasion oleistych i owoców oleistych objętych pozycjami od 1201 do 1207, ale mogą być otrzymane również z substancji roślinnych klasyfikowanych gdzie indziej (np. olej oliwkowy, olej uzyskany z jąder pestek brzoskwiń, moreli lub śliwek objętych pozycją 1212, olej otrzymywany z migdałów, orzechów włoskich, orzechów sosny, orzechów pistacjowych itd. objętych pozycją 0802, olej uzyskany z zarodków zbóż). Tłuszcze i oleje mikrobiologiczne objęte pozycją 1515 są otrzymywane przez ekstrakcję lipidu z mikroorganizmów oleistych. Tłuszcze i oleje mikrobiologiczne znane są również jako oleje jednokomórkowe (SCO).

Pozycje te nie obejmują jadalnych lub niejadalnych mieszanin lub preparatów, lub tłuszczów i olejów roślinnych lub mikrobiologicznych, które zostały zmodyfikowane chemicznie (pozycja 1516, 1517 lub 1518, jeżeli nie mają one cech produktów klasyfikowanych gdzie indziej, np. do pozycji 3003, 3004, od 3303 do 3307, 3403)."

Z kolei pozycja 1517 Nomenklatury scalonej obejmuje: "Margaryna; jadalne mieszaniny lub produkty z tłuszczów lub olejów, zwierzęcych, roślinnych lub mikrobiologicznych, lub z frakcji różnych tłuszczów lub olejów, z niniejszego działu, inne niż jadalne tłuszcze i oleje lub ich frakcje, objęte pozycją 1516."

Z treści Not wyjaśniających do HS do pozycji 1517 wynika, że: "Niniejsza pozycja obejmuje margarynę i inne jadalne mieszaniny lub produkty z tłuszczów i olejów, zwierzęcych, roślinnych lub mikrobiologicznych, lub frakcji różnych tłuszczów i olejów, objętych niniejszym działem, oprócz objętych pozycją 1516. Są to generalnie mieszaniny lub produkty, w postaci płynnej lub stałej, z:

(1) Różnych tłuszczów lub olejów, zwierzęcych lub ich frakcji;

(2) Różnych tłuszczów lub olejów, roślinnych lub ich frakcji;

(3) Różnych tłuszczów lub olejów mikrobiologicznych lub ich frakcji; lub

(4) Dwóch lub więcej tłuszczów lub olejów zwierzęcych, roślinnych lub mikrobiologicznych, lub ich frakcji.

Produkty objęte niniejszą pozycją, tłuszcze lub oleje, które mogły zostać wcześniej poddane uwodornieniu, mogą zostać poddane przetworzeniu przez emulgowanie (np. z mlekiem odtłuszczonym), zmaślenie, teksturowanie (modyfikacja tekstury lub struktury krystalicznej) itp. oraz mogą zawierać niewielkie ilości dodanej lecytyny, skrobi, barwnika, substancji smakowych, witamin, masła lub innego tłuszczu mleka (z ograniczeniami wynikającymi z uwagi 1 (c) do niniejszego działu).

(...)".

Z kolei zgodnie z tytułem działu 21 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: "Różne przetwory spożywcze".

Natomiast stosownie do 5 Uwagi dodatkowej do działu 21 Nomenklatury scalonej: "Pozostałe przetwory spożywcze przedstawiane w odmierzonych dawkach, takich jak kapsułki, tabletki, pastylki lub pigułki, i które są przeznaczone dostosowania jako suplementy diety należy klasyfikować do pozycji 2106, o ile nie są gdzie indziej wymienione lub włączone".

Z brzmienia pozycji 2106 CN wynika, że obejmuje ona: "Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone".

Noty wyjaśniające do HS do pozycji 2106 stanowią: "Niniejsza pozycja obejmuje, pod warunkiem że nie są objęte jakąkolwiek inną pozycją w nomenklaturze:

(A) Przetwory przeznaczone do spożycia przez ludzi, zarówno bezpośrednio, jak i po obróbce (takiej jak obróbka cieplna, rozpuszczanie lub zagotowanie w wodzie, mleku itd.).

(B) Przetwory składające się całkowicie lub częściowo ze środków spożywczych, stosowane do produkcji napojów lub przetworów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Niniejsza pozycja obejmuje przetwory składające się z mieszanin związków chemicznych (kwasów organicznych, soli wapniowych itd.) ze środkami spożywczymi (mąką, cukrem, mlekiem w proszku itd.), stosowane zarówno jako składniki produktów spożywczych, jak i dla polepszenia ich niektórych właściwości (wyglądu, trwałości itd.) (zobacz Uwagi ogólne Not wyjaśniających do działu 38)."

(...)

Niniejsza pozycja obejmuje między innymi:

(...)

(16) Preparaty często określane jako suplement diety (food supplements, dietary supplements), składające się z jednej lub więcej witamin, minerałów, aminokwasów, koncentratów, ekstraktów, izolatów lub podobnych substancji znajdujących się w żywności lub syntetycznych wersji takich substancji, pakowane jako uzupełnienie normalnej diety. Obejmuje takie produkty nawet zawierające substancje słodzące, barwniki, aromaty, substancje zapachowe, nośniki, wypełniacze, stabilizatory lub inne techniczne środki pomocnicze. Takie produkty są często pakowane w opakowania ze wskazaniem, że utrzymują ogólny stan zdrowia lub dobre samopoczucie, poprawiają wyniki sportowe, zapobiegają możliwym niedoborom żywieniowym lub korygują suboptymalne poziomy składników odżywczych.

Preparaty te nie zawierają wystarczającej ilości składników aktywnych, aby zapewnić działanie terapeutyczne lub profilaktyczne przeciwko chorobom lub dolegliwościom innym niż odpowiednie niedobory żywieniowe. Inne preparaty z wystarczającą ilością składnika aktywnego zapewniające działanie terapeutyczne lub profilaktyczne przeciwko konkretnej chorobie lub dolegliwości są wyłączone (pozycja 3003 lub 3004)."

Natomiast zgodnie z tytułem działu 22 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: "Napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet".

Zgodnie z uwagą 1 (e) do działu 22 "Niniejszy dział nie obejmuje leków objętych pozycją 3003 lub 3004".

Z kolei w świetle uwagi 3 do tego działu: "W pozycji 2202 określenie "napoje bezalkoholowe" oznacza napoje o objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 0,5% objętości. Napoje alkoholowe klasyfikowane są do pozycji od 2203 do 2206 lub do pozycji 2208, według właściwości".

Noty wyjaśniające do HS do działu 22, uwagi ogólne podają: "Produkty objęte niniejszym działem tworzą grupę całkowicie odmienną od produktów spożywczych objętych poprzednimi działami nomenklatury.

Produkty niniejszego działu można podzielić na cztery główne grupy:

(A) Woda i pozostałe napoje bezalkoholowe oraz lód.

(...)."

Natomiast Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej do tego działu (zdanie drugie) wskazują: "Dział ten obejmuje - o ile nie są to leki - preparaty wzmacniające, które, pomimo że są przyjmowane w małych ilościach, na przykład łyżką, są odpowiednie do bezpośredniego spożycia jako napoje. Bezalkoholowe preparaty tonizujące, które wymagają rozcieńczenia przed spożyciem, nie są objęte działem 22 (zazwyczaj pozycja 2106)".

Pozycja 2202 Nomenklatury scalonej obejmuje: "Wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych, z orzechów i warzywnych, objętych pozycją 2009".

Z Not wyjaśniających do HS do pozycji 2202 wynika, że: "Niniejsza pozycja obejmuje napoje bezalkoholowe zdefiniowane w uwadze 3 do niniejszego działu, nie objęte innymi pozycjami, a w szczególności pozycją 2009 lub 2201.

(...)

(C) Pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyjątkiem soków owocowych lub warzywnych objętych pozycją 2009".

Z Not wyjaśniających do Nomenklatury scalonej do pozycji 2202 wynika, że "Wyrażenie "napoje bezalkoholowe" jest zdefiniowane w uwadze 3 do tego działu. Napoje bezalkoholowe objęte tą pozycją to płyny bezpośrednio nadające się i przeznaczone do spożycia przez ludzi poprzez wypicie, niezależnie od ilości, w jakiej są one wchłaniane, lub od szczególnych celów, w jakich różne rodzaje płynów mogą być spożywane, o ile nie są one objęte inną bardziej szczegółową pozycją. Czysto subiektywne, zmienne czynniki, takie jak sposób, w jaki takie napoje są przyjmowane, lub cel, w jakim są one spożywane, np. w celu ugaszenia pragnienia lub poprawy zdrowia, nie mają znaczenia przy ich klasyfikacji (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie 114/80). Pozycja ta obejmuje m.in. płynną, gotową do picia żywność dla niemowląt."

Noty wyjaśniające do CN do kodu CN 2202 9919 wskazują, że "Niniejsza podpozycja obejmuje preparaty wzmacniające opisane w Notach wyjaśniających dotyczących tego działu, w Uwagach ogólnych, akapicie drugim. Te napoje bezalkoholowe, określane często jako suplementy diety, mogą być oparte na ekstraktach roślinnych (w tym ziołowych) i zawierać dodane witaminy lub/i składniki mineralne. Generalnie preparaty te powinny utrzymywać dobry stan zdrowia i dobre samopoczucie, a zatem różnią się one od wód aromatyzowanych lub słodzonych i innych napojów bezalkoholowych objętych podpozycją 2202 10 00, o których mowa w Notach wyjaśniających do HS dotyczących pozycji 2202, pkt (A)."

Odnosząc się do zaproponowanej przez (...) klasyfikacji wnioskowanego towaru do działu 15, a także stanowiska (...) w sprawie zebranego materiału dowodowego, przedstawionego w piśmie z dnia 16 czerwca 2023 r. (data wpływu 26 czerwca 2023 r.), należy wskazać, że zgodnie z deklaracją (...) i wskazaniem na etykiecie, produkt jest mieszaniną olejów - "oleju z (...)" oraz "oleju z (...)", przy czym rozróżnienie, które stosuje (...) ma na celu wyodrębnienie oleju z (...), który ma niższą zawartość fitoskładników, od oleju z (...), który to olej, charakteryzuje się pełnymi wartościami odżywczymi (...) tj. pełną zawartością fitoskładników (m.in.: (...)) oraz, że w tym produkcie znajdziemy również zawartość (...)". Ponadto, według (...) określenie " (...)" wskazuje, że jest to produkt z zawartością wszystkich naturalnie występujących fitoskładników, czyli związków zawartych w (...). Takie wskazanie oznacza, że w produkcie obecne będą (...), w tym również zawartość (...).

Wskazać należy również, że z przedłożonych przez (...) dokumentów, tj. (...) wynika, że do produkcji przedmiotowego towaru, wykorzystywane są gatunki (...) - odmiana (...) oraz (...), których czystość określono na poziomie (...), natomiast (...) to substancje obojętne określone jako resztki roślinne i nasiona uszkodzone.

Z kolei na podstawie sprawozdania nr (...) z dnia (...) z przeprowadzonych badań towaru ustalono, że badana próbka towaru (...), lecz zawiera (...), tj. (...) w ilości (...) (m/m), a także (...) w ilości (...) (m/m).

W tym miejscu należy wskazać, że kannabinoidy to organiczne związki chemiczne, które można pozyskać m.in. z (...). (Janus T., Łukaszczuk P., Borowiak K. i wsp., "Korzyści i niebezpieczeństwa leczniczego stosowania kanabinoidów", Problemy Nauk Stosowanych, 2016, Tom 4, s.137-144, link do publikacji: https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-79386a91-6c9b-47f9-b07e-3e91e0823381/c/PNS-2016-T4-137-144.pdf).

Termin ten obejmuje także syntetyczne analogi strukturalne. (asp. dr Rymanowski Maciej "Konopie, przegląd zagadnień związanych z oznaczaniem sumarycznej zawartości delta-9-tetrahydrokannabinolu (Δ-9-THC) oraz kwasu delta-9-tetrahydrokannabinolowego (Δ-9-THCA-A)", Problemy Kryminalistyki 285 (3) 2014, link do publikacji: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-64cd4bac-d918-4288-ba98-89fdbea133c0/c/rymanowski.pdf).

Kannabinoidy są najważniejszymi i najlepiej poznanymi metabolitami wtórnymi. Są to związki (...). Najbardziej znane kannabinoidy to (...) i (...), a także (...) i (...).

Najwyższy udział kannabinoidów stwierdza się w (...) i (...). (Zagozen M., Zerenak A., Kreft S., "Cannabigerol and cannabichromene in Cannabis sativa L.", Acta Pharm. 71 (2021) 355-364, link do publikacji: https://sciendo.com/article/10.2478/acph-2021-0021).

"Jedną z charakterystycznych cech wyróżniających konopie jest obecność specyficznych związków zwanych fitokannabinoidami, oraz lotnych terpenów, które są produkowane w gruczołach epidermy liści, najliczniej występują w podsadce otaczającej kwiatki żeńskie, w szczytowych częściach wiech, zarówno w przypadku konopi włóknistych, jak również indyjskich. Kannabinoidy zaliczane są do bogatej grupy związków terpenofenolowych. Te specyficzne mieszaniny aktywnych składników uwalniają się poprzez liczne włoski wydzielnicze zawierają ponad 500 specyficznych substancji chemicznych. Z czego ponad 123 to fitokannabinoidy." (dr inż. Strzelczyk Małgorzata, "Perspektywiczne kierunki i priorytety w hodowli konopi włóknistych w Polsce i na świecie", Instytut Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich, str. 10, link do publikacji: https://www.cdr.gov.pl/images/Brwinow/RFN/XV_RFN/prezentacje/M_Strzelczyk_Kierunki%20%20hodowli%20konopi.pdf).

Powyższe informacje, znajdują również potwierdzenie w cytowanym przez (...) w piśmie stanowiącym wypowiedzenie się w zakresie zebranego materiału dowodowego w sprawie, źródle literaturowym, tj. Strzelczyk M., Kaniewski R. "Konopie siewne Cannabis sativa L/ - jeden z najstarszych gatunków roślin użytkowych", Postępy Fitoterpii 2021; 22 (1), str. 56, link do publikacji: http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2021/05/pf_2021_053-060.pdf, w którym wskazano: "Jedną z najbardziej charakterystycznych cech wyróżniających konopie jest obecność specyficznych związków zwanych kannabinoidami, które wraz z terpenami są produkowane w wyspecjalizowanych gruczołach epidermy (włoski wydzielnicze), znajdujących się na całej powierzchni rośliny (37), głównie w szczytowych częściach wiech, zarówno w przypadku konopi włóknistych, jak i indyjskich; najliczniej w podsadce otaczającej kwiaty żeńskie (11). Kannabinoidy zaliczane są do grupy związków terpenofenolowych (6, 38). Charakterystyczny zapach konopi warunkują lotne związki z grupy terpenów (29, 39-41). Kannabinoidy naturalne i syntetyczne, niezależnie od źródła pochodzenia i budowy chemicznej, łączą się z receptorami kannabinoidowymi tkanek w tym mózgu. (...) Syntetyczne kannabinoidy (SK) to substancje chemiczne, które imitują działanie naturalnych kannabinoidów. Obecnie stanowią liczną grupę substancji psychoaktywnych pod potoczną nazwą "dopalacze". Substancje powstają w laboratorium i w oryginale występują w formie sproszkowanej, płynnej."

Główne kannabinoidy są biosyntezowane w postaci kwasów karboksylowych, a następnie mogą być dekarboksylowane poprzez suszenie i podgrzewanie zebranych roślin. CBG (CBGA) jest bezpośrednim prekursorem podstawowych kannabinoidów, takich jak THC (A), CBD (A) i CBC (A). (Zagozen M., Zerenak A., Kreft S., "Cannabigerol and cannabichromene in Cannabis sativa L.", Acta Pharm. 71 (2021) 355-364, link do publikacji: https://sciendo.com/article/10.2478/acph-2021-0021).

Należy podkreślić, że biosynteza i wydzielanie związków biologicznie czynnych, takich jak fitokannabinoidy zachodzi w obrębie włosków wydzielniczych. Kannabinoidy obecne w roślinach powstają w wyniku biosyntezy z prekursorów w postaci odpowiednich kwasów tłuszczowych lub difosforanu geranylu (GPP) obecnych we włoskach. (Jastrząb A., Jawrocka-Karpowicz I., Skrzydlewska E., "The Origin and Biomedical Relevance of Cannabigerol", Inernational Journal of Molecular Sciences 2022, 23, 7929, link do publikacji: https://www.mdpi.com/1422-0067/23/14/7929).

Pierwszym kannabinoidem w szlaku biosyntezy jest kwas kannabigerolowy (CBGA), który jest sekwencyjnie przekształcany w kwas tetrahydrokanabinolowy (THCA), kwas kanabidiolowy (CBDA) i kwas kannabichromowy (CBCA), każdy przez określoną syntazę. Kannabigerol (CBG) z kolei jest dekarboksylowaną formą kwasu kannabigerolowego. (Aizpurua-Olaizola O., Soydaner U., Ö ztürk E., Schibano D., Simsir Y. i wsp. "Evolution of the Cannabinoid and Terpene Content during the Growth of Cannabis sativa Plants from Different Chemotypes", Jurnal of Natural Products, 2016, 79, 324-331, link do publikacji: https://europepmc.org/article/med/26836472]

Kannabigerol (CBG) obecny jest w Cannabis sativa L. na niskim poziomie (<1% na suchą masę). W związku z tym wysiłki zmierzające do ekstrakcji i oczyszczenia CBG są zarówno trudne, jak i kosztowne. (Perez E., Fernandez J. R., Fitzgerald C i wsp., "In Vitro and Clinical Evaluation of Cannabigerol (CBG) Produced via Yeast Biosynthesis: A Cannabinoid with a Broad Range of AntiInflammatory and Skin Health-Boosting Properties", Molecules 2022, 27, 491, link do publikacji:

https://www.mdpi.com/1420-3049/27/2/491]

Potwierdzenie powyższego znajduje się również w (...), zamieszczonym na stronie internetowej (...), w którym to wskazano, cyt.: (...).

Warto też zaznaczyć, że łodygi, włókna i nasiona konopi, nie zawierają kannabinoidów lub są one obecne jedynie w znikomej ilości. (asp. dr Rymanowski Maciej "Konopie, przegląd zagadnień związanych z oznaczaniem sumarycznej zawartości delta-9-tetrahydrokannabinolu (Δ-9-THC) oraz kwasu delta-9-tetrahydrokannabinolowego (Δ-9-THCA-A)", Problemy Kryminalistyki 285 (3) 2014, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-64cd4bac-d918-4288-ba98-89fdbea133c0/c/rymanowski.pdf).

W odniesieniu natomiast do nasion konopi włóknistych warto zaznaczyć, że: "Skład nasion konopi włóknistych stanowią w ilości 20-25% białka, 20-30% węglowodany, 25-35% olej, 10-15% błonnik nierozpuszczalny oraz cenne minerały. Olej konopny charakteryzuje się wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych (około 75% składników oleju) takich jak kwas oleinowy, linolowy i linolenowy, jak również gamma-linolenowy, w proporcjach najbardziej odpowiednich dla organizmu ludzkiego tj. 3:1, odpowiednio - kwas linolowy: linolenowy". (dr Wielgusz Katarzyna "Uprawa konopi włóknistych i oleistych" Briwnów 2020 r., str. 10, link do publikacji: https://www.cdr.gov.pl/images/Brwinoww.ydawnictwa/2021/Konopie.pdf).

Z powyższego wynika m.in., że (...) obecny jest, co do zasady, w konopiach włóknistych w niskiej koncentracji, tj. na poziomie ok. 1% (co również potwierdza (...)), a także to, (...), syntetyzowany jest w włoskach wydzielniczych (gruczołowych), znajdujących się na całej powierzchni rośliny, głównie jednak w podsadce otaczające kwiatostany żeńskie. A zatem powyższe informacje wskazują, że wykluczona jest (...).

Podkreślenia wymaga także, że (...), mogą one być obecne jedynie w znikomej ilości. W ocenie organu, nie można uznać zawartości (...).

W myśl Not wyjaśniających do pozycji CN 1517, produkty objęte niniejszą pozycją mogą zawierać niewielkie ilości dodanej lecytyny, skrobi, barwnika, substancji smakowych, witamin, masła lub innego tłuszczu mleka, natomiast zawartość ponad (...), wyklucza możliwość zaklasyfikowania produktu do wskazanej pozycji.

Obecność ww. związków, (...), całkowicie zmienia charakter produktu i skutkuje tym, że wnioskowanego towaru nie można uznać za olej ani też produkt z oleju w rozumieniu całego działu 15 CN.

Z kolei treść 5. Uwagi dodatkowej do działu 15 CN wskazuje bezspornie, że przetwory spożywcze wytworzone na bazie produktów objętych działem 15, pełniące funkcję "suplementu diety" należy klasyfikować do pozycji 2106 CN. Należy wskazać, że produkt został zgłoszony do Głównego Inspektoratu Sanitarnego jako "suplement diety".

Podkreślić jednak należy, że w świetle ww. Uwagi dodatkowej, do pozycji 2106 CN klasyfikowane są przetwory spożywcze przedstawiane w odmierzonych dawkach, takich jak kapsułki, tabletki, pastylki lub pigułki, i które są przeznaczone do stosowania jako "suplementy diety".

W kontekście powyższego, należy stwierdzić, że wnioskowany produkt nie może zostać zaklasyfikowany do poz. 2106, ponieważ posiada postać płynną i nadaje się, zgodnie z deklaracją (...), do bezpośredniego spożycia. Z przedłożonych dokumentów wynika, że rekomendowana porcja do spożycia w ciągu dnia (...).

Podsumowując, przedstawiony przez Stronę produkt o nazwie: "(...) - olej konopny (...)", który zawiera w swym składzie m.in. (...), nie jest produktem, który wypełniałby warunki działu 15 i pozycji 1517 oraz pozycji 2106.

Zgodnie z przyjętą praktyką klasyfikacyjną krajów członkowskich UE, gdy produkt nie stanowi "suplementu diety" w formie stałej (np. kapsułki) lub płynnej wymagającej rozcieńczenia, lecz może być dawkowany bezpośrednio do spożycia, spełnia definicję napoju w rozumieniu Nomenklatury scalonej.

Uwzględniając powyższe, jak również mając na uwadze skład, a przede wszystkim (...) oraz płynną postać przedmiotowego produktu a także sposób użycia, należy uznać, że spełnia on kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją 2202 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami reguły 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy - dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

Na podstawie art. 146ee ust. 1 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. poz. 2495 z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56).

W myśl § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy towary, o których mowa w tym przepisie, są przedmiotem importu towarów, o którym mowa w art. 138i ust. 1 ustawy.

W załączniku nr 10 do ustawy zawierającym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", w poz. 17 wskazano CN ex 2202: "Wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych, z orzechów i warzywnych, objętych pozycją CN 2009 - wyłącznie produkty:

1)

jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty,

2)

napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

3)

preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,

4)

niezawierające produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404 lub tłuszczu uzyskanego z produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404:

a)

napoje na bazie soi o zawartości białka 2,8% masy lub większej (CN 2202 99 11),

b)

napoje na bazie soi o zawartości białka mniejszej niż 2,8% masy; napoje na bazie orzechów objętych działem CN 08, zbóż objętych działem CN 10 lub nasion objętych działem CN 12 (CN 2202 99 15)".

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez oznaczenie ex rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN), spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar - (...) - klasyfikowany jest do pozycji 2202 Nomenklatury scalonej (CN) i nie spełnia warunków wymienionych w poz. 17 pkt 2 załącznika nr 10 do ustawy, a zatem nie może zostać objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS nie rozstrzyga:

- czy opisany produkt stanowi suplement diety w rozumieniu przepisów bezpieczeństwie żywności i żywienia,

- czy opisany produkt stanowi produkt leczniczy w rozumieniu przepisów Prawa farmaceutycznego oraz

- czy produkt ten może być przedmiotem legalnego obrotu - zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami o bezpieczeństwie żywości i żywienia, przepisami Prawa farmaceutycznego, czy ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Wszelkie zmiany dotyczące towaru objętego niniejszą WIS, w szczególności związane z utratą możliwości jego legalnego obrotu na terytorium kraju, powodują utratę ww. mocy wiążącej WIS.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku,

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP. albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl