0115-KDST1-1.440.367.2023.4.EM - WIS TOWAR - suplement diety w kroplach - CN 2202 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.367.2023.4.EM WIS TOWAR - suplement diety w kroplach - CN 2202 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 14 września 2023 r. (data wpływu 26 września 2023 r.), uzupełnionego w dniu 15 listopada 2023 r. (data wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - " (...)"

Opis towaru: produkt w formie płynnej, zawierający w swoim składzie olej (...) oraz (...); produkt, według deklaracji Wnioskodawcy, oferowany w opakowaniu bezpośrednim w (...) o objętości (...) z dozownikiem (...); nazywany przez Wnioskodawcę "suplementem diety"

Rozstrzygnięcie: CN 2202

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniu 15 listopada 2023 r. w zakresie sklasyfikowania towaru (...) według Nomenklatury scalonej (CN), na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Towar jest "suplementem diety", tzn. środkiem spożywczym, którego celem stosowania jest suplementacja diety (...). Jest to (...).

Skład towaru: (...).

Podanie towaru jest doustne (w kroplach). Towar jest pakowany w opakowania bezpośrednie w postaci (...) o objętości (...) z dozownikiem (...) służącym odmierzaniu pojedynczych dawek (...). (...).

Do wniosku dołączono (...), w której wskazano m.in.: (...).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że produkt jest przewidziany do wprowadzenia do obrotu pod nazwą handlową: "(...)".

Procentowy skład produktu: (...).

Zalecana dzienna porcja Produktu do spożycia wynosi: (...).

(...).

Przewidziany sposób użycia produktu polega na podaniu doustnym odpowiedniej ilości produktu (kropli odmierzanych i dawkowanych przy użyciu (...) dozującej). Odpowiednia ilość produktu (krople) jest podawana bezpośrednio do jamy ustnej. Nie są przewidziane jakiekolwiek dodatkowe czynności związane z podaniem doustnym produktu - takie jak np. mieszanie produktu z jakąkolwiek inną substancją, rozpuszczanie produktu w jakiejkolwiek innej substancji itp.

Podaną do jamy ustnej ilość produktu (krople) należy połknąć. Nie jest przewidziane przetrzymywanie podanej ilości produktu (kropli) w jamie ustnej - np. pod językiem - przez jakikolwiek określony czas.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest przewidziany jakikolwiek inny sposób użycia produktu niż przedstawiony powyżej. W szczególności nie jest przewidziane użycie produktu w sposób inny niż podanie doustne.

Produkt jest zalecany w suplementacji (...). (...).

W tym sensie, produkt jest "suplementem diety", o którym mowa w art. 2 ust. 3 pkt 39 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2023 r. poz. 1448 z późn. zm. - dalej "Ustawa o BŻŻ"), tzn. produkt jest środkiem spożywczym, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będącym skoncentrowanym źródłem witamin, wprowadzanym do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci butelek z kroplomierzem, przeznaczonym do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych.

W ujęciu ogólnym (potocznym), produkt jest produktem wzmacniającym, utrzymującym dobry stan zdrowia i samopoczucia. Nie ma właściwości leczniczych, nie jest przeznaczony do zastosowania w konkretnych określonych rodzajach chorób, konkretnych określonych dolegliwościach ani w przypadku wystąpienia konkretnych symptomów.

W szczególności produkt nie jest produktem leczniczym ani wyrobem medycznym (w rozumieniu tych pojęć wynikającym z odpowiednich przepisów).

Produkt będzie przedmiotem powiadomienia do Głównego Inspektora Sanitarnego (dalej: "GIS") o zamiarze wprowadzenia do obrotu po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polski, o którym mowa w odpowiednich przepisach, tzn. w art. 29 ust. 1 i 2 "Ustawy o BŻŻ".

Takiego powiadomienia dokona (...) jako podmiot działający na rynku spożywczym, który ma zamiar wprowadzić produkt po raz pierwszy do obrotu.

Wnioskodawca wskazał, że ze względu na planowany czas wprowadzenia produktu po raz pierwszy do obrotu ((...) 2024 r.), na chwilę obecną takie powiadomienie nie zostało jeszcze złożone do GIS.

Na wezwanie organu o dostarczenie kopii powiadomienia Głównego Inspektora Sanitarnego o zamiarze/wprowadzeniu produktu po raz pierwszy do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wszelkiej korespondencji z GIS dotyczącej produktu, Wnioskodawca wskazał, że ze względu na planowany czas wprowadzenia produktu po raz pierwszy do obrotu ((...) 2024 r.), na chwilę obecną nie zostało jeszcze złożone powiadomienie do GIS o zamiarze wprowadzenia produktu do obrotu po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polski. Nie miała miejsca również jakakolwiek korespondencja pomiędzy (...) a GIS, która dotyczyłaby produktu.

Wnioskodawca wskazał, że ze względu na planowany czas wprowadzenia produktu po raz pierwszy do obrotu ((...) 2024 r.), do chwili obecnej nie został jeszcze zakończony techniczny proces produkcji (wytwarzania) produktu (pierwszej partii produktu). Nie istnieją zatem jeszcze fizycznie egzemplarze (sztuki) produktu, które mogłyby zostać sfotografowane w opakowaniu bezpośrednim (...). (...) na chwilę obecną nie dysponuje zdjęciem Produktu w opakowaniu bezpośrednim (...).

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że produkt ma być przedmiotem obrotu w opakowaniu pośrednim w postaci (...) (tzw. (...)). W załączeniu Wnioskodawca przesłał (...) opakowania pośredniego.

Dodatkowo Wnioskodawca dołączył:

1)

(...), która będzie dostarczana do produktu, w której wskazano m.in.: (...)

)

(...).

)

Sposób użycia: butelka zaopatrzona jest w (...) dozującą, która pozwala na odmierzenie właściwej porcji do spożycia. (...).

)

Składnik odżywczy / Dzienna porcja (1 naciśnięcie pompki dozującej) / RWS*: (...)

)

Zawartość opakowania (...), (...) dozująca oraz (...) w opakowaniu (...).

)

Zalecane spożycie: (...).

)

Nie należy przekraczać zalecanej dziennej porcji do spożycia.

)

(...)

)

(...)

)

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia są ważne dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia.

)

(...).

)

(...).

2)

(...),

3)

(...),

4)

(...)

5)

(...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zwanej dalej "Ordynacją podatkową", postanowieniem z dnia 24 listopada 2023 r. nr 0115-KDST1-1.440.367.2023.2.EM tutejszy organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało doręczone Stronie w dniu 29 listopada 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia

23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 22 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: "Napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet".

Zgodnie z uwagą 1 (e) do działu 22 "Niniejszy dział nie obejmuje leków objętych pozycją 3003 lub 3004".

Z kolei w świetle uwagi 3 do tego działu: "W pozycji 2202 określenie "napoje bezalkoholowe" oznacza napoje o objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 0,5% objętości. Napoje alkoholowe klasyfikowane są do pozycji od 2203 do 2206 lub do pozycji 2208, według właściwości".

Noty wyjaśniające do HS do działu 22, uwagi ogólne podają: "Produkty objęte niniejszym działem tworzą grupę całkowicie odmienną od produktów spożywczych objętych poprzednimi działami nomenklatury.

Produkty niniejszego działu można podzielić na cztery główne grupy:

(A) Woda i pozostałe napoje bezalkoholowe oraz lód.

(...)."

Natomiast Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej do tego działu (zdanie drugie) wskazują: "Dział ten obejmuje - o ile nie są to leki - preparaty wzmacniające, które, pomimo że są przyjmowane w małych ilościach, na przykład łyżką, są odpowiednie do bezpośredniego spożycia jako napoje. Bezalkoholowe preparaty tonizujące, które wymagają rozcieńczenia przed spożyciem, nie są objęte działem 22 (zazwyczaj pozycja 2106)".

Z brzmienia pozycji 2202 Nomenklatury scalonej wynika, że obejmuje ona: "Wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych, z orzechów i warzywnych, objętych pozycją 2009".

Z Not wyjaśniających do HS do pozycji 2202 wynika, że: "Niniejsza pozycja obejmuje napoje bezalkoholowe zdefiniowane w uwadze 3 do niniejszego działu, nie objęte innymi pozycjami, a w szczególności pozycją 2009 lub 2201.

(...)

(C) Pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyjątkiem soków owocowych lub warzywnych objętych pozycją 2009".

Z Not wyjaśniających do Nomenklatury scalonej do pozycji 2202 wynika, że "Wyrażenie "napoje bezalkoholowe" jest zdefiniowane w uwadze 3 do tego działu. Napoje bezalkoholowe objęte tą pozycją to płyny bezpośrednio nadające się i przeznaczone do spożycia przez ludzi poprzez wypicie, niezależnie od ilości, w jakiej są one wchłaniane, lub od szczególnych celów, w jakich różne rodzaje płynów mogą być spożywane, o ile nie są one objęte inną bardziej szczegółową pozycją. Czysto subiektywne, zmienne czynniki, takie jak sposób, w jaki takie napoje są przyjmowane, lub cel, w jakim są one spożywane, np. w celu ugaszenia pragnienia lub poprawy zdrowia, nie mają znaczenia przy ich klasyfikacji (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie 114/80). Pozycja ta obejmuje m.in. płynną, gotową do picia żywność dla niemowląt."

Z kolei Noty wyjaśniające do CN do kodu CN 2202 9919 wskazują, że "Niniejsza podpozycja obejmuje preparaty wzmacniające opisane w Notach wyjaśniających dotyczących tego działu, w Uwagach ogólnych, akapicie drugim. Te napoje bezalkoholowe, określane często jako suplementy diety, mogą być oparte na ekstraktach roślinnych (w tym ziołowych) i zawierać dodane witaminy lub/i składniki mineralne. Generalnie preparaty te powinny utrzymywać dobry stan zdrowia i dobre samopoczucie, a zatem różnią się one od wód aromatyzowanych lub słodzonych i innych napojów bezalkoholowych objętych podpozycją 2202 10 00, o których mowa w Notach wyjaśniających do HS dotyczących pozycji 2202, pkt (A)."

Uwzględniając powyższe, a także mając na uwadze skład produktu oraz to, że występuje w postaci płynnej nadającej się do bezpośredniego spożycia, należy uznać, że przedmiotowy towar spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją 2202 CN. Klasyfikacja towaru do tego działu jest zgodna z postanowieniami 1 reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146ea, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast na podstawie art. 146ef ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy - dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

Na podstawie art. 146ee ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. poz. 2495 z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56).

W myśl § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy towary, o których mowa w tym przepisie, są przedmiotem importu towarów, o którym mowa w art. 138i ust. 1 ustawy.

W załączniku nr 10 do ustawy zawierającym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", w poz. 17 wskazano CN ex 2202: "Wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych, z orzechów i warzywnych, objętych pozycją CN 2009 - wyłącznie produkty:

1)

jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 - z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty,

2)

napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

3)

preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,

4)

niezawierające produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404 lub tłuszczu uzyskanego z produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404:

a)

napoje na bazie soi o zawartości białka 2,8% masy lub większej (CN 2202 99 11),

b)

napoje na bazie soi o zawartości białka mniejszej niż 2,8% masy; napoje na bazie orzechów objętych działem CN 08, zbóż objętych działem CN 10 lub nasion objętych działem CN 12 (CN 2202 99 15)".

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez oznaczenie ex rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN), spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar: "(...)" klasyfikowany jest do pozycji 2202 Nomenklatury scalonej (CN) i nie spełnia warunków, o których mowa w pozycji 17 załącznika nr 10 do ustawy, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS nie rozstrzyga:

- czy produkt stanowi suplement diety w rozumieniu przepisów o bezpieczeństwie żywności i żywienia;

- czy produkt stanowi produkt leczniczy w rozumieniu przepisów Prawa farmaceutycznego oraz

- czy produkt może być przedmiotem legalnego obrotu - zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami o bezpieczeństwie żywości i żywienia oraz przepisami Prawa farmaceutycznego.

Niniejsza WIS dotyczy ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla planowanych czynności opodatkowanych, których przedmiotem będzie opisany w treści wniosku towar, co oznacza, że jakakolwiek zmiana, w szczególności dotycząca składu surowcowego produktu, sposobu powstawania produktu, lub innych jego parametrów, niezależnie od tego kiedy zostanie dokonana, skutkować będzie utratą ważności WIS.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem WIS, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Wszelkie zmiany dotyczące towaru objętego niniejszą WIS, w szczególności związane z utratą możliwości jego legalnego obrotu na terytorium kraju, powodują utratę ww. mocy wiążącej WIS.

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl