0115-KDST1-1.440.346.2023.3.EM - WIS TOWAR - surowiec farmaceutyczny - CN 39 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.346.2023.3.EM WIS TOWAR - surowiec farmaceutyczny - CN 39 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 27 sierpnia 2023 r. (data wpływu 29 sierpnia 2023 r.), uzupełnionego w dniach 29 września oraz 9 października 2023 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - " (...)"

Opis towaru: produkt w postaci cieczy; roztwór (...) w mieszaninie (...); surowiec farmaceutyczny przeznaczony do sporządzania leków recepturowych i aptecznych

Rozstrzygnięcie: CN 39

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 29 września oraz 9 października 2023 r. w zakresie sklasyfikowania towaru: "(...)" według Nomenklatury scalonej (CN) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Surowiec farmaceutyczny, klasyfikowany jako mieszanina. Roztwór (...), ciecz o lepkiej konsystencji o zapachu (...).

Nazwa handlowa towaru: (...).

Wnioskodawca wskazał, że w dokumencie - (...) zawarto informacje o składzie preparatu, tj. co zawiera 100 g preparatu i podał również skład wagowy (...) (100%): (...)

(...) są to nazwy stosowane zamiennie, gdyż nazwa (...) (nazwa występuje w decyzji 25 lipca 2012 r.) jest nazwą potoczną (...) (nazwa występuje w (...)).

Pojęcie (...) to innymi słowy roztwór (...). Pojęcia te stosowane zamiennie. (...)

Z dołączonej (...) wynikają m.in. następujące informacje:

- Nazwa handlowa produktu: (...).

- Nr pozwolenia na dopuszczenie do obrotu: (...).

- Istotne zidentyfikowane zastosowania: Surowiec farmaceutyczny.

- Mieszaniny: Produkt jest klasyfikowany jako mieszanina. Skład: (...).

- (...):

Stan skupienia: ciecz.

Kolor: bezbarwna do żółtawej.

Zapach: charakterystyczny, (...).

W (...) wskazano m.in.:

- Postać: Bezbarwna lub jasnożółta, słabo opalizująca ciecz o lepkiej konsystencji i zapachu (...).

- Wymagania jakościowe zgodne z wymaganiami jakościowymi określonymi w (...) r. zatwierdzonej decyzją nr (...) z dnia (...) 2023 r.

- Skład preparatu: 100 g preparatu zawiera: (...)

- Opakowania bezpośrednie: (...)

Do wniosku dołączono również:

1)

(...);

2)

(...);

3)

(...);

4)

(...).

Wnioskodawca zaproponował klasyfikację według Nomenklatury scalonej wskazując "Kod (CN) (...)"".

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zwanej dalej "Ordynacją podatkową", postanowieniem z dnia 20 października 2023 r. nr 0115-KDST1-1.440.346.2023.2.EM tutejszy organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało doręczone Stronie w dniu 22 października 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu, pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 39 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Tworzywa sztuczne i artykuły z nich".

Stosownie do Uwagi drugiej do działu 39 CN: "Niniejszy dział nie obejmuje:

(...)

(e) roztworów (innych niż kolodia) składających się z dowolnych produktów wyszczególnionych w pozycjach od 3901 do 3913 w lotnych rozpuszczalnikach organicznych, kiedy masa rozpuszczalnika przekracza 50% masy roztworu (pozycja 3208); folii do wytłoczeń objętych pozycją 3212;

(...)".

W myśl szóstej Uwagi do ww. działu: "W pozycjach od 3901 do 3914 wyrażenie "formy podstawowe" odnosi się do następujących postaci:

(a) cieczy i past włącznie z ośrodkiem dyspersyjnym (emulsje i suspensje) oraz roztworów;

(...)".

Noty wyjaśniające do działu 39 Nomenklatury scalonej Uwagi ogólne podają, że: "Generalnie, dział ten obejmuje substancje nazywane polimerami oraz półprodukty i wyroby z nich, pod warunkiem że nie są one wyłączone przez uwagę 2. do niniejszego działu.

(...)

Ogólny układ działu

Niniejszy dział podzielony jest na dwa poddziały: poddział I obejmuje polimery w formach podstawowych, poddział II zaś obejmuje odpady, ścinki i braki oraz półprodukty i artykuły.

W poddziale I, dotyczącym form podstawowych, produkty wymienione w pozycjach od 3901 do 3911 są otrzymywane na drodze syntezy chemicznej, a produkty wymienione w pozycjach 3912 i 3913 są bądź to naturalnymi polimerami, bądź też są z nich otrzymywane przez obróbkę chemiczną.

(...)

Formy podstawowe

Pozycje od 3901 do 3914 obejmują tylko towary w formach podstawowych. Pojęcie "forma podstawowa" zdefiniowane jest w uwadze 6. do niniejszego działu, dotyczy ono następujących postaci:

(1) Cieczy i past. Mogą to być podstawowe polimery, które do utworzenia gotowego materiału wymagają "utwardzenia", za pomocą ciepła lub w inny sposób lub też formy dyspersyjne (emulsje i zawiesiny), albo roztwory materiałów nieutwardzonych, bądź też częściowo utwardzonych. Oprócz substancji koniecznych dla "utwardzenia" takich, jak utwardzacze (związki sieciujące) lub inne współreagenty i przyspieszacze, ciecze te lub pasty mogą zawierać inne materiały, takie jak plastyfikatory, stabilizatory, wypełniacze i substancje barwiące, przeznaczone przede wszystkim do nadania gotowym produktom specjalnych właściwości fizycznych lub innych pożądanych cech. Ciecze i pasty są używane do odlewania, wytłaczania itp., a także jako materiały impregacyjne, powłoki powierzchniowe, bazy lakierów i farb oraz jako kleje, środki zagęszczające, flokulanty itp.

(...)

Należy także zauważyć, że roztwory (inne niż kolodia) składające się z dowolnego spośród produktów wymienionych w pozycjach od 3901 do 3913, w lotnych rozpuszczalnikach organicznych, są wyłączone z niniejszego działu i objęte pozycją 3208, jeżeli masa rozpuszczalnika przekracza 50% masy roztworu (patrz uwaga 2 (e) do niniejszego działu).

Ciekłe polimery niezawierające rozpuszczalnika, dające się jednoznacznie zidentyfikować jako przeznaczone do wyłącznego użytku jako lakiery (w których powstawanie powłoki zależy od ciepła, wilgotności powietrza lub od obecności tlenu, a nie od dodatku utwardzacza), klasyfikowane są do pozycji 3210. Polimery nie identyfikowane w ten sposób objęte są niniejszym działem.

(...)".

Zgodnie z brzmieniem pozycji 3912 Nomenklatury scalonej pozycją tą objęta jest: "Celuloza i jej pochodne chemiczne, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, w formach podstawowych".

Noty wyjaśniające do HS do pozycji 3912 w części B obejmującej "Chemiczne pochodne celulozy" wskazują, że: "Grupa ta obejmuje chemiczne pochodne celulozy, służące jako baza do wytwarzania tworzyw sztucznych, jak również do innych celów.

Podstawowymi pochodnymi celulozy, uplastycznionymi lub nieuplastycznionymi, są:

(...)

(2) Azotany celulozy (nitroceluloza). Produkty te otrzymywane są przez działanie na celulozę (na ogół linters bawełniany) mieszaniną kwasów azotowego i siarkowego. Są one łatwopalne a odmiany, o dużym stopniu znitrowania (bawełny strzelnicze) używane są do wyrobu materiałów wybuchowych; ze względów bezpieczeństwa podczas transportu muszą być one zwilżone alkoholem, na ogół alkoholem etylowym, izopropylowym lub butylowym, bądź też zwilżone lub uplastycznione estrami ftalowymi. Azotan celulozy, plastyfikowany kamforą w obecności alkoholu, daje celuloid. Celuloid na ogół ma postać arkuszy, błon, prętów lub rur bądź też innych form wytłaczanych, i jest wtedy wyłączany z niniejszej pozycji (na ogół pozycja 3916, 3917, 3920 lub 3921); nie nadaje się on do formowania wtryskowego i dlatego też nie jest wytwarzany w postaci proszku.

Azotan celulozy, zmieszany z innymi rodzajami plastyfikatorów jest szeroko stosowany jako baza lakierów i wtedy może występować w postaci suchych ekstraktów lub past. Roztwory zawierające nitrocelulozę w mieszaninie eteru (eteru dietylowego) i alkoholu (etanolu), które także są ujęte w tej pozycji, noszą nazwę koloidów. Jeżeli roztwór zostanie częściowo odparowany, uzyskuje się celoidynę, która ma postać stałą.

(...)".

W tym miejscu dodatkowo zauważyć należy, że przedmiotowy towar wykazany jest w Rejestrze surowców farmaceutycznych, nr pozwolenia (...), ważności pozwolenia: bezterminowe, natomiast (...) widnieje w Rejestrze hurtowni farmaceutycznych.

Uwzględniając powyższe, jak również mając na uwadze opis towaru, przede wszystkim skład produktu, należy uznać, że spełnia on kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem 39 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami reguły 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138 i ust. 4.

W myśl art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast na podstawie 146ef ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 14 wskazano bez względu na CN "Produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301 oraz z 2023 r. poz. 605 i 650) oraz te, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską".

Na mocy art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301) produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 40 ww. ustawy surowcem farmaceutycznym jest substancja lub mieszanina substancji wykorzystywana do sporządzania lub wytwarzania produktów leczniczych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że surowiec farmaceutyczny nie stanowi produktu leczniczego.

Przepisy ustawy nie przewidują możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług dla przedstawionego towaru.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar: "(...)" klasyfikowany jest do działu 39 Nomenklatury scalonej (CN) oraz nie został objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS nie rozstrzyga, czy produkt ten może być przedmiotem legalnego obrotu - zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami o bezpieczeństwie żywości i żywienia oraz przepisami Prawa farmaceutycznego.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem WIS, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl