0115-KDST1-1.440.335.2023.4.EM - WIS TOWAR - susz konopny - CN 12 - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.335.2023.4.EM WIS TOWAR - susz konopny - CN 12 - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 17 sierpnia 2023 r. (data wpływu 18 sierpnia 2023 r.), uzupełnionego w dniach 21 sierpnia, 28 września i 20 października 2023 r. (daty wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - Susz konopi włóknistej Cannabis Sativa L. - odmiana (...), umieszczony w (...) lub (...)

Opis towaru: susz z kwiatów konopi włóknistych Cannabis Sativa L. - odmiana (...), z przeznaczeniem do palenia (...); pakowany w (...) i (...) o gramaturze (...)

Rozstrzygnięcie: CN 12

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 9 załącznika nr 3 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniach 21 sierpnia, 28 września i 20 października 2023 r. w zakresie sklasyfikowania towaru: "Susz konopi włóknistej Cannabis Sativa L. - odmiana (...), umieszczony w (...) lub (...)" według Nomenklatury scalonej (CN) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Susz konopi włóknistej Cannabis Sativa L.

Produkt pakowany w (...) lub (...) lub (...).

Susz konopi włóknistej Cannabis Sativa L. jest to towar (...). Uprawa jest prowadzona w kontrolowanych warunkach, dzięki czemu można uzyskać produkt najwyższej jakości, wolny od pestycydów i innych niepożądanych substancji.

Naturalnie zebrane kwiaty suszu konopnego występują w gramaturach od 0,1 g do około 10 g. Po odpowiedniej weryfikacji wagi są pakowane.

Opakowanie w jaki jest pakowany susz to:

1.

(...).

2.

(...).

3.

(...).

Do wniosku Wnioskodawca dołączył:

1)

(...), w którym wskazano m.in. następujące informacje:

)

Nazwa handlowa lub zwyczajowa: (...).

)

Opinie i interpretacje:

(...).

W wyniku przeprowadzonej próby palenia stwierdzono, że badany wyrób nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

Za pomocą badań (...) stwierdzono obecność:

a)

(...):

b)

(...).

Na podstawie wyników przeprowadzonych badań zdaniem (...) przedmiotowa próbka powinna być klasyfikowana do kodu CN 2402 90 00 pod warunkiem, że nie są to papierosy lecznicze (Dział 30 WTC).

Stwierdzenie zgodności:

W badanej próbce sumaryczna zawartość delta-9-tetrahydrokannabinolu oraz kwasu tetrahydrokannabinolowego (kwasu delta-9-THC-2-karboksylowego) po zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku nie przekracza 0,3% wag. w przeliczeniu na suchą masę.

W związku z tym przedmiotowa próbka nie spełniają definicji ziela konopi innych niż włókniste w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 2050 z późn. zm.).

2) (...).

W uzupełnieniu, stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu, Wnioskodawca doprecyzował, że wniosek dotyczy wyłącznie suszu konopi włóknistej (Cannabis sativia) (...). Odpowiednia gramatura (waga, wielkość) będzie umieszczana w (...) lub (...).

Wnioskodawca wskazał, że do wniosku dołączono badania dotyczące produktu o nazwie " (...)" w formie (...). W produkcie jest wykorzystany susz konopi włóknistej objęty niniejszym wnioskiem.

Na wezwanie organu o podanie nazwy handlowej pod jaką produkt występuje w obrocie, Wnioskodawca wskazał, że objęty wnioskiem produkt będzie występował pod (...) różnymi nazwami handlowymi: (...).

Produkt będzie selekcjonowany pod względem wagi (...).

Kwiaty konopi (...) o zapachu konopi włóknistych Cannabis sativa. Cechy chemiczne wynikają z charakterystyki odmianowej konopi włóknistej Cannabis sativia.

Wnioskodawca wskazał, że skład kannabinoidów znajduje się w dołączonych załącznikach.

Na pytanie o wskazanie z jakiej odmiany/odmian konopi włóknistej pozyskany jest susz (ze wskazaniem procentowego ich udziału), Wnioskodawca wskazał: "Odmiana konopi włóknistej wykorzystywana to (...)".

Wnioskodawca wskazał, że przykładowy poziom kannabinoidów w produkcie jest widoczny na badaniu przedstawionym w (...), tj. badaniu z dnia 9 grudnia 2022 r. nr (...) wykonane przez (...) oraz sprawozdaniu z badań nr (...) z dnia 6 czerwca 2022 r.

Poziom tetrahydrokannabinolu poniżej 0,3%.

Proces produkcji towaru susz konopny: (...)

Gramatura produktu będzie w gramach (...).

Produkt ma zastosowanie jako susz do palenia (...). Są to typowe urządzenia do (...) ziół.

(...).

Wnioskodawca wskazał, że jest producentem suszu konopi włóknistej, (...) oraz (...) oraz (...) znajduję się w załącznikach.

Wnioskodawca przedstawił przykłady (...), m.in.:

(...).

Produkt przeznaczony dla osób dorosłych. Produkt nie do spożycia. W przypadku naruszenia plomby producent nie ponosi odpowiedzialności za zawartość.

Wnioskodawca przesłał również (...).

(...)

Ponadto do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca przedłożył:

1)

(...) (załącznik nr 1), w którym ponownie przesłany został opis produktu zwarty we wniosku, zawarte zostały (...), tj. (...) oraz (...), a także została wskazana gramatura produktu, tj. (...);

2)

(...) nr (...) z dnia 6 czerwca 2022 r., określone przez Wnioskodawcę jako " (...)", w którym wskazano m.in.:

Oznaczenie próbek przez Klienta: (...).

Oznaczany parametr: (...).

3) Wiążącą Informację Akcyzową nr (...) wydaną przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia (...) 2023 r., w której wskazano m.in.:

Nazwa handlowa: (...).

Klasyfikacja w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej CN lub rodzaj wyrobu akcyzowego: Papierosy.

UZASADNIENIE "(...) Przedmiotem decyzji jest wyrób określony jako " (...)", składający się, zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy z pociętego suszu roślinnego konopi włóknistej (...) (...).

Dodatkowo Wnioskodawca ponownie przesłał (...) z dnia (...) nr (...) w sprawie wpisu producenta (...) oraz (...) z dnia 9 grudnia 2022 r. nr (...) wykonane przez (...).

W dniu 17 października 2023 r. tut. organ pismem znak 0115-KDST1-1.440.335.2023.2.EM ponownie wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez przesłanie dodatkowych dokumentów i informacji dotyczących produktu będącego przedmiotem wniosku. Organ zauważył, że w uzupełnieniu - w odpowiedzi na pytanie organu dotyczące nazwy handlowej produktu - Wnioskodawca wyjaśnił, że "Produkt będzie występował pod (...) różnymi nazwami handlowymi: (...)".

Dodatkowo przedstawiono (...). Na jednej z nich podano m.in. (...).

Jednocześnie w treści uzupełnienia Wnioskodawca wskazał, że "Odmiana konopi włóknistej wykorzystywana to (...)".

(...)

(...)

Wobec powyższego, celem ustalenia przedmiotu wniosku Wnioskodawca został poproszony o:

(...)

W odpowiedzi na powyższe wezwanie Wnioskodawca wskazał:

(...)

Główna charakterystyka produktu pod względem chemicznym bazuje na zawartości CBD w zakresie 2-6% oraz zawartości THC równe lub poniżej 0,3%.

Dodatkowo załączam aktualne badanie z dnia 13.10.2023 suszu konopi włóknistej odmiany (...). Na sprawozdaniu z badań jest użyty opis " (...)" dotyczy on odmiany (...).

AD. II

(...)

Ad. 2 Produkt charakteryzuje się przede wszystkim zawartością CBD w zakresie 2-6% oraz zawartości THC równe lub poniżej 0,3%".

W przesłanym sprawozdaniu z badań nr (...) z dnia 13 października 2023 r. wskazano m.in.:

Matryca: Susz roślinny.

Oznaczenie próbek przez Klienta: (...).

Oznaczany parametr:

Suma CBD (...)% (m/m)

Suma Δ9-THC (...)% (m/m).

Wnioskodawca zaproponował klasyfikację według Nomenklatury scalonej wskazując: CN 12.

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zwanej dalej "Ordynacją podatkową", postanowieniem z dnia 27 października 2023 r. nr 0115-KDST1-1.440.335.2023.3.EM tutejszy organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało doręczone Stronie w dniu 27 października 2023 r.

W odpowiedzi na ww. postanowienie, Wnioskodawca w piśmie z dnia 27 października 2023 r. (data wpływu) wskazał, że nie wnosi żadnych dodatkowych uwag w sprawie.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu, pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 12 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: "Nasiona i owoce oleiste; ziarna, nasiona i owoce różne; rośliny przemysłowe lub lecznicze; słoma i pasza".

Z brzmienia pozycji 1211 CN wynika, że obejmuje ona: "Rośliny i części roślin (włącznie z nasionami i owocami), w rodzaju stosowanych głównie w perfumerii, farmacji lub do celów owadobójczych, grzybobójczych lub podobnych, świeże, schłodzone, zamrożone lub suszone, nawet krojone, kruszone lub proszkowane".

Z kolei z treści Not wyjaśniających do HS do pozycji 1211 wynika, że: "Niniejsza pozycja obejmuje produkty roślinne w rodzaju stosowanych głównie w perfumerii, farmacji lub medycynie, lub do celów owadobójczych, grzybobójczych, pasożytobójczych lub podobnych. Mogą one występować w postaci całych roślin, mchów lub porostów, względnie ich części (takich jak drewno, kora, korzenie, łodygi, liście, kwiaty, pąki, owoce i nasiona (inne niż owoce i nasiona oleiste klasyfikowane do pozycji od 1201 do 1207)), lub w postaci odpadów powstałych głównie w trakcie obróbki mechanicznej. Są one klasyfikowane do niniejszej pozycji jako świeże, schłodzone, zamrożone lub suszone, w całości, krojone, kruszone, mielone lub sproszkowane, lub (tam gdzie jest to uzasadnione) przetarte, lub łuskane. Produkty objęte niniejszą pozycją nasączone alkoholem są klasyfikowane do tej pozycji.

Rośliny i części (włącznie z nasionami i owocami) drzew, krzewów, krzaków i innych roślin są klasyfikowane do niniejszej pozycji, jeżeli są wykorzystywane bezpośrednio do celów wymienionych wyżej lub do produkcji ekstraktów, alkaloidów czy olejków eterycznych nadających się do stosowania w tych celach. Z drugiej strony z pozycji tej wyłączono jednak nasiona i owoce wykorzystywane do ekstrakcji nielotnych olejów roślinnych; są one klasyfikowane do pozycji od 1201 do 1207, nawet jeśli są to oleje wykorzystywane do celów wymienionych w tej pozycji.

Niniejsza pozycja obejmuje następujące produkty:

(...)

Konopie indyjskie (Cannabis sativa): ziele.

(...)

Nazwy botaniczne roślin z powyższej listy (która nie jest wyczerpująca) zostały podane dla ułatwienia identyfikacji roślin. Wymienienie nazwy botanicznej określonego gatunku nie oznacza koniecznie, że inne rośliny z tej samej rodziny nie są objęte niniejszą pozycją.

(...)".

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy towar, jak przedstawił Wnioskodawca ma zastosowanie jako "susz do palenia" należy również dokonać analizy działu 24 Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 24 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: "Tytoń i przemysłowe namiastki tytoniu; produkty, nawet zawierające nikotynę, przeznaczone do wdychania bez spalania; pozostałe wyroby zawierające nikotynę przeznaczone do wprowadzania nikotyny do ciała ludzkiego".

Jak wynika z Not wyjaśniających do działu 24 CN: "(...) Dział niniejszy obejmuje nie tylko tytoń nieprzetworzony i przetworzony, ale również przetworzone namiastki tytoniu, które nie zawierają tytoniu".

Pozycja 2402 CN obejmuje: "Cygara, nawet z obciętymi końcami, cygaretki i papierosy, z tytoniu lub namiastek tytoniu".

Natomiast z Not wyjaśniających do HS do pozycji 2402 CN wynika, że:

"Pozycja niniejsza jest ograniczona do cygar (nawet owijanych), cygar z obciętymi końcami, cygaretek i papierosów, z tytoniu lub namiastek tytoniu. Pozostały tytoń do palenia, nawet zawierający namiastki tytoniu w każdej proporcji, nie jest objęty niniejszą pozycją (pozycja 2403).

Niniejsza pozycja obejmuje:

(1) Cygara, cygara z obciętymi końcami i cygaretki, zawierające tytoń.

Produkty te mogą być wyprodukowane w całości z tytoniu lub z mieszaniny tytoniu i jego namiastek, bez względu na ich proporcje w mieszaninie.

(2) Papierosy zawierające tytoń.

Oprócz papierosów zawierających wyłącznie tytoń, niniejsza pozycja obejmuje również papierosy z mieszaniny tytoniu i jego namiastek, bez względu na ich proporcje w mieszaninie.

(3) Cygara, cygara z obciętymi końcami, cygaretki i papierosy, z namiastek tytoniu, na przykład "papierosy" wytworzone ze specjalnie przetworzonych liści pewnej odmiany sałaty, niezawierające ani tytoniu, ani nikotyny.

(...)

Ta pozycja wyklucza produkty zawierające tytoń, odtworzony tytoń lub namiastki tytoniu, które są w podobnej formie do tych opisanych powyżej, ale są przeznaczone do wdychania bez spalania (pozycja 2404)".

Z kolei pozycja 2403 CN obejmuje: "Pozostały przetworzony tytoń i przetworzone namiastki tytoniu; tytoń "homogenizowany" lub "odtworzony"; ekstrakty i esencje, z tytoniu".

Noty wyjaśniające do HS do pozycji 2403 CN stanowią: "Pozycja niniejsza obejmuje:

(1) Tytoń do palenia, nawet zawierający namiastki tytoniu w każdej proporcji, na przykład przetworzony tytoń do palenia w fajkach lub do robienia papierosów.

(2) Tytoń do żucia, zazwyczaj mocno sfermentowany i aromatyzowany.

(3) Tabakę, z większą lub mniejszą ilością substancji smakowo-zapachowych.

(4) Tytoń prasowany lub aromatyzowany do wyrobu tabaki.

(5) Przetworzone namiastki tytoniu, na przykład mieszanki do palenia niezawierające tytoniu. Jednakże produkty takie jak konopie indyjskie nie są objęte niniejszą pozycją (pozycja 1211).

(...)".

Z brzmienia pozycji 2404 CN wynika, że obejmuje ona: "Produkty zawierające tytoń, tytoń odtworzony, nikotynę lub namiastki tytoniu lub nikotyny, przeznaczone do wdychania bez spalania; pozostałe wyroby zawierające nikotynę przeznaczone do wprowadzania nikotyny do ciała ludzkiego".

Z kolei Noty wyjaśniające do HS do pozycji 2404 CN wskazują, że:

"Ta pozycja obejmuje:

(A) Produkty zawierające tytoń, odtworzony tytoń, nikotynę, namiastki tytoniu lub nikotyny, przeznaczone do wdychania bez spalania jak określono w uwadze 3 do tego działu.

(...)

(B) Pozostałe produkty zawierające nikotynę, ale nie zawierające tytoniu lub tytoniu odtworzonego, przeznaczone do wprowadzania nikotyny do organizmu ludzkiego poprzez żucie, rozpuszczanie, wąchanie, wchłanianie transdermalne lub w jakikolwiek inny sposób, z wyjątkiem wdychania.

(...)

Pozycja ta nie obejmuje:

(a) Produktów zawierających tytoń, tytoń odtworzony lub namiastki tytoniu, przeznaczone do wdychania w następstwie spalania (pozycje 2402 i 2403), a także tytoń do żucia i tabakę (pozycja 2403);

(b) Nikotyny, (toksycznego alkaloidu wyekstrahowanego z tytoniu, jak również tego alkaloidu otrzymanego w drodze syntezy) (pozycja 2939)".

Uwzględniając powyższe, a w szczególności brzmienie Not wyjaśniających do HS do pozycji 1211 i 2403 Nomenklatury scalonej, jak również mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis produktu i jego zastosowanie, uznać należy, że przedmiotowy towar, tj. Susz konopi włóknistej Cannabis Sativa L. - odmiana (...), umieszczony w (...) lub (...) spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem 12 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami reguły 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138 i ust. 4.

W myśl art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

Na podstawie art. 146ee ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. poz. 2495 z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56).

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy towary, o których mowa w tym przepisie, są przedmiotem importu towarów, o którym mowa w art. 138i ust. 1 ustawy (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", w poz. 9 wskazano CN ex 12 "Nasiona i owoce oleiste; ziarna, nasiona i owoce różne; rośliny przemysłowe lub lecznicze; słoma i pasza - wyłącznie towary przeznaczone do spożycia przez ludzi".

Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", w poz. 9 wskazano CN ex 12 "Nasiona i owoce oleiste; ziarna, nasiona i owoce różne; rośliny przemysłowe lub lecznicze; słoma i pasza - z wyłączeniem towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi".

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez oznaczenie ex rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar, tj. Susz konopi włóknistej Cannabis Sativa L. - odmiana (...), umieszczony w (...) lub (...) klasyfikowany jest do działu 12 Nomenklatury scalonej (CN) i nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 9 załącznika nr 3 do ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS nie rozstrzyga czy przedmiotowy produkt może być przedmiotem legalnego obrotu zgodnie z odrębnymi przepisami prawa i czy wprowadzenie na rynek tego towaru nie jest ograniczone sankcjami karnymi.

Niniejsza WIS dotyczy ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla planowanych czynności opodatkowanych, których przedmiotem będzie opisany w treści wniosku towar, co oznacza, że jakakolwiek zmiana, w szczególności dotycząca składu surowcowego produktu, sposobu powstawania produktu, lub innych jego parametrów, niezależnie od tego kiedy zostanie dokonana, skutkować będzie utratą ważności WIS.

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem WIS, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl