0115-KDST1-1.440.3030.2023.1.AJ - WIS TOWAR - chusteczki antybakteryjne - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.3030.2023.1.AJ WIS TOWAR - chusteczki antybakteryjne - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 7 sierpnia 2023 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniu 12 września 2023 r. (data wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - (...)

Opis towaru: antybakteryjne, drożdżakobójcze i wirusobójcze (...) chusteczki nasączone płynem (...), przeznaczone do (...)

Rozstrzygnięcie: środek odkażający o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych, wirusobójczych mający zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na który zostało wydane pozwolenie tymczasowe oraz został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146ea pkt 2, art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy oraz poz. 15 załącznika nr 3

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniu 12 września 2023 r. w zakresie sklasyfikowania towaru: (...) według Nomenklatury scalonej (CN), na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Przedmiotem wniosku jest produkt biobójczy (...) chusteczki antybakteryjne (...).

Produkt ma formę antybakteryjnych, drożdakobójczych i wirusobójczych (...) chusteczek do (...).

Chemiczna nazwa substancji czynnej oraz jej zawartość w produkcie biobójczym w jednostkach metrycznych to: (...).

Produkt objęty jest pozwoleniem Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych nr (...) na udostępnianie na obrót produktem biobójczym, zmienionym decyzją z dnia (...). sygn.: (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tj. z dnia 9 grudnia 2019 r., Dz. U. z 2020 r. poz. 106, dalej jako: "Ustawa o VAT"), dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 8%.

Pozycja 15 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazuje środki odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2231, dalej jako: "Ustawa o produktach biobójczych") bez względu na klasyfikację według Nomenklatury Scalonej (kod CN), jako towary korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Jednocześnie ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 sierpnia 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751, dalej jako: "Ustawa Zmieniająca") wprowadzająca tzw. "matrycę stawek VAT", zawiera pozycję 15 w załączniku nr 3 o tej samej treści oraz nie ogranicza zastosowania stawki 8% w przypadku przedmiotowych produktów wymienionych w pozycji 15.

Mając na uwadze powyższe - w szczególności zaś brzmienie poz. 15 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do środków odkażających, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1. Środek odkażający ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze,

2. Środek ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,

3. Dla środka zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy o produktach biobójczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, produkt będący przedmiotem wniosku spełnia łącznie powyższe warunki, a zatem w jego przypadku powinna mieć zastosowanie preferencyjna stawka VAT 8%.

Ad.1

Sprzedawany przez Wnioskodawcę produkt zawiera substancję czynną, dzięki której posiada właściwości bakteriobójcze, drożdżakobójcze oraz wirusobójcze (...). Produkt jest środkiem przeznaczonym do (...).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, produkt będący przedmiotem wniosku ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowie.

W ustawie o VAT brak definicji pojęcia "ochrona zdrowia", zatem należy odwoływać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN "ochrona" oznacza:

- zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym,

- to, co przed czymś ochrania,

- osoba lub grupa osób czuwająca nad czyimś bezpieczeństwem.

Z kolei "zdrowie" w tym samym źródle definiowane jest jako:

- stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo,

- stan, w jakim znajduje się żywy organizm,

- dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu.

Zatem opierając się o wykładnię językową, analiza treści poz. 15 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, pozwala na wniosek, iż przy spełnieniu pozostałych warunków, towary aby być opodatkowane stawką 8% muszą znajdować zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia. Oznacza to, że muszą służyć zabezpieczeniu żywych organizmów przed czymś co ma niekorzystny wpływ na ich funkcjonowanie. Ochrona może być realizowana na wiele sposobów m.in. poprzez likwidację lub zapobieganie rozwojowi niekorzystnych lub szkodliwych dla zdrowia bakterii, grzybów itp.

Powyższe rozumienie pojęcia "ochrony zdrowia" znajduje swoje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego, m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.10.2019.1.ICZ, interpretacji indywidulanej z dnia 6 czerwca 2018 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.249.2018.1.AP, interpretacji indywidualnej z 16 stycznia 2014 r., sygn. IBPP2/443-939/13/ICz.

Produkt sprzedawany przez Wnioskodawcę ma zastosowanie bakterio-, drożdżako-i wirusobójcze (...). Zadaniem produktu będącego przedmiotem wniosku przewidzianym przez producenta jest "ochrona" żywych organizmów przed zagrożeniem ze strony bakterii, grzybów i wirusów. Zatem przedmiotowy produkt w ocenie Wnioskodawcy ma na celu stosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia. Dla oceny jego zastosowania nie ma znaczenia faktyczne wykorzystanie preparatu przez nabywcę, a producent nie przewiduje wykorzystywania środka w innych celach.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotne jest, że produkt ma na celu ochronę zdrowia poprzez likwidację bakterii, drożdżaków i wirusa (...), dlatego powinien zostać uznany za mający zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

Ad.3

Produkt będący przedmiotem wniosku został wpisany do Rejestru Produktów Biobójczych w rozumieniu ustawy o produktach biobójczych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Informacja w tym zakresie dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (http://bip.urpl.gov.pl/pl/biuletyny-i-wykazy/produkty-biob%C3%B3jcze) w Rejestrze Produktów Biobójczych, zawierającym wykaz produktów biobójczych, na które wydano pozwolenie na obrót.

Podsumowując, środek posiada działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze (...). Jest produktem przeznaczonym do (...). Jak zostało wskazane powyżej w ocenie Wnioskodawcy jest przeznaczony do wykorzystywania wyłącznie jako środek mający zastosowanie w ochronie zdrowia. Jest także wpisany do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy o produktach biobójczych prowadzonego przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Mając na uwadze powyższe argumenty zdaniem Wnioskodawcy, produkt będący przedmiotem wniosku spełnia wszystkie warunki stawiane przez ustawodawcę wymienione w poz. 15 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w brzmieniu obecnym ale także w przyszłym stanie prawnym opartym o tzw. "matrycę stawek VAT", by móc uznać, iż dla produktu zastosowanie znajdzie obniżona stawka VAT w wysokości 8%.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że poprzednio uzyskał decyzję WIS potwierdzającą stawkę 8% VAT dla niniejszego produktu (sygn. (...)), jednakże ze zmianą treści pozwolenia na obrót oraz treści oznakowania produktu Wnioskodawca prosi o ponowne wydanie decyzji potwierdzającej prawidłową stawkę VAT.

(...)

Do wniosku załączono:

(...)

Klasyfikacja towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Uwzględniając powyższe, zgodnie z art. 42a pkt 2 lit. a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", w poz. 15 wskazano bez względu na CN "Środki odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 24)".

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia" oraz "środki odkażające".

Stosując wykładnię literalną, wskazać należy, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN), "ochrona" oznacza "zabezpieczenie przed zniszczeniem, szkodą, niebezpieczeństwem, ochranianie; to, co ochrania, zabezpiecza". Z kolei przez "zdrowie" należy rozumieć "dobry, normalny stan organizmu ludzkiego, zwierzęcego, roślinnego, stan organizmu nie dotkniętego chorobą".

Natomiast słowo "odkażać", zgodnie z ww. słownikiem oznacza:

1.

"zniszczyć drobnoustroje chorobotwórcze lub gnilne,

2.

usunąć środki trujące ze skażonych powierzchni".

Z kolei "środki odkażające" to "środki dezynfekcyjne, substancje o działaniu przeciwbakteryjnym, zabijające wszystkie wegetatywne postacie drobnoustrojów; są zwykle stosowane do odkażania przedmiotów, pomieszczeń; (...) niektóre środki odkażające, stosowane w większych rozcieńczeniach, służą jako środki antyseptyczne".

Wobec powyższego, podkreślić należy, iż istotny z punktu widzenia "zastosowania" tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę oraz charakter miejsca, w którym zostaną one użyte.

Na mocy art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.Urz.UE.L.2012.167) "produkt biobójczy" oznacza:

- każdą substancję lub mieszaninę w postaci, w jakiej jest dostarczana użytkownikowi, składającą się z jednej lub kilku substancji czynnych lub zawierającą lub wytwarzającą jedną lub więcej substancji czynnych, której przeznaczeniem jest niszczenie, odstraszanie, unieszkodliwianie organizmów szkodliwych, zapobieganie ich działaniu lub zwalczanie ich w jakikolwiek sposób inny niż działanie czysto fizyczne lub mechaniczne,

- każdą substancję lub mieszaninę, wytwarzaną z substancji lub mieszanin, które same nie są objęte zakresem tiret pierwszego, przeznaczoną do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania organizmów szkodliwych, zapobiegania ich działaniu lub zwalczaniu ich w jakikolwiek sposób inny niż działanie czysto fizyczne lub mechaniczne.

Za produkt biobójczy uznaje się poddany działaniu produktów biobójczych wyrób o podstawowej funkcji biobójczej.

Zgodnie z zakresem regulacji zawartych w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 24), ustawa ta określa warunki udostępniania na rynku i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów biobójczych, na które zostało wydane pozwolenie na obrót.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ww. ustawy o produktach biobójczych, pozwolenie na obrót to pozwolenie na udostępnianie na rynku i stosowanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktu biobójczego, zgodnie z art. 89 ust. 2 rozporządzenia 528/2012, z wyłączeniem produktów biobójczych podlegających przepisom wskazanym w art. 2 ust. 2 i 5 rozporządzenia 528/2012.

Na podstawie art. 17 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.Urz.UE.L 167/1), produktów biobójczych nie można udostępniać na rynku ani stosować, jeśli nie uzyskały pozwolenia zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Pozwolenia można udzielić dla pojedynczego produktu biobójczego lub dla rodziny produktów biobójczych (art. 17 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Pozwolenia udziela się na okres nieprzekraczający 10 lat (art. 17 ust. 4 rozporządzenia).

Ponadto należy wskazać, że stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o produktach biobójczych, produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.

W tym miejscu należy nadmienić, że przedmiotowy towar objęty jest pozwoleniem na obrót produktem biobójczym nr (...) z dnia (...) i znajduje się w wykazie produktów biobójczych dostępnym na stronach Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, w którym wskazano m.in.:

(...)

Uwzględniając powyższe, a także fakt, że dla towaru " (...) zostało wydane pozwolenie Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych nr (...) z dnia (...) zmienione decyzją nr (...) z dnia (...) na obrót produktem biobójczym i pozwolenie to zachowuje ważność do (...) roku oraz że towar ten znajduje się w Wykazie Produktów Biobójczych stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze środkiem odkażającym o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mającym zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138 i ust. 4.

W myśl art. 146ea ustawy w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 146ef ust. 1. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", w pozycji 15 wskazano bez względu na CN "Środki odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 24)".

Zatem, mając na uwadze, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze środkiem odkażającym o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mającym zastosowanie w ochronie zdrowia - towarem o nazwie (...) - stwierdzić należy, że dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie ww. towaru podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146ea pkt 2, art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy oraz poz. 15 załącznika nr 3 do ustawy. Stawka ta ma zastosowanie do dostawy ww. towaru w okresie obowiązywania zezwolenia, bądź też ważności wpisu do rejestru.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Preferencyjna stawka będzie miała zastosowanie w sytuacji, gdy opisany we wniosku środek będzie posiadał ważne pozwolenie i znajdzie zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

Wszelkie zmiany dotyczące towaru objętego niniejszą WIS, w szczególności związane z utratą możliwości jego obrotu na terytorium kraju, powodują utratę ww. mocy wiążącej WIS.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru lub

- stawka podatku właściwa dla towaru lub

- podstawa prawna stawki podatku staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl