0115-KDIT3.4011.78.2022.1.JS - Zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.78.2022.1.JS Zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualne w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rozlicza się Pan podatkiem liniowym. Zakupił Pan lokal mieszkalny nr... w budynku wybudowanym w 1994 r. spełniającym definicję budynku jednorodzinnego. W budynku po zakończonej budowie wyodrębniono 3 lokale mieszkalne, pozostała część nieruchomości (części wspólne) przynależą w 1/3 do właścicieli mieszkań. Mieszkania zostały wydzielone po ukończeniu budowy budynku w 1994 r. Z uwagi, że stolarka okienna ma 27 lat i wymaga wymiany, wymienił Pan część okien w najgorszym stanie technicznym i w związku z powyższym rozważa Pan skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej. W dacie zakończenia budowy domu oraz wydzielenia mieszkań nie obowiązywała ustawa prawo budowlane (która weszła w życie dopiero 1 stycznia 1995 r.).

Pytanie

Czy mieszkanie stanowiące odrębną nieruchomość w budynku złożonym łącznie z 3 wydzielonych mieszkań (każde posiada odrębną KW, części wspólne nieruchomości przynależą do każdego z mieszkań w 1/3 udziału), przy czym jedno z nich zostało zakupione przez Pana (mieszkanie wyodrębnione w październiku 1994 r.), umożliwia skorzystanie Panu z ulgi termomodernizacyjnej przewidzianej dla domów jednorodzinnych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Pana może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej bowiem budynek spełnia definicję budynku jednorodzinnego.

UZASADNIENIE

Pana stanowiska

Zgodnie z art. 3a pkt 2a prawa budowlanego budynek jednorodzinny definiuje się jako: "budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku".

Mieszkanie Pana jest w budynku wolnostojącym. Budowa została zakończona w 1994 r. i wyodrębniono 3 mieszkania. Budynek został wybudowany na podstawie przepisów obowiązujących w tamtych czasie. Jednocześnie ustawa - Prawo budowlane nie definiuje lokalu oraz co istotne w dacie zakończenia budowy Prawo budowlane jeszcze nie obowiązywało. Z uwagi na brak obowiązywania Prawa budowlanego posiłkowo należy skorzystać z definicji lokalu zawartej w ustawie o własności lokali.

Zgodnie z ustawą o własności lokali: Art. 2 ust. 1c odrębną nieruchomość w budynku mieszkalnym jednorodzinnym mogą stanowić co najwyżej dwa samodzielne lokale mieszkalne. Ograniczenie to nie ma zastosowania do budynków, które zostały wybudowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przed dniem 11 lipca 2003 r. (budowa została zakończona w 1994 r. i nastąpiło wydzielenie 3 mieszkań).

W przypadku mieszkania Pana nie ma wątpliwości, że budynek został wybudowany na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przed 11 lipca 2003 r. Po zakończeniu budowy budynku wolnostojącego w 1994 r. ustanowiono odrębną własność lokali i wyodrębniono 3 mieszkania. Zgodnie z obowiązującą definicją wydzielenia 2 samodzielnych lokali nie ma zastosowania do budynków wybudowanych przed 11 lipca 2003 r. W ocenie podatnika przepis ustawy o własności lokali jest przepisem szczególnym.

W Pana ocenie ma on prawo skorzystania z ulgi tym bardziej, że celem ulgi jest dostosowanie starszych budynków do obecnych realiów związanych z szeroko rozumianą ochroną środowiska. Nadto zgodnie z definicją obowiązującą do 2002 r. budynkiem wielorodzinnym był budynek w którym były więcej niż 4 mieszkania/lokale, ergo budynek do 4 lokali włącznie był definiowany jako budynek jednorodzinny (rozporządzenie ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - § 3 ust. 4 Rozporządzenia). Ustawa o własności lokali wskazuje wprost, że ograniczenie do 2 lokali w domu jednorodzinnym nie ma zastosowania. Wynika to z pewności prawa.

W 1994 r. nikt nie mógł przypuszczać, że kilka lat później na skutek zmiany przepisów budynkiem jednorodzinnym będzie budynek w którym są nie więcej niż 2 samodzielne lokale mieszkalne. Również poprzednia definicja wskazywała: jest to budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków w układzie: wolno stojącym, bliźniaczym, szeregowym, atrialnym, a także budynek mieszkalny zawierający nie więcej niż cztery mieszkania lub zespół takich budynków. Biorąc pod uwagę datę zakończenia budowy i wydzielenie 3 odrębnych mieszkań, założenie dla każdego z mieszkań odrębnej KW, należy uznać, iż mimo, iż w akcie notarialnym jest zapis o zakupie mieszkania w budynku, że budynek spełnia definicję domu jednorodzinnego i należy stosować przepisy obowiązujące w dniu zakończenia budowy.

Szczególnie, że w dacie zakończenia budowy nie obowiązywała ustawa "Prawo budowlane", ustawa ta weszła w życie dopiero 1 stycznia 1995 r. Zgodnie więc z zasadą że prawo nie działa wstecz, do definicji domu należy stosować definicję obowiązującą do 2002 r. Tym samym podatnik będzie miał prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jako że budynek w którym zakupił mieszkanie spełniał definicję domu jednorodzinnego obowiązującą do 2002 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.):

podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ust. 2 ww. artykułu:

kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Odliczeniu nie podlegają - zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki w części, w jakiej zostały:

1)

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Zgodnie zaś z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że zakupił Pan lokalu mieszkalny w budynku, którym jak Pan twierdzi w 1994 r. spełniał definicję budynku jednorodzinnego. W budynku tym po zakończonej budowie w 1994 r. wyodrębniono 3 lokale mieszkalne. Wymienił Pan część okien i rozważa Pan skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej.

Wątpliwości Pana sprowadzają się do ustalenia, czy dla mieszkania stanowiącego odrębną nieruchomość, które zostało jako jeden z trzech wyodrębnione w budynku mieszkalnym, a które jest Pana własnością można zastosować ulgę termomodernizacyjną.

W tym miejscu należy wyjaśnić, co oznacza pojęcie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, które zostało użyte w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 5a pkt 18b cytowanej ustawy.

W myśl art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.).

Stosownie natomiast do art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że prawo do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej obejmuje wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wyłącznie w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, czyli w budynku wolno stojącym albo budynku w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Status budynku należy badać na dzień dokonania odliczenia. Tym samym pozostaje bez znaczenia, że na dzień dokonania zakupu nieruchomości budynek, w którym znajdowało się Pańskie mieszkanie - jak Pan twierdzi - spełniał definicję budynku jednorodzinnego. Istotne jest, że na dzień dokonania odliczenia nie posiada statusu budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że nie jest Pan uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ jest Pan właścicielem jednego z lokali mieszkalnych w budynku, w którym wyodrębnione zostały trzy takie lokale, co oznacza, że nie jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Zastrzec należy, że wydając interpretację indywidualną organ nie oceniał, czy na dzień zakupu mieszkania, budynek w którym się znajdowało posiadła status budynku mieszkalnego jednorodzinnego, bo nie ma to znaczenia w przedmiotowej sprawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl