0115-KDIT3.4011.76.2020.3.AD - Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym usług w zakresie instalacji elektrycznych i maszyn przemysłowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.76.2020.3.AD Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym usług w zakresie instalacji elektrycznych i maszyn przemysłowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem w dniu 26 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym świadczonych przez Wnioskodawcę usług:

* w zakresie robót związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych - jest prawidłowe;

* w zakresie instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wniosek uzupełniony został pismem w dniu 26 czerwca 2020 r.

We wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od dnia 3 października 2016 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu i montażu instalacji elektrycznych, które polegają na:

* wykonaniu tras kablowych - konstrukcja i sposób montażu tras jest taki sam jak np. w obiektach handlowych (sklepy wielkopowierzchniowe, galerie), jak i przy instalacji maszyn-linii produkcyjnych w przemyśle czy obiektach użyteczności publicznej. Montaż na wspornikach do ścian, filarów, podwieszanie do konstrukcji dachowych.

* montowaniu i podłączaniu kabli: kabli zasilających (szafy sterownicze na obiekcie, silniki elektryczne, rozdzielnie elektryczne), kabli sterowniczych (czujniki indukcyjne, fotokomórki, pulpity operatorskie, bariery bezpieczeństwa), oraz kabli komunikacyjnych w korytach kablowych zgodnie z dokumentacją. Analogicznie kable są układane w obiektach wyżej wymienionych. Kable zasilające (gniazdka, zamrażarki, chłodnie, stanowiska kasowe, oświetlenia), kable sterownicze (sterowanie klimatyzacją, wentylacją, systemy alarmowe i kontroli dostępu), kable komunikacyjne (systemy informatyczne, terminale płatnicze, monitoring itp.). Wszystkie kable dostarczone przez klienta na szpulach należy położyć w korytach, obciąć właściwą długość i zarobić końce kabla oraz podłączyć zgodnie z dokumentacją. Tak jak w każdej wykonywanej instalacji elektrycznej.

* sznurowanie szaf sterowniczych - polega na wykonaniu połączeń zgodnie z dokumentacją elektryczną analogicznie jak w wyżej wymienionych obiektach.

Wnioskodawca nie wykonuje usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do urzędu skarbowego.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są sklasyfikowane pod następujące symbole PKWiU:

* PKWiU 33.20 - Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,

* PKWiU 43.21.10 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych.

W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca sformułował następujące pytanie.

Jaką stawką ryczałtu są opodatkowane wykonywane przez niego usługi montażu instalacji elektrycznej sklasyfikowanej przez GUS pod następującymi numerami PKWiU 33.20 oraz PKWiU 43.21.10?

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez jego firmę usługi dotyczące układania kabli elektrycznych przy instalacji maszyn-linii produkcyjnych w przemyśle są taką samą instalacją elektryczną jaka wykonywana jest w obiektach handlowych, a wymienionych w PKD pod nr 43.21 Z - jako roboty budowlane specjalistyczne.

Jednocześnie podklasa 33.20 Z, tj. instalowanie maszyn przemysłowych sprzętu i wyposażenia obejmuje specjalistyczne instalowanie elementów stanowiących integralną część budynku lub podobnej konstrukcji, takich jak instalowanie schodów ruchomych, zakładanie przewodów instalacji elektrycznej, alarmów przeciwwłamaniowych lub systemów klimatyzacyjnych, traktowana jest jako roboty budowlane.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi te są opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%, ponieważ są zaliczane do robót budowlanych - montażowych.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że do ostatecznego podłączenia tych maszyn, wykonywane przez niego instalacje elektryczne mieszczą się w wyżej przytoczonym przepisie, tzn. są traktowane jako roboty budowlane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym świadczonych przez niego robót związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych jest prawidłowe. Natomiast w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym świadczonych przez niego usług instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia jest nieprawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że przepis art. 6 ust. 1 oraz przepis art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne powołany w niniejszej interpretacji na przełomie lat 2016-2020 uległ zmianom, zmiany te jednak pozostają bez wpływu na rozstrzygniecie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych * prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy),

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy).

W art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) (1) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia "roboty budowlane". Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202).

Zgodnie z powołanym przepisem przez:

* obiekt budowlany - należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (pkt 11);

* budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (pkt 3);

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).

Robotami budowlanymi zgodnie z cyt. powyżej przepisami Prawa budowlanego są zatem prace polegające na budowie, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Obiektami budowlanymi są zarówno budynki, budowle, jak i obiekty małej architektury.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, t.j. "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

W wykazie tym nie wymieniono wskazanych przez Wnioskodawcę symboli PKWiU i przyporządkowanych tym symbolom usług, które świadczy Wnioskodawca.

Mając na uwadze powyższe, przychody z wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w dziale 43 sekcji F.

Sekcja ta obejmuje następujące działy według PKWiU:

* Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

* Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

* Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.

Oznacza to, że wykonywanie przez Wnioskodawcę usług o wskazanym symbolu PKWiU 43.21.10 można uznać za wykonywanie robót budowlanych, z których przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta bowiem przewidziana została m.in. dla przychodów z tytułu robót budowlanych.

W związku z powyższym w ww. zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Natomiast wykonywane przez Wnioskodawcę usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia o symbolu PKWiU 33.20 pomimo, że związane są niewątpliwie z obiektami budowlanymi nie zostały zaliczone w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do robót budowlanych, lecz objęte są odrębnym grupowaniem. Sklasyfikowane zostały w sekcji C Produkty Przetwórstwa Przemysłowego w Dziale 33 - usługi naprawy, konserwacji i instalowania maszyn i urządzeń. Tym samym usługi o symbolu PKWiU 33.20 nie stanowią usług budowlanych.

Wobec powyższego, wykonywanie usług instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu wyposażenia sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 33.20 podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania stawki 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku wykonywania usług instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia o symbolu PKWiU 33.20. należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organ podatkowy oparł swe stanowisko na klasyfikacji pod właściwy symbol PKWiU usług dokonanej przez Wnioskodawcę. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena prawidłowości dokonanej klasyfikacji przez podatnika świadczonych usług jako, że organ podatkowy dokonuje interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, nie jest więc właściwy do ustalenia do jakiego działu PKWiU należy zaklasyfikować świadczone bądź też planowane usługi.

Końcowo wskazuje się, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego. W związku z czym załączone przez Wnioskodawcę do wniosku i jego uzupełnienia kserokopie dokumentów nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl