0115-KDIT3.4011.642.2022.2.AWO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.642.2022.2.AWO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

- prawidłowe - w zakresie dotyczącym pytania numer 1, 2,

- nieprawidłowe - w zakresie dotyczącym pytania numer 3.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 1 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 listopada 2022 r. (wpływ 18 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Aktem notarialnym z (...) czerwca 2022 r. została Pani współwłaścicielem nieruchomości w postaci lokalu mieszkalnego. Nabycie własności nastąpiło w częściach równych (50/50) z osobą, z którą nie pozostaje Pani w związku małżeńskim. Osiągają Państwo dochody z tytułu umowy o pracę. Nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej. Nabyty lokal posiada odrębną księgę wieczystą. Mieszkanie wchodzi w skład kamienicy wpisanej - od (...) marca 2009 r. - do rejestru zabytków pod numerem (...).

Aktualnie - w przedmiotowym mieszkaniu - planowane są prace remontowe, które zgodnie z obowiązującymi przepisami będą podlegały procedurze dotyczącej ochronie zabytków i będą dotyczyć prac w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Wydatki zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Panią lub na drugiego współwłaściciela.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:

- wskazany we wniosku lokal mieszkalny nie jest odrębnym zabytkiem nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Lokal ten wchodzi w skład kamienicy wpisanej do rejestru zabytków.

- Wskazany we wniosku Pani udział w nieruchomości wynika wprost z aktu notarialnego kupna nieruchomości.

- Nabywając lokal mieszkalny nabyła Pani również udział w nieruchomości, tj. udział w zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

- Prace remontowe, o których mowa we wniosku, obejmą w I etapie wymianę okien (wskazanie to stanowi Pani odpowiedź na pytanie, o jakich pracach remontowych jest mowa we wniosku).

- Przedmiotem pierwszego pytania są prace remontowe, które będą robotami budowlanymi w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

- Prace remontowe będą prowadzone w I połowie roku 2023, aktualnie przygotowywany jest projekt budowlany.

- Wydatki, o których mowa we wniosku będą poniesione w I połowie roku 2023.

- W momencie poniesienia wydatków będzie Pani nadal współwłaścicielem lokalu, o którym mowa we wniosku.

- W momencie składania przez Panią zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniosła Pani wydatki określone w art. 2hb ust. 1 pkt 2 (omyłka pisarska - powinno być 26hb ust. 1 pkt 2 - przypis tutejszego organu) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nadal będzie Pani współwłaścicielem wskazanego we wniosku lokalu mieszkalnego.

- W momencie poniesienia opisanych we wniosku wydatków będzie Pani w posiadaniu: sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie opisanych "prac remontowych".

- Wydatki, o których mowa we wniosku:

a)

nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

b)

nie zostaną odliczone w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,

c)

nie wykroczą poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków,

d)

nie zostaną sfinansowane, ani dofinansowane lub zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie.

- Wydatki na "prace remontowe" zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

- Faktury zostaną wystawione na Pani dane.

- Nie jest Pani w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej (wskazanie to stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy jest Pani w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej? Jeżeli tak, prosimy by podała Pani, czy Pani małżonek również będzie korzystał z odliczenia od podstawy obliczenia podatku wskazanych we wniosku wydatków?).

Pytania

1) Czy może Pani skorzystać z odliczenia określonego w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy i podatku dochodowym od osób fizycznych, ponosząc wydatki na prace określone w pozwoleniu lub zaleceniach konserwatora zabytków przy spełnieniu warunków z art. 26hb ust. 2 pkt 2?

2) Czy może Pani skorzystać z odliczenia z art. 26hb ust. 1 pkt 3 wyżej wskazanej ustawy, związanego z wydatkiem na nabycie mieszkania w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków?

3) Czy współwłaściciele przedmiotowego mieszkania, niebędący małżonkami, odliczają wydatki o których mowa w art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych proporcjonalnie do posiadanych udziałów?

Pani stanowisko w sprawie

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała Pani, że:

- Nabywca lokalu mieszkalnego znajdującego się w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków jest uprawniony do zastosowania odliczeń, o których mowa w art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy spełnieniu warunków określonych w ustawie.

- Nabywca lokalu mieszkalnego w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków jest uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3, wydatku na nabycie nieruchomości przy spełnieniu warunków poniesienia wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 wyżej wskazanej ustawy.

- Współwłaściciele mieszkania niebędący małżonkami dokonują odliczeń, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 i 3 wyżej wskazanej ustawy proporcjonalnie do posiadanych udziałów.

W uzupełnieniu wniosku dodała Pani natomiast, że mając na uwadze fakt, że zakupione przez Panią mieszkanie, mieści się w kamienicy, która jest wpisana do rejestru zabytków, uważa Pani, że odliczenie od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na prace konserwatorskie, restauracyjne, budowlane, w tym wymiana okien jest w pełni uzasadnione. Wykonanie prac konserwatorskich, budowlanych, czy też restauracyjnych wskazanych w pozwoleniu na budowę lub zaleceniu konserwatora zabytków np.: wymiana okien, jest spełnieniem przesłanek z art. 26hb ust. 1 pkt 3 i przepis ten zezwala Pani, jako współwłaścicielce nieruchomości w momencie dokonania odliczenia, na dokonanie odliczenia wydatków poniesionych na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków. Współwłaściciel nieruchomości nie pozostający w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej, wydatki, o których mowa w art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może odliczyć proporcjonalnie do swojego udziału w nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:

- prawidłowe - w zakresie dotyczącym pytania numer 1, 2,

- nieprawidłowe - w zakresie dotyczącym pytania numer 3.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

1 stycznia 2022 r. ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) został dodany art. 26hb.

Zgodnie z treścią tego przepisu (art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)

poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)

poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)

na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

Podkreślić jednak należy, że ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące wskazanej ulgi - dalej jako "ustawa nowelizująca".

Z treści złożonego przez Panią wniosku wynika, że:

- (...) czerwca 2022 r. została Pani współwłaścicielem nieruchomości w postaci lokalu mieszkalnego. Nabycie własności nastąpiło w częściach równych (50/50) z osobą, z którą nie pozostaje Pani w związku małżeńskim,

- (wskazany wyżej) Pani udział w nieruchomości wynika wprost z aktu notarialnego kupna nieruchomości,

- prace remontowe będą prowadzone w I połowie roku 2023,

- wydatki, o których mowa we wniosku będą poniesione w I połowie roku 2023.

Z tego względu, przy rozpatrywaniu skutków podatkowych przedstawionego przez Panią zdarzenia przyszłego, należy mieć na uwadze również brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z treścią art. 26hb ust. 1 przywołanej ustawy (brzmienie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)

poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)

na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;

3)

(uchylony).

Na podstawie art. 26hb ust. 2 pkt 2 i 3 wskazanej ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Odliczenie, o którym mowa w:

2)

ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)

pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)

zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)

ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Treść art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy (obowiązująca od 1 stycznia 2023 r.) stanowi natomiast, że:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Zaznaczyć również należy, że ustawa nowelizująca uchyliła treść art. 26hb ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zmiana ta obowiązuje od 1 stycznia 2023 r.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 cytowanej ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1)

ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności,

2)

ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury,

3)

ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Z kolei, od 1 stycznia 2023 r. przepis ten (26hb ust. 3 tej ustawy) będzie brzmiał następująco:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1)

ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności,

2)

ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury,

3)

(uchylony).

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 4 pkt 1 i 2 cytowanej ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 26hb ust. 5 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Przepis ten został jednak uchylony wspomnianą wyżej ustawą nowelizującą. Derogacja obowiązuje od 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)

ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

2)

ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Jak natomiast wynika z art. 26hb ust. 7 tejże ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Stosownie do treści art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Natomiast, w myśl art. 26hb ust. 9 wskazanej ustawy (treść obowiązująca od 1 stycznia 2023 r.):

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)

zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

2)

zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,

3)

wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków,

4)

zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi ust. 10 omawianego przepisu (art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Natomiast, na podstawie art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)

powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)

pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)

pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)

robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)

zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Ustosunkowując się do Pani pierwszego z pytań należy więc wskazać, że w przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, poniesionych w 2023 r., aby skorzystać z przedmiotowej ulgi, Podatnik musi być:

- właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

- posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac lub robót,

- po poniesieniu wydatku uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót.

Przy tym, dla zastosowania przedmiotowej wymagane jest również, aby:

- Podatnik nie odliczał w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

- Podatnik nie odliczył poniesionych wydatków w ramach innej ulgi,

- Podatnik nie otrzymał zwrotu wskazanych wydatków (w jakikolwiek sposób),

- wydatki nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub nie zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Zauważyć jednak należy, że przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć takich jak: prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane, zabytek nieruchomy, dlatego też - zgodnie z treścią art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy odnieść się do stosownych uregulowań ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej wyżej ustawy terminy te oznaczają:

- prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

- prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

- roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)

krajobrazami kulturowymi,

b)

układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)

dziełami architektury i budownictwa,

d)

dziełami budownictwa obronnego,

e)

obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)

cmentarzami,

g)

parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)

miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W art. 3 pkt 8 tej ustawy wskazano, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.

Pod pojęciem remontu należy więc rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, niezmieniające charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.

Z przedstawionych przez Panią informacji wynika m.in., że:

- jest Pani współwłaścicielem nieruchomości - lokalu mieszkalnego,

- nabyty lokal:

- posiada odrębną księgę wieczystą,

- nie jest odrębnym zabytkiem nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków - wchodzi w skład kamienicy wpisanej do rejestru zabytków,

- nabywając lokal mieszkalny nabyła Pani również udział w nieruchomości, tj. udział w zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

- prace remontowe, o których mowa we wniosku, obejmą w I etapie wymianę okien,

- prace remontowe, będą robotami budowlanymi w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków,

- prace remontowe będą prowadzone w I połowie roku 2023 (aktualnie przygotowywany jest projekt budowlany),

- wydatki, o których mowa we wniosku będą poniesione w I połowie roku 2023,

- w momencie poniesienia wydatków będzie Pani nadal współwłaścicielem lokalu, o którym mowa we wniosku,

- faktury zostaną wystawione na Pani dane.

Ze względu na fakt, że w odpowiedzi na pytanie:

O jakich pracach remontowych jest mowa we wniosku?

odpowiedziała Pani, że:

Prace remontowe, o których mowa we wniosku, obejmą w I etapie wymianę okien - niniejsze rozstrzygnięcie będzie dotyczyło wyłącznie wskazanego przez Panią zakresu prac, tj. wskazanej przez Panią wymiany okien.

Mając powyższe na względzie, należy więc stwierdzić, że jeżeli w 2023 r. poniesie Pani wydatki na wymianę okien w lokalu znajdującym się w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, tj. wydatki, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to - w tej części - będzie Pani mogła skorzystać z przedmiotowej ulgi (tzw. ulgi na zabytki).

Zastrzec jednak należy, że odliczenia wydatków będzie Pani mogła dokonać w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie prac lub robót zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków - wzgląd na omówioną wyżej nowelizację przepisów w tym zakresie.

W odniesieniu do drugiego z Pani pytań należy wskazać, że na mocy przepisu przejściowego (art. 20 ustawy nowelizującej, tzn. cytowanej wyżej ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw), wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. będą odliczane w ramach ulgi na zabytki na dotychczasowych zasadach. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zagwarantowała bowiem zachowanie praw nabytych w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Podatników do 31 grudnia 2022 r. Oznacza to, że - w ramach praw nabytych - odliczeniu (nadal) podlegają wydatki, jakie Podatnik, będący właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, poniósł w 2022 r. na nabycie takiej nieruchomości lub udziału w niej pod warunkiem, że na nabytą nieruchomość poniósł również wydatek o charakterze remontowo–konserwatorskim.

Odpowiadając więc na drugie z Pani pytań, należy więc stwierdzić, że poniesienie przez Panią wydatków na wymianę okien, tj. wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawnia Panią również do skorzystania - na zasadzie praw nabytych - z odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w 2022 r. na nabycie lokalu mieszkalnego w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków (jeśli w przedmiotowym lokalu zrealizuje Pani wskazane we wniosku prace remontowe - wymianę okien).

Ustosunkowując się do trzeciego z Pani pytań, należy w pierwszej kolejności zauważyć, że faktura jest podstawowym dokumentem, który potwierdza dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Dokument ten nie zawiera jednak informacji, o podmiocie, który dokonał zapłaty za transakcję.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że "faktury zostaną wystawione na Pani dane".

Na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie więc Pani uprawniona do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków:

- poniesionych na nabycie udziału w lokalu mieszkalnym - stosownie do nabytego przez Panią udziału w nieruchomości oraz (na co nie wskazuje Pani stanowisko w sprawie) treści art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.), oraz

- wydatków na opisane prace remontowe (wymianę okien) w zakresie, w jakim poniosła Pani wydatek na te prace (w kwocie nieprzekraczającej 50% poniesionych przez Panią wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku - przy założeniu, że będzie Pani posiadała zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac).

Z powyższych względów, Pani stanowisko należało:

- w zakresie pytania numer 1 i 2 - uznać za prawidłowe,

- w zakresie pytania numer 3 - uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informujemy, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w Pani indywidualnej sprawie i dotyczy skutków podatkowych (opisanego zdarzenia przyszłego) powstałych wyłącznie po Pani stronie. Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga więc o sytuacji podatkowej drugiego ze współwłaścicieli lokalu mieszkalnego.

Końcowo zastrzegamy również, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.) albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.)

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl