0115-KDIT3.4011.46.2021.2.AW - Dobrowolność prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 kwietnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.46.2021.2.AW Dobrowolność prowadzenia ksiąg rachunkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 13 stycznia 2021 r. (data wpływu 15 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku spółka jawna powstała z przekształcenia spółki komandytowej jest objęta dobrowolnością prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz może wybrać ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z początkiem kolejnego roku obrotowego po roku, w którym doszło do przekształcenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku spółka jawna powstała z przekształcenia spółki komandytowej jest objęta dobrowolnością prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz może wybrać ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z początkiem kolejnego roku obrotowego po roku, w którym doszło do przekształcenia.

Wniosek został uzupełniony w dniu 19 lutego 2021 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu złożonym przez:

1. Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Panią MJ

2. Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Panią MK

3. Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Pana PK

4. Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Pana SK

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

U. Sp.k., zwana dalej spółką A, jest w trakcie procesu przekształcania spółki komandytowej w spółkę jawną osób fizycznych (uchwały zostały podjęte notarialnie w dniu 31 grudnia 2020 r.).

Komplementariuszem spółki A jest osoba fizyczna. Komandytariuszem spółki A, oprócz innych osób fizycznych, jest także spółka jawna osób fizycznych, zwana dalej spółką B. Wspólnicy spółki B nie są jednocześnie wspólnikami spółki A.

Spółka A jako spółka komandytowa podjęła w dniu 30 grudnia 2020 r. decyzję na podstawie uchwały wspólników o:

* nabyciu statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r. na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) - dalej jako "Ustawa nowelizująca";

* braku zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2020 r. i kontynuowaniu roku obrotowego do dnia 30 kwietnia 2021 r. na podstawie art. 12 ust. 4 Ustawy nowelizującej.

Spółka A spodziewa się, że jej przekształcenie zostanie wpisane do KRS w pierwszym kwartale 2021 r.

Zarówno spółka A jak i spółka B nie przekroczyły w 2020 r. limitu wskazanego dla obowiązkowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ponadto spółka A nie spodziewa się przekroczenia tego limitu w obecnym (tj. trwającym od 1 stycznia 2020 r.), wydłużonym roku obrachunkowym.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono: * Sformułowanie "w trakcie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną osób fizycznych" oznacza, że w dniu 31 grudnia 2020 r. aktem Notarialnym Repetytorium A została zawarta uchwała o przekształceniu spółki komandytowej w spółkę jawną firmy U. W związku z powyższym został złożony wniosek o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców.

W wyniku przekształcenia zamiast spółki komandytowej podmiotem przekształconym zostanie spółka jawna. Wspólnikami spółki jawnej powstałej z przekształcenia spółki komandytowej będą osoby fizyczne, jak i inna spółka jawna (spółka B).

* Wspólnikami spółki jawnej powstałej z przekształcenia spółki komandytowej będą osoby fizyczne, jak i inna spółka jawna (spółka B);

* Wspólnikami spółki jawnej (spółki B) będą osoby fizyczne;

* Spółka jawna złoży przed rozpoczęciem roku obrotowego do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki informację według określonego wzoru, tj. CIT-15J.

Z uwagi na fakt, iż proces przekształcenia uległ zakończeniu Spółka jawna dokonała złożenia dokumentów przed dokonaniem wpisu do KRS przekształcenia. Przekształcenie spółki komandytowej nastąpiło z dniem 1 lutego 2021 r. Informacja o wspólnikach spółki jawnej została złożona przed 31 stycznia 2021 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy spółka jawna osób fizycznych (po przekształceniu spółka jawna A), której wspólnikiem jest inna spółka jawna (spółka osób fizycznych, spółka B) jest objęta dobrowolnością prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym może wybrać ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (nie będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych)?

2. Czy spółka jawna osób fizycznych powstała z przekształcenia spółki komandytowej (spółka A) może wybrać ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z początkiem kolejnego roku obrotowego po roku, w którym doszło do przekształcenia w spółkę jawną (nie będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych w przypadku zmiany jej obecnego roku obrotowego w spółce komandytowej trwającego do dnia 30 kwietnia 2021, tj. od 1 maja 2021 r.)?

Zdaniem Zainteresowanych - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 - zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (dalej: PKPiR), z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. W momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej na zasadach ogólnych przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia PKPiR.

Natomiast obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody z prowadzonej działalności gospodarczej, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach ustawy o rachunkowości.

Przepisy tej ustawy stosuje się do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro. Wyrażoną w euro wielkość przelicza się na walutę polską według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy (zob. art. 2 ust. 1 pkt 2u o rachunkowości).

W świetle tych przepisów nie ma przeszkód, aby spółka jawna osób fizycznych prowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów, jeśli jej przychody są poniżej wskazanego limitu. Fakt, że wspólnikiem tej spółki jest inna spółka jawna osób fizycznych pozostaje bez znaczenia dla możliwości wyboru formy prowadzenia ewidencji rachunkowej w formie księgi przychodów i rozchodów; spełniony jest bowiem warunek, że jest to spółka osób fizycznych, który determinuje możliwość prowadzenia ewidencji w postaci PKPiR.

Powyższa konstatacja wynika, po pierwsze, z celu wprowadzenia limitu kwoty przychodów dla obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych - jako odpowiedniego sposobu ewidencji zdarzeń gospodarczych dla większego rozmiaru prowadzonej działalności gospodarczej, a co za tym idzie odciążenia i odformalizowania przedsiębiorców prowadzących działalność w mniejszym rozmiarze umożliwiając im prowadzenie ewidencji zdarzeń gospodarczych za pomocą PKPiR, oraz po drugie, z faktu, że w istocie przyjąć można, że wspólnikami spółki A są osoby fizyczne, mimo że ich część działa za pomocą spółki B, co nie narusza celu przepisu wskazanego w zdaniu poprzedzającym - skoro bowiem spółka B nie jest zobowiązania do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a ustawodawca wyraźnie nie wskazał, że w szczególnych przypadek, jak opisany w niniejszym stanie faktycznym nie został przez ustawodawcę wskazany w żadnej z dwóch kategorii - ani jako podmiotów obowiązanych do prowadzenia ksiąg bez względu na rozmiar obrotów ani jako podmiotów wprost wymienionych mających prawo do swobodnej decyzji w tej sprawie. Cel przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości wskazuje, że analizowany przypadek mieści się w jego treści. Jak bowiem wielokrotnie ustawodawca przywołuje, także w uzasadnieniu do Ustawy nowelizującej, nie można dyskryminować osób/podmiotów będących w takiej samej sytuacji prawnej i faktycznej. Zatem, w oczach ustawodawcy przyjęcie, że spółka jawna osób fizycznych oraz innej spółki jawnej osób fizycznych nie powinna być zobowiązana do obowiązkowego prowadzenia ksiąg rachunkowych tylko z tego faktu, że wspólnikiem spółki A jest inna spółka jawna osób fizycznych (spółka B) tzn. ma prawo do wyboru prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych za pomocą PKPiR.

Zdaniem Zainteresowanych - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 - kwestię przekształcenia spółek reguluje Kodeks spółek handlowych. Z regulacji tam zawartych wynika m.in., że spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia), jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną (tożsamo art. 551-552 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych).

Skutki podatkowe przekształcenia podmiotów (zasady sukcesji podatkowej) reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Stosownie do treści art. 93a § 1 i 2 pkt 1 lit. a Ordynacji podatkowej osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Natomiast obowiązki w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych normują przepisy ustawy o rachunkowości. Zgodnie z przepisami art. 2, prowadzą księgi rachunkowe i sporządzają sprawozdania finansowe m.in.:

* spółki z o.o., spółki komandytowe oraz spółki komandytowo-akcyjne - bez względu na osiągane przychody,

* spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie - jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości., spółka która przekształca się w spółkę jawną (dokonuje zmiany formy prawnej) jest zobowiązana zamknąć księgi rachunkowe. Możliwe jest niezamykanie i nieotwieranie ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową (jest to prawo, a nie obowiązek).

Równocześnie zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. Mając na uwadze, że przekształcana spółka komandytowa w zakresie ustalenia wyboru roku podatkowego może zastosować przepisy art. 12 ust. 4 Ustawy nowelizującej (Jeżeli ostatni dzień roku obrotowego spółki komandytowej, o której mowa w ust. 2, przypada w okresie od dnia 31 grudnia 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r., spółka ta może nie zamykać ksiąg rachunkowych na ten dzień i kontynuować rok obrotowy do dnia 30 kwietnia 2021 r.). Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że możliwość nie zamykania ksiąg rachunkowych na 30 kwietnia 2021 r. jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika.

Spółka A podjęła decyzję o kontynuacji roku obrotowego do 30 kwietnia 2021 r. W sytuacji gdy decyzją spółki A dokonane zostanie zamknięcie ksiąg rachunkowych na 30 kwietnia 2021 r., od 1 maja 2021 r. spółka jawna nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji rachunkowej na zasadzie kontynuacji. Należy mieć na uwadze, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych do końca roku obrotowego, w którym nastąpiło przekształcenie wygaśnie z dniem 30 kwietnia 2021 r. W rezultacie brak jest przeciwskazań by w roku podatkowym rozpoczynającym się od 1 maja 2021 r. spółka jawna dokonała wyboru prowadzenia ewidencji rachunkowej w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPIR). Warunkiem prowadzenia PKPiR będzie nieprzekroczenie limitu przychodów za poprzedni rok obrotowy określonego w art. 2 ustawy o rachunkowości oraz by wspólnikami spółki jawnej były osoby fizyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Z treści wniosku wynika, że w analizowanym zdarzeniu, spółka jawna powstała z przekształcenia spółki komandytowej - z uwagi na spełnienie ustawowych warunków - nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.) - przepis dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez art. 2 pkt 1 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) zmieniającej niniejszą ustawę z dniem 1 stycznia 2021 r. - wynika bowiem, że przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.) lub aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników.

Wobec tego, że spółka jawna powstała w wyniku przekształcenia spółki komandytowej zachowa status podmiotu podatkowo transparentnego, opodatkowaniu podlegają dochody poszczególnych wspólników. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce niebędącej osobą prawną uzależniony jest natomiast od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z przepisem art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 5a, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

W myśl art. 24a ust. 4 ww. ustawy, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że wspólnikami spółki jawnej (Spółka A) powstałej z przekształcenia spółki komandytowej będą (a właściwie - jako, że na moment wydania niniejszej interpretacji do przekształcenia już doszło - tak więc wspólnikami są):

* osoby fizyczne oraz

* inna spółka jawna (Spółka B), której wspólnikami będą (są) osoby fizyczne.

Jednocześnie - jak wskazano we wniosku - zarówno Spółka A jak i Spółka B nie przekroczyły w 2020 r. limitu wskazanego dla obowiązkowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ponadto spółka A nie spodziewa się przekroczenia tego limitu w obecnym (tj. trwającym od 1 stycznia 2020 r.), wydłużonym roku obrachunkowym.

Odnosząc niniejsze do treści art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - skoro spółka jawna, powstała z przekształcenia spółki komandytowej, nie jest spółką jawną osób fizycznych, gdyż jednym z jej wspólników jest spółka osobowa, nie jest ona adresatem tej normy.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie wspólnikami spółki są zarówno osoba fizyczna jak i spółka komandytowa, to spółka jawna o takim składzie osobowym wspólników nie spełnia definicji spółki jawnej osób fizycznych, wskazanej w treści art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem taka spółka jawna nie może prowadzić podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Tym samym, spółka jawna zobowiązana będzie - stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217) - stosować przepisy ustawy o rachunkowości.

Zgodnie bowiem z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego oraz osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Zatem, Spółka jawna jest zobowiązana prowadzić księgi rachunkowe jeśli jej wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, bez względu na wartość osiągniętego przychodu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl