0115-KDIT3.4011.435.2020.2.JG - Łączne opodatkowanie małżonków a podatek liniowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.435.2020.2.JG Łączne opodatkowanie małżonków a podatek liniowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2020 r. (data wpływu 9 lipca 2020 r.), uzupełniony pismami z dnia 20 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.) i z dnia 8 października 2020 r. (data wpływu 13 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości łącznego opodatkowania dochodów z małżonką, w sytuacji gdy Wnioskodawca złożył oświadczenie o opodatkowaniu liniowym podatkiem dochodowym dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości łącznego opodatkowania dochodów z małżonką, w sytuacji gdy Wnioskodawca złożył oświadczenie o opodatkowaniu liniowym podatkiem dochodowym dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Wniosek uzupełniony został pismami z dnia 20 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.) oraz z dnia 8 października 2020 r. (data wpływu 13 października 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dnia (...) r. złożył oświadczenie, że w (...) roku wybiera opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (ustawy - dopisek organu) podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od miesiąca (...) roku Wnioskodawca jest emerytem i pracował na umowę o pracę do dnia (...) r.

Z tytułu powołania Wnioskodawcy na prezesa Zarządu od dnia (...) r. została zmieniona forma "płatności" (winno być: zatrudnienia), z umowy o pracę, na powołanie.

W miesiącu (...) roku Wnioskodawcą posiadał wiedzę (winno być: uważał), że powołanie na prezesa zarządu jest wykonywaniem działalności gospodarczej i w związku z tym wybrał opodatkowanie dochodu podatkiem liniowym 19%.

Wnioskodawca dodatkowo w miesiącach (...) roku prowadził inną działalność gospodarczą, która została zakończona w miesiącu (...) roku. W miesiącu (...) roku, Wnioskodawca złożył zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (...) r. na druku PIT 36L, ze stawką podatku dochodowego 19%, z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, zakończonej w miesiącu (...) r. oraz dochodu otrzymanego z powołania za okres miesiąca (...) r.

Wnioskodawca wraz z PIT-36L, złożył zeznanie podatkowe na druku PIT-37 wspólnie z małżonką, (dopisek organu: na którym zadeklarował) otrzymany dochód z emerytury wraz z dochodem z emerytury małżonki.

Wnioskodawca w (...) r. otrzymał informację z właściwego urzędu skarbowego, że nie może rozliczyć dochodu wspólnie na druku PIT-37 oraz że na PIT-37 winien rozliczyć dochód własny osiągnięty z emerytury i powołania. Wnioskodawcę poinformowano również, że na druku PIT-36L winien rozliczyć dochód z działalności gospodarczej za miesiące (...), którą zakończył w miesiącu (...) r.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do organu w dniu 23 września 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opisany stan faktyczny o następujące informacje odpowiadając na pytania zawarte w wezwaniu z dnia 9 września 2020 r. nr 0115-KDIT3.4011.435.2020.1.JG:

1. Wnioskodawca w roku prowadził działalność gospodarczą jako (...). Była to jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona w miesiącach (...) i zakończona dnia (...) r.

2. Wnioskodawca od (...) roku do (...) r. był powołany i pracował na umowę o pracę w (...). Po otrzymaniu emerytury z Wnioskodawcą została rozwiązana umowa o pracę, a z dniem (...) r. na podstawie aktu powołania została zawarta umowa na wykonywanie czynności polegających na zapewnieniu funkcjonowania tej spółki.

3. Wnioskodawca innej działalności gospodarczej poza działalnością opisaną w punkcie 1 w roku (...) nie prowadził. Działalność gospodarcza opisana w pkt 1 była jedyną działalnością gospodarczą.

4. Od dnia (...) roku Wnioskodawca zatrudniony był na podstawie aktu powołania, otrzymywał wynagrodzenie za wykonywane czynności polegające na zapewnianiu funkcjonowania (...) wymienionej w pkt 2, bez naliczania składek emerytalno-rentowych dla ZUS i były to przychody z działalności wykonywanej osobiście.

5. W roku (...) przez okres (...) Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą wspomnianą w pkt 1, którą zakończył w dniu (...) r. Za powyższy okres działalności Wnioskodawca nie naliczał i nie odprowadzał podatku liniowego w wysokości 19%. Wnioskodawca stwierdził, że w miesiącu (...) r. złożył przez pomyłkę oświadczenie, że dochód uzyskany będzie rozliczany na zasadach określonych w art. 30c podatku dochodowego od osób fizycznych.

6. Wnioskodawca złożył oświadczenie ponieważ uważał, że wynagrodzenie otrzymywane na podstawie aktu powołania będzie stanowiło działalność gospodarczą, czyli świadczenie usług na rzecz (...). W m-cu (...) r. okazało się, że wynagrodzenie uzyskiwane z tego tytułu nie stanowi świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej i dlatego też nie zarejestrował działalności gospodarczej. Otrzymane w (...) roku wynagrodzenie z tytułu powołania było rozliczane przez służby finansowe (...), z potrąceniem podatku dochodowego w wysokości 17% i zapłatą go do urzędu skarbowego.

7. W (...) roku Wnioskodawca nie prowadzi w jakiejkolwiek formie prawnej działalności gospodarczej.

8. Zdaniem Wnioskodawcy oświadczenie, które złożył w miesiącu (...) r. dotyczące wyboru sposobu opodatkowania na określony w art. 30c ustawy, zostało złożone przez pomyłkę. Po uzyskaniu wiedzy (...) r, o tym że nie może zarejestrować działalności gospodarczej z tytułu powołania oraz nie mając wiedzy, że należy dokonać anulowania złożonego oświadczenia, tego nie dokonał.

9. W roku (...) Wnioskodawca nie prowadzi już żadnej działalności gospodarczej i nie będzie jej prowadził w latach następnych. Jeżeli pomimo wyjaśnienia w pkt 7 z powodu złożenia oświadczenia, będzie taka konieczność to takie oświadczenie złoży. Ale Wnioskodawca nie widzi uzasadnienia do jego złożenia.

10. W (...) r. do małżonki Wnioskodawcy nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy, przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku tonażowym, oraz ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

11. W (...) r. w stosunku do Wnioskodawcy nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy, przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku tonażowym, oraz ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

12. Między Wnioskodawcą i jego małżonką przez cały (...) rok podatkowy istniała wspólność majątkowa oraz przez cały rok Wnioskodawca był z żoną w związku małżeńskim.

13. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w (...) roku została zakończona dnia (...) r. definitywnie, a Wnioskodawca z uwagi na wiek i różne choroby nie będzie jej wznawiał i nie będzie jej prowadził w jakiejkolwiek formie prawnej.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 8 października 2020 r. ostatecznie ograniczył złożony wniosek do jednego pytania, z którego wynika, że intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej wskazanej poniżej kwestii:

Czy z uwagi na to, że Wnioskodawca w (...) r. nie naliczał i nie wpłacał podatku liniowego w wysokości 19% z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, to czy złożone przez Niego oświadczenie o korzystaniu z liniowej formy opodatkowania jest nieobowiązujące i ma prawo rozliczyć dochód za rok (...) wraz z małżonką?

Zdaniem Wnioskodawcy skoro złożył oświadczenie, o tym że w (...) r. wybrał opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez pomyłkę oraz uzyskany przez niego dochód nie został rozliczony wg 19% stawki i wpłacony, to może On rozliczyć dochód za rok (...). wraz z małżonką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm. (...), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są odpowiednio:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

W myśl ust. 2 art. 9a ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik może zawiadomić w formie pisemnej o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, albo pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast jak stanowi art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 9a ust. 2c ww. ustawy, oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 2-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy, małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26, art. 26e i art. 26h; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Zgodnie z art. 6 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

W myśl art. 6 ust. 3 ww. ustawy, zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.

Skorzystanie z łącznego opodatkowania dochodów przez małżonków jest jednak wykluczone w sytuacji określonej w art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Jak wynika z opisanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, złożył on w ustawowo określonym terminie oświadczenie o korzystaniu z opodatkowania uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej od (...) r. na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i oświadczenia tego w ustawowo określonym terminie, czyli do 20 lutego (...) r. nie zmienił, w związku z powyższym jest ono obowiązujące niezależnie od zamysłów Wnioskodawcy, które przyświecały jego złożeniu.

Jak z powyższego wynika konsekwencją wyboru opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach wskazanych w art. 30c jest brak możliwości łącznego opodatkowania dochodów uzyskanych przez małżonków. Podkreślić przy tym należy, że na interpretację art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu również okoliczność, że Wnioskodawca mimo dokonanego przez siebie wyboru tej formy opodatkowania, nie dopełnił wynikających z tego wyboru, a spoczywających na nim obowiązków.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl