0115-KDIT3.4011.414.2020.2.AWO - PIT możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.414.2020.2.AWO PIT możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2020 r. (data wpływu 2 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2020 r. (data wpływu 26 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 sierpnia 2020 r. (data wpływu 26 sierpnia 2020 r.) o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

We wniosku tym, po uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wspólnie z żoną jest właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w..., przy ul..... W drugim półroczu 2020 r. Wnioskodawca wraz z małżonką zamierza przeprowadzić inwestycję związaną z wymianą i termomodernizacją dachu na wyżej wskazanym budynku. Budynek - wybudowany w latach sześćdziesiątych - jest pokryty dachówką betonową, która z uwagi na zużycie i brak termoizolacji wymaga wymiany.

W ramach zaplanowanej inwestycji podjęte zostaną niżej wymienione prace:

* usunięcie starego pokrycia,

* częściowa wymiana łatek drewnianych i krokwi, z przedłużeniem dachu około... cm,

* założenie membrany dachowej marki...,

* docieplenie poddasza/strychu styropianem w celu termoizolacji części mieszkalnej budynku,

* ułożenie nowego pokrycia dachu (dachówka), oraz

* wymiana rynien i rur spustowych.

Poniesione wydatki zostaną pokryte całkowicie ze środków własnych. Wnioskodawca nie otrzymał dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy, a poniesione wydatki nie będą rozliczane w ramach żadnej innej ulgi. Poniesione wydatki, są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2018 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

W uzupełnieniu złożonym dnia 26 sierpnia 2020 r. doprecyzowano, że:

* wniosek o wydanie interpretacji dotyczy wyłącznie osoby Wnioskodawcy (użyta w opisie zdarzenia przyszłego forma mnoga służy tylko i wyłącznie do przedstawienia sytuacji i zaznaczenia, że wraz z żoną Wnioskodawca jest właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego).

* planowane z poniesioną inwestycją termomodernizacją dachu wydatki nie zostaną zwrócone/sfinansowane w jakiejkolwiek innej formie - Wnioskodawca nie otrzymał na te prace dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy. Poniesione koszty nie były i nie będą rozliczane w ramach żadnej ulgi podatkowej w rozumieniu Ordynacji podatkowej (z wyjątkiem ulgi termomodernizacyjnej, która jest przedmiotem niniejszego wniosku) oraz nie były i nie będą odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

* w wyniku inwestycji nie dojdzie do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego.

* zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przy wymianie pokrycia dachowego oprócz wymiany łat drewnianych i ewentualnego przedłużenia krokwi (o około 50 cm) nie zostaną dokonane jakiekolwiek inne zmiany w konstrukcji budynku lub samego dachu, które skutkowałyby jego rozbudową lub nadbudową. Poddasze po wykonaniu prac będzie miało jak do tej pory charakter nieużytkowy.

* przedłużenie dachu (o około 50 cm) będzie wyłącznie efektem przeprowadzonej wymiany i termomodernizacji dachu. Przystępując do inwestycji celem Wnioskodawcy nie jest nadbudowa lub rozbudowa budynku.

* w koszt przeprowadzonej inwestycji związanej z wymianą i termomodernizacją dachu nie zostanie wliczona usługa utylizacji starego pokrycia dachu.

* odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegać będzie wyłącznie kwota wydatków poniesionych na inwestycje związaną z wymianą i termomodernizacją dachu z wyłączeniem kwoty wykonania usług związanych z tą inwestycją.

* na podstawie analizy przepisów - art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującego się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, a w szczególności punktu 1, który wskazuje na "materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przez zawilgoceniem" - należy uznać, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego już budynku, poniesionych na jego docieplenie oraz zabezpieczenie przez zawilgoceniem. Zastosowanie tych materiałów w pracach termomodernizacyjnych ma doprowadzić m.in. do zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego. Wnioskodawca uważa, że wydatki poniesione na zakup materiałów, będących przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, spełniają wymogi wyżej powołanych przepisów, gdyż ich wykorzystanie spowoduje docieplenie budynku oraz zabezpieczenie przez zawilgoceniem, co pozwoliło na ograniczenie zużycia energii dla wyżej wymienionych celów. W konsekwencji, wydatki te podlegają odliczeniu od dochodu na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* faktury dotyczące zakupu materiałów niezbędnych do wykonania prac związanych z inwestycją zostały/zostaną wystawione na dane Wnioskodawcy,

* faktura dokumentująca poniesione wydatki (na chwilę obecną Wnioskodawca jest w posiadaniu jednej faktury na zakup materiałów budowlanych) została wystawiona przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku sformułowano następujące pytanie.

Czy wykorzystane materiały budowlane do wykonania prac związanych w wymianą i termomodernizacją dachu (bez kosztów związanych z usługą wykonania), można odliczyć od dochodu w ramach ulgi związanej z termomodernizacją, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych?

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że skorzystanie z ulgi podatkowej przy charakterze podejmowanej inwestycji jest zasadne. Prace będą polegały na modernizacji, w wyniku której nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewaniu budynku.

Wnioskodawca podkreślił, że zgodnie z wykazem zamieszczonym w rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, całość poniesionych kosztów może być odliczona od podatku, czyli koszty związane z usługą oraz materiały obejmujące prace konieczne do wykonania docieplenia i zabezpieczenia przed zawilgoceniem przegrody budowlanej jaką jest dach na budynku mieszkalnym.

W złożonym uzupełnieniu dodano, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca odniósł się do całości poniesionych kosztów, tj. wskazał również na koszty związane z usługą wykonania, co nie było Jego zamiarem i czym Wnioskodawca nie jest zainteresowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na:

1.

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2.

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3.

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4.

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5.

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6.

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7.

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10.

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11.

pompa ciepła wraz z osprzętem,

12.

kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13.

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14.

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15.

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi:

1.

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2.

wykonanie analizy termograficznej budynku,

3.

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4.

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5.

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6.

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7.

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8.

montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9.

montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10.

montaż pompy ciepła,

11.

montaż kolektora słonecznego,

12.

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13.

montaż instalacji fotowoltaicznej,

14.

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15.

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16.

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2.

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗ art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.

Artykuł 26 h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi jednak, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).

We wniosku wskazano, że Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję związaną z wymianą i termomodernizacją dachu na jednorodzinnym budynku mieszkalnym, którego jest właścicielem (wraz z małżonką). Budynek - wybudowany w latach sześćdziesiątych - jest pokryty dachówką betonową, która z uwagi na zużycie i brak termoizolacji wymaga wymiany. W ramach zaplanowanej inwestycji podjęte zostaną niżej wymienione prace:

* usunięcie starego pokrycia,

* częściowa wymiana łatek drewnianych i krokwi z przedłużeniem dachu około 50 cm,

* założenie membrany dachowej marki...,

* docieplenie poddasza/strychu styropianem w celu termoizolacji części mieszkalnej budynku,

* ułożenie nowego pokrycia dachu (dachówka), oraz

* wymiana rynien i rur spustowych.

Poniesione wydatki, są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2018 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

W celu udzielenia odpowiedzi zadane we wniosku pytanie należy przeanalizować zakres prac, które Wnioskodawca wykona, w oparciu o przepisy Prawa budowlanego i załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Jak stanowi art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budowie, należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z opisu wykonanych przez Wnioskodawcę prac wynika, że w wyniku inwestycji nie dojdzie do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Przy wymianie pokrycia dachowego oprócz wymiany łat drewnianych i ewentualnego przedłużenia krokwi (o około... cm) nie zostaną dokonane jakiekolwiek inne zmiany w konstrukcji budynku lub samego dachu, które skutkowałyby jego rozbudową lub nadbudową. Poddasze po wykonaniu prac będzie miało - jak do tej pory - charakter nieużytkowy. Przedłużenie dachu (o około... cm) będzie wyłącznie efektem przeprowadzonej wymiany i termomodernizacji dachu. Przystępując do inwestycji celem Wnioskodawcy nie jest nadbudowa lub rozbudowa budynku.

Mając na uwadze tak przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić zatem należy, że poniesiony przez Wnioskodawcę koszt opisanej inwestycji (związanej z wymianą i termomodernizacją dachu) będzie mógł zostać uznany za realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego mieszczącego się w zakresie omawianej ulgi.

Innymi słowy, poniesione wydatki będą mogły zostać przez Wnioskodawcę odliczone od podstawy obliczenia podatku stosownie do treści art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a jedynie wskazuje ˗ ogólnie ˗ na materiały budowlane i urządzenia wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu m.in. docieplenia przegród budowlanych. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualna weryfikacja, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych urządzeń odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach należy do kompetencji innych organów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów-w art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl