0115-KDIT3.4011.370.2020.2.KR - Ulga termomodernizacyjna w PIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.370.2020.2.KR Ulga termomodernizacyjna w PIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 29 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 15 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2020 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa w związku z czym pismem z dnia 3 lipca 2020 r., nr 0115-KDIT3.4011.370.2020.1.k.r., na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 6 lipca 2020 r. a zostało doręczone 10 lipca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 15 lipca 2020 r.), za pośrednictwem Poczty Polskiej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, niezarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Jest On uczestnikiem realizowanego przez Gminę projektu w zakresie odnawialnych źródeł energii pod nazwą " (...)" (dalej: Projekt). Projekt polega na zakupie odnawialnych źródeł energii, tj. instalacji fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych, powietrznych pomp ciepła, kotłów na biomasę, a następnie ich montażu w, na, lub przy budynkach mieszkalnych, stanowiących własność mieszkańców Gminy.

W ramach Projektu, w budynku mieszkalnym stanowiącym własność Wnioskodawcy, zostanie zamontowana instalacja w postaci powietrznej pompy ciepła (dalej: przedsięwzięcie termomodernizacyjne). Budynek mieszkalny, stanowiący własność Wnioskodawcy, w którym zamontowana zostanie instalacja, stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, sklasyfikowany według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupie 111, klasie 1110 "Budynki mieszkalne jednorodzinne". W budynku nie ma lokali użytkowych, nie jest on również wykorzystywany na cele działalności gospodarczej. Zamontowana instalacja będzie służyć wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego.

Projekt będzie realizowany przez Gminę z udziałem dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, dla osi priorytetowej: IV. Regionalna polityka energetyczna, dla działania: 4:1. Zwiększenie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, dla poddziałania: 4.1.1. Rozwój infrastruktury produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Dofinansowanie pokrywa 60% wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji w projekcie. Pozostałe 40% wydatków pokryją mieszkańcy Gminy biorący udział w Projekcie.

Koszty przedsięwzięcia termomodernizacyjnego realizowanego na budynku mieszkalnym Wnioskodawcy rozłożą się w ten sposób, że Wnioskodawca samodzielnie pokryje 40% wydatków związanych z zakupem oraz montażem instalacji, natomiast pozostałe 60% zostanie pokryte z otrzymanego przez Gminę dofinansowania.

W ramach Projektu Wnioskodawca zawrze z Gminą umowę, której celem będzie ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych stron związanych z montażem i eksploatacją instalacji. Na podstawie umowy Wnioskodawca zobowiąże się do zapłaty na rzecz Gminy kwoty 40% wydatków związanych z zakupem i montażem instalacji, w formie wkładu własnego w Projekcie. Przewidywany termin zawarcia umowy to czerwiec 2020 r. Dodatkowo umowa przewidywać będzie, że po zakończeniu prac montażowych instalacja pozostanie własnością Gminy i zostanie nieodpłatnie użyczona Wnioskodawcy do korzystania na cały okres trwałości Projektu, tj. 5 lat, licząc od daty zakończenia Projektu (jest to podyktowane warunkami ustalonymi przez instytucję dofinansowującą). Po upływie okresu trwałości Projektu, tj. po 5 latach od jego zakończenia, instalacja zostanie przekazana na własność Wnioskodawcy, za dodatkową płatnością z tytułu przeniesienia własności w wysokości 1 zł.

W ramach Projektu Gmina zawrze z wykonawcą robót umowę w zakresie zakupu i montażu instalacji na wszystkich budynkach będących własnością mieszkańców biorących udział w Projekcie. Faktura dokumentująca zakup i montaż tych instalacji zostanie wystawiona na Gminę.

Zgodnie z treścią umowy o dofinansowanie, realizacja Projektu ma zostać zakończona do końca 2020 r. Wnioskodawca wskazuje, że prace montażowe związane z instalacją na jego budynku mieszkalnym są planowane do wykonania oraz zakończenia w okresie od lipca do października 2020 r.

Po przeprowadzeniu dokładnej analizy kosztów w Projekcie, Gmina wystawi na Wnioskodawcę fakturę dokumentującą montaż i zakup instalacji jedynie na budynku Wnioskodawcy, na kwotę stanowiącą wysokość wkładu Wnioskodawcy, w wysokości 40% wydatków związanych z zakupem i montażem instalacji na jego budynku. W konsekwencji, wystawiona na Wnioskodawcę faktura będzie dotyczyć wyłącznie częściowego pokrycia kosztów związanych z zakupem i montażem instalacji na budynku Wnioskodawcy. Planowo, faktura zostanie przez Gminę wystawiona nie później, niż przed planowanym rozpoczęciem prac montażowych, tj. w lipcu 2020 r. Faktura będzie płatna w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania przez Wnioskodawcę-w tym więc terminie Wnioskodawca uiści wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym. Jednocześnie, wydatki te będą jedynymi wydatkami, które Wnioskodawca poniesie bezpośrednio w związku z montażem instalacji na jego budynku mieszkalnym.

Dodatkowo, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z opisanym wyżej przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały i nie zostaną przez niego zaliczone do koszów uzyskania przychodów, nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały i nie zostaną uwzględnione przez Wnioskodawcę w związku z korzystaniem z ulg innych niż ulga termomodernizacyjna, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.).

W związku z tym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy, jako uczestnikowi Projektu, na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku poniesionych przez niego wydatków związanych z zakupem i montażem na budynku mieszkalnym stanowiącym jego własność powietrznej pompy ciepła, w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesie wydatek?

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków związanym z zakupem i montażem powietrznej pompy ciepła na jego budynku mieszkalnym, w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesie wydatki.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzania i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w art. 26h ust. 1 tej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1993 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie mowa jest o budynku mieszkalnym jednorodzinnym, należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r. poz. 22, z późn. zm.). W myśl art. 2 pkt 2 tej ustawy, przez przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

1. Ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

2. Ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

3. Wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

4. Całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

2.

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają wyłącznie te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku.

Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień sprzedaży (datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi). Określony na fakturze VAT, ponieważ na podstawie faktury ustala się wysokość poniesionych wydatków na termomodernizację budynku. W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży, przyjmuje się, że dzień ten przypada na dzień, w którym wystawiono fakturę.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, planuje on zawrzeć z Gminą umowę na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, stanowiącym jego własność, polegającego na zakupie i montażu powietrznej pompy ciepła. Planowany termin zawarcia tej umowy to czerwiec 2020 r.

Na podstawie wystawionej przez Gminę faktury, Wnioskodawca uiści tytułem wkładu własnego w realizację Projektu, kwotę stanowiącą 40% wydatków kwalifikowanych związanych z zakupem i montażem instalacji na jego budynku. Faktura zostanie przez Gminę wystawiona nie później niż w lipcu 2020 r., a wydatki zostaną przez Wnioskodawcę poniesione w ciągu 30 dni od daty otrzymania faktury. Dodatkowo, faktura zostanie wystawiona przez Gminę, czynnego podatnika podatku od towarów i usług, który nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Planowany termin montażu powietrznej pompy ciepła na budynku Wnioskodawcy to okres od lipca do października 2020 r., nie później jednak niż do końca 2020 r., z uwagi na warunki instytucji dofinansowującej.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności, ma on prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesie wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a które zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez Gminę.

Według Wnioskodawcy przesądza o tym fakt, że wydatki związane z zakupem i montażem instalacji na jego budynku zostaną przez niego poniesione w 2020 r. Montaż instalacji również zostanie zakończony w 2020 r. W związku z tym, przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone przed upływem 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przy tym znaczenia fakt, że po upływie okresu trwałości Projektu, tj. po upływie minimum 5 lat od zakończenia Projektu, Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia na rzecz Gminy kwoty 1 zł, tytułem wynagrodzenia na przeniesienie własności omawianej powietrznej pompy ciepła. Płatność ta nie będzie bowiem dotyczyć przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu przytoczonego powyżej art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wyłącznie przeniesienia własności powietrznej pompy ciepła pomiędzy Gminą a Wnioskodawcą.

W ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia dla skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest również fakt, że przez okres trwałości Projektu właścicielem instalacji będzie Gmina, a nie Wnioskodawca. Okoliczność ta stanowi wymóg określony przez instytucję dofinansowującą, którego spełnienie jest konieczne dla udzielenia dofinansowania na realizację Projektu. W art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest jedynie o poniesieniu przez podatnika wydatków na materiały, urządzenia lub usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, stanowiącym własność podatnika. Natomiast warunek ten w ocenie Wnioskodawcy jak najbardziej zostaje spełniony w opisanym przez niego zdarzeniu przyszłym-wydatki poniesione przez Wnioskodawcę będą dotyczyć przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (zakup i montaż powietrznej pompy ciepła) właśnie w jego budynku.

Natomiast odnosząc się do zakresu przysługiwania prawa do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, w ocenie Wnioskodawcy prawo to będzie mu przysługiwać w odniesieniu do wydatków związanych z zakupem i montażem powietrznej pompy ciepła na jego budynku mieszkalnym, udokumentowanych fakturą wystawioną przez Gminę, a które to koszty zostały przez niego faktycznie poniesione oraz niezwrócone i niedofinansowane w żadnej formie.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, wydatków na związanych z zakupem i montażem powietrznej pompy ciepła na budynku mieszkalnym stanowiącym jego własność, w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesie wydatki, w części nieobjętej dofinansowaniem.

Wnioskodawca wskazuje również, że powyższe rozważania znajdują potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w:

* interpretacji indywidualnej z dnia 20 listopada 2019 r., syg. 0113-KDIPT3.4011.363.2019.5.ASZ, w której organ wskazał: "W związku z powyższym, ta część inwestycji, która zostanie pokryta ze środków własnych podatnika będzie podlegać omawianej uldze, natomiast ta, która będzie sfinansowana (dofinansowana) w ramach programu pn. "...." z ulgi nie skorzysta. Ponadto, dla możliwości skorzystania z ulgi nie ma znaczenia, że faktura za zakup instalacji fotowoltaicznej będzie widnieć na Powiat, skoro Wnioskodawca posiada faktury imienne związane z wpłaconymi zaliczkami na jej zakup i montaż wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca, będzie miał możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, wyłącznie w części, która nie została dofinansowana Wnioskodawcy w formie dotacji".

* interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2019 r., syg. 0113-KDIPT3.4011.364.2019.3.MH, w której organ wskazał: "W związku z powyższym, ta część inwestycji, która zostanie pokryta ze środków własnych podatnika będzie podlegać omawianej uldze, natomiast ta, która będzie sfinansowana (dofinansowana) w ramach programu pn. "..." z ulgi nie skorzysta. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca, jako uczestnik programu, na którego będzie wystawiona faktura związana z zakupem i montażem pieca, będzie miał możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na zakup i montaż pieca, wyłącznie w części, która nie została dofinansowana Wnioskodawcy w formie dotacji".

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie powietrzna pompa ciepła mieści się w poz. 1, pkt 11 tj. "pompa ciepła wraz z osprzętem" Załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia lub usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie kolejnych trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacający podatek według skali podatkowej, podatek liniowy oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym-należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek z zabudowie bliźniaczej, szeregowej, lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% całkowitej powierzchni budynku.

Zatem, oznacza to budynek już wybudowany. W przypadku nowo budowanego budynku (w momencie wydatków), podatnik nie jest właścicielem budynku, lecz nakładów, które prowadzą do powstania budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne-przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita, lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1.

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przez zawilgoceniem,

2.

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3.

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4.

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5.

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6.

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7.

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10.

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11.

pompa ciepła wraz z osprzętem,

12.

kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13.

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14.

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15.

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1.

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2.

wykonanie analizy termograficznej budynku,

3.

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4.

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5.

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6.

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7.

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8.

montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9.

montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10.

montaż pompy ciepła,

11.

montaż kolektora słonecznego,

12.

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13.

montaż instalacji fotowoltaicznej,

14.

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15.

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16.

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć modernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

2.

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają wyłącznie te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenie nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty uprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty uprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekraczać 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Współwłaściciele nie stosują proporcji odpowiadającej udziałowi we współwłasności budynku. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia z tego podatku. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Jest on uczestnikiem Projektu realizowanego przez Gminę, w ramach którego poniesie wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, tj. zakup i montaż powietrznej pompy ciepła. Koszty przedsięwzięcia termomodernizacyjnego będą rozłożone w ten sposób, że Wnioskodawca samodzielnie pokryje 40% wydatków związanych z zakupem i montażem powietrznej pompy ciepła, natomiast pozostała część (60%) wydatków zostanie pokryte z otrzymanego przez Gminę dofinansowania. Umowa zawarta między Wnioskodawcą a Gminą przewiduje dodatkowo, że po zakończeniu prac montażowych, powietrzna pompa ciepła pozostanie własnością Gminy i zostanie nieodpłatnie użyczona Wnioskodawcy na cały okres trwałości Projektu, tj. okres 5 lat. Po upływie tego czasu, własność instalacji zostanie przeniesiona na Wnioskodawcę (za dodatkową płatnością w wysokości 1 zł). W ramach projektu Gmina zawrze z wykonawcą robót umowę w zakresie zakupu i montażu powietrznej pompy ciepła. Faktura dokumentująca zakup i montaż będzie wystawiona na Gminę. Następnie Gmina, po przeprowadzeniu dokładnej analizy kosztów, wystawi fakturę na nazwisko Wnioskodawcy, dokumentującą jedynie faktycznie poniesione wydatki na zakup i montaż instalacji, tj. 40% całości wydatków. Faktura wystawiona zostanie przez rozpoczęciem prac montażowych na budynku będącym własnością Wnioskodawcy. Faktura otrzymana przez Wnioskodawcę będzie wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia w tym podatku. Zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy, przedmiotowa powietrzna pompa ciepła mieści się w katalogu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Dla skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej nie ma również znaczenia fakt, iż przez okres trwałości Projektu (5 lat), właścicielem powietrznej pompy ciepła będzie Gmina, a nie Wnioskodawca. Art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stawia jedynie wymóg poniesienia wydatku na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a w opisanej sytuacji ten warunek niewątpliwie zostanie spełniony, co potwierdzone jest otrzymaną przez Wnioskodawcę fakturą.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne mieszczą się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki przewidziane w tym przepisie.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane ściśle do określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonywaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe (stan faktyczny). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Ponadto tutejszy organ informuje, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zostały wydane w indywidualnych sprawach i tylko wyłącznie w nich mają zastosowanie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów - w art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl