0115-KDIT3.4011.368.2022.1.AW - PIT w zakresie możliwości skorzystania z tzw. "ulgi na zabytki"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.368.2022.1.AW PIT w zakresie możliwości skorzystania z tzw. "ulgi na zabytki"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 22 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. "ulgi na zabytki". Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest wspólniczką spółki X Spółka jawna (dalej również: Spółka Jawna). Przedmiotem przeważającej działalności jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Ponadto Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest z tego tytułu opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach podatku liniowego, zgodnie z art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.).

Wnioskodawczyni jest właścicielką zabytku nieruchomego, wpisanego do rejestru zabytków decyzją nr rej.: XXX z... 1984 r., o której mowa w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2021 r. poz. 710 z późn. zm., dalej: ustawa o ochronie zabytków).

Wnioskodawczyni uzyskała ważne pozwolenie na prowadzenie prac konserwatorskich (decyzja nr X (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) z... 2021 r.). Pozwolenie obejmuje wykonanie prac związanych z wymianą stolarki okiennej, wykonaniem opasek okiennych, parapetów i gzymsowania oraz malowaniem elewacji (...).

W związku z tymi pracami Wnioskodawczyni w 2022 r. poniosła szereg wydatków (wykonane zostały elementy opasek okiennych), które stanowią również jej koszty uzyskania przychodów.

Wnioskodawczyni planuje w I połowie 2022 r. wnieść aportem ww. nieruchomość stanowiącą zabytek do majątku Spółki Jawnej. Spółka Jawna kontynuować będzie ww. prace na terenie zabytku i ponosić będzie do końca 2022 r. w związku z tym wszelkie niezbędne koszty. Planowany jest m.in. remont elewacji i tynków, a po zatwierdzeniu projektu również prace remontowe we wnętrzu (...). Wydatki powyższe będą stanowić dla Spółki Jawnej jej koszty uzyskania przychodu niebędące odpisem amortyzacyjnym. Koszt ten zostanie rozliczony przez Wnioskodawczynię proporcjonalnie do jej udziału w zysku Spółki Jawnej.

Pytania

1. Czy wydatki poniesione przez Spółkę Jawną na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane będą uprawniały Wnioskodawczynię do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.)?

2. Czy w kategorii wydatków, które uprawniają do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) mieszczą się wydatki na materiały budowlane?

Pani stanowisko

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki poniesione przez Spółkę Jawną na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane będą uprawniały Wnioskodawczynię do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) proporcjonalnie do udziału Wnioskodawczyni w zyskach Spółki Jawnej.

Ulga na zabytki wprowadzona została do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm., dalej: ustawa o PIT) od 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku m.in. wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Wnioskodawczyni planuje wnieść zabytek nieruchomy do majątku Spółki Jawnej. Spółka ta, kontynuować będzie dalsze prace związane z odbudową i restauracją zabytku, zgodnie z pozwoleniem na prowadzenie prac konserwatorskich uzyskanym na podstawie przepisów ustawy o ochronie zabytków. Spółka Jawna w związku z planowanymi pracami będzie ponosić określone wydatki. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku oraz łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali. Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, zasady powyższe stosuje się odpowiednio do ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną. Spółki jawne, zgodnie z art. 5a pkt 26 i pkt 28 ustawy o PIT, nie są osobami prawnymi. Innymi słowy, to wspólnik spółki niebędącej osobą prawną może skorzystać z ulgi na zabytek, proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zyskach.

Rozliczanie ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi w sposób przedstawiony przez Wnioskodawczynię potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 maja 2018 r. (0113-KDIPT2-1.4011.275.2018.1.MD).

Na zasady rozliczenia nie będzie miało wpływu to, że wydatki ponoszone przez Spółkę Jawną na prace w zabytku nieruchomym będą zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów niebędących odpisem amortyzacyjnym. Wydatki w ramach ulgi na zabytek podatnik odlicza od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o PIT.

Analiza tych przepisów wskazuje jednoznacznie, że wydatki poniesione na zabytek nieruchomy odlicza się od dochodu, czyli od przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów. Przepis nie stanowi również, aby nie było możliwe ujęcie wydatków na prace konserwatorskie, restauracyjne i roboty budowlane w pierwszej kolejności jako koszty uzyskania przychodów, aby w drugiej kolejności skorzystać z nich w ramach ulgi z art. 26hb ustawy o PIT.

Podsumowując, Wnioskodawczyni uprawniona będzie do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy o PIT w związku z brzmieniem art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT. Zgodnie z ustawą o PIT, ulgi podatkowe, które związane są z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną rozlicza się proporcjonalnie do prawa do udziału w zyskach wspólników. Wydatki poniesione na zabytek nieruchomy przez Spółkę będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi i odpowiednio odliczone od podstawy obliczenia podatku przez Wnioskodawczynię.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w kategorii wydatków, które uprawniają do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) mieszczą się wydatki na materiały budowlane.

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, w ramach ulgi można odliczyć wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane.

W zakresie definicji tych pojęć, ustęp 12 odsyła do ustawy o ochronie zabytków.

Artykuł 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy o ochronie zabytków:

- prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz udokumentowanie tych działań;

- prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz udokumentowanie tych działań;

- roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.: budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego).

Brzmienie powyższych definicji nie przesądza wprost, czy w poczet ulgi i wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT zaliczyć można również koszty materiałów budowlanych nabytych w celu wykonania określonych prac. Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki poniesione na nabycie takich materiałów powinny zostać zaliczone jako wydatek z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT głównie ze względów funkcjonalnych. Materiały budowlane są w oczywisty sposób niezbędne do przeprowadzenia szeroko rozumianych prac remontowych w zabytku nieruchomym. Koszt materiałów stanowi również znaczący procent w ogólnych kosztach prowadzonych renowacji. Rozdzielenie tych dwóch aspektów (kosztów usługi od kosztów materiałów) byłoby nieuzasadnione i sprzeczne z celem ulgi określonej w art. 26hb ustawy o PIT. Byłoby również nielogiczne, gdyby w zakres wydatków uprawniających do ulgi wchodził wydatek stanowiący zapłatę na rzecz podmiotu trzeciego wykonującego roboty budowlane, obejmującą koszt nabycia materiałów budowlanych, a wyłączone byłoby zaliczenie w ramach ulgi wydatków poniesionych w celu nabycia materiałów przez samego podatnika. W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej, która wprowadziła m.in. art. 26hb ustawy o PIT (druk 1532, IX kadencja Sejmu RP) wskazano, że: Celem projektu jest dodatkowe wsparcie, poprzez system podatkowy, działań Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego określonych w ramach programu "Ochrona zabytków" i mających na celu zachowanie materialnego dziedzictwa kulturowego, realizowanego poprzez zakup, konserwację i restaurację budynków zabytkowych. Nadrzędnym zadaniem wprowadzonej z dniem 1 stycznia 2022 r. ulgi jest zatem zachowanie materialnego dziedzictwa kulturowego, również poprzez konserwację i restaurację budynków zabytkowych. Do realizacji tego celu niezbędne jest wykonanie profesjonalnych usług restauratorskich i konserwatorskich, ale do ich przeprowadzenia konieczne jest nabycie specjalnych materiałów budowlanych, niejednokrotnie trudno dostępnych bądź wyrabianych w sposób tradycyjny, a co za tym idzie wyjątkowo kosztownych.

Za przyjętym przez Wnioskodawczynię stanowiskiem przemawia również zasada in dubio pro tributario wyrażona w art. 2a Ordynacji podatkowej. Skoro przepisy ustawy o PIT nie wskazują wprost, czy do wydatków z art. 26hb ust. 1 pkt 2 zaliczyć należy wydatki na zakup materiałów budowlanych użytych następnie do prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych, to rację należy przyznać interpretacji korzystnej dla podatnika.

Podsumowując, mimo że przepisy nie stanowią o tym wprost, to z celów, dla których została wprowadzona ulga na zabytek nieruchomy należy wnioskować, że wydatki na zakup materiałów budowlanych powinny zostać uznane za wydatki z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Materiały budowlane są niezbędne do przeprowadzenia prac na zabytku. Niejednokrotnie koszt materiałów przewyższa nawet koszt wykonanej usługi. Wobec tego, uznać należy, że Wnioskodawczyni będzie uprawniona rozpoznać w ramach ulgi także wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych niezbędnych do skutecznego wykonania prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych w zabytku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że na gruncie przepisów podatkowych spółka jawna może być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.) bądź też podmiotem transparentnym podatkowo. Wówczas opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody poszczególnych wspólników tej spółki.

Z opisu sprawy, w szczególności informacji, że:

Wydatki powyższe będą stanowić dla Spółki Jawnej jej koszty uzyskania przychodu niebędące odpisem amortyzacyjnym. Koszt ten zostanie rozliczony przez Wnioskodawczynię proporcjonalnie do jej udziału w zysku Spółki Jawnej.

wynika, że spółka jawna, której jest Pani wspólnikiem jest spółką niebędąca osobą prawną (art. 5a pkt 26 w zw. z art. 5a pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.). Nie jest zatem podatnikiem podatków dochodowych, a dochody tej spółki nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem dochody Wnioskodawczyni, jako wspólnika tej spółki na zasadach wynikających z art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Z art. 8 ust. 2 ww. ustawy wynika, że:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1)

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W konsekwencji, przychody, koszty uzyskania przychodów, a także ulgi podatkowe związane z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną Wnioskodawczyni powinna rozliczać proporcjonalnie do jej udziału w zysku spółki jawnej.

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)

poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)

poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków;

3)

na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl ust. 2 pkt 2:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)

pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)

zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)

ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)

ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)

pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)

zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)

ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do ust. 3:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1)

ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2)

ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3)

ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Jak stanowi ust. 4:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)

dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)

fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 7 pkt 1:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

Stosownie do ust. 8:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl ust. 9:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)

zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)

zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)

wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)

zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi ust. 10:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)

powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)

pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)

pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)

robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)

zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że ulga jest skierowana do podatników, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Mogą z niej skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Ulga polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania 50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków).

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi:

- być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

- posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

- posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

- posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

- dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

- odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

- wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

- wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w przepisach regulujących zastosowanie ulgi na zabytki nie znajdują się unormowania wykluczające zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kwoty wydatków poniesionych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym. Podmiot, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki, niezależnie od tego czy i w jaki sposób rozliczył te wydatki w kosztach uzyskania przychodów. Musi jednak spełnić wszystkie warunki przedstawione powyżej dające możliwość skorzystania z tej ulgi. W tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z treści wniosku wynika, że:

- Wnioskodawczyni jest wspólniczką spółki X Spółka jawna (dalej również: Spółka Jawna).

- Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku dochodowego.

- Wnioskodawczyni jest właścicielką zabytku nieruchomego, wpisanego do rejestru zabytków decyzją nr rej.: XXX z... 1984 r., o której mowa w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2021 r. poz. 710 z późn. zm., dalej: ustawa o ochronie zabytków).

- Wnioskodawczyni uzyskała ważne pozwolenie na prowadzenie prac konserwatorskich (decyzja nr X (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) z... 2021 r.).

- Wnioskodawczyni planuje w I połowie 2022 r. wnieść aportem nieruchomość stanowiącą zabytek do majątku Spółki Jawnej.

- Spółka Jawna kontynuować będzie ww. prace na terenie zabytku i ponosić będzie do końca 2022 r. w związku z tym wszelkie niezbędne koszty.

Wobec tego spełnione są warunki przedmiotowej ulgi, pod warunkiem, że poniesienie wydatków udokumentowane zostanie fakturą wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W konsekwencji, wydatki poniesione przez spółkę jawną na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane będą uprawniały Wnioskodawczynię do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych proporcjonalnie do udziału Wnioskodawczyni w zyskach tej spółki.

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ramach ulgi można odliczyć wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane.

Jak słusznie Wnioskodawczyni zauważa we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej przestawionego zdarzenia przyszłego, art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiując te działania odsyła do ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840).

Zgodnie z art. 3 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

- prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

- prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

- roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Definicje te nie precyzują szczegółowo rodzaju czynności, a w konsekwencji także rodzaju wydatków, jakie mieszczą się pod pojęciami: prace konserwatorskie, prace restauratorskie i roboty budowlane. Wobec tego kategoria wydatków, które uprawniają do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje także wydatki na nabycie materiałów budowlanych, które służą tym pracom i robotom.

Informacje dodatkowe

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpetacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Przywołana przez Panią we wniosku indywidualna interpretacja prawa podatkowego została wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Co więcej, nie jest rozbieżna z rozstrzygnięciem dokonanym w Pani indywidualnej sprawie.

Powołany przez Panią art. 2a Ordynacji podatkowej stanowi, że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Wobec tego, po pierwsze, muszą istnieć wątpliwości dotyczące treści przepisów prawa podatkowego. Po drugie, istniejące wątpliwości powinny mieć taki charakter, że nie da się ich rozstrzygnąć. Jeśli więc wątpliwości istnieją, ale mogą zostać wyeliminowane w procesie wykładni, wspomniana zasada nie ma zastosowania (wyrok WSA w Bydgoszczy z 11 października 2017 r., sygn. akt I SA/Bd 781/17).

Ponadto, stanowisko zaprezentowane w uzasadnieniu interpretacji jest zbieżne z Pani stanowiskiem. Wobec tego zastosowanie tej normy staje się całkowicie bezzasadne.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl