0115-KDIT3.4011.365.2022.4.AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.365.2022.4.AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 17 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. "ulgi na zabytki". Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania - pismami: z 30 kwietnia 2022 r., z 9 maja 2022 r. oraz z 17 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planuje Pani zakup nieruchomości, która jest wpisana do rejestru zabytków i chciałaby skorzystać z ulgi na zabytki na podstawie art. 26hb ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych.

Wskazuje Pani, że w ustawie nie jest sprecyzowany żaden minimalny ani maksymalny okres przedstawienia faktury na prace konserwatorskie/remontowe, która jest podstawą do odliczenia kosztów poniesionych na zakup zabytku. Zakłada Pani, że zakup nieruchomości nastąpi do czerwca 2022 r.

W uzupełnieniach wniosku podała Pani, że:

- wnosi o interpretację indywidualną dotyczącą aktualnie obowiązujących przepisów,

- podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej,

- po zakupie będzie właścicielem nieruchomości,

- w odniesieniu do planowanych wydatków zachowane zostaną warunki określone w art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- w odniesieniu do planowanych wydatków, będą one spełniać definicje określone w art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- w odniesieniu do planowanych wydatków, nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

W uzupełnieniu wniosku z 17 maja 2022 r. sformułowała Pani następujące pytanie.

Jeśli pierwsze koszty na prace remontowe/konserwatorskie poniosę w roku 2026, czy mogę odliczyć koszt zakupu zabytku od podatku dochodowego w roku 2026 (na podstawie art. 26hb pkt 1 ppkt 3)?

Pani stanowisko

Przedstawiając własne stanowisko w uzupełnieniu z 17 maja 2022 r. stwierdza Pani, że jej zdaniem, z uwagi na fakt, że spełni wszystkie warunki określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące "ulgi na zabytki", ma prawo do odliczenia kosztów poniesionych na zakup zabytku w momencie otrzymania pierwszej faktury z tytułu kosztów na prace remontowo-konserwatorskie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani w ww. uzupełnieniu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)

poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)

poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)

na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie własności (art. 26hb ust. 2 pkt 3 ustawy)

W myśl art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 5 cytowanej na wstępie ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku ruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2 (art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy).

Zgodnie zaś z art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Na podstawie art. 26hb ust. 9 ww. ustawy odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)

zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)

zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)

wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)

zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot (art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)

powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)

pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)

pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)

robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)

zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wątpliwości Pani budzi kwestia możliwości skorzystania z ulgi na zabytki w 2026 r. z tytułu nabycia opisanej we wniosku nieruchomości w sytuacji gdy pierwsze wydatki na prace remontowe/konserwatorskie poniesie Pani 2026 r.

Z treści przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego wynika, że tzw. ulga na zabytki skierowana jest do podatników, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Mogą z niej skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Przy czym w przypadku wydatków na nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku podatnik musi:

- być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

- ponieść wydatek na prace konserwatorskie, restauracyjne lub roboty budowlane w danym zabytku nieruchomym.

Jednocześnie podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

- dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

- odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

- wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

- wydatki przekraczają kwotę 500 000 zł.

Z opisu sprawy wynika, że powyższe warunki zostaną przez Panią spełnione. Tym samym jeżeli pierwsze wydatki na prace remontowe/konserwatorskie poniesie Pani dopiero w 2026 r., to odliczenia wydatków na nabycie opisanej we wniosku nieruchomości może Pani dokonać w zeznaniu podatkowym składanym za 2026 r.

Informacje dodatkowe

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpetacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Wyjaśnić też trzeba, że obecnie trwają prace nad nowelizacją przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projektowane zmiany dotyczą także tzw. ulgi na zabytki.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl