0115-KDIT3.4011.349.2021.8.MJ - Zwolnienie od podatku od darowizn otrzymanych na przeciwdziałanie COVID.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.349.2021.8.MJ Zwolnienie od podatku od darowizn otrzymanych na przeciwdziałanie COVID.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 22 marca 2021 r. (data wpływu: 30 marca 2021 r.), uzupełnionym pismami z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu: 30 czerwca 2021 r.), oraz z 6 lipca 2021 r. (data wpływu: 9 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanych darowizn - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

30 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w ww. zakresie oraz zakresie podatku od spadków i darowizn. Wniosek został uzupełniony pismami z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu: 30 czerwca 2021 r.), oraz z 6 lipca 2021 r. (data wpływu: 9 lipca 2021 r.),

Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ww. wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi indywidualną działalność gospodarczą w zakresie PKD - Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Działalność jest prywatna, ale kontraktowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Polega na świadczeniu usług pielęgnacyjno-opiekuńczych, gdzie Wnioskodawczyni opiekuje się pacjentami chorymi, z demencją starczą i różnymi schorzeniami zdrowotnymi, którzy nie mogą samodzielnie funkcjonować, o czym decyduje medyczna skala Barthel, a także pacjentami wentylowanymi mechanicznie, przyjmowanych do ośrodka na podstawie medycznej skali Glasgow.

Ośrodek Wnioskodawczyni w roku 2020, czyli w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, ogłoszonego z powodu COVID-19, został wybrany przez władze Urzędu Wojewódzki do otrzymania darowizn rzeczowych na przeciwdziałanie COVID-19.

Darowizny rzeczowe otrzymane ze...Urzędu... - Wydział... w... są w postaci maseczek medycznych, półmasek FFP2, kombinezonów ochronnych, rękawiczek, przyłbic, gogli, termometrów bezdotykowych oraz płynów do dezynfekcji i innych tego typu towarów.

Jednorazowo także otrzymano darowiznę rzeczową od C., gdzie towarami były maseczki i rękawiczki.

Dary te odbierane były tylko protokołem przekazania rzeczy, w których wykazano nazwy towarów i otrzymaną ilość, bez podania cen.

Wyceny Wnioskodawczyni dokonała sama na podstawie aktualnych cen rynkowych, zgodnie z ofertą hurtowni i firm w których się zaopatruje.

Dodatkowo otrzymano darowiznę pieniężną z przeznaczeniem jej na cele związane z przeciwdziałaniem i zwalczaniem skutków COVID-19, gdzie również zakupiono towary jak wyżej. Darowiznę pieniężną natomiast otrzymano od firmy prywatnej, gdzie zawarta została umowa darowizny.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podano:

* Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną wykonującą działalność leczniczą i wpisaną do wykazu o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.),

* data wpisu do wykazu - 8 marca 2021 r., jako podmiot wykonujący działalność leczniczą nr 73, pozycja 1263,1268,1274 wykazu,

* wskazane we wniosku świadczenia pieniężne i rzeczowe stanowiły darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny,

* daty otrzymanych darowizn:

- 9 maj 2020 r., darowizna pieniężna - darczyńca firma prywatna

- 6 maja 2020 r., darowizna rzeczowa - darczyńca.

- 26 maja 2020 r., darowizna rzeczowa -.

- 29 lipca 2020 r., darowizna rzeczowa -.

- 19 sierpnia 2020 r., darowizna rzeczowa -.

- 15 września 2020 r., darowizna rzeczowa - darczyńca.

- 23 września 2020 r., darowizna rzeczowa -.

- 22 października 2020 r., darowizna rzeczowa -.

- 10 listopada 2020 r., darowizna rzeczowa -.

- 23 listopada 2020 r., darowizna rzeczowa -.

- 14 grudnia 2020 r., darowizna rzeczowa -.

Darczyńca... to. Urząd... - Wydział... - W.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawczyni sformułowała m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni jako jednostka medyczna prowadząca działalność pielęgnacyjno-opiekuńczą, może być zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych a także podatkiem od spadków i darowizn, na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zwanej dalej ustawą o COVID-19 oraz ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ww. ustawy, zwanej dalej ustawą zmieniającą?

Niniejsza interpretacja dotyczy skutków podatkowych przedmiotowych przysporzeń na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwestia dotycząca skutków podatkowych tych przysporzeń na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zwolnienie z opodatkowania z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT) ma zastosowanie wobec jej osoby/firmy, ponieważ jej ośrodek został wpisany do wykazu podmiotów wykonujących działalność leczniczą realizującą szczepienia przeciw COVID-19, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19.

Zgodnie z ustawą o COVID, art. 2 ust. 2, ilekroć w ustawie jest mowa o "przeciwdziałaniu COVID-19", rozumie się przez to wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych, choroby, o której mowa w ust. 1.

Można więc uznać że jej ośrodek, który jest punktem szczepień przeciwko COVID-19, jest podmiotem realizującym przeciwdziałanie tej chorobie.

Zgodnie z ww. ustawą o COVID-19, art. 15zzzzzza: * W okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. zwalnia się od podatku od spadków i darowizn nabycie w drodze darowizny rzeczy lub praw majątkowych, o których mowa w art. 52n ust. 1 (lit. a - dopisek organu) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez osoby fizyczne wykonujące działalność leczniczą i wpisane do wykazu, o którym mowa w art. 7, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19

W przypadku, gdy obdarowanym jest podmiot wykonujący działalność leczniczą, przyjmuje się, że zwolnienie dotyczy również darowizn otrzymanych w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia wpisu danego podmiotu do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy COVID-19, jeżeli na dzień otrzymania darowizny podmiot nie był wpisany do wykazu, ale później został do tego wykazu wpisany.

Ustawa z dnia 28 listopada 2020 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydłuża obowiązywanie rozwiązań wprowadzonych tzw. tarczami antykryzysowymi, w tym rozliczenie darowizn na przeciwdziałanie CCMD-19 do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wynika z art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9,10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jednak, aby zastosowanie mogły znaleźć postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konkretnej sytuacji, u podatnika musi powstać przychód. Następnie przychód ten musi mieścić się w katalogu źródeł przychodów zdefiniowanych w ustawie podatkowej. Dodatkowo przychód ten nie może podlegać wyłączeniu od opodatkowania - stosownie do przepisów art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak bowiem stanowi art. 2 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W interpretacji z dnia 5 sierpnia 2021 r. znak 0111-KDIB2-2.4015.38.2021.5MZ dotyczącej podatku od spadku i darowizn w zakresie skutków podatkowych przekazania na rzecz Wnioskodawczyni towarów medycznych i środków pieniężnych na podstawie umów darowizny Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził m.in., że:

zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043) - podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny.

(...) Wnioskodawczyni otrzymała darowizny w następujących datach od następujących podmiotów:

* 9 maja 2020 r. darowizna pieniężna - Darczyńca firma....

* 6 maja 2020 r. darowizna rzeczowa - Darczyńca.

* 26 maja 2020 r. darowizna rzeczowa -.

* 29 lipca 2020 r. darowizna rzeczowa -.

* 19 sierpnia 2020 r. darowizna rzeczowa -...i

* 15 września 2020 r. darowizna rzeczowa -.

* 23 września 2020 r. darowizna rzeczowa -...i

* 22 października 2020 r. darowizna rzeczowa -...i

* 10 listopada 2020 r. darowizna rzeczowa -...i

* 23 listopada 2020 r. darowizna rzeczowa -...i

* 14 grudnia 2020 r. darowizna rzeczowa -...i.

Wszystkie ww. świadczenia pieniężne i rzeczowe stanowiły darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 15zzzzzza pkt 1 lit. a ustawy COVID-19 - w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. zwalnia się od podatku od spadków i darowizn nabycie w drodze darowizny rzeczy lub praw majątkowych, o których mowa w art. 52n ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) przez osoby fizyczne wykonujące działalność leczniczą i wpisane do wykazu, o którym mowa w art. 7, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.

(...) na podstawie art. 15zzzzzza pkt 1 lit. a) ustawy COVID-19, aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania, darowizny muszą być otrzymane:

* na przeciwdziałanie COVID-19,

* przez osoby fizyczne wykonujące działalność leczniczą i wpisane do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy COVID-19 oraz

* w terminie od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r.

W przypadku Wnioskodawczyni warunki te spełniają tylko darowizny otrzymane do 30 września 2020 r. Zgodnie z powyższym tylko darowizny otrzymane do 30 września 2020 r. będą zwolnione od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 15zzzzzza pkt 1 lit. a ustawy COVID-19.

Odnosząc powyższe do kwestii oceny skutków przedmiotowych darowizn na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych należy wyjaśnić, że zwolnienie z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn - na podstawie cytowanego art. 15zzzzzza pkt 1 lit. a ustawy z dnia 2 marca 2020 r. - tych przysporzeń, pozostaje jednak bez wpływu na postanowienia cytowanego art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyklucza on bowiem możliwość zastosowania do nich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od okoliczności, czy podlegające przepisom ustawy o podatku od spadków darowizn przysporzenia, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, korzystają równocześnie z ewentualnego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od spadków darowizn.

Reasumując otrzymane przysporzenia na podstawie umów darowizn, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ogóle nie podlegają przepisom tej ustawy nie zaś ewentualnemu zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl