0115-KDIT3.4011.324.2020.2.AWO - Przesłanki ulgi termomodernizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.324.2020.2.AWO Przesłanki ulgi termomodernizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2020 r. (data wpływu 29 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ulgi termomodernizacyjnej jest:

* prawidłowe ˗ w zakresie dotyczącym "starej części" budynku,

* nieprawidłowe ˗ w zakresie dotyczącym odbudowanej i dobudowanej części budynku.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 lipca 2020 r., o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ulgi termomodernizacyjnej.

We wniosku tym, po uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest właścicielką nieruchomości w zabudowie bliźniaczej wybudowanej około 1934 r. Wnioskodawczyni zamieszkuje w tym domu od 1991 r. Dnia 25 stycznia 2019 r. Wnioskodawczyni uzyskała pozwolenie na przebudowę wraz z częściową rozbiórką. Przebudowa była konieczna ze względu na pękające fundamenty i zły stan części budynku. Część budynku została zburzona i odbudowana z niewielkim powiększeniem oraz dodatkowym wiatrołapem. Całość (część stara nienaruszona i nowa odbudowana/dobudowana) została odizolowana w obrębie fundamentów, docieplona, wymieniono stolarkę drzwiową i okienną, wyrzucono stary piec (tzw. śmieciuch) i zakupiono nowy kocioł gazowy najwyższej klasy wraz z grzejnikami i wszelkimi akcesoriami, wymieniono na starej części pokrycie dachowe, zakupiono i ułożono wełnę, membranę, wymieniono nienadające się do użytku drewniane elementy więźby dachowej. Wszelkie wymienione prace i wydatki na ich realizację zostały przeprowadzone w roku 2019. W tym roku wykonywane jest jeszcze docieplenie poddasza, zaplanowane jest wykonanie elewacji na całości budynku. W dalszych planach jest również instalacja fotowoltaiczna. W związku z wykonanymi pracami Wnioskodawczyni nie korzystała z żadnych form dotacji i zwrotów od organów publicznych i jakichkolwiek innych.

W uzupełnieniu wniosku potwierdzono, że Wnioskodawczyni jest właścicielką jednorodzinnego budynku mieszkalnego w zabudowie bliźniaczej. Budynek służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni, Jej męża oraz Jej dzieci. Nieruchomość stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość oraz nie ma wydzielonych części użytkowych. Wobec tego spełnia wszystkie kryteria wskazane w art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane.

Wnioskodawczyni doprecyzowała również, że opisane we wniosku wydatki, związane z przebudową, rozbudową i nadbudową nieruchomości Wnioskodawczyni, nie były i nie będą:

* finansowane w żaden sposób (w żadnej części, ani w całości) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

* zwrócone w jakiejkolwiek formie,

* zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

* odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

* uwzględnione przez Wnioskodawczynię w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna).

Poniesione przeze Wnioskodawczynię wydatki, w roku podatkowym 2019, na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w przedmiotowym budynku wyniosły... zł ˗ udokumentowane fakturami. Wnioskodawczyni nie jest w stanie rozgraniczyć dokładnie poniesionych wydatków, co do każdej części domu, materiały były zakupione na izolację całego budynku. Jednakże po szacunkowych przeliczeniach, proporcjonalnie do poszczególnych części, wydatki kształtują się w sposób następujący:

* część stara domu ˗ około. zł,

* część odbudowana ˗ około. zł,

* część dobudowana ˗ około... zł.

Wydatki poniesione na całość bez możliwości rozgraniczenia: kocioł gazowy, który grzeje całą powierzchnię ˗ ... zł. W całościowych kosztach jest ujęty koszt pokrycia dachowego, który jest zarówno na starej, jak i nowej części dachu.

Na sumę wydatków w starej części domu składają się wydatki poniesione na zakup takich materiałów jak: środki zabezpieczające fundamenty przed wilgocią, wodą i grzybami, środki do izolacji fundamentów, styropian ekstrudowany, tzw...., folia kubełkowa, styropian do izolacji ścian budynku, środek gruntujący, klej do styropianu, piana do połączeń i uzupełnienia szczelin w izolacji, klej do siatki elewacyjnej, siatka elewacyjna, kołki do styropianu, listwy startowe, narożne i przyokienne do styropianu, łaty i krokwie do wymiany nienadających się elementów więźby dachowej, membrana dachowa, wełna mineralna, dachówka karpiówka (stara dachówka nie nadawała się do odzysku), orynnowanie dachu, styropian fasadowy do ocieplenia i izolacji posadzki, folia budowlana do izolacji posadzki, okna dachowe trzyszybowe, okna trzyszybowe, grzejniki do wymienionego systemu ogrzewania.

Na sumę wydatków w odbudowanej części domu składają się wydatki poniesione na zakup takich materiałów jak: środki zabezpieczające fundamenty przed wilgocią, wodą i grzybami, środki do izolacji fundamentów, styropian ekstradowany, tzw...., folia kubełkowa, styropian do izolacji ścian budynku, środek gruntujący, klej do styropianu, piana do połączeń i uzupełnienia szczelin w izolacji, klej do siatki elewacyjnej, siatka elewacyjna, kołki do styropianu, listwy startowe, narożne i przyokienne do styropianu, łaty i krokwie do wymiany nienadających się elementów więźby dachowej, membrana dachowa, wełna mineralna, dachówka karpiówka (stara dachówka nie nadawała się do odzysku, orynnowanie dachu, styropian fasadowy do ocieplenia i izolacji posadzki, folia budowlana do izolacji posadzki, okna dachowe trzyszybowe, okna trzyszybowe, grzejniki do wymienionego systemu ogrzewania.

Na sumę wydatków w nowej części domu składają się wydatki poniesione na zakup takich materiałów jak: środki zabezpieczające fundamenty przed wilgocią, wodą i grzybami, środki do izolacji fundamentów, styropian ekstrudowany, tzw...., folia kubełkowa, styropian do izolacji ścian budynku, środek gruntujący, klej do styropianu, piana do połączeń i uzupełnienia szczelin w izolacji, klej do siatki elewacyjnej, siatka elewacyjna, kołki do styropianu, listwy startowe, narożne i przyokienne do styropianu, łaty i krokwie do wymiany nienadających się elementów więźby dachowej, membrana dachowa, wełna mineralna dachówka karpiówka (stara dachówka nie nadawała się do odzysku) orynnowanie dachu, styropian fasadowy do ocieplenia i izolacji posadzki, folia budowlana do izolacji posadzki, okna dachowe trzyszybowe, okna trzyszybowe, drzwi energooszczędne, drzwi tarasowe trzyszybowe, gazowy kocioł kondensacyjny......W, grzejniki do wymienionego systemu ogrzewania, armatura przyłączeniowa wraz z osprzętem do montażu źródła ciepła.

W uzupełnieniu podano również, że odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej mają podlegać wyłącznie wydatki na zakup materiałów budowlanych użytych do wykonania przedsięwzięcia. Jedyną usługą, która ma podlegać odliczeniu jest usługa montażu stolarki drzwiowej i okiennej.

Wszelkie opisane we wniosku wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Związek poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz na wykonaniu przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła. Powyższe związki odnoszą się do podpunktów a) i c) art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Wszelkie opisane we wniosku wydatki przynależą do materiałów budowlanych i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r.

W momencie składania wniosku wykonanie elewacji na całości budynku było w planach. Aktualnie elewacja jest już wykonana w całości. Poniesione na nią wydatki (... zł) były częścią przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Wykonanie elewacji polegało na zabezpieczeniu styropianu klejem oraz nałożeniu na całość tynku silikonowego firmy..., który ma chronić styropian oraz ściany budynku przed zawilgoceniem. Wydatek z tego tytułu przynależy w skład materiałów budowlanych oraz usług służących dociepleniu przegród budowlanych wchodzących w skład systemu dociepleń jako końcowa i ostateczna faza ich realizacji (mowa o ścianach zewnętrznych budynku). Wydatki związane z elewacją zostały poniesione w 2020 r. (bieżący rok podatkowy).

Wszystkie faktury dotyczące poniesionych wydatków na zakup materiałów oraz montaż stolarki okiennej i wykonanie elewacji zostały wystawione na dane osobowe Wnioskodawczyni.

Wszelkie poczynione przez Wnioskodawczynię działania (docieplenie poddasza) zostaną zakończone w okresie do 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek na to działanie. Wspomniana we wniosku planowana instalacja fotowoltaiczna nie jest przedmiotem sprawy i tę kwestię należy pominąć.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy możliwe jest skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej, w części odnoszącej się do starej części budynku w zakresie wydatków takich jak zakup materiałów oraz usług wymienionych w uzupełnieniu wniosku, poniesionych na wykonanie niezbędnych dociepleń fundamentów, posadzek, ścian oraz dachu?

2. Czy możliwe jest skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej, w części odnoszącej się do odbudowanej części budynku w zakresie wydatków takich jak zakup materiałów oraz usług wymienionych w uzupełnieniu wniosku poniesionych na wykonanie niezbędnych dociepleń fundamentów, posadzek, ścian oraz dachu?

3. Czy możliwe jest skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej, w części odnoszącej się do nowej części budynku w zakresie wydatków takich jak zakup materiałów oraz usług wymienionych w uzupełnieniu wniosku poniesionych na wykonanie niezbędnych dociepleń fundamentów, posadzek, ścian oraz dachu?

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawczyni wskazała, że w zakresie odnoszącym się do starej części domu spełnia warunki ulgi termomodernizacyjnej w całości poniesionych wydatków.

Wnioskodawczyni uważa także, że w zakresie odnoszącym się do odbudowanej części domu również spełnia warunki ulgi termomodernizacyjnej w całości poniesionych wydatków. Ta część domu musiała zostać wyburzona, ze względu na popękane fundamenty, które zagrażały ścianie domu oraz uniemożliwiały dobudowę.

W zakresie odnoszącym się do nowej części domu Wnioskodawczyni podała, że spełnia warunki ulgi termomodernizacyjnej w części odnoszącej się do zakupu oraz montażu drzwi wejściowych do domu (kwota... zł). Poprzednie drzwi wejściowe znajdowały się w starej części, która została zburzona. Nowe drzwi zostały zamontowane już w części dobudowanej, ze względu na zgodność z projektem, który uwzględniał funkcjonalność całości domu. Drzwi wejściowe są niezbędnym elementem infrastruktury budynku, więc w opinii Wnioskodawczyni powinny podlegać odliczeniu, pomimo zmiany ich położenia.

Wnioskodawczyni dodała również, że w nowej części odliczeniu powinno podlegać również pokrycie dachowe wraz z termoizolacją nowej części (około... zł), z tego względu, że jest to element bezsprzecznie odnoszący się do całego budynku i stanowiący jedną całość na części starej, odbudowanej i nowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe w zakresie dotyczącym "starej części" budynku,

* nieprawidłowe ˗ w zakresie dotyczącym odbudowanej i dobudowanej części budynku.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r. poz. 22).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na:

1.

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2.

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3.

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4.

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5.

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6.

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7.

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10.

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11.

pompa ciepła wraz z osprzętem,

12.

kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13.

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14.

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15.

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi:

1.

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2.

wykonanie analizy termograficznej budynku,

3.

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4.

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5.

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6.

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7.

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8.

montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9.

montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10.

montaż pompy ciepła,

11.

montaż kolektora słonecznego,

12.

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13.

montaż instalacji fotowoltaicznej,

14.

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15.

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16.

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2.

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗ art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.

Artykuł 26 h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).

We wniosku wskazano, że Wnioskodawczyni jest właścicielką jednorodzinnego budynku mieszkalnego w zabudowie bliźniaczej. Dnia 25 stycznia 2019 r. Wnioskodawczyni uzyskała pozwolenie na przebudowę wraz z częściową rozbiórką. Część budynku została zburzona i odbudowana z niewielkim powiększeniem oraz dodatkowym wiatrołapem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu mają podlegać wyłącznie wydatki na zakup materiałów budowlanych użytych do wykonania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Jedyną usługą, która ma podlegać odliczeniu jest usługa montażu stolarki drzwiowej i okiennej. Wszelkie opisane we wniosku wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów (litery a) i c) art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów). Wszelkie opisane we wniosku wydatki przynależą do materiałów budowlanych i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. Wszystkie faktury dotyczące poniesionych wydatków (na zakup materiałów oraz montaż stolarki okiennej i wykonanie elewacji) zostały wystawione na dane osobowe Wnioskodawczyni. W związku z wykonanymi pracami Wnioskodawczyni nie korzystała z żadnych form dotacji i zwrotów od organów publicznych i jakichkolwiek innych.

Analizując przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy w pierwszej kolejności wskazać, że obowiązujące od dnia 1 stycznia 2019 r. regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej wykluczają jej stosowanie w przypadku wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie. Odliczenie dotyczy wyłącznie budynków już wybudowanych i tylko wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku, który już istnieje pozwalają na zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej.

Jak stanowi art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budowie, należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, że część budynku została zburzona i odbudowana z niewielkim powiększeniem oraz dodatkowym wiatrołapem ˗ dokonano odbudowy i rozbudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego.

Innymi słowy, cześć poniesionych przez Wnioskodawczynię wydatków dotyczy budynku będącego w budowie ˗ wzgląd na treść art. 3 pkt 6 ustawy - Prawo budowlane. Wyklucza to więc stosowanie dyspozycji art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do tych części nieruchomości, które zostały odbudowane i dobudowane.

Należy zatem stwierdzić, że wydatki poniesione na zakup materiałów (usług) wykorzystanych przy odbudowanej i dobudowanej części nieruchomości nie będą mogły zostać uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Podkreślić w tym miejscu jednak należy, że wydatki poniesione na starą część budynku dotyczą budynku (już) istniejącego. Tak więc wydatki poniesione na rzecz tej części, tzn. w części nieruchomości niepoddanej odbudowie lub rozbudowie, będą mogły zostać objęte odliczeniem na zasadach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze tak przedstawiony opis stanu faktycznego nie można zatem uznać, że Wnioskodawczyni wypełniła przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi do wszystkich poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wydatków, nawet jeśli ich poniesienie było uwarunkowane funkcjonalnością jednorodzinnego budynku mieszkalnego, czy też złym jego stanem. Wydatki poniesione na rzecz odbudowanej i dobudowanej części nieruchomości nie będą się bowiem mieściły w zakresie omawianej ulgi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe tylko w zakresie wydatków poniesionych na cześć budynku istniejącego, tj. w zakresie "starej części" budynku, natomiast w zakresie wydatków poniesionych na cześć odbudowaną i dobudowaną stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zauważyć należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest m.in. modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Pamiętać również należy (co podkreślono w powyższych akapitach), że odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, a kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych (art. 26h ust. 6 oraz art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie było potwierdzenie prawidłowości przedstawionych we wniosku szacunków odnośnie podziału poniesionych wydatków na poszczególne etapy opisanego przedsięwzięcia. Ich weryfikacja może być przeprowadzona dopiero na etapie ewentualnych, późniejszych postępowań podatkowych lub kontrolnych. Nie jest natomiast możliwa w ramach wydawania interpretacji indywidualnych na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów-w art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl