0115-KDIT3.4011.267.2020.4.AWO - Ulga termomodernizacyjna w PIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.267.2020.4.AWO Ulga termomodernizacyjna w PIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 6 marca 2020 r. (data wpływu 30 marca 2020 r.), uzupełnionym w dniach: 7 czerwca 2020 r., 24 czerwca 2020 r., 26 czerwca 2020 r. oraz 6 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej ˗ jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny, uzupełniony w dniach: 7 czerwca 2020 r., 24 czerwca 2020 r., 26 czerwca 2020 r. oraz 6 lipca 2020 r., o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

We wniosku złożonym przez:

1. Zainteresowaną będącą stroną postępowania:

...,

2. Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

...,

przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stan faktyczny dotyczy budynku wolnostojącego w... przy ul...., który został zbudowany w 1992 r. i jest składnikiem małżeńskiej wspólności majątkowej Zainteresowanych. Jest to budynek mieszkalny, jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

W dniu 11 października 2019 r. w budynku została zamontowana pompa ciepła wraz z osprzętem, która jest wymieniona w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489). Odliczenie w ramach ulgi termoizolacyjnej ma objąć zakup pompy ciepła oraz usługę jej montażu, na które została wystawiona faktura VAT na nabywcę:. Faktura została wystawiona przez:. na kwotę brutto:. zł (w tym VAT). Opisane wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego Zainteresowanych nie podlegały dofinansowaniu ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani z żadnych innych funduszy i nie zostały zwrócone Zainteresowanym w jakiejkolwiek formie. Zainteresowani są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych według skali podatkowej i wskazane wyżej wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ani nie odliczono ich od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku.

Modernizacja systemu grzewczego w domu Zainteresowanych ma na celu wykorzystanie nowoczesnych technologii ekologicznych w celu zmniejszania emisji dwutlenku węgla do atmosfery przez gospodarstwa domowe. W tym celu podjęto decyzję o kupnie i montażu pompy ciepła poprzez zamontowanie klimatyzatorów..., urządzeń wysokiej klasy, które zgodnie z opisem producenta "posiadają wysoką sprawność energetyczną potwierdzoną w przyznanej klasie energetycznej A++ zarówno dla trybu chłodzenia, jak i grzania. Hybrydowy inwerter DC połączony ze sprężarką rotacyjną... sprawia, że urządzenia te generują niski pobór energii niezależnie od panujących na zewnątrz warunków. Zapewniają szeroki zakres temperatury pracy wynoszący od ˗ 15°C do +46°C. Urządzenie posiada wysoką wydajność chłodniczą wynoszącą od 1,5 kW do 7,0 kW i wydajność grzewczą od 2,0 kW do 8,0 kW". Zainteresowani pozostawili w budynku dotychczas używany piec grzewczy, jako drugie (awaryjne) źródło ogrzewania, który może być przez Zainteresowanych używany przy bardzo dużych mrozach przekraczających ˗ 15 stopni Celsjusza, gdyż zamontowana pompa ciepła, zgodnie z opisem producenta, może pracować przy temperaturze zewnętrznej do ˗ 15 stopni. Dotychczasowo używany piec grzewczy jest kotłem na drewno, wykorzystującym nowoczesną technologię generatorowego zagazowania, dzięki której opał spala się dokładniej i spełnia normy emisyjne.

W uzupełnieniach wniosku złożonych dnia 24 czerwca 2020 r. oraz dnia 26 czerwca 2020 r., doprecyzowano, że:

* przedmiotowe wydatki zostaną odjęte od dochodów we wspólnym zeznaniu podatkowym za 2019 r.,

* przedmiotowe wydatki zostaną odjęte od dochodów we wspólnym zeznaniu podatkowym małżonków... za 2019 r.,

* przedmiotowe wydatki zostaną odjęte od dochodów Zainteresowanej będącą stroną postępowania (i zostaną wykazane w Jej PIT/O) w zeznaniu podatkowym za 2019 r.

W uzupełnieniu złożonym dnia 6 lipca 2020 r. wskazano, że pompy ciepła powietrze˗ powietrze wraz z osprzętem ˗ zamontowane w domu jednorodzinnym Zainteresowanych w październiku 2019 r., jako ekologiczne źródło ogrzewania stanowią integralną część systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania całego domu. Aby ogrzewanie domu było efektywne zostały zamontowane na zewnątrz budynku trzy sztuki sprężarek - każda z osobnym osprzętem, które zasilają w ciepłe powietrze wszystkie kondygnacje wewnątrz budynku (zakup i montaż tych trzech sprężarek z osprzętem został potwierdzony fakturą VAT na nabywcę.... Faktura została wystawiona przez:. na kwotę brutto:. zł (w tym VAT). Urządzenia te posiadają wszystkie cechy pozwalające zaklasyfikować je do grupy "pomp ciepła". Posiadają sprężarki identyczne jak w typowych pompach ciepła. Urządzenia są nie tylko ekologiczne, ale również ekonomiczne. Z opisu producenta (zamontowanych przez Zainteresowanych pomp ciepła) wynika, że współczynnik efektywności jest wysoki i z 1 kW energii elektrycznej wytwarza się 4 ˗ 4,6 kW energii cieplnej. W wyniku przeprowadzonej modernizacji w okresie grzewczym 2019/2020 zamontowane pompy ciepła w pełni zabezpieczyły potrzeby Zainteresowanych na ogrzewanie całego domu, co sprawiło, że Zainteresowani nie korzystali z drugiego (awaryjnego) pieca grzewczego - kotła na drewno. Po dniu 11 października 2019 r. Zainteresowani ogrzewali dom wyłącznie ciepłem pozyskiwanym z pomp ciepła powietrze˗ powietrze.

Zainteresowani zaznaczyli też, że w dniu 25 czerwca 2020 r. zamontowali na dachu panele fotowoltaiczne. Po załatwieniu formalności w zakładzie energetycznym... rozpoczęli korzystanie z wyprodukowanej energii elektrycznej, która zasila przedmiotowe pompy ciepła. Zakup i montaż paneli w..., faktura VAT numer... z dnia... r. wystawiona na nabywcę:.

W związku z powyższym opisem sformułowano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionych faktów ˗ przy wspólnym rozliczaniu się z podatku dochodowego za 2019 r. ˗ Zainteresowani mają prawo do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej obejmującej koszt zakupu i usługi montażu nowoczesnej pompy ciepła, tj. powietrze˗ powietrze, która jest integralną częścią klimatyzatora, na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym?

Zdaniem Zainteresowanych, mają Oni możliwość odliczenia od wspólnych dochodów (składając wspólną deklarację podatkową PIT˗ 37 za rok 2019) poniesionych kosztów na zakup i montaż wskazanego klimatyzatora w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż dokonali znacznego wydatku finansowego, którego korzyścią będzie ochrona środowiska. Zainteresowani wskazali, że przepisy mówią o modernizacji (unowocześnieniu, ulepszeniu) co Zainteresowani uczynili.

W uzupełnieniach wniosku dodano, że Zainteresowani uważają, że mają możliwość odliczenia od swoich dochodów kosztów poniesionych na zakup i montaż wskazanej pompy ciepła powietrze/powietrze, która jest integralną częścią klimatyzatora w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż dokonali znacznego wydatku finansowego, którego korzyścią będzie ochrona środowiska. Artykuł 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów mówi o "ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych. Zainteresowani twierdzą, że dokonali takiego ulepszenia.

Zainteresowani podkreślili, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania, czyli pomp ciepła powietrze˗ powietrze udokumentowane wspomnianą wyżej fakturą VAT, mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej za 2019 r. W rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. , poz. 2489) w części 1 pkt 11 znajduje się pozycja: pompa ciepła wraz z osprzętem oraz montaż pompy ciepła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na:

1.

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2.

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3.

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4.

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5.

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6.

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7.

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10.

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11.

pompa ciepła wraz z osprzętem,

12.

kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13.

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14.

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15.

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi:

1.

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2.

wykonanie analizy termograficznej budynku,

3.

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4.

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5.

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6.

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7.

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8.

montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9.

montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10.

montaż pompy ciepła,

11.

montaż kolektora słonecznego,

12.

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13.

montaż instalacji fotowoltaicznej,

14.

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15.

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16.

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2.

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗

art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.

Artykuł 26 h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi jednak, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).

Zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła.

Z informacji podanych we wniosku wynika, że w celu modernizacji systemu grzewczego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym ˗ składniku małżeńskiej wspólności majątkowej Zainteresowanych ˗ podjęto decyzję o kupnie i montażu pompy ciepła poprzez zamontowanie klimatyzatorów.... W dniu 11 października 2019 r. została zamontowana pompa ciepła wraz z osprzętem, która jest wymieniona w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489). Pompy ciepła powietrze˗ powietrze wraz z osprzętem ˗ zamontowane w domu jednorodzinnym Zainteresowanych w październiku 2019 r. jako ekologiczne źródło ogrzewania stanowią integralną część systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania całego domu. Aby ogrzewanie domu było efektywne zostały zamontowane na zewnątrz budynku trzy sztuki sprężarek - każda z osobnym osprzętem, które zasilają w ciepłe powietrze wszystkie kondygnacje wewnątrz budynku. Urządzenia te posiadają wszystkie cechy pozwalające zaklasyfikować je do grupy "pomp ciepła". Posiadają sprężarki identyczne jak w typowych pompach ciepła. Zainteresowani pozostawili w budynku dotychczas używany piec grzewczy, jako drugie (awaryjne) źródło ogrzewania, który może być używany przy bardzo dużych mrozach przekraczających ˗ 15 stopni Celsjusza (pompa ciepła ˗ jak podali Zainteresowani ˗ zgodnie z opisem producenta, może pracować przy temperaturze zewnętrznej do ˗ 15 stopni). W wyniku przeprowadzonej modernizacji, w okresie grzewczym 2019/2020, zamontowane pompy ciepła w pełni zabezpieczyły potrzeby Zainteresowanych na ogrzewanie całego domu, co sprawiło, że Zainteresowani nie korzystali z (awaryjnego) pieca grzewczego - kotła na drewno. Po dniu 11 października 2019 r. Zainteresowani ogrzewali dom wyłącznie ciepłem pozyskiwanym z pomp ciepła powietrze˗ powietrze. Faktura VAT została wystawiona na Zainteresowaną będąca stroną postępowania. Przedmiotowe wydatki zostaną odjęte od dochodów Zainteresowanej będąca stroną postępowania (zostaną wykazane w części PIT/O dotyczącej Zainteresowanej) w zeznaniu podatkowym za 2019 r. Pompy ciepła zasila energia elektryczna wyprodukowana z zamontowanych na dachu (przez Zainteresowanych, dnia 25 czerwca 2020 r.) paneli fotowoltaicznych.

Z tego względu stwierdzić należy, że skoro Zainteresowani:

* przeprowadzili modernizację systemu grzewczego,

* ponieśli wydatek na zakup i montaż pomp ciepła wraz z osprzętem, które są integralną częścią zamontowanej w jednorodzinnym budynku mieszkalnym (składniku małżeńskiej wspólności majątkowej) klimatyzacji, a

* zamontowane pompy ciepła w sposób zupełny zabezpieczyły potrzeby Zainteresowanych na ogrzewanie całego domu w okresie grzewczym (Zainteresowani ogrzewali dom wyłącznie ciepłem pozyskiwanym z pomp ciepła powietrze˗ powietrze, nie korzystali z awaryjnego pieca grzewczego),

* wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego Zainteresowanych nie podlegały dofinansowaniu ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani z żadnych innych funduszy i nie zostały zwrócone Zainteresowanym w jakiejkolwiek formie

to Zainteresowanym przysługuje możliwość odliczenia we wspólnej deklaracji podatkowej za rok 2019 poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Odliczenia dokonuje ten małżonek, na którego wystawiona została z przedmiotowego tytułu faktura, a więc ˗ stosownie do zawartego we wniosku wskazania ˗ Zainteresowana będąca stroną postępowania ˗ ....

Stosowanie do powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a jedynie wskazuje ˗ ogólnie ˗ na materiały budowlane i urządzenia wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu m.in. modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualna weryfikacja, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych urządzeń odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach należy do kompetencji innych organów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem

faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym

wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43˗ 300 Bielsko˗ Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl