0115-KDIT3.4011.235.2017.1.WM - Stawka VAT dla usług montażu zestawów solarnych w zależności od miejsca zainstalowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.235.2017.1.WM Stawka VAT dla usług montażu zestawów solarnych w zależności od miejsca zainstalowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 13 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonawcy usług montażu zestawów solarnych w zależności od miejsca zainstalowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2,

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej przekraczającej 300 m2,

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na gruncie (wykonane poza budynkiem) i na budynkach gospodarczych,

* ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaty należności czynszowych,

* braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania przez Gminę po 10 latach od zakończenia realizacji projektu prawa własności zestawów solarnych na rzecz mieszkańców,

* stawki podatku VAT dla wykonawcy usług montażu zestawów solarnych w zależności od miejsca zainstalowania,

* braku opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego przez Gminę na realizację projektu pt. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej odnośnie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 1, 2 i 3.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina...jest beneficjentem dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014 - 2020 w ramach Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE, z którego uzyskała dofinansowanie na realizację Projektu pt. "...".

Projekt przewiduje wspomaganie procesu przygotowania ciepłej wody użytkowej za pośrednictwem systemu solarnego, a tym samym częściowe zastąpienie energii pozyskiwanej ze źródeł konwencjonalnych (węgiel, gaz, olej, energia elektryczna) energią słoneczną pozyskiwaną przez system solarny.

Przedmiotem projektu jest dostawa i montaż urządzeń służących do pozyskania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych. W ramach projektu przewiduje się wykonanie robót budowlanych związanych z instalacją kolektorów-słonecznych. Inwestycja będzie realizowana na działkach osób fizycznych - mieszkańców Gminy. Kolektory słoneczne będą rozmieszczone na powierzchni dachu lub ściany budynku mieszkalnego. W przypadku gdy nie ma możliwości zamontowania kolektorów słonecznych na dachu lub ścianie budynku mieszkalnego będą zamontowane na terenie (gruncie) przy wykorzystaniu konstrukcji wolnostojących lub na budynku gospodarczym (garaż, stodoła, obora, itp.). Przewiduje się montaż instalacji na wielorodzinnym budynku wspólnoty mieszkaniowej (blok).

Przed rozpoczęciem zadania zostanie podpisana z mieszkańcami Gminy umowa udziału w zadaniu której zapisy będą informować, iż Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. zgodnie z przepisami Prawo zamówień publicznych, wyłoni dostawcę zestawów instalacyjnych, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Zaś mieszkaniec Gminy oświadczy, że wytworzoną energię cieplną będzie wykorzystywał tylko na potrzeby własne na terenie nieruchomości, w budynku mieszkalnym. Po zakończeniu prac instalacyjnych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu pozostają własnością Gminy przez cały czas realizacji projektu i przez czas trwałości projektu, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu do upływu okresu amortyzacji zestawów solarnych (tj. 10 lat).

Umowa użyczenia stanowić również będzie, iż mieszkaniec przekaże Gminie (do bezpłatnego używania) część nieruchomości o powierzchni niezbędnej do instalacji zestawu w budynku mieszkalnym/gruncie, z przeznaczeniem na zainstalowanie instalacji oraz część wewnętrzną budynku niezbędną do zainstalowania pozostałej części instalacji nieodzownej do prawidłowego funkcjonowania zestawu i udziela w tym zakresie prawa dysponowania nieruchomością na cele budowlane, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Użyczający wyrazi zgodę na udostępnienie Gminie w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym nieruchomości w celu przeprowadzenia niezbędnych prac adaptacyjnych związanych z montażem zestawu.

Właściciel nieruchomości w umowie użytkowania zobowiąże się do uiszczenia czynszu dzierżawnego za korzystanie z wykonanych instalacji jednorazowo w ustalonym w umowie terminie. Wartość czynszu oszacowano na poziomie 15% kosztów związanych z zakupem i montażem instalacji solarnych powiększonych o podatek VAT. Kwota czynszu dzierżawnego wniesiona przez mieszkańca obejmuje wynagrodzenia za korzystanie z instalacji w okresie od jej uruchomienia do zakończenia realizacji umowy oraz prawa własności instalacji.

Odpłatność mieszkańców za użytkowanie zainstalowanych urządzeń stanowić ma formę czynszu dzierżawnego będącego zryczałtowaną ceną, płatną jednorazowo w formie zaliczki, zgodnie z ustalonym w umowie terminem, podlegającą opodatkowaniu wg stawek 23% i obniżonej 8% stawki w zależności od miejsca zainstalowania instalacji oraz powierzchni budynku, którego dotyczy inwestycja wg poniższego rozróżnienia:

1.

solary zainstalowane na dachu lub przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nieprzekraczającej 300 m2 - czynsz dzierżawczy opodatkowany według stawki 8%,

2.

solary zainstalowane w/na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2 w części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego w ogólnej powierzchni budynku, przekraczającej 300 m2 - czynsz dzierżawczy opodatkowany stawką 23%,

3.

solary zainstalowane w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) i budynkach gospodarczych - czynsz opodatkowany stawką podatku w wysokości 23%.

Gmina uzależnia wykonanie instalacji zestawu solarnego/realizację inwestycji/ na nieruchomościach poszczególnych mieszkańców od dokonania przez nich zapłaty czynszu dzierżawnego. Gmina nie zrealizuje inwestycji na nieruchomościach tych mieszkańców, którzy nie uiszczą czynszu. Zapłata czynszu dzierżawnego będzie stanowiła zaliczkę na poczet przyszłego udostępnienia zestawu solarnego na rzecz mieszkańca. Z tytułu otrzymanej zaliczki Gmina wystawi fakturę.

Montaż zestawów solarnych na budynkach mieszkalnych będzie dokonywany w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy tych budynków.

Budynki mieszkalne jednorodzinne o pow. do 300 m2 będą spełniały definicje budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), natomiast budynki pozostałe nie będą spełniały definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Klasyfikacja budynków, na których będą zamontowane zestawy solarne według PKOB:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - PKOB 1110,

* budynki mieszkalne wielorodzinne - PKOB 1122,

* garaże - PKOB 1242,

* obory, stodoły/budynki gospodarstw rolnych/ - PKOB 1271.

Po 10-letnim okresie, nieodpłatnie mieszkańcy, na budynkach na których zainstalowane zostaną kolektory słoneczne, przejmą prawo własności instalacji, bez konieczności dokonywania przez nich płatności na rzecz Gminy. Przejęcie własności zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą i przyjmującą układ solarny.

Gmina informuje, że do chwili obecnej ponosiła wydatki na studium wykonalności projektu, jednak nie dokonała jeszcze odliczenia podatku VAT. Gmina uzyskała interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 1061-IPTPP1.4512.132.2017.1.ŻR w zakresie prawa do odliczenia i zamierza z niego skorzystać ponieważ w przedmiotowym projekcie VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

Ponadto Gmina ma obowiązek przeprowadzenia postępowań przetargowych wg procedur odpowiadających wartości szacunkowej zamówienia w celu uniknięcia ewentualnych korekt finansowych za naruszenie przepisów dotyczących publikacji ogłoszeń o zamówieniu we właściwym publikatorze. Instytucja Zarządzająca Programem poinformowała Gminę, że zakres zamówienia na dostawę i montaż instalacji solarnych kwalifikuje się do kategorii dostaw.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. "..." będą wystawione na Gminę..., NIP....

Gmina...będzie wykorzystywała nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dzierżawa instalacji solarnych).

Gmina...w zakresie realizacji zamówienia na dostawę i montaż instalacji solarnych jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Gmina...jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na pytanie organu "Jakie unormowania zawarte są w umowie między Gminą a mieszkańcami dotyczące obowiązków i praw stron?" Wnioskodawca wskazał, iż unormowania, które zostały zawarte w umowie użyczenia między Gminą a mieszkańcami dotyczą następujących obowiązków i praw stron:

UMOWA UŻYCZENIA

Instalacje solarne

zawarta w dniu........................................2017 r. pomiędzy:

Gminą...z siedzibą we..., ul....NIP.

reprezentowaną przez:

- ................................... zwaną w dalszej treści umowy "Biorącym w użyczenie" a....................................zwanym/zwanymi w dalszej treści umowy "Użyczający" (l)

zwanymi w dalszej części łącznie "Stronami", a każdy z nich oddzielnie "Stroną" o treści następującej:

§ 1. Przedmiot umowy.

Przedmiotem umowy jest użyczenie nieruchomości zabudowanej i określenie warunków użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2014-2020 - Działanie 4.1 Wsparcie Wykorzystania OZE, który swoim zakresem obejmuje zakup i montaż zestawu solarnego do podgrzewania CWU dla potrzeb gospodarstwa domowego Użyczającego.

§ 2. Przedmiot użyczenia.

1. Użyczający oświadcza, że:

1. jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej/w budowie (2) oznaczonej jako działka geodezyjna Nr...położonej w miejscowości...........i budynku mieszkalnego oznaczonego numerem porządkowym...... przy ul............ oraz posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością, a w tym także prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie naruszy interesu osób trzecich i wynika to z następujących dokumentów potwierdzających powyższe prawo do dysponowania ww. nieruchomością: KW..................... (3).

2. Instalacja solarna nie będzie wykorzystywana do prowadzenia agroturystyki, działalności gospodarczej, działalności rolniczej oraz będzie służyła potrzebom budynku mieszkalnego (gospodarstwa domowego), a budynek, jest przeznaczony i wykorzystywany na cele mieszkaniowe, co najmniej w połowie powierzchni całkowitej przez osobę/osoby fizyczną posiadającą prawo do dysponowania nim.

3. Zobowiązuje się w terminie i miejscu wskazanym przez Biorącego w użyczenie do zawarcia umowy o warunkach organizacyjnych i finansowych w przypadku uzyskania przez Gminę dofinansowania na realizację projektu określonego w § 1.

2. Użyczający użycza i oddaje Biorącemu w użyczenie do bezpłatnego używania część dachu/ściany/gruntu oraz część wewnętrzną budynku mieszkalnego o powierzchni niezbędnej do zainstalowania zestawu solarnego i jego prawidłowego funkcjonowania, o którym mowa w ust. 1, z przeznaczeniem na realizację projektu określonego w § 1 i udziela w tym zakresie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

3. Użyczający ponadto wyraża zgodę na udostępnienie Biorącemu w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym, nieruchomości określonej w ust. 1 w celu przeprowadzenia niezbędnych prac związanych z montażem zestawu solarnego. Przez cały okres trwania umowy zapewni dostęp Biorącemu w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym, do zainstalowanych urządzeń po wcześniejszym zawiadomieniu.

4. Wydanie przedmiotu użyczenia nastąpi z dniem podpisania niniejszej umowy.

5. Użyczający oświadcza, że ww. nieruchomość zamieszkuje......osoby a w przypadku domu w budowie będzie zamieszkiwać........................osób.

§ 3.Cel użyczenia.

Biorący w użyczenie zapewnia, że:

1.

będzie używał użyczonej rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem,

2.

bez zgody Użyczającego nie odda jej w użyczenie osobie trzeciej.

§ 4. Okres użyczenia.

Umowa zostaje zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do upływu okresu trwałości projektu, który wynosi 10 lat i jest liczony od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta - Gminy...w ramach projektu, o którym mowa w § 1.

§ 5. Warunki rozwiązania umowy.

1. Umowa użyczenia ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:

1.

gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie projektu określonego w § 1,

2.

rozwiązania umowy dotyczącej zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego zawartej pomiędzy tymi samymi stronami,

3.

rozwiązania umowy dotyczącej zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego zawartej pomiędzy tymi samymi stronami,

2. W przypadku rozwiązania niniejszej umowy przez Użyczającego, dokona on zwrotu nakładów poniesionych przez Biorącego w użyczenie wg zasad określonych w umowie dotyczącej zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego zawartej pomiędzy tymi samymi stronami.

3. Postanowienia ust. 2 mają zastosowanie w przypadku, zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa strony niniejszej umowy.

§ 6. Zwrot przedmiotu użyczenia.

1. Po zakończeniu okresu użyczenia Biorący w użyczenie zobowiązany jest zwrócić przedmiot umowy w stanie niepogorszonym wraz z zainstalowana infrastrukturą, bez dodatkowego wezwania ze strony Użyczającego, co zostanie stwierdzone protokołem odbioru podpisanym przez obie strony. Jednakże Biorący w użyczenie nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem właściwego użytkowania przez Użyczającego lub czynników niezależnych od Biorącego w użyczenie.

2. Użyczający ma obowiązek przejęcia przedmiotu użyczenia i dalsze użytkowanie zainstalowanej infrastruktury zgodnie z przeznaczeniem przez okres min. 5 lat od daty przejęcia.

§ 7. Zmiana umowy.

Wszelkie zmiany umowy mogą być dokonywane przez strony w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 8. Postanowienia końcowe.

1. Użyczający oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych na potrzeby niezbędne do realizacji przedmiotowego projektu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r., o ochronie danych osobowych oraz na zamieszczanie materiałów ilustrujących realizowany projekt, włącznie z fotografiami, w zbiorze materiałów promocyjnych projektu.

2. Do spraw nieuregulowanych niniejszą umową zastosowane mają właściwe przepisy Kodeksu cywilnego.

3. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Użyczający: (Czytelny podpis) Biorący w użyczenie - Gmina...: (Czytelny podpis).

Unormowania w zakresie dzierżawy, które zostaną zawarte w umowie o warunkach organizacyjno - finansowych montażu instalacji solarnych między Gminą a mieszkańcami dotyczą następujących obowiązków i praw stron: "UMOWA o warunkach organizacyjno - finansowych montażu instalacji solarnych zawarta w dniu..............................pomiędzy: Gminą...z siedzibą we....,....NIP.... reprezentowaną przez:............................ zwaną w dalszej treści umowy "Gminą" a 1.Panią/Panem..... zam....;....legitymujący się dowodem osobistym nr......wydany przez...... PESEL:....zwanym/zwanymi w dalszej treści umowy Właścicielem, o następującej treści:

§ 1. Przedmiot umowy.

Przedmiotem niniejszej umowy jest ustalenie wzajemnych zobowiązań stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikają z montażu i eksploatacji zestawu solarnego składającego się z systemu kolektorów słonecznych, zasobnika c.w.u, osprzętu instalacyjnego w budynku będącym własnością/współwłasnością Właściciela dla potrzeb ciepłej wody użytkowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej IV Działanie 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE.

§ 2. Postanowienia ogólne.

1. Właściciel oświadcza, że:

1.

jest mieszkańcem Gminy...,

2.

działka oznaczona nr ewidencyjnym...... położona w miejscowości.... przy ulicy oraz znajdujący się na niej budynek mieszkalny o nr..... jest jego własnością/współwłasnością/posiada inny tytuł prawny do dysponowania tym budynkiem,

3.

w przypadku nowobudowanego budynku zostanie on oddany do użytkowania i będzie zamieszkały najpóźniej w terminie zakończenia projektu, o którym mowa w § 1,

4.

wyraża zgodę na zakup i montaż zestawów solarnych w budynku będącego jego własnością/współwłasnością w ramach projektu, o którym mowa w § 1,

5.

na działce wymienionej w pkt 2

* nie jest prowadzona działalność rolnicza,

* jest prowadzona działalność rolnicza,

6.

w budynku wymienionym w pkt 2

* nie jest prowadzona agroturystyka ani żadna działalność gospodarcza,

* jest prowadzona agroturystyka lub działalność gospodarcza,

7.

efekty projektu o którym mowa w § 1

* będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, rolniczej lub agroturystycznej,

* nie będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, rolniczej lub agroturystycznej,

8.

instalacja będzie służyła potrzebom budynku mieszkalnego, o którym mowa w pkt 2, a budynek, jest przeznaczony i wykorzystywany na cele mieszkaniowe, co najmniej w połowie powierzchni całkowitej przez osobę/osoby fizyczną posiadającą prawo do dysponowania nim,

9.

budynek, o którym mowa w pkt 2, posiada warunki techniczne spełniające odpowiednie przepisy, które umożliwiają montaż zestawów solarnych tj.: posiada instalację elektryczną, instalację ciepłej i zimnej wody wolną powierzę wewnątrz budynku umożliwiająca montaż urządzeń, wolną powierzchnię dachu lub elewacji lub gruntu umożliwiającą montaż luster solarnych itp.

10.

jest świadomy wszelkich niedogodności związanych z prowadzeniem robót w budynku mieszkalnym, o którym mowa w pkt 2 i z tego tytułu nie będzie dochodziła żadnych roszczeń i odszkodowań,

11.

w ankiecie uczestnictwa w projekcie zakupu i instalacji zestawów solarnych złożonej w 2016 r. podał prawdziwe dane dotyczące budynku, które zostaną uwzględnione przy doborze parametrów instalacji solarnej dla budynku będącego jego własnością/współwłasnością.

2. Właściciel upoważnia Gminę, do występowania w jego imieniu przed właściwymi organami administracyjnymi, przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami prawa niezbędnych opinii, decyzji, zezwoleń i innych dokumentów niezbędnych dla prawidłowej realizacji projektu, o którym mowa w § 1, dotyczących nieruchomości Właściciela określonej w ust. 1 pkt 2.

3. Gmina zobowiązuje się do prowadzenia wszelkich spraw związanych z rzeczową realizacją projektu, o którym mowa w § 1, w tym jego rozliczenie i promocję.

4. W budynku Właściciela zostanie zamontowany zestaw............. solarny.

§ 3. Określenie warunków organizacyjnych.

1. Gmina zobowiązuje się do zabezpieczenia rzeczowej realizacji projektu, na którą się składa: wyłonienie wykonawcy montażu zestawów solarnych oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, ustalenie dla niego harmonogramu realizacji dokumentacji technicznej i montażu zestawów solarnych, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, prowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe przedmiotowego projektu.

2. Właściciel wyraża zgodę, aby wykonawca instalacji solarnej wyłoniony przez Gminę zamontował zestaw solarny i przeprowadził niezbędne do jego funkcjonowania roboty w budynku będącego jego własnością.

3. Wykonawca zestawu solarnego dokona montażu i uruchomienia zestawu solarnego w budynku Właściciela na co składa się montaż urządzeń i włączenie ich do wodnej instalacji wewnętrznej.

4. Właściciel zobowiązuje się do wykonania na własny koszt prac remontowych będących wynikiem prac montażowych zestawu solarnego typu: uzupełnienie okładzin podłóg uzupełnienia tynku, malowanie, naprawa elewacji i innych prac przywracających poprzedni wygląd i estetykę budynku.

§ 4. Określenie warunków własnościowych i eksploatacyjnych.

1. Po zakończeniu prac montażowych zamontowane w budynku Właściciela wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego pozostaną własnością Gminy przez 10 lat od dnia finansowego zakończenia projektu, o którym mowa w § 1.

2. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku będącym własnością Właściciela, Gmina w ramach uiszczonego czynszu dzierżawnego określonego zgodnie z § 5 ust. 2 umowy wydzierżawi Właścicielowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego zgodnie z jego przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania umowy, o którym mowa w § 6. Koszty serwisowania w okresie 5 lat od dnia finansowego zakończenia Projektu ponosi Gmina.

3. Po upływie okresu trwania umowy o którym mowa w § 6 kompletny zestaw solarny zostanie przekazany Właścicielowi. Ustala się, że Właściciel zobowiązuje się do dalszego użytkowania zainstalowanej infrastruktury zgodnie z przeznaczeniem przez okres min 5 lat od daty przekazania i wykonywania w tym względzie we własnym zakresie stosownych przeglądów i napraw.

4. W trakcie trwania umowy Właściciel zobowiązuje się do właściwej eksploatacji wszystkich urządzeń wchodzących w skład kompletnego zestawu solarnego zgodnie z wytycznymi w tym zakresie.

5. W przypadku uszkodzenia zestawu solarnego nie objętego gwarancją (np. celowego lub nieumyślnego uszkodzenia powstałego w wyniku niewłaściwej eksploatacji) Właściciel zobowiązany jest do pokrycia kosztów jego naprawy.

6. Przez cały okres trwania umowy Właściciel zobowiązuje się do zapewnienia Gminie, a także osobom przez nią wskazanym, bezpłatnego dostępu do zainstalowanych zestawów solarnych, po uprzednim zawiadomieniu przez Gminę.

7. Dokładny termin rozpoczęcia prac związanych z montażem zestawów solarnych zostanie ustalony po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i zawarciu umowy z wykonawcą robót o czym Właściciel zostanie poinformowany. W uzasadnionych przypadkach Właściciel może wnieść o wyznaczenie innego terminu.

§ 5. Określenie warunków finansowych i czynszu dzierżawnego.

1. Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego, którego równowartość stanowić będzie 15% kosztów kwalifikowanych, przez które rozumie się wartość netto indywidualnego zestawu solarnego objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej, powiększoną o obowiązującą stawkę podatku VAT.

2. Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego jednorazowo w wysokości brutto........ zł słownie: złotych brutto, w tym.....% podatku VAT, w terminie 30 dni od dnia podpisania mniejszej umowy na konto Gminy Nr (koniecznie z dopiskiem SOLARY) na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę.

3. W przypadku wystąpienia kosztów niekwalifikowalnych projektu (koszt nie objęty refundacją ze środków Unii Europejskiej) Właściciel zobowiązuje się również do sfinansowania tych kosztów we własnym zakresie.

4. W przypadku dokonania wpłaty czynszu dzierżawnego przez Właściciela kwoty, o której mowa w § 5 ust. 3 pkt 1 i niezrealizowania projektu cała kwota zostanie przez Gminę zwrócona na konto Właściciela.

5. Nie dokonanie przez Właściciela wpłaty w terminie i wysokości określonej § 5 ust. 3 pkt 1 będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem niniejszej umowy.

6. Ostateczna wartość czynszu dzierżawnego zostanie określona po przeprowadzeniu postepowań przetargowych na wybór wykonawcy/wykonawców.

7. Właściciel zwróci Gminie 100% poniesionych kosztów na wykonanie instalacji solarnej pomniejszoną o wpłatę, o której mowa w § 5 pkt 2 w terminie 30 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania warunku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 umowy.

§ 6. Okres umowy.

1. Umowa zostaje zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do upływu 10 lat od dnia finansowego zakończenia projektu określonego § 1.

§ 7. Rozwiązanie umowy.

1. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:

1. gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu operacyjnego Województwa...na lata 2014-2020.

2. Właściciel nie realizuje zobowiązań wynikających z niniejszej umowy.

3. Rozwiązania umowy użyczenia zawartej pomiędzy tymi samymi stronami.

2. W przypadku rozwiązania umowy z powodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 z przyczyn leżących po strome Właściciela, Właściciel zobowiązuje się do:

1.

sfinansowania w 100% poniesionych kosztów związanych z objęciem budynku Właściciela projektem, o którym mowa w § 1, do dnia rezygnacji,

2.

sfinansowania 85% kosztów związanych z objęciem projektem budynku innego Właściciela, które stanie się konieczne dla prawidłowej realizacji i rozliczenia projektu z instytucją współfinansującą oraz zachowanie jego trwałości.

3. Postanowienia § 7 ust. 2 mają zastosowanie w przypadku, zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa Właściciela jako strony niniejszej umowy.

§ 8. Postanowienia końcowe.

1. Właściciel oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.) oraz na zamieszczanie materiałów ilustrujących realizowany projekt, włącznie z fotografiami, w zbiorze materiałów promocyjnych.

2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia treści niniejszej umowy, wymagają aneksu sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Wszelkie spory wynikłe na tle realizacji niniejszej umowy, rozstrzygać będzie sąd właściwy miejscowo dla siedziby Gminy.

4. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

5. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden dla Właściciela i jeden dla Gminy.

Właściciel: (Czytelny podpis) Gmina: (Czytelny podpis).

Mieszkaniec w ramach zawartych umów oczekuje od Gminy umożliwienia odpłatnego korzystania z gminnych kolektorów słonecznych zamontowanych na nieruchomości będącej jego własnością celem ograniczenia zużywania energii elektrycznej na potrzeby wytworzenia ciepłej wody oraz bezpłatny 5 letni serwis.

Wnioskodawca oczekuje od podmiotu dokonującego świadczeń na rzecz Gminy zainstalowania około 240 instalacji kolektorów słonecznych na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub gospodarczymi, stanowiącymi własność prywatną mieszkańców gminy, wykonanie serwisu internetowego, do obsługi zgłoszeń awarii przez mieszkańców i serwisowanie w okresie gwarancji.

Należności czynszowe będą płacone przez mieszkańców przed zainstalowaniem zestawu kolektorów słonecznych.

Realizacja inwestycji polegająca na montażu zestawów kolektorów solarnych będzie dokonywana w ramach termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich części.

Realizacja projektu pt. "..." uzależniona jest od otrzymania dofinansowania. Ponadto Gminie przyznano dofinansowanie na wnioskowany projekt na mocy umowy nr....z dnia 29 grudnia 2016 r. zawartej między Województwem...a Gminą.... Całkowita wartość projektu wynosi 2 395 519,91 zł. Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 1 972 076,42 zł. Całkowite dofinansowanie wynosi 1 676 264,95 zł - 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych. Przyznane dofinansowanie w wysokości 85% jest obliczone od wartości netto projektu. Podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowany. Wkład własny Gminy...w realizację projektu wynosi 719 254,96 zł.

Dofinansowanie przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2014 - 2020 obejmuje koszty ogólne i inwestycyjne tj.

* zakup i montaż instalacji solarnych (240 zestawów) - 2 291 091,00 zł,

* studium wykonalności projektu - 8 950,00 zł,

* koszty osobowe - 50 000,00 zł,

* serwis ICT/Tik - 12 300,00 zł,

* nadzór inwestorski - 24 600,00 zł,

* promocja projektu - 6 150,00 zł.

Dofinansowanie nie obejmuje kosztów dokumentacji technicznej w wysokości 2 428,91 zł.

W przypadku nieotrzymania dofinansowania przez Gminę projekt nie byłby realizowany. Gmina w dniu 29 grudnia 2016 r. zawarła Umowę Nr..o dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 4 Energia przyjazna środowisku, Działanie 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE RPOW... na lata 2014-2020 pn. "...".

Wartość projektu jest kalkulowana na podstawie wartości rynkowej robót i usług wg załączonych kosztorysów inwestorskich. Procentowa wysokość dofinansowania jest stała i wynosi 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Zatem wysokość otrzymanego dofinansowanie w ujęciu procentowym nie jest uzależniona od ilości nieruchomości biorących udział w projekcie. Wartość projektu jest uzależniona od ilości gospodarstw biorących udział w projekcie. We wnioskowanym projekcie założono wykonanie 240 instalacji solarnych - ilość ta musi zostać osiągnięta, ponieważ stanowi to wskaźnik projektu. W przypadku losowej rezygnacji mieszkańca z projektu zostanie zrekrutowana nowa osoba z listy rezerwowej.

Gmina przystąpiła do realizacji projektu kierując się koniecznością osiągnięcia celów Projektu, w szczególności efektu ekologicznego, które w trakcie realizacji Projektu i po jego zakończeniu będą ściśle monitorowane. Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie Projektu w trakcie realizacji Projektu oraz przez 5 lat od daty przyznania pomocy, Gmina nie może przenieść własności posiadania instalacji solarnych bez zgody instytucji dofinansowującej. Gmina, planując przystąpienie do realizacji Projektu, wypełnia swoje ustawowe zadania. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Przepis art. 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672 z późn. zm.), w szczególności art. 403 ust. 2 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza oraz wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii.

Wkład własny Gminy....w realizację projektu wynosi 719 254,96 zł i zostanie on pokryty dochodami własnymi Gminy, do których zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r. Nr 1453) należą wpływy z czynszy dzierżawnych, w tym uzyskane w ramach zawartych umów z mieszkańcami Gminy. Wkład własny Gminy może zostać pokryty również przychodami budżetu gminy w postaci kredytów lub pożyczek zaciągniętych na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 217 ust. 2 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.).

W związku z realizacją przez Wnioskodawcę projektu, w tym wzajemne prawa i obowiązki Gminy oraz właścicieli nieruchomości, na których będą instalowane kolektory słoneczne reguluje Umowa użyczenia i planowana do zawarcia Umowa o warunkach organizacyjno - finansowych montażu instalacji solarnych. Jak wynika z ich postanowień Gmina zabezpieczy realizację Projektu, tj. zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) wyłoni wykonawcę instalacji fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych i montażowych, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe Projektu. Właściciel w umowie oświadcza, że wyraża zgodę na zakup i montaż instalacji solarnej oraz na przeprowadzenie wszelkich niezbędnych prac na nieruchomości będącej jego własnością w ramach Projektu przez wykonawcę instalacji solarnej wyłonionym przez Gminę. Wykonawca instalacji solarnej dokona montażu i uruchomienia zestawu instalacji solarnej. Nadzór inwestorski będzie pełnił wykonawca także wyłoniony przez Gminę. Jednocześnie Gmina podkreśliła, że w odniesieniu do realizacji przedmiotowej inwestycji wyłącznie Gmina (a nie mieszkańcy - właściciele nieruchomości) będzie występowała w charakterze inwestora (usługobiorcy). W szczególności umowa z firmą na montaż instalacji solarnej zawarta zostanie przez Gminę (bez żadnego udziału mieszkańców), faktura za wykonawstwo wystawiona będzie przez wykonawcę tylko na Gminę i jedynie Gmina będzie zobowiązana do zapłaty wynagrodzenia wykonawcy dostawy i usługi montażu. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nie będzie wykonywał na rzecz mieszkańców kompleksowej usługi budowlano/montażowej związanej z instalacją/montażem zestawów kolektorów słonecznych.

Klasyfikacja statystyczna:

* dla czynności nabywanych przez Wnioskodawcę:

1.

solary zainstalowane na dachu lub przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nieprzekraczającej 300 m2 - PKWiU 43.22.12.0,

2.

solary zainstalowane w/na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2, w części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego w ogólnej powierzchni budynku, przekraczającej 300 m2 - PKWiU 43.22.12.0,

3.

solary zainstalowane w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) i budynkach gospodarczych - PKWiU 43.22.12.0,

4.

w przypadku instalacji zlokalizowanej częściowo w budynku mieszkalnym (zasobnik na wodę wewnętrzna instalacja, urządzania sterujące) i częściowo na budynku gospodarczym (np. montaż paneli solarnych na budynku gospodarczym) - PKWiU 43.22.12,

* dla czynności wykonywanych przez Gminę na rzecz mieszkańca wydzierżawienie instalacji solarnych - PKWiU 77.39.19.0.

Gmina zamierza wydzierżawić przedmiotowe zestawy kolektorów słonecznych na okres od dnia podpisania umowy do upływu 10 lat od dnia finansowego zakończenia projektu.

Opłata z tytułu dzierżawy zestawu kolektorów słonecznych może wynieść średnio 1 516,59 zł.

Gmina zgodnie z Umową Nr..o dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 4 Energia przyjazna środowisku, Działanie 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE RPOW.... na lata 2014-2020 będzie ponosiła wydatki do kwoty całkowitej wartości Projektu tj. 2 395 519,91 zł, w tym koszty kwalifikowalne 1 972 076,42 zł, z tego 1 676 264,95 zł dofinansowanie UE natomiast 295 811,47 zł - wkład własny Gminy.

Wartość kolektorów słonecznych zainstalowanych w ramach realizowanego projektu "...." zostanie określona na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, w tym z tytułu umowy zawartej z dostawcą instalacji solarnych wyłonionym przez Gminę w postępowaniu przetargowym na dostawę i montaż instalacji solarnych stosownie do przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.).

Na podstawie wartości wynikających z Umowy o dofinansowanie Nr...średnią wartość kolektorów słonecznych stanowić może 8 216,99 zł.

Relacja czynszu z tytułu odpłatnej dzierżawy zestawu kolektorów słonecznych z nakładami ponoszonymi przez Wnioskodawcę na realizację inwestycji polegającej na montażu przedmiotowego zestawu wynosi 18,45.

Czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy kolektorów słonecznych odpowiada 18,45% kosztów netto związanych z przedmiotową inwestycją, tj. montażem kolektorów słonecznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku oznaczone jako nr 6) Czy Wykonawcy robót (oferenci) w postępowaniu przetargowym sklasyfikowanym w kategorii dostawy powinni stosować stawkę VAT wg poniższego rozróżnienia:

1.

solary zainstalowane na dachu lub przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nieprzekraczającej 300 m2 - dostawa opodatkowana według stawki 8%,

2.

solary zainstalowane w/na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2 w części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego w ogólnej powierzchni budynku, przekraczającej 300 m2 -dostawa opodatkowana stawką 23%,

3.

solary zainstalowane w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) i budynkach gospodarczych - dostawa opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%,

4.

w przypadku instalacji zlokalizowanej częściowo w budynku mieszkalnym (zasobnik na wodę, wewnętrzna instalacja, urządzenia sterujące) i częściowo na budynku gospodarczym (np. montaż paneli solarnych na budynku gospodarczym) zastosować odpowiednio stawkę VAT 8% i 23% odpowiednio do wysokości kosztów przypadających na instalację zlokalizowaną w budynku mieszkalnym i gospodarczym?

Zdaniem Wnioskodawcy: wykonawca w ramach wyceny robót do zamówienia publicznego powinien zastosować następujące stawki podatku VAT:

1.

dostawa kolektorów słonecznych, które zainstalowane będą na dachu lub przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie przekraczającej 300 m2, powinna być opodatkowana według stawki 8%. Obniżona stawka wynika z art. 41 ust. 2 i 12-12b z uwzględnieniem art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. Budynki mieszkalne, na których będą zamontowane kolektory słoneczne są sklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zostały sklasyfikowane w dziale 11 w klasie 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne (budynki o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300 m2). Instalacja zainstalowana będzie na dachu lub przytwierdzona do ściany budynku mieszkalnego o pow. użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nieprzekraczającej 300 m2. Wykonanie instalacji w ramach projektu będą zamianą dotychczasowego źródła energii. Tak zdefiniowane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów, którą to definicję należy zastosować wobec braku określenia pojęcia w ustawie o podatku od towarów i usług i w Prawie budowlanym. Budynki mieszkalne o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej ww. wielkości, z którymi związane są instalacje stanowią obiekty budowlane zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Spełnione więc będą warunki zastosowania 8 - procentowej stawki podatku VAT.

2.

dostawa instalacji na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2, w części przekraczającej 300 m2, z którymi związane są instalacje powinna być opodatkowana stawką 23%, ponieważ dostawa tych instalacji dotyczy obiektów niezaliczanych - na podstawie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT - do budownictwa objętego społecznym programem mieszkalnym.

3.

dostawa kolektorów słonecznych w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1, ponieważ dostawa tych instalacji dotyczy obiektów niezaliczanych - na podstawie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT- do budownictwa objętego społecznym programem mieszkalnym.

4.

w przypadku instalacji zlokalizowanej częściowo w budynku mieszkalnym (zasobnik na wodę, wewnętrzna instalacja, urządzania sterujące) i częściowo na budynku gospodarczym (np. montaż paneli solarnych na budynku gospodarczym) należy zastosować odpowiednio stawkę VAT 8% i 23% odpowiednio do wysokości kosztów przypadających na instalację zlokalizowaną w budynku mieszkalnym i gospodarczym, ponieważ dostawa tych instalacji dotyczy zarówno obiektów zaliczanych i niezaliczanych - na podstawie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT - do budownictwa objętego społecznym programem mieszkalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca został uznany za podmiot zainteresowany uzyskaniem interpretacji w zakresie stawki podatku VAT dla wykonawcy usług montażu zestawów solarnych w zależności od miejsca zainstalowania, z uwagi na przesłanki wynikające z art. 14s ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosowanie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - według art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12 ustawy, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma zatem fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), a także zaklasyfikowanie obiektu, którego dotyczą te prace, do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, Wnioskodawca winien uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Nadto w celu ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla usług montażu zestawów solarnych, należy ustalić czy dokonywane są one w ramach remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wskazać przy tym należy, że przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego oraz powszechnego rozumienia.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Przez przebudowę, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Z kolei definicja remontu została zawarta w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych, niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja w rozumieniu przyjętym w języku polskim powszechnie oznacza ulepszenie, podwyższenie wartości technicznej, czy też użytkowej, podwyższenie standardu, unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części.

Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2017 r. poz. 130 z późn. zm.), znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.

Z kolei "montaż", zgodnie ze Współczesnym słownikiem języka polskiego (red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), oznacza "składanie maszyn, urządzeń z gotowych części; zakładanie instalacji, łączenie oddzielnych części w jedną artystyczną, kompozycyjną całość". Natomiast "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Dodatkowo należy wskazać, że stosownie do przepisów cyt. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ww. ustawy - Prawo budowlane, wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej. W konsekwencji, do pozostałych usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym (budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy wynika, że Gmina zamierza realizować projekt pt. "...". Przedmiotem projektu jest dostawa i montaż urządzeń służących do pozyskania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych. W ramach projektu przewiduje się wykonanie robót budowlanych związanych z instalacją kolektorów-słonecznych. Inwestycja będzie realizowana na działkach osób fizycznych - mieszkańców Gminy. Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. zgodnie z przepisami Prawo zamówień publicznych, wyłoni dostawcę zestawów instalacyjnych, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Solary będą zainstalowane na dachu lub przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nieprzekraczającej 300 m2, w/na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2 w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) i budynkach gospodarczych. Montaż zestawów solarnych na budynkach mieszkalnych będzie dokonywany w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy tych budynków. Budynki mieszkalne jednorodzinne o pow. 300 m2 będą spełniały definicje budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast budynki pozostałe nie będą spełniały definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku, gdy montaż zestawów solarnych będzie wykonany na budynkach mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2 w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, a budynki te stanowią obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, to ww. czynności będą opodatkowane 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Natomiast w sytuacji gdy ww. usługi montażu zestawów solarnych dotyczą obiektów niezaliczanych - na podstawie art. 41 ust. 12b ustawy - do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2), jeśli będą dokonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej, zaś w części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego w ogólnej powierzchni budynku, przekraczającej 300 m2 będzie opodatkowana podstawową 23% stawką podatku VAT.

Również w przypadku montażu przedmiotowych zestawów solarnych poza budynkiem mieszkalnym (na gruncie lub na budynku gospodarczym), zastosowania nie znajdzie 8% stawka w podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy. Zatem montaż instalacji poza budynkiem będzie opodatkowany według 23% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Odnośnie zestawów solarnych zainstalowanych częściowo w budynku mieszkalnym (zasobnik na wodę, wewnętrzna instalacja, urządzenia sterujące) i częściowo na budynku gospodarczym, to jak wyżej wskazano w przypadku, gdy montaż zestawów solarnych będzie wykonany na budynkach mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2 w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, a budynki te stanowią obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, to ww. czynności będą opodatkowane 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, a montaż zestawów solarnych poza budynkiem mieszkalnym (na gruncie lub na budynku gospodarczym), będzie opodatkowany według 23% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Natomiast odnośnie zastosowania przez Wnioskodawcę odpowiedniego klucza alokacji, tj. przyporządkowania odpowiedniej stawki do wysokości kosztów przypadających na instalację zlokalizowaną w budynku mieszkalnym i gospodarczym należy wskazać, iż sposób przyporządkowania winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Należy przy tym zaznaczyć, że wybór odpowiedniej metody czy klucza podziału należy wyłącznie do podatnika, który winien sam zdecydować czy jest to metoda miarodajna i wiarygodna w jego konkretnej sytuacji. Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny, jest właściwa. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie wartości wykonanej instalacji związanej z usługą objętą konkretna stawką podatku VAT. Zatem wyłącznie Wnioskodawca jest w stanie dokonać tego przyporządkowania, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie stawki podatku VAT dla wykonawcy usług montażu zestawów solarnych w zależności od miejsca zainstalowania. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl