0115-KDIT3.4011.174.2022.2.MJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.174.2022.2.MJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów wymienionych we wniosku, w związku z realizacją umowy zawartej z Producentem.

Uzupełnił Pan wniosek na wezwanie organu, pismem, które wpłynęło 16 maja 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca 4 października 2019 r. (dalej: "Podatnik" lub "Wnioskodawca") zawarł wraz z p. A.B. spółkę X Spółka Jawna (dalej: "Spółka" lub "X" lub "Usługodawca"). Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT.

Spółka zawarła umowę (dalej: "Umowa") z producentem wyrobów (dalej: "Usługobiorca" lub "Producent"), na podstawie której zobowiązała się świadczyć na rzecz Usługobiorcy usługi związane z działalnością XYZ, w tym usługi związane z koordynowaniem funkcjonowania XYZ oraz z optymalizacją współpracy Członków XYZ z Usługobiorcą.

W szczególności Spółka zobowiązała się świadczyć na rzecz Usługobiorcy następujące usługi:

1.

systematyczne wizyty u Klientów,

2.

tworzenie miesięcznych raportów i analiz dotyczących (...),

3.

analiza potencjału rynku (...),

4.

budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, w tym w szczególności Członkami XYZ,

5.

inicjowanie projektów (...),

6.

promocja (...),

7.

regularne monitorowanie, analiza i ocena (...),

8.

stworzenie i uaktualnianie (...),

9.

poczynając od kolejnego roku po pierwszym pełnym roku obowiązywania umowy, zorganizowanie co najmniej raz w roku ogólnopolskiego spotkania Członków XYZ,

10.

uczestniczenie w spotkaniach, w tym w spotkaniach zagranicznych, (...),

11.

wszelkie inne działania zgodne z przedmiotem i celem umowy, wskazane przez Usługobiorcę lub zaproponowane przez Usługodawcę i zaaprobowane przez Usługobiorcę,

12.

wszelkie działania związane, a w szczególności wspierające lub organizujące działania wskazane powyżej.

Zgodnie z zapisami Umowy:

1) Produkty - wyroby znajdujące się w ofercie handlowej Usługobiorcy, 2) Klient/Klienci - przedsiębiorcy - niezależnie od formy prawnej prowadzonej działalności, na rzecz których Usługobiorca sprzedaje lub może sprzedawać Produkty, 3) XYZ - koordynowana przez Usługodawcę (...), 4) Członek XYZ - Klient współpracujący z Producentem i Usługodawcą w ramach XYZ, będący jej członkiem, 5) Porozumienie o Współpracy Handlowej - umowa zawarta przez Producenta z Klientem, określająca zasady współpracy Producenta z Klientem, w tym obowiązek dokonywania zakupów za pośrednictwem aplikacji udostępnionej przez Producenta, na podstawie której Klient nawiązuje stałą współpracę z Producentem i przystępuje do XYZ jako Członek XYZ, 6) Obrót - łączna wartość netto Produktów zakupionych przez danego Członka XYZ i zafakturowanych przez Producenta w danym okresie rozliczeniowym, 7) Obrót XYZ - łączna wartość netto Produktów zakupionych przez wszystkich Członków XYZ łącznie i zafakturowanych przez Producenta w danym okresie rozliczeniowym, 8) Bonus Posprzedażowy - kwota należna Członkowi XYZ z tytułu osiągnięcia określonego przedziału kwotowego miesięcznych Obrotów, obliczana zgodnie z załącznikiem do Umowy, z uwzględnieniem zmian i uzupełnień wynikających z Porozumienia o Współpracy Handlowej zawartej z danym Członkiem XYZ jako określony procent od Obrotów osiągniętych przez danego Członka XYZ w miesiącu poprzedzającym.

W ramach Umowy Spółka zobowiązała się do uczestniczenia co najmniej dwa razy do roku w spotkaniach z Zarządem Usługobiorcy, podczas których strony ustalają cele oraz strategię funkcjonowania XYZ oraz szczegółowe wytyczne dotyczące wykonywania usług przez Spółkę na kolejne półrocze (dalej: "Strategia"), w tym: (...). Spółka zobowiązana jest do wykonywania Umowy zgodnie z aktualnie obowiązującą Strategią. Niezrealizowanie celów, w tym, lecz nie wyłącznie tych stawianych przed Spółką, określonych w Strategii lub świadczenie przez Spółkę usług w sposób sprzeczny ze Strategią jest ważnym powodem mogącym stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy przez Producenta.

Wynagrodzenie Spółki z tytułu zawartej Umowy składa się z kilku składników, z których każdy jest bezpośrednio uzależniony od wysokości Obrotów XYZ osiągniętych w danym okresie oraz od wypełnienia przez Spółkę celów i założeń określonych w Strategii za dany okres. Do czasu, gdy Obrót danego Członka XYZ osiągnie taki poziom, który pozwoli na przyznanie temu Członkowi XYZ maksymalnego Bonusu Posprzedażowego, Producent wypłaca w ramach umowy Spółce dodatkowe wynagrodzenie, które w całości ma pokrywać uzasadnione i udokumentowane koszty poniesione przez Spółkę na rozwój XYZ.

Spółka, w celu otrzymania przelewu wynagrodzenia, wystawia na Producenta faktury VAT. Zgodnie z zawartą Umową, przychody Spółki są tym większe, im więcej jest Członków XYZ, a tym samym, im większy jest generowany przez nich Obrót XYZ.

Ma to przełożenie w punktach dotyczących wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczonych usług. Z kolei Klienci mają tym większe wypłacane przez Producenta Bonusy Posprzedażowe, im więcej kupują Produktów u tego Producenta. Każdy Członek XYZ oprócz zawarcia Porozumienia o Współpracy Handlowej z Producentem, zawiera również porozumienie handlowe ze Spółką, którego celem jest określenie przynależności do struktury XYZ podmiotów oferujących wyroby Producenta, z którym Spółka ma podpisaną Umowę. Współpraca odbywa się poprzez realizację uzgodnionych i wspólnie prowadzonych działań.

Spółka, jako koordynator XYZ, prowadzi różnego rodzaju działania marketingowe mające na celu intensyfikację sprzedaży Produktów Producenta na rzecz Członków XYZ. Działania takie w prostej linii zwiększają Obrót XYZ i przyczyniają się do wzrostu przychodów Spółki uzyskiwanych z tytułu zawartej Umowy. Jednym z takich działań jest zorganizowanie przez Spółkę programu partnerskiego (dalej: "Program"), którego uczestnikami są wyłącznie przedsiębiorcy należący do XYZ, którzy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej zamawiają Produkty. Uczestnictwo w Programie ma charakter nieodpłatny.

Główne zasady Programu określone w Regulaminie Programu są następujące:

1. Uczestnik składając zamówienia na Produkty w ramach współpracy z XYZ buduje obroty miesięczne, które stanowią podstawę do comiesięcznych wyników Uczestnika w Programie.

2. W przypadku osiągnięcia przez Uczestnika odpowiednio wysokich Obrotów miesięcznych i rocznych, Uczestnikowi przysługują odpowiednie nagrody.

3. W zależności od wysokości Obrotu Uczestnik może uzyskać nagrody w postaci:

a.

sfinansowania elementów kampanii marketingowej (reklamy tradycyjnej, w internecie, w radiu) i szkoleniowych na rzecz firmy Uczestnika,

b.

voucherów do e-sklepu (prowadzonego przez Spółkę) wydawanych w formie kodów uprawniających do zamówień w e-sklepie ze zniżką o wartości kodu,

c.

bezpłatnego udziału w konferencji organizowanej przez Spółkę,

d.

bezpłatnego udziału w ekskluzywnej wycieczce dla 2 osób na zagraniczne targi branżowe.

W ramach kampanii marketingowych fundowanych Uczestnikom w ramach programu, Spółka umieszcza również każdorazowo reklamę swojego przedsiębiorstwa. Jest to zatem kampania mająca na celu reklamę firmy Uczestnika, jak i reklamę Spółki, a wszystko to ma się przyczynić do zwiększenia obrotów XYZ, co przekłada się na wysokość wynagrodzenia dla Spółki. W celu wykonania Umowy, w szczególności w celu budowania i utrzymywanie trwałych relacji Członkami XYZ, działań wspierających wzrost sprzedaży, Spółka założyła e-sklep, który jest dostępny tylko dla Klientów zrzeszonych w XYZ.

Członkowie XYZ mają możliwość nabycia odpłatnie produktów oferowanych w e-sklepie, dokonując płatności przelewem lub realizując voucher otrzymany od Spółki w ramach uczestnictwa w Programie. W przypadku, gdy wartość zamówienia w e-sklepie jest równa wartości otrzymanego vouchera, zamówienie jest realizowane bez konieczności dokonania jakiejkolwiek opłaty lub opłata dotyczy tylko kosztów wysyłki zamówienia (o ile wartość vouchera pokrywa tylko cenę zakupu produktów, a nie wystarcza na pokrycie kosztów wysyłki). Jeśli natomiast wartość zamówienia jest wyższa niż wartość otrzymanego vouchera, Członek XYZ jest zobowiązany do wpłaty różnicy, aby zrealizować zamówienie.

Produkty możliwe do nabycia w e-sklepie to między innymi: karty podarunkowe do wybranych sklepów (stanowiące bony jednego lub różnego przeznaczenia), ulotki i gadżety reklamowe (także z możliwością personalizacji), materiały przydatne w pracy firmy Uczestnika. Przykładowe gadżety reklamowe: etui, identyfikatory, katalogi, wizytówki, odzież, przy czym każdy gadżet oznaczony jest logiem XYZ.

Przy realizacji Programu oraz obsłudze e-sklepu, Spółka częściowo korzysta z pomocy podwykonawców, w tym między innymi korzysta z usług Agencji Reklamowej, której zleca przykładowo: wykonanie gadżetów reklamowych, które oferowane są w e-sklepie, nabycie kart podarunkowych do wybranych sklepów, które oferowane są w e-sklepie, przesłanie Członkowi XYZ kodu do uzyskanego w ramach Programu vouchera, wysyłka do Członków XYZ zamówionych przez e-sklep kart podarunkowych i produktów, wykonanie elementów kampanii marketingowej dla Uczestników Programu. Z tytułu wykonanych produktów/usług bądź ewentualnie zakupionych i sprzedanych Spółce kart podarunkowych stanowiących bon jednego przeznaczenia, Agencja Reklamowa wystawia na rzecz Spółki faktury VAT, natomiast za karty podarunkowe do wybranych sklepów stanowiące bony różnego przeznaczenia Agencja Reklamowa obciąża Spółkę notą obciążeniową.

Realizację innych nagród dla Członków XYZ Spółka organizuje samodzielnie, (tj. bez pośrednictwa Agencji Reklamowej), tj. przykładowo reklamę w radiu Spółka zamawia bezpośrednio u danego dostawcy radiowego, reklamę w internecie Spółka zamawia bezpośrednio w firmie specjalistycznej, a usługi niezbędne do przeprowadzenia Konferencji Spółka zamawia bezpośrednio w hotelu, w którym Konferencja się odbywa. Wszystkie bonusy i nagrody dla Klientów, w tym w szczególności Członków XYZ, mają na celu prawidłową realizację Umowy zawartej z Producentem i jednocześnie maksymalizację przychodu Spółki, poprzez osiągnięcie jak najwyższego wynagrodzenia z tytułu Umowy z Producentem.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podał Pan poniższe informacje:

1. Przedmiotem interpretacji mają być następujące koszty ponoszone w związku z realizacją umowy zawartej z Producentem:

- koszty sfinansowania elementów kampanii marketingowej (reklamy tradycyjnej, w internecie, w radiu) i szkoleniowych na rzecz firmy Uczestnika programu lojalnościowego,

- koszty wydawania Uczestnikom programu lojalnościowego produktów z e-sklepu (wymienionych w stanie faktycznym) i kart podarunkowych z e-sklepu nieodpłatnie lub po obniżonej cenie w ramach realizacji voucherów przyznawanych w programie lojalnościowym,

- koszty organizacji konferencji ogólnopolskiej dla Uczestników XYZ, tj. wynajem sali, sprzętu, koszty poczęstunku i ewentualnych noclegów dla Uczestników,

- koszty sfinansowania Uczestnikom programu lojalnościowego udziału w ekskluzywnej wycieczce dla 2 osób na zagraniczne targi branżowe.

2. Poprzez różnego rodzaju działania marketingowe podatnik rozumie koszty wymienione wyżej w punkcie 1.

3. Na pytanie organu: - jaki związek maja poszczególne koszty, których ma dotyczyć wniosek, z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami?

Odpowiedział Pan: - Wszystkie koszty będące przedmiotem wniosku o interpretację, wymienione szczegółowo wyżej w punkcie 1, mają na celu prawidłową realizację Umowy zawartej z Producentem, a co za tym idzie mają na celu osiągnięcie przychodu przez Spółkę. Jednym z obowiązków podatnika wynikających wprost z umowy z Producentem jest inicjowanie projektów (...). Działania marketingowe podatnika wpływają na zwiększenie Obrotu XYZ i przyczyniają się do wzrostu przychodów Spółki uzyskiwanych z tytułu zawartej Umowy. Zgodnie z zawartą Umową, przychody Spółki są tym większe, im więcej jest Członków XYZ, a tym samym, im większy jest generowany przez nich Obrót XYZ. Ma to przełożenie w zapisach umowy zawartej z Producentem dotyczących wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczonych usług. Wynagrodzenie Spółki z tytułu zawartej Umowy składa się z kilku składników, z których każdy jest bezpośrednio uzależniony od wysokości Obrotów XYZ osiągniętych w danym okresie oraz od wypełnienia przez Spółkę celów i założeń określonych w Strategii za dany okres. Wszystkie koszty ponoszone na działania marketingowe (wymienione szczegółowo wyżej w pkt 1) będące przedmiotem wniosku o interpretację mają na celu zmotywowanie Członków XYZ to zakupu produktów Producenta, a im więcej ich kupią w danym okresie, tym większy przychód osiągnie również Wnioskodawca z tytułu umowy z Producentem.

Pytanie

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją umowy zawartej z Producentem, tj.:

- koszty sfinansowania elementów kampanii marketingowej (reklamy tradycyjnej, w internecie, w radiu) i szkoleniowych na rzecz firmy Uczestnika programu lojalnościowego,

- koszty wydawania Uczestnikom programu lojalnościowego produktów z e-sklepu (wymienionych w stanie faktycznym) i kart podarunkowych z e-sklepu nieodpłatnie lub po obniżonej cenie w ramach realizacji voucherów przyznawanych w programie lojalnościowym,

- koszty organizacji konferencji ogólnopolskiej dla Uczestników XYZ, tj. wynajem sali, sprzętu, koszty poczęstunku i ewentualnych noclegów dla Uczestników,

- koszty sfinansowania Uczestnikom programu lojalnościowego udziału w ekskluzywnej wycieczce dla 2 osób na zagraniczne targi branżowe,

będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją umowy zawartej z Producentem na działania marketingowe, tj.:

- koszty sfinansowania elementów kampanii marketingowej (reklamy tradycyjnej, w internecie, w radiu) i szkoleniowych na rzecz firmy Uczestnika programu lojalnościowego,

- koszty wydawania Uczestnikom programu lojalnościowego produktów z e-sklepu (wymienionych w stanie faktycznym) i kart podarunkowych z e-sklepu nieodpłatnie lub po obniżonej cenie w ramach realizacji voucherów przyznawanych w programie lojalnościowym,

- koszty organizacji konferencji ogólnopolskiej dla Uczestników XYZ, tj. wynajem sali, sprzętu, koszty poczęstunku i ewentualnych noclegów dla Uczestników,

- koszty sfinansowania Uczestnikom programu lojalnościowego udziału w ekskluzywnej wycieczce dla 2 osób na zagraniczne targi branżowe,

będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "ustawa PIT").

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy PIT.

W przedmiotowej sprawie wszystkie wydatki, o których mowa w pytaniu są ściśle związane z realizacją umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Producentem. Umowa ta zobowiązuje Spółkę do wykonywania usług między innymi w zakresie:

- budowania i utrzymywania trwałych relacji z Klientami, w tym w szczególności Członkami XYZ,

- inicjowania projektów wspierających wzrost sprzedaży zgodnie z obowiązującymi założeniami marketingowymi Producenta,

- promocji firmy i Produktów Usługobiorcy wśród Klientów,

- poczynając od kolejnego roku po pierwszym pełnym roku obowiązywania umowy, organizowania co najmniej raz w roku ogólnopolskiego spotkania Członków XYZ.

Co więcej, wynagrodzenie dla Spółki przewidziane w umowie jest uzależnione bezpośrednio od wyników działań Wnioskodawcy, tj. od obrotów, jakie wygenerują Członkowie XYZ.

Zatem należy uznać, że wszystkie wydatki poczynione przez Spółkę na działania marketingowe wymienione w pytaniu mające na celu wzrost obrotów XYZ spełniają ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów, ponieważ mają na celu osiągnięcie przychodów.

Jednocześnie wydatki te nie znajdują w katalogu wyłączeń zawartym w art. 23 ust. 1 ustawy PIT. W szczególności wydatków ponoszonych przez Spółkę nie można uznać za koszty reprezentacji, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy PIT. Nie można bowiem uznać, że wydatki te mają na celu podniesienie prestiżu i utrwalanie dobrego wizerunku Spółki w oczach kontrahentów. Członkowie XYZ, którzy otrzymują nagrody w ramach programu partnerskiego prowadzonego przez Spółkę, nie są kontrahentami Spółki, tylko kontrahentami Producenta. Spółkę zaś wiąże umowa z Producentem, której istotą jest prowadzenie działań marketingowych na rzecz Producenta mających na celu rozwój XYZ i zwiększenie jej obrotów, co ma przełożenie zarówno na przychody Producenta, jak i wysokość wynagrodzenia Spółki.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2010 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/423-811/09-6/MC, która dotyczyła możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki nieodpłatnego przekazania na rzecz kontrahentów bonusu w postaci wycieczki zagranicznej w ramach programu lojalnościowego.

Stanowisko Wnioskodawcy jest również zbieżne ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji indywidualnej z 6 sierpnia 2015 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/4510-548/15-3/AK, dotyczącej kwalifikacji bonusów z tytułu świadczenia usług reklamowych i marketingowych do kosztów uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526, z późn. zm.):

Spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Dochody spółki niebędącej osobą prawną (w rozpatrywanej sprawie: spółki jawnej) nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegać będą natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki niebędącej osobą prawną. Jeżeli wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, dlatego przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

W takim ujęciu kosztami tymi są zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty. Jednak, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów. Ustawodawca wiąże bowiem koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodów z danego źródła bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednak ciężar wykazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego na wstępie przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

- pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- być właściwie udokumentowany.

Wskazane przez Pana w opisie stanu faktycznego wydatki nie zostały wprost wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Jednak fakt, że dany wydatek nie został ujęty w tej regulacji, nie uprawnia do automatycznego przyjęcia domniemania, że wszystkie pozostałe koszty, które nie są wymienione w tym przepisie, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2017 r. sygn. II FSK 3526/16: Niezmiennie trzeba mieć na uwadze zasadniczy kwalifikator, jakim jest wpływ wydatku na wielkość osiągniętego przychodu, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Wystąpienie tego wpływu (związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem) należy oceniać (badać) ad casum.

Do wskazanego związku przyczynowo-skutkowego Naczelny Sąd Administracyjny odniósł się także w wyroku z 8 sierpnia 2017 r. sygn. II FSK 1859/15, gdzie stwierdził, że: Kryterium celowości nie wyznacza w sposób ostry granicy pozwalającej odróżnić wydatki, które można uznać za koszty uzyskania przychodów, od tych, które już nimi nie są. Niemniej jednak kryterium to nie może służyć rekomendowaniu otwartego ciągu zdarzeń, tworząc w ten sposób niekończący się związek skutkowo-przyczynowy.

Skoro jednym z warunków zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie go w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, kryterium uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów sprowadza się w istocie do ustalenia, czy mógł się on potencjalnie przyczynić do osiągnięcia przychodów, bez względu na to, czy ów skutek się ziści. Wykazywany związek przyczynowo-skutkowy powinien mieć charakter obiektywny.

Odnosząc powyższe do Pana sprawy, stwierdzamy, że w przypadku opisanym przez Pana zachodzi odpowiedni związek przyczynowo-skutkowy, dający podstawy do zaliczenia w koszty podatkowe prowadzonej działalności gospodarczej wymienionych przez Pana wydatków.

Z opisu sprawy wynika, że realizacja umowy zawartej między spółką jawną (dalej: Spółka), której jest Pan wspólnikiem, a Producentem ma na celu budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z klientami, inicjowanie działań wspierających wzrost sprzedaży oraz promocje firmy i produktów usługobiorcy wśród klientów. Wszystkie koszty ponoszone na działania marketingowe, opisane szczegółowo we wniosku, mają na celu zmotywowanie członków XYZ do zakupu produktów Producenta, a im więcej ich kupią w danym okresie, tym większy przychód osiągnie również Spółka z tytułu umowy zawartej z Producentem. Wynagrodzenie dla Spółki przewidziane w umowie jest uzależnione bezpośrednio od wyników działań, tj. od obrotów, jakie wygenerują członkowie XYZ. Wszystkie wydatki poczynione przez Spółkę na działania marketingowe wymienione we wniosku mają na celu wzrost przychodów Spółki. Dlatego też stwierdzamy, że wydatki poniesione przez Spółkę pozostają w związku z osiąganymi przez Spółkę przychodami i przyczyniają się do ich zwiększenia.

Reasumując - wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, szczegółowo wskazane w opisie stanu faktycznego, mogą zostać przez Pana zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, proporcjonalnie do posiadanych przez Pana udziałów z zyskach Spółki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiazującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy - Ordynacja podatkowa.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl