0115-KDIT3.4011.166.2023.1.KP - Zmiana formy opodatkowania w 2022 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.166.2023.1.KP Zmiana formy opodatkowania w 2022 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 25 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zmiany formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2022 r. złożyła Pani deklarację o zmianie sposobu opodatkowania. Wybrała Pani podatek liniowy, zamiast dotychczasowej skali podatkowej.

Artykuł 23 Ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw spowodował bardziej korzystne warunki podatkowe poprzez skalę podatkową.

W związku z tym rozliczając dochód za rok 2022, planowała Pani złożyć deklarację PIT-36.

Nieszczęśliwe złożyło się, że ze względu na utrudnienia na stronie podatki.gov.pl, musiała Pani skorzystać z kreatora deklaracji na innej stronie. Kreator reklamował się rekomendacją Ministerstwa Finansów. Kreator deklaracji działał nieprawidłowo - nie umożliwiał wyboru deklaracji, a po wypełnieniu danych dochodowych z tytułu umowy o pracę i prowadzonej działalności gospodarczej, nie umożliwiał podglądu wypełnionego formularza. Ponadto, zważywszy na Pani wcześniejsze doświadczenia, spodziewała się Pani, że wysłanie deklaracji nie będzie miało miejsca przed wskazaniem Organizacji Pożytku Publicznego, na którą chciałaby Pani przekazać 1,5% podatku. W tym przypadku wygenerowanie podglądu wypełnionej deklaracji było możliwe dopiero po jej wysyłce do wskazanego we wcześniejszych krokach Urzędu Skarbowego, a kreator nie informował, że podgląd jest równoznaczny z wysłaniem formularza.

Skutkiem tego wbrew Pani zamierzeniu, została przesłana deklaracja PIT-37 i PIT-36L. Bezzwłocznie (deklaracja PIT-36 została przesłana w ciągu 50-u minut) wypełniła Pani nowy formularz, za pomocą innego kreatora. Wiedziała Pani, że nie ma możliwości złożenia deklaracji PIT-36 po złożeniu PIT-36L, dlatego formularz PIT-36 wypełniła Pani w ramach korekty, jako uzasadnienie podając kwestię związaną z 1,5% podatku dla OPP.

Spodziewała się Pani kontaktu ze strony Urzędu Skarbowego w A. i miała Pani nadzieję, że wyjaśnienie złożone telefonicznie okaże się wystarczające. Niestety, przepisy nie umożliwiają Pani Urzędnik uznanie deklaracji PIT-36, dlatego zgodnie z zaleceniem opisuje Pani swoją sytuację poprzez wniosek.

Pytanie

Czy zważywszy na zaistniałe okoliczności, wskutek których doszło do przesłania przez Panią niewłaściwej deklaracji PIT, złożona deklaracja PIT-36 może zostać uznana?

Pani stanowisko w sprawie

Tworząc przepisy związane z Ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, nie sposób przewidzieć okoliczności, jakie mogą spowodować błędy w przesyłanych deklaracjach. Uważa Pani, że niefortunne i nieprzewidziane okoliczności, jakie Panią spotkały, nie powinny pozbawić Pani ze skorzystania z możliwości, jakie daje Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9a ust. 2c ww. ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) ustawodawca w ramach Polskiego Ładu 2.0 umożliwił przejście na skalę podatkową w 2022 r. podatnikom, którzy wybrali jako formę opodatkowania podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wyboru tego podatnicy dokonają po zakończeniu roku w zeznaniu rocznym PIT-36 albo PIT-36S.

Zgodnie z art. 14 ww. ustawy:

1. Podatnicy stosujący przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wybrać opodatkowanie dochodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jeżeli zawiadomią o tym wyborze właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, złożonym w terminie określonym w tym przepisie.

2. Wybór dokonany po złożeniu zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, nie wywołuje skutków prawnych, jeżeli podatnik wykazał w tym zeznaniu przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

3. W przypadku dokonania wyboru, o którym mowa w ust. 1, podatnicy wykazują w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, miesięczne albo kwartalne zaliczki należne i zapłacone zgodnie z art. 44 ust. 3f, 3 h lub 6 h ustawy zmienianej w art. 1.

4. Wybór, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy lat następnych.

5. Przepis art. 9a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.

6. W przypadku dokonania wyboru, o którym mowa w ust. 1, przepisów art. 77 § 1 pkt 5a i § 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 3 nie stosuje się.

7. W przypadku podatników, o których mowa w art. 9a ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio.

Z powyższych przepisów wynika, że zmiany formy opodatkowania z podatku liniowego czy z ryczałtu na skalę podatkową za 2022 rok podatnicy dokonają dopiero w zeznaniu rocznym za 2022 rok. W tym celu należy złożyć zeznanie PIT-36. Ponadto, jeżeli podatnik złoży za 2022 rok zeznanie na formularzu PIT-36L lub PIT-28, to nie może już zmienić formy opodatkowania za 2022 rok na skalę podatkową.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w 2022 r. złożyła Pani deklarację o sposobie opodatkowania podatkiem liniowym. W związku ze zmianą skali podatkowej wprowadzonej na podstawie art. 23 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, planowała Pani złożyć deklarację PIT-36 i rozliczyć się na zasadach ogólnych. Ze względu na utrudnienia na stronie podatki.gov.pl, musiała Pani skorzystać z kreatora deklaracji na innej stronie. Kreator reklamował się rekomendacją Ministerstwa Finansów. Kreator deklaracji działał nieprawidłowo - nie umożliwiał wyboru deklaracji, a po wypełnieniu danych dochodowych z tytułu umowy o pracę i prowadzonej działalności gospodarczej, nie umożliwiał podglądu wypełnionego formularza. Ponadto, zważywszy na Pani wcześniejsze doświadczenia, spodziewała się Pani, że wysłanie deklaracji nie będzie miało miejsca przed wskazaniem Organizacji Pożytku Publicznego, na którą chciałaby Pani przekazać 1,5% podatku. W tym przypadku wygenerowanie podglądu wypełnionej deklaracji było możliwe dopiero po jej wysyłce do wskazanego we wcześniejszych krokach Urzędu Skarbowego, a kreator nie informował, że podgląd jest równoznaczny z wysłaniem formularza. Skutkiem tego wbrew Pani zamierzeniu, została przesłana deklaracja PIT-37 i PIT-36L. Bezzwłocznie wypełniła Pani nowy formularz, za pomocą innego kreatora. Wiedziała Pani, że nie ma możliwości złożenia deklaracji PIT-36 po złożeniu PIT-36L, dlatego formularz PIT-36 wypełniła Pani w ramach korekty, jako uzasadnienie podając kwestię związaną z 1,5% podatku dla OPP.

W tym miejscu ponownie wskazać należy, że zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, jeżeli podatnik złoży za 2022 rok zeznanie na formularzu PIT-36L lub PIT-28, to nie może już zmienić formy opodatkowania za 2022 rok na skalę podatkową.

Biorąc powyższe pod uwagę, złożenie przez Panią deklaracji PIT-36L uniemożliwia Pani opodatkowanie swoich dochodów (przychodów) za 2022 r. na zasadach ogólnych (skali podatkowej).

Zatem Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.) albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl