0115-KDIT2.4011.95.2019.2.RS - Zwolnienie z PIT należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2.4011.95.2019.2.RS Zwolnienie z PIT należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 13 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 26 października 2018 r. Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa na okres od... 2018 r. do... 2021 r., w HQ, mającym siedzibę w B.

Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w podróży służbowej zagranicznej. Pełni służbę w jednostce wojskowej - międzynarodowym dowództwie NATO, utworzonym w B., zgodnie z pkt 5 - 8 deklaracji Szefów Państw i Rządów uczestniczących w posiedzeniu Rady Północnoatlantyckiej w Walii w dniu 5 września 2014 r., na podstawie "Planu Gotowości Sojuszniczej" i włączonej w dniu 11 stycznia 2016 r. w struktury (łańcuch dowodzenia) NATO jako jednostka sił wielonarodowych, do użycia na terytorium R., zgodnie z art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego.

Przyczyną powstania oraz głównym celem jednostki jest wzmacnianie sił państw sojuszniczych oraz państwa gospodarza w rejonie odpowiedzialności tj. południowo - wschodniej flanki NATO - na terytorium R. w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. Cel ten jednostka realizuje poprzez koordynacje działań wojsk NATO (pierwszy punkt kontaktowy) z państwem gospodarzem zarówno w czasie pokoju jak i kryzysu oraz wojny. Pełniąc służbę na stanowisku w HQ, Wnioskodawca wykonuje zadania związane z realizacją przez jednostkę wojskową jej statutowych obowiązków w zakresie wzmacniania sił kolektywnej obrony państw sojuszniczych w rejonie odpowiedzialności. Bierze czynny udział w przygotowaniu, aktualizowaniu oraz realizacji planów odpowiedzi NATO na zagrożenia zarówno militarne jak i pozamilitarne w regionie. Wnioskodawca uczestniczył między innymi w procesie przygotowywania i realizacji ćwiczeń wojsk sojuszniczych (USA, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Portugalia) na terytorium R. w 2019 r. Współpracuje także z jednostkami wojsk sojuszniczych stacjonującymi na terenie R. jak.... W ramach wyznaczenia Wnioskodawcy do pełnienia służby na obecnie zajmowanym stanowisku w HQ w celu spełnienia określonych dla tego stanowiska wymagań dotyczących dyspozycyjności, wynikających ze stopnia gotowości do użycia, Wnioskodawca został odpowiednio przygotowany i wyposażony przez SZ RP, zarówno pod względem medycznym jak również sprzętu i wyposażenia indywidualnego żołnierza, w tym sprzęt uzbrojenia (hełm, kamizelka kuloodporna oraz broń) - jak żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego przy W. Wnioskodawca pozostaje w ciągłej gotowości do użycia zgodnie z planem użycia sił wysokiej gotowości NATO. HQ koordynuje działania jednostek Traktatu Północnoatlantyckiego w rejonie basenu Morza Czarnego, w tym m.in. sił dostosowanej wysuniętej obecności, w skład której wchodzi m.in. Polski Kontyngent Wojskowy, wydzielony do składu Wielonarodowej Brygady Sił dostosowanej wysuniętej obecności organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 330, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami państwa otrzymuje (od dnia objęcia obowiązków na ww. stanowisku służbowym tj. od dnia 26 listopada 2018 r.) należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 1578) - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa, wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu mnożnika 6,0 (dla stanowiska służbowego - oficera starszego), stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm). Dodatkowo w 2018 r. Wnioskodawca otrzymał jednorazowy zasiłek adaptacyjny (na podstawie art. 102 ust. 3, pkt 2 ww. ustawy). Wszystkie świadczenia (otrzymane w 2018 r.) zostały rozlicznie w ramach PIT- 37 za 2018 r., wspólnie z małżonką.

Należność zagraniczna jest Wnioskodawcy wypłacana przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i jest ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w pln wypłaca również Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej.

Zaistniały stan faktyczny tj. od... 2018 r. do... 2019 r. dotyczy okresu pełnienia służby na obecnie zajmowanym stanowisku służbowym w obecnej jednostce wojskowej (do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej). Zdarzenie przyszłe dotyczy okresu od... 2020 r. do... 2021 r. (tj. do dnia zakończenia pełnienia służby na obecnie zajmowanym stanowisku służbowym w obecnej jednostce wojskowej - zgodnie z rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr MON). Zmianie nie ulegną przepisy regulujące służbę żołnierzy zawodowych poza granicami państwa oraz przepisy prawa podatkowego, pomocnicze akty prawne regulujące zasady pełnienia służby w jednostce wojskowej (HQ), rozkaz personalny Dyrektora Departamentu Kadr z dnia 26 października 2018 r., wyznaczenie do pełnienia służby na stanowisku służbowym poza granicami państwa.

HQ zgodnie ze swoim przeznaczeniem była, jest i będzie w sposób ciągły w tym również w okresie od... 2018 r. do... 2021 r. wykorzystywana do wzmocnienia sił państwa jak również państw sojuszniczych oraz zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom. Jednym z głównych celów powstania HQ było i nadal jest wzmocnienie sił państwa sojuszniczego na terenie którego jednostka stacjonuje, w tym przypadku R., jak również odstraszanie poprzez demonstrację możliwości jednostek wojskowych sojuszu NATO (ćwiczenia). Jest to jeden z elementów adaptacji (odstraszania i wzmacniania) NATO ustalonych na szczycie w Walii w 2014 r. Umiejscowienie na terenie państwa członkowskiego kwatery międzynarodowej NATO wysokiego szczebla (pierwszej na terenie R.) jest na co dzień wykorzystywane (używane) w polityce i działalności sojuszu, jako element wzmocnienia sił, a także zapobiegania aktom terroryzmu.

Jednostka jest "używana" w:

1. Planowaniu i koordynowaniu przyjęcia przez kraj gospodarza sił wzmocnienia...;

2. Zabezpieczaniu i wsparciu operacji na podstawie art. 5 Traktatu......;

3. Wspomaganiu (wzmocnieniu) sił państwa gospodarza....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym, w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej - HQ... utworzonej i mającej na celu stałe wzmocnienie sił państw sojuszniczych i państwa gospodarza w rejonie jej odpowiedzialności za jaką należy uznać HQ należność zagraniczna podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Czy w przypadku, gdy przepisy regulujące tok służby żołnierzy zawodowych poza granicami państwa oraz przepisy prawa podatkowego nie ulegną zmianie - stan przyszły tj. od... 2020 r. do... 2021 r. - będzie taki sam jak zaistniały stan faktyczny, należność zagraniczna podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje swoim zakresem należność zagraniczną żołnierzy wykonujących zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej w celach wskazanych w przepisie, a więc w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, niezależnie od tego czy jest to jednostka wojskowa polska czy sojusznicza. Dotychczasowe zwolnienie podatkowe było stosowane wyłącznie do żołnierzy pełniących służbę poza granicami państwa w ramach polskich kontyngentów wojskowych, na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa. Tymczasem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wcale nie odsyła do ustawy o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa. Wydany 29 listopada 2017 r. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego II FSK 3279/15 potwierdza powyższe rozumowanie, stwierdzając, że: w świetle art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie uprawnienia strony do zwolnienia od podatku świadczeń przyznanych na podstawie odrębnych ustaw (przepisów wykonawczych do ustaw), uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

a)

podatnik musi mieć status żołnierza zawodowego,

b)

otrzymywane przez niego świadczenie (przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw) wiąże się z wykonywaniem zadań poza granicami państwa,

c)

zadania te wykonywane są "w składzie jednostki wojskowej",

d)

jednostka ta została użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom (cel preferowany podatkowo).

Wnioskodawca nadmienia, że takie samo stanowisko zajął NSA w wyrokach: II FSK 1166/17 oraz II FSK 1632/17. Biorąc pod uwagę interpretację powyższego przepisu dokonaną przez NSA, jak również samo brzmienie przepisu, które nie odwołuje się do żadnego innego aktu prawnego w kwestii interpretacji zarówno pojęcia "jednostki wojskowej", jak i sposobu ustalania celu użycia jednostki, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymywana przez Niego należność zagraniczna podlega zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw; 2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

a.

w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510),

b.

w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,

c.

jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

a.

konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,

b.

misji pokojowej,

c.

akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

1.

należność zagraniczna - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;

2.

jednorazowy zasiłek adaptacyjny - w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 1578).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

a. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,

b. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych - z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 26 października 2018 r. Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa na okres od...2018 r. do... 2021 r., w HQ.

Przyczyną powstania oraz głównym celem jednostki jest wzmacnianie sił państw sojuszniczych oraz państwa gospodarza (R.) w rejonie odpowiedzialności tj. południowo - wschodniej flanki NATO - na terytorium R. w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. Cel ten jednostka realizuje poprzez koordynacje działań wojsk NATO (pierwszy punkt kontaktowy) z państwem gospodarzem zarówno w czasie pokoju jak i kryzysu oraz wojny. Pełniąc służbę na stanowisku w HQ, Wnioskodawca wykonuje zadania związane z realizacją przez jednostkę wojskową jej statutowych obowiązków w zakresie wzmacniania sił kolektywnej obrony państw sojuszniczych w rejonie odpowiedzialności. Bierze czynny udział w przygotowaniu, aktualizowaniu oraz realizacji planów odpowiedzi NATO na zagrożenia zarówno militarne jak i poza militarne w regionie. Wnioskodawca uczestniczył między innymi w procesie przygotowywania i realizacji ćwiczeń wojsk sojuszniczych (USA, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Portugalia) na terytorium R. w 2019 r. Współpracuje także z jednostkami wojsk sojuszniczych stacjonującymi na terenie R. W ramach wyznaczenia Wnioskodawcy do pełnienia służby na obecnie zajmowanym stanowisku w HQ w celu spełnienia określonych dla tego stanowiska wymagań dotyczących dyspozycyjności, wynikających ze stopnia gotowości do użycia, został odpowiednio przygotowany i wyposażony przez SZ RP, zarówno pod względem medycznym jak również sprzętu i wyposażenia indywidualnego żołnierza, w tym sprzęt uzbrojenia (hełm, kamizelka kuloodporna oraz broń) - jak żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego.... Wnioskodawca pozostaje w ciągłej gotowości do użycia zgodnie z planem użycia sił wysokiej gotowości NATO na terytorium R. HQ koordynuje działania jednostek Traktatu Północnoatlantyckiego w rejonie basenu Morza..., w tym m.in. sił dostosowanej wysuniętej obecności, w skład której wchodzi m.in. Polski Kontyngent Wojskowy, wydzielony do składu Wielonarodowej Brygady Sił dostosowanej wysuniętej obecności organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w R.

Należność zagraniczna jest Wnioskodawcy wypłacana przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i jest ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w pln wypłaca również Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej.

HQ zgodnie ze swoim przeznaczeniem była, jest i będzie w sposób ciągły w tym również w okresie od... 2018 r. do... 2021 r. wykorzystywana do wzmocnienia sił państwa jak również państw sojuszniczych oraz zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom. Jednym z głównych celów powstania HQ było i nadal jest wzmocnienie sił państwa sojuszniczego na terenie, którego jednostka stacjonuje w tym przypadku R., jak również odstraszanie poprzez demonstrację możliwości jednostek wojskowych sojuszu NATO (ćwiczenia). Jest to jeden z elementów adaptacji (odstraszania i wzmacniania) NATO ustalonych na szczycie w Walii w 2014 r. Umiejscowienie na terenie państwa członkowskiego kwatery międzynarodowej NATO wysokiego szczebla (pierwszej na terenie R.) jest na co dzień wykorzystywane (używane) w polityce i działalności sojuszu, jako element wzmocnienia sił, a także zapobiegania aktom terroryzmu.

Wnioskodawca jako oficer sekcji planowania logistyki uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w okresie od... 2018 r. do... 2021 r. w realizacji celów realizowanych przez NATO (HQ), a wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności wzmocnienia sił państwa (R.) albo państw sojuszniczych oraz akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu rozkazem personalnym do pełnienia służby poza granicami państwa i uczestniczącemu w realizacji celów jednostki wojskowej NATO HQ, użytej w celu wzmocnienia sił państwa i państw sojuszniczych oraz akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl