0115-KDIT2.4011.895.2021.1.RS - PIT od stypendium

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2.4011.895.2021.1.RS PIT od stypendium

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na podstawie art. 18 pkt 19a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa oraz art. 96 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Uchwałą (...) Sejmiku Województwa A. przyjęto Regulamin (...) z terenu Województwa A.

Województwo mając na uwadze wsparcie młodych... w ramach wyrównywania szans edukacyjnych utworzyło stypendia X. oraz Y. dla studentów studiów stacjonarnych zamieszkujących na terenie Województwa i uczących się na A. uczelniach. Regulamin określa szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawie udzielania stypendiów dla studentów.

Stypendia mają na celu:

(...)

Przyznawane będą następujące rodzaje stypendiów:

1)

stypendium X,

2)

stypendia Y.

Kryterium obowiązkowe do przyznania stypendium X.:

1)

student jest mieszkańcem Województwa A.,

2)

student studiuje na pierwszym roku studiów stacjonarnych I stopnia i jednolitych magisterskich na następujących kierunkach:

- .

- .

- .

- .

3)

student uzyskał (...),

4)

student uzyskał (...).

Stypendium Y. może być przyznane studentowi, który spełni m.in. następujące warunki:

1)

student jest mieszkańcem Województwa A.,

2)

(...),

3)

(...).,

4)

(...).

Zweryfikowane pod względem formalnym wnioski poddane są ocenie merytorycznej Komisji stypendialnej, a stypendium wypłacane jest zgodnie z warunkami wypłacania stypendium.

Pytania

1. Czy stypendium X. zwolnione jest w całości z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy stypendium Y. zwolnione jest w całości z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Stypendium X., jak i stypendium Y. korzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, stypendium może być przyznawane studentowi przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Ponadto, ust. 2 powyższego przepisu wskazuje, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:

1)

rodzaj stypendium;

2)

kryteria i sposób przyznawania stypendium;

3)

maksymalną wysokość stypendium, o którą może ubiegać się student;

4)

warunki wypłacania stypendium.

Natomiast, jak wynika z art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, student może się ubiegać o stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Przepis art. 96 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce umożliwia jednostkom samorządu terytorialnego przyznawanie stypendium na rzecz studentów. Pomoc ta ma formę lokalnego wsparcia studentów i obecna regulacja przepisów nie ogranicza stypendiów do świadczeń o charakterze pomocy materialnej.

Należy wskazać, że ustawodawca przyznał w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce kompetencje Sejmikowi Województwa do określenia rodzaju stypendium, kryterium i sposobu jego przyznawania, maksymalnej wysokości i warunków wypłacania.

Wszystkie te wymogi dotyczące rodzaju: stypendium i jego wysokości oraz kryteriom przyznawania i zasad wypłacania zostały określone w przyjętym przez Sejmik Województwa Regulaminie (...) z terenu Województwa A.

Z powyższego wynika, że ww. stypendia, ustanowione przez Sejmik Województwa w oparciu o przepis art. 96 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce korzystać będą ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako stypendia, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawca nie będzie zatem zobowiązany do pobierania podatku od wypłacanego stypendium, niezależnie od kwoty stypendium wypłaconego w danym roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.),

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy,

za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Stypendia oraz inne dochody z nimi związane należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy. Nie wszystkie ww. dochody podlegają jednak opodatkowaniu, niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w zamkniętym katalogu zwolnień przedmiotowych, określonym w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, wolne od podatku dochodowego są:

stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł.

Zatem, zwolnienie z opodatkowania stypendiów - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł - zawarte w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:

- świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

- wysokość i zasady udzielania tych świadczeń są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

- świadczenia te są przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzających przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.

Omawiane zwolnienie uzależnione jest od wysokości rocznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest bowiem kwota nieprzekraczająca 3 800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że na podstawie art. 18 pkt 19a ustawy o samorządzie województwa oraz art. 96 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Uchwałą Sejmiku Województwa A. przyjęto Regulamin (...) z terenu Województwa A.

Województwo mając na uwadze wsparcie młodych... w ramach wyrównywania szans edukacyjnych utworzyło stypendia X. oraz Y. dla studentów studiów stacjonarnych zamieszkujących na terenie Województwa i uczących się na A. uczelniach. Regulamin określa szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawie udzielania stypendiów dla studentów.

Przyznawane będą następujące rodzaje stypendiów: X, przyznawane na okres 9 miesięcy w maksymalnej wysokości 1000 zł miesięcznie oraz Y. w wysokości 5000 zł.

Kryterium obowiązkowe do przyznania stypendium X.:

1)

student jest mieszkańcem Województwa A.,

2)

student studiuje na pierwszym roku studiów stacjonarnych I stopnia i jednolitych magisterskich na następujących kierunkach:

- .

- .

- .

- .

3)

student uzyskał (...),

4)

student uzyskał (...).

Stypendium Y. może być przyznane studentowi, który spełni m.in. następujące warunki:

1)

student jest mieszkańcem Województwa A.,

2)

(...),

3)

(...),

4)

(...).

Zgodnie z art. 18 pkt 19a ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 547),

do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2021 r. poz. 478),

student może ubiegać się o stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Warunki przyznania stypendium przez jednostkę samorządu terytorialnego określa art. 96 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Ustawodawca przyznał zatem organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego, tj. radzie gminy (radzie miasta), radzie powiatu oraz sejmikowi województwa kompetencję do określenia: rodzaju stypendium; kryteriów i sposobu przyznawania stypendium; maksymalnej wysokości stypendium, o którą może ubiegać się student; warunków wypłacania stypendium. Kompetencje te są realizowane w formie uchwały właściwego organu.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że - wbrew Państwa stanowisku - nie mamy do czynienia ze stypendiami o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomimo, że są one wymienione w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, z uwagi na to, że są to stypendia których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, a więc są to świadczenia o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Zatem stypendia X i Y. przyznawane studentom studiów stacjonarnych, zamieszkującym na terenie Województwa i uczącym się na A. uczelniach, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale Państwa organu, objęte są zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli wypłacone świadczenia są wyższe od kwoty 3 800 zł, to nadwyżka ponad ten limit podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Z tytułu wypłaty świadczeń na Państwu, jako płatniku, ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Stosownie bowiem do art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów - pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit.b.

Ponadto spoczywa na Państwu obowiązek wystawienia informacji PIT-11, co wynika z art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym

płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, obowiązani sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Panstwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl