0115-KDIT2.4011.829.2020.2.KC - Zwolnienie z PIT świadczenia wdowiego z USA.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2.4011.829.2020.2.KC Zwolnienie z PIT świadczenia wdowiego z USA.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty świadczenia wdowiego z USA - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty świadczenia wdowiego z USA.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni przez ponad 20 lat przebywała na stałe w USA. W 2002 r. wyszła za mąż za obywatela USA. W trakcie trwania małżeństwa uzyskała obywatelstwo amerykańskie. W związku ze śmiercią męża w 2016 r. - obywatela USA - przyznano jej świadczenie wdowie (...). Wnioskodawczyni nadmienia, że nie nabyła uprawnień emerytalnych w USA. W Polsce pobiera rentę. Wnioskodawczyni w 2020 r. postanowiła pozostać na stałe w Polsce.

Świadczenie wdowie jest wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Zaświadczenie... z dnia... sierpnia 2020 r., dokumentuje wypłatę świadczenia wdowiego. Świadczenie to zostało przyznane na podstawie amerykańskich przepisów o świadczeniach rodzinnych - jest to świadczenie uprawniające do zwolnienia z podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dniu... sierpnia 2020 r. Wnioskodawczyni dostarczyła do Banku decyzję... wraz z tłumaczeniem przysięgłym z języka angielskiego, która nie została przyjęta przez pracownika Banku wraz ze stwierdzeniem, iż jest to niewłaściwy dokument. Jednocześnie Wnioskodawczyni została poproszona o zaświadczenie z ambasady, co też uczyniła. W dniu... sierpnia 2020 r. po dostarczeniu dokumentów Bank nadal podtrzymuje stanowisko, że od tego świadczenia musi potrącić podatek i składkę zdrowotną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do opłacania od tego świadczenia podatku i składki zdrowotnej?

2. Czy w przypadku zwolnienia świadczenie to Wnioskodawczyni musi wykazywać w rocznych zeznaniach podatkowych?

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na ww. pytania w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. skutków podatkowych wypłaty świadczenia wdowiego z USA. W pozostałej części, tj. w zakresie opłacania od przedmiotowego świadczenia składki zdrowotnej (w części nie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych) - wydano odrębne pismo.

Zdaniem Wnioskodawczyni - w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych - przedłożone dokumenty w świetle wszelkich dostępnych interpretacji wskazują, iż przyznane świadczenie korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni powołując się na interpretację indywidualną z dnia 20 lutego 2018 r. znak 0114-KDIP3-3.4011.578.2017.2.JK2 - wydaną jej zdaniem - w tożsamej sprawie, dotyczącą rozstrzygnięcia kwestii "Czy świadczenie wdowie, wypłacane podatniczce przez amerykański Zarząd Ubezpieczeń Społecznych może być uznane za świadczenie rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych?" wskazuje, że uregulowania obu krajów, czyli Polski i USA, nie są w tym względzie tożsame.

W Polsce definicję legalną świadczeń rodzinnych można próbować formułować w oparciu o ustawę z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Brzmienie przepisów nasuwa jednak szereg wątpliwości.

Amerykański system ubezpieczeń socjalnych przewiduje zaś szereg świadczeń, których wypłata jest możliwa poza terytorium Stanów Zjednoczonych. Są to - jak wskazuje Wnioskodawczyni - m.in.:

1. Emerytura - świadczenie przysługujące osobom w wieku emerytalnym, które mają przewidziany prawem staż pracy;

2. Renta inwalidzka - świadczenie przysługujące osobie ubezpieczonej z tytułu pełnej niezdolności do pracy;

3. Świadczenie małżeńskie - świadczenie przysługujące współmałżonkowi osoby uprawnionej do emerytury lub renty inwalidzkiej z chwilą osiągnięcia wieku emerytalnego lub mającemu pod opieką dziecko do lat 16;

4. Świadczenie dla byłej żony/męża - świadczenie przysługujące byłemu małżonkowi osoby uprawnionej do emerytury lub renty inwalidzkiej z chwilą osiągnięcia wieku emerytalnego;

5. Renta wdowia - świadczenie przysługujące wdowie lub wdowcowi po osobie uprawnionej do emerytury lub renty inwalidzkiej z chwilą osiągnięcia wieku emerytalnego lub mającemu pod opieką dziecko do lat 16;

6. Renta dla byłej żony/męża po śmierci osoby ubezpieczonej - świadczenie przysługujące byłemu współmałżonkowi osoby zmarłej uprawnionej do emerytury lub renty inwalidzkiej z chwilą osiągnięcia wieku emerytalnego lub mającemu pod opieką dziecko do lat 16.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w sprawie kilkakrotnie wypowiadały się organy podatkowe, np.: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2016 r., znak IBPB-2-2/4511-283/16/JG, odnosząc się do tego samego świadczenia, lecz przyznanego przez agendy rządowe Wielkiej Brytanii wywiódł, że "Wdowi zasiłek przyznany na podstawie brytyjskich przepisów o świadczeniach rodzinnych jest zwolniony od podatku dochodowego".

Ten sam organ w nieco wcześniejszej interpretacji z dnia 10 czerwca 2015 r. znak IBPBII/1/4511-219/15/BJ - odnoszącej się do wątpliwości podatniczki, której przyznano dodatek socjalny (małżeński), wypłacany do Polski przez Zarząd Ubezpieczeń Społecznych (Socjal Security Administration) - rozstrzygnął, że skoro otrzymywane z USA świadczenie jest rodzajem świadczenia rodzinnego będącego odpowiednikiem polskich świadczeń rodzinnych przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych, to świadczenie to jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych. Świadczenia tego Wnioskodawczyni nie musi zatem wykazywać w zeznaniu podatkowym za 2014 r.

Wnioskodawczyni podkreśla, że powyższy pogląd o zwolnieniu z opodatkowania w Polsce świadczeń socjalnych, przekazywanych z USA do Polski, zaprezentowano w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2016 r. znak IBPB-2-1/4511-232/16/HK.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach na podstawie informacji przekazanych przez Ambasadę Stanów Zjednoczonych Ameryki przyjął, że amerykański system ubezpieczeń socjalnych przewiduje szereg świadczeń, których wypłata jest możliwa poza terytorium Stanów Zjednoczonych. Poza należnością przysługującą podatnikowi wnoszącemu o wydanie cytowanej interpretacji, któremu świadczenie było należne jako byłemu małżonkowi osoby uprawnionej do emerytury lub renty inwalidzkiej, z chwilą osiągnięcia wieku emerytalnego - wymieniono i rentę wdowią, o której opodatkowanie w Polsce pyta Wnioskodawczyni.

W ocenie Wnioskodawczyni porównaniem zawartości katalogów polskich i amerykańskich świadczeń rodzinnych zajęto się w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 lipca 2016 r., znak IBPB-2-1/4511-282/15/HK dotyczącej opodatkowania w Polsce amerykańskich świadczeń dla rozwodników.

Organ interpretacyjny powołując się na informację przekazaną przez Ambasadę Stanów Zjednoczonych Ameryki w Polsce stwierdził że amerykański system ubezpieczeń socjalnych przewiduje wypłatę niektórych rodzajów świadczeń poza terytorium Stanów Zjednoczonych, zaliczając do nich np.:

* świadczenie przysługujące byłemu małżonkowi osoby uprawnionej do emerytury lub renty inwalidzkiej z chwilą osiągnięcia wieku emerytalnego,

* rentę wdowią - świadczenie przysługujące wdowie lub wdowcowi po osobie uprawnionej do emerytury lub renty inwalidzkiej z chwilą osiągnięcia wieku emerytalnego lub mającemu pod opieką dziecko do lat 16.

by po analizie zapisów polsko - amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz przepisów krajowych - zdaniem Wnioskodawczyni - uznać, że: "Skoro otrzymywane z USA świadczenie jest rodzajem świadczenia rodzinnego będącego odpowiednikiem polskich świadczeń rodzinnych przyznawanych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, to świadczenie to jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia tego Wnioskodawca nie musi zatem wykazywać w rocznych zeznaniach podatkowych".

Wnioskodawczyni podkreśla, że w podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. akt: 0115-KDIT2-2.4011.92.2017.2.AG. Rozpatrując wniosek Polki, która po śmierci pierwszego męża, wyjechała do USA, gdzie powtórnie wyszła za mąż i po osiągnięciu wieku emerytalnego nabyła uprawnienia do świadczenia małżeńskiego (spouse benefit) z Social Security Administration - organ przychylił się do stanowiska, że świadczenie to zwolnione jest z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej "zgodnie z postanowieniami umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, świadczenia wskazane we wniosku otrzymywane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przez osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu w Polsce. Jednakże, w sytuacji gdy świadczenie małżeńskie otrzymywane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki stanowi świadczenie rodzinne przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych tam obowiązujących, wówczas w Polsce świadczenie to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek wykazania ww. przychodu w zeznaniach rocznych".

Tożsamo przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2017 r. znak: 0461-ITPB2.4511.1063.2016.2.RS dotyczącej również świadczenia małżeńskiego z USA. Jednocześnie w decyzji rozstrzygnięto, że świadczenie małżeńskie w świetle przepisów prawnych obowiązujących w USA jest świadczeniem rodzinnym.

Stanowisko, że bez podatku dochodowego od osób fizycznych jest wypłata świadczenia/zasiłku wdowiego potwierdzają również - w ocenie Wnioskodawczyni - organy podatkowe w rozstrzygnięciach wydanych dla należności z innych krajów, tj.:

* Niemiec: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 czerwca 2016 r., znak ITPB2/4511-287/16/MU,

* Szkocji: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 maja 2015 r., znak IBPB-2-2/4511-283/16/JG,

* Francji: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 lutego 2016 r., znak ILPB2/4511-1-34/16-3/AK.

W tym miejscu - zdaniem Wnioskodawczyni - należy zastrzec, że zmiana stanowiska organów interpretacyjnych z niekorzystnej na pozytywną, czyli potwierdzającą brak opodatkowania tego rodzaju świadczeń, może wynikać z historii legislacyjnej art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie z podatku należności zdefiniowanych jako "świadczenia rodzinne otrzymywane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych" weszło do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w dniu 31 marca 2010 r. Poprzednio, tj., w okresie od września 1991 r. do lutego 2010 r., w przepisie była mowa jedynie o "zasiłkach (dodatkach) rodzinnych i pielęgnacyjnych, zasiłkach wychowawczych oraz zasiłkach porodowych".

W konsekwencji - w ocenie Wnioskodawczyni - należało uznać, że świadczenie wdowie wypłacane ze środków amerykańskiej agencji rządowej, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na terenie Polski, z uwagi na swój socjalny charakter, niezwiązany i nieuzależniony od nabycia przez daną osobę uprawnień emerytalno-rentowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni przez ponad 20 lat przebywała na stałe w USA. W 2002 r. wyszła za mąż za obywatela USA. W trakcie trwania małżeństwa uzyskała obywatelstwo amerykańskie. W związku ze śmiercią męża w 2016 r. - obywatela USA - przyznano jej świadczenie wdowie (...). Wnioskodawczyni nadmienia, że nie nabyła uprawnień emerytalnych w USA. W Polsce pobiera rentę. Wnioskodawczyni w 2020 r. postanowiła pozostać na stałe w Polsce. Świadczenie wdowie jest wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Zaświadczenie... z dnia... sierpnia 2020 r., dokumentuje wypłatę świadczenia wdowiego. Świadczenie to zostało przyznane na podstawie amerykańskich przepisów o świadczeniach rodzinnych - jest to świadczenie uprawniające do zwolnienia z podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dniu... sierpnia 2020 r. Wnioskodawczyni dostarczyła do Banku decyzję... wraz z tłumaczeniem przysięgłym z języka angielskiego, która nie została przyjęta przez pracownika Banku wraz ze stwierdzeniem, iż jest to niewłaściwy dokument. Jednocześnie Wnioskodawczyni została poproszona o zaświadczenie z ambasady, co też uczyniła. W dniu... sierpnia 2020 r. po dostarczeniu dokumentów Bank nadal podtrzymuje stanowisko, że od tego świadczenia musi potrącić podatek i składkę zdrowotną.

Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy świadczenie wdowie, które jest wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA, może być zwolnione od podatku dochodowego w Polsce w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe okoliczności pod uwagę należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajduje umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń wdowich - wypłacanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy ("Ogólne zasady opodatkowania").

Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej Umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 tej Umowy, postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a.

prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b.

przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy polsko-amerykańskiej, bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia wdowiego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane przez Wnioskodawczynię z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy - jak twierdzi Wnioskodawczyni - świadczenie to jest wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA to jest ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do opłacenia z tytułu otrzymywania ww. świadczenia podatku dochodowego od osób fizycznych i nie ciąży na niej obowiązek wykazywania go w zeznaniach podatkowych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji podatkowych tutejszy organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo nadmienić należy, że z uwagi na specyfikę postępowania interpretacyjnego organ upoważniony do wydania interpretacji indywidualnej orzeka tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię. Wynika z tego, że w ramach analizowanego postępowania, organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego, lecz odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego opisanego we wniosku. W rezultacie wskazać należy, że dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku dokumenty nie podlegały analizie i weryfikacji w toku niniejszego postępowania. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl