0115-KDIT2.4011.704.2021.2.KC - Ulga na dziecko

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2.4011.704.2021.2.KC Ulga na dziecko

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 października 2021 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 grudnia 2021 r. (data wpływu) i 4 stycznia 2022 r. (data wpływu) Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pani matką małoletniego syna (lat 15), który mieszka z Panią i jest na Pani utrzymaniu. Z ojcem dziecka rozwiodła się Pani w 2010 r. Sąd Okręgowy w wyroku powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom, zasądził alimenty od ojca dziecka w kwocie 500 zł miesięcznie oraz wskazał miejsce zamieszkania syna przy Pani - jego matce.

Pomimo takiego rozstrzygnięcia Sądu, faktyczną władzę rodzicielską sprawuje Pani. Zgodnie z wyrokiem Sądu małoletnie dziecko zamieszkuje z Panią i to Pani sprawuje faktycznie stałą władzę rodzicielską, tzn. podejmuje wszelkie decyzje dotyczące syna w każdej sferze jego życia.

Ojciec Pani syna nie ma ograniczonych spotkań z synem, nigdy też nie utrudniała mu Pani kontaktów i zachęcała by ojciec Pani syna spędzał z nim czas. Pomimo to, nie korzysta z przysługujących mu praw. Od Państwa nieformalnego rozstania, które miało miejsce w 2007 r. (syn miał wtedy 1 rok i 10 miesięcy), kontakty polegały na wypełnianiu obowiązku alimentacyjnego oraz spotkaniach z synem średnio raz na 2 tygodnie. Wyjątek stanowił okres, kiedy były mąż mieszkał w sąsiedztwie i odwiedzał syna krótko, ale często. Od kilku lat, od momentu, kiedy były mąż posiada dwoje innych dzieci, zaniedbuje kontakty z Pani synem, które obecnie ograniczają się do kontaktów telefonicznych o lakonicznej treści. W roku 2019 syn spotkał się ze swoim ojcem w okresie Świąt Bożonarodzeniowych. Spędzili razem jeden dzień. W roku ubiegłym (2020) syn spotkał się z ojcem tylko raz w miesiącu czerwcu przez około godzinę, kiedy jego ojciec przejazdem był w okolicy Pani i syna miejsca zamieszkania. Od tamtej pory do kolejnego spotkania doszło w miesiącu sierpniu roku 2021.

Pomimo pozostawienia władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom ciężar wychowania dziecka spoczął wyłącznie na Pani. Stara się Pani rozwijać predyspozycje intelektualne i umiejętności praktyczne Pani dziecka, przebywała Pani z synem w szpitalu podczas leczenia neurologicznego, syn jest pod kontrolą poradni chorób zakaźnych i okulisty, do których chodzi Pani z synem prywatnie z uwagi na terminy badań. Od zerówki do końca szkoły podstawowej syn uczęszczał na dodatkowe zajęcia z języka angielskiego oraz karate/teakwondoo, które Pani opłacała, wyjeżdżał również na obozy, rozwijał swoje pasje i zainteresowania. Obecnie jest uczniem liceum. Były mąż poza comiesięcznym przelewem alimentów nie wypełnia obowiązku kontaktu z synem, opieki nad nim ani nie pojawia się na ważnych wydarzeniach z życia syna, nie pamięta o jego urodzinach, nie pojawia się na wywiadówkach, bierzmowaniu itp.

Prośbę o interpretację indywidualną kieruje Pani z uwagi na fakt, że w rozliczeniu podatkowym za 2020 r. uwzględniła Pani przysługującą ulgę prorodzinną w pełnej wysokości, a nie jak dotychczas w 50%.

Powodem było przekonanie, że z uwagi na ciężar wychowania dziecka, które polegało na wyłącznym wykonywaniu władzy rodzicielskiej i sprawowaniu opieki nad Pani małoletnim synem, przysługuje Pani odliczenie w pełnej kwocie. Nie chce się Pani skupiać na kosztach utrzymania syna, bo każdy kto świadomie decyduje się na bycie rodzicem wie, że zrobi wszystko by dziecko było zdrowe, miało odpowiednie warunki do nauki i rozwijania swoich pasji. Powód, dla którego w ostatnim rozliczeniu odliczyła całą ulgę wynikał ze znikomych kontaktów eks męża z Pani synem. Trudno mówić bowiem o wykonywaniu władzy rodzicielskiej widując dziecko raz w roku.

Pani wniosek dotyczy roku podatkowego 2020 i 2021. Dziecko, o którym mowa we wniosku uczyło się i uczy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Pani syn dotychczas nie uzyskał żadnego dochodu. W roku 2020 i 2021 rozliczała się Pani i będzie sie Pani rozliczać samodzielnie i nie pozostawała i nie pozostaje Pani w związku małżeńskim. Pani dochód w roku 2020 wyniósł 41... zł (ze stosunku pracy), a w roku 2021 69... zł (ze stosunku pracy: 47.... zł, z umowy zlecenia 22.... zł).

Jest Pani osobą samotnie wychowującą małoletniego syna (orzeczenie rozwodu nastąpiło w 2010 r.).

W latach 2020-2021 uzyskiwała Pani dochód ze stosunku pracy oraz umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych nie miały zastosowania do Pani ani do Pani dziecka.

Dotychczas Pani i ojciec dziecka odliczaliście ulgę po połowie. Nie odliczała Pani całej kwoty, ponieważ ojciec dziecka zawsze mówił, że i tak i tak odliczy połowę. Z uwagi na fakt, że wiedziała Pani o tym, że były mąż nie odmówi sobie odliczenia jakichkolwiek środków na dziecko, pomimo iż ma z synem znikomy kontakt, była Pani zmuszona odliczyć połowę ulgi, z czym do teraz jest Pani się trudno pogodzić, gdyż uważa Pani to za niesprawiedliwość.

Pytanie

Czy w związku z tym, że Pani sprawuje faktycznie i samodzielnie opiekę nad dzieckiem przysługuje Pani wyłączne prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości na syna?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, zgodnie z art. 27f ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, miała Pani prawo skorzystać z odliczenia pełnej kwoty ulgi na dziecko (100% ulgi) za rok podatkowy 2020, w związku z tym, że to Pani przez cały rok podatkowy faktycznie wykonywała samodzielnie władzę rodzicielską. Przesłanka wykonywania władzy rodzicielskiej jest spełniona, kiedy podatnik w danym roku podatkowym wykonywał, a nie tylko posiadał władzę rodzicielską odróżniając treść władzy rodzicielskiej, stosownie do przepisów art. 95 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego w związku z art. 96 § 1 k.r.o, od jej wykonywania, zgodnie z art. 97 § 1 k.r.o.

O wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 maja 2017 r. sygn. II FSK 503/17). Pani zdaniem samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie powinno rodzić skutków w postaci ulg. Potwierdzenie swoich przypuszczeń znalazła Pani w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 2378/15 oraz licznych interpretacjach indywidualnych, w których wyraźnie wskazano, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: posiadanie władzy rodzicielskiej i jej faktyczne wykonywanie.

Jednocześnie Pani uważa, że w związku z powyższym ma Pani również prawo do odliczenia całości ulgi podatkowej na dziecko, tj. 100% w kwocie 1112,04 zł za kolejny rok podatkowy, ponieważ to Pani przez cały rok podatkowy faktycznie wykonywała samodzielnie władzę rodzicielską.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)

wykonywał władzę rodzicielską;

2)

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)

jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)

pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b)

niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)

dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)

trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)

92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)

166,67 zł na trzecie dziecko,

c)

225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Na mocy art. 27f ust. 2a ww. ustawy za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Stosownie do art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)

wstąpiło w związek małżeński.

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nadanym ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r. odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.) miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)

odpis aktu urodzenia dziecka;

2)

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Władza rodzicielska - zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359) - przysługuje obojgu rodzicom, a - stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy - jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania. W rozumieniu przepisów prawa rodzinnego władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowywania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw (art. 95 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, i władza ta jest wykonywana przez obojga rodziców, to kwotę tę rodzice mogą odliczyć od podatku zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych czy będących w separacji.

Porozumienie rodziców co do wysokości dokonywanego odliczenia nie jest jednak wymagane w przypadku, gdy tylko jeden rodzic spełnia warunki określone w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że o wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.

Z treści wniosku wynika, że jest Pani matką małoletniego syna (lat 15), który mieszka z Panią i jest na Pani utrzymaniu. Z ojcem dziecka rozwiodła się Pani w 2010 r. Sąd Okręgowy w wyroku powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom, zasądził alimenty od ojca dziecka w kwocie 500 zł miesięcznie oraz wskazał miejsce zamieszkania syna przy Pani - jego matce. Pomimo takiego rozstrzygnięcia Sądu, faktyczną władzę rodzicielską sprawuje Pani. Zgodnie z wyrokiem Sądu małoletnie dziecko zamieszkuje z Panią i to Pani sprawuje faktycznie stałą władzę rodzicielską, tzn. podejmuje wszelkie decyzje dotyczące syna w każdej sferze jego życia. Ojciec Pani syna nie ma ograniczonych spotkań z synem, nigdy też nie utrudniała mu Pani kontaktów i zachęcała by ojciec Pani syna spędzał z nim czas. Pomimo to, nie korzysta z przysługujących mu praw. Od Państwa nieformalnego rozstania, które miało miejsce w 2007 r. (syn miał wtedy 1 rok i 10 miesięcy), kontakty polegały na wypełnianiu obowiązku alimentacyjnego oraz spotkaniach z synem średnio raz na 2 tygodnie. Wyjątek stanowił okres, kiedy były mąż mieszkał w sąsiedztwie i odwiedzał syna krótko, ale często. Od kilku lat, od momentu, kiedy były mąż posiada dwoje innych dzieci, zaniedbuje kontakty z Pani synem, które obecnie ograniczają się do kontaktów telefonicznych o lakonicznej treści. W roku 2019 syn spotkał się ze swoim ojcem w okresie Świąt Bożonarodzeniowych. Spędzili razem jeden dzień. W roku ubiegłym (2020) syn spotkał się z ojcem tylko raz w miesiącu czerwcu przez około godzinę, kiedy jego ojciec przejazdem był w okolicy Pani i syna miejsca zamieszkania. Od tamtej pory do kolejnego spotkania doszło w miesiącu sierpniu roku 2021. Pomimo pozostawienia władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom ciężar wychowania dziecka spoczął wyłącznie na Pani. Stara się Pani rozwijać predyspozycje intelektualne i umiejętności praktyczne Pani dziecka, przebywała Pani z synem w szpitalu podczas leczenia neurologicznego, syn jest pod kontrolą poradni chorób zakaźnych i okulisty, do których chodzi Pani z synem prywatnie z uwagi na terminy badań. Od zerówki do końca szkoły podstawowej syn uczęszczał na dodatkowe zajęcia z języka angielskiego oraz karate/teakwondoo, które Pani opłacała, wyjeżdżał również na obozy, rozwijał swoje pasje i zainteresowania. Obecnie jest uczniem liceum. Były mąż poza comiesięcznym przelewem alimentów nie wypełnia obowiązku kontaktu z synem, opieki nad nim ani nie pojawia się na ważnych wydarzeniach z życia syna, nie pamięta o jego urodzinach, nie pojawia się na wywiadówkach, bierzmowaniu itp. Prośbę o interpretację indywidualną kieruje Pani z uwagi na fakt, że w rozliczeniu podatkowym za 2020 r. uwzględniła Pani przysługującą ulgę prorodzinną w pełnej wysokości, a nie jak dotychczas w 50%. Powodem było przekonanie, że z uwagi na ciężar wychowania dziecka, które polegało na wyłącznym wykonywaniu władzy rodzicielskiej i sprawowaniu opieki nad Pani małoletnim synem, przysługuje Pani odliczenie w pełnej kwocie. Nie chce się Pani skupiać na kosztach utrzymania syna, bo każdy kto świadomie decyduje się na bycie rodzicem wie, że zrobi wszystko by dziecko było zdrowe, miało odpowiednie warunki do nauki i rozwijania swoich pasji. Powód, dla którego w ostatnim rozliczeniu odliczyła całą ulgę wynikał ze znikomych kontaktów eks męża z Pani synem. Trudno mówić bowiem o wykonywaniu władzy rodzicielskiej widując dziecko raz w roku. Pani wniosek dotyczy roku podatkowego 2020 i 2021. Dziecko, o którym mowa we wniosku uczyło się i uczy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Pani syn dotychczas nie uzyskał żadnego dochodu. W roku 2020 i 2021 rozliczała się Pani i będzie sie Pani rozliczać samodzielnie i nie pozostawała i nie pozostaje Pani w związku małżeńskim. Pani dochód w roku 2020 wyniósł 41.... zł (ze stosunku pracy), a w roku 2021 69.... zł (ze stosunku pracy: 47.... zł, z umowy zlecenia 22.... zł). Jest Pani osobą samotnie wychowującą małoletniego syna (orzeczenie rozwodu nastąpiło w 2010 r.). W latach 2020-2021 uzyskiwała Pani dochód ze stosunku pracy oraz umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych nie miały zastosowania do Pani ani do Pani dziecka. Dotychczas Pani i ojciec dziecka odliczaliście ulgę po połowie. Nie odliczała Pani całej kwoty, ponieważ ojciec dziecka zawsze mówił, że i tak i tak odliczy połowę. Z uwagi na fakt, że wiedziała Pani o tym, że były mąż nie odmówi sobie odliczenia jakichkolwiek środków na dziecko, pomimo iż ma z synem znikomy kontakt, była Pani zmuszona odliczyć połowę ulgi, z czym do teraz jest Pani się trudno pogodzić, gdyż uważa Pani to za niesprawiedliwość.

Biorąc zatem pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, a w szczególności, że ciężar wychowania dziecka spoczął wyłącznie na Pani i to Pani podejmuje wszelkie decyzje dotyczące syna w każdej sferze jego życia, nie sposób stwierdzić, że zachodzą przesłanki dla uznania, że ojciec dziecka wykonuje władzę rodzicielską w rozumieniu art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kryterium dochodowego określonego w art. 27f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z brzmienia tego przepisu wynika, że w przypadku gdy dana osoba nie pozostaje w związku małżeńskim i wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do jednego dziecka ma prawo do odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej tylko wówczas, gdy jej dochód w roku podatkowym nie przekroczył 56 000 zł, zaś gdy jest osobą samotnie wychowującą jedno dziecko - gdy jej dochód nie przekroczył w roku podatkowym 112 000 zł.

Skoro zatem - jak Pani wskazała - jest Pani osobą samotnie wychowującą małoletniego syna (orzeczenie rozwodu nastąpiło w 2010 r.) i Pani dochody w roku 2020 i 2021, ustalone według zasad powyżej wskazanych, nie przekroczyły kwoty 112 000 zł, to uznać należy, że nie wystąpiła negatywna przesłanka uniemożliwiająca zastosowanie ulgi prorodzinnej, na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w przypadku osób samotnie wychowujących jedno dziecko, dochód takiej osoby nie może przekroczyć 112 000 zł.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów - na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - uznać zatem należy, że skoro jest Pani osobą samotnie wychowującą małoletniego syna, który z Panią mieszka, jest na Pani utrzymaniu i to Pani sprawuje faktycznie stałą władzę rodzicielską, tzn. podejmuje wszelkie decyzje dotyczące syna w każdej sferze jego życia i ciężar wychowania dziecka spoczął wyłącznie na Pani, a Pani były mąż ma znikomy kontakt z dzieckiem, poza comiesięcznym przelewem alimentów nie wypełnia obowiązku kontaktu z synem, opieki nad nim ani nie pojawia się na ważnych wydarzeniach z życia syna, to wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej tj. w pełnej wysokości, kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i obowiązującego stanu prawnego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl