0115-KDIT2.4011.59.2021.2.KC - Realizacja celu mieszkaniowego jako przesłanka ulgi mieszkaniowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2.4011.59.2021.2.KC Realizacja celu mieszkaniowego jako przesłanka ulgi mieszkaniowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2021 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 15 marca 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek, uzupełniony w dniu 15 marca 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu... grudnia 2019 r. Wnioskodawczyni otrzymała wraz z mężem mieszkanie w darowiźnie od swoich rodziców.

W dniu... czerwca 2020 r. Wnioskodawczyni otrzymała również działkę w darowiźnie od rodziców.

W tym roku mieszkanie otrzymane w darowiźnie Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierza sprzedać, a za pieniądze ze sprzedaży mieszkania zamierza kupić/wybudować dom.

Wnioskodawczyni wraz z mężem chce się dowiedzieć czy ulga ze sprzedaży mieszkania wciąż będzie ich obowiązywać.

Działka nr... w województwie..., której Wnioskodawczyni jest właścicielem została oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako ML/2 - tereny zabudowy letniskowej, na których dozwolona jest budowa obiektów budowlanych zgodnych z ustalonym przeznaczeniem, czyli zabudowa rekreacji indywidualnej z możliwością całorocznego użytkowania.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania w projekcie budowlanym widnieje nazwa obiektu jako "budynek letniskowy".

Dom, który Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierza postawić jest budynkiem typu mieszkalnego jednorodzinnego umożliwiającym całoroczne użytkowanie. Posiada parametry techniczne umożliwiające zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych przez cały rok. Dom jest dwukondygnacyjny (parter i piętro), ma 139 m2 powierzchni całkowitej (111 m2 powierzchni użytkowej), ogrzewany jest za pomocą pompy ciepła, posiada panele fotowoltaiczne oraz rekuperację powietrzną.

Urząd Gminy, do którego przynależy działka rozpoczął procedury projektu i wykonania sieci wodno-kanalizacyjnej, do której Wnioskodawczyni wraz z mężem się przyłączą. Do czasu wybudowania zbiorczej kanalizacji sanitarnej i zaistnienia technicznych możliwości włączenia do sieci gminnej zgodnie z MPZP budynek będzie miał odprowadzane ścieki do szczelnego zbiornika bezodpływowego na ścieki o pojemności 10-12 m3. Budynek będzie zaopatrzony w wodę poprzez studnię głębinową zgodnie z projektem budowlanym. Wnioskodawczyni wraz z mężem podpisali już umowę z dostawcą energii, posiadają pozwolenie na budowę oraz wszystkie inne niezbędne dokumenty do budowy domu, ponadto otrzymają oni fakturę od firmy stawiającej dom, którą będą mogli przedstawić w urzędzie skarbowym.

Wnioskodawczyni wraz z mężem nie są właścicielami żadnych innych nieruchomości. Na przedmiotowej działce planują mieszkać na stałe, przez cały rok co umożliwia im budynek oraz zezwala na to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Wnioskodawczyni dowiedziała się, że nazewnictwo budynku czy przeznaczenie działki nie ma żadnego znaczenia. Liczy się fakt, że Wnioskodawczyni wraz z mężem będzie tam mieszkać przez cały rok, a budynek im to umożliwia. Wnioskodawczyni powołuje interpretację indywidualną o sygn. akt 1061-IPTPB2.4511.60.2016.2.ACz.

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazuje, że powstała cała linia orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Sądu Najwyższego w tej kwestii i podatnik zamierzający zamieszkać w "domu letniskowym" na stałe nie musi obawiać się, że inny organ skarbowy zajmie w tej sprawie odmienne stanowisko.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że wydatkowanie środków na budowę nowego domu nastąpi nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi sprzedaż mieszkania otrzymanego w darowiźnie. W domu, który Wnioskodawczyni zamierza wybudować, będzie realizowała własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ulga ze sprzedaży mieszkania wciąż będzie Wnioskodawczynię obowiązywała, jeżeli pieniądze ze sprzedaży mieszkania przeznaczy ona na budowę domu na działce letniskowej, w którym będzie zamieszkiwała na stałe?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ulga ze sprzedaży mieszkania powinna ją obowiązywać, ponieważ dom, który planuje ona wybudować będzie służył własnym celom mieszkaniowym. Pieniądze ze sprzedaży mieszkania otrzymanego w darowiźnie Wnioskodawczyni przeznaczy na budowę nowego domu, a wydatkowanie środków na jego budowę nastąpi nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi sprzedaż mieszkania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131.

Wnioskodawczyni dowiedziała się, że nazewnictwo budynku, czy też przeznaczenie działki nie ma żadnego znaczenia. Liczy się fakt, że będzie ona tam mieszkać przez cały rok, a budynek jej to umożliwia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d. innych rzeczy, * jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c-przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu... grudnia 2019 r. Wnioskodawczyni otrzymała wraz z mężem mieszkanie w darowiźnie od swoich rodziców. W dniu... czerwca 2020 r. Wnioskodawczyni otrzymała również działkę w darowiźnie od rodziców. W tym roku mieszkanie otrzymane w darowiźnie Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierza sprzedać, a za pieniądze ze sprzedaży mieszkania zamierza kupić/wybudować dom. Wnioskodawczyni wraz z mężem chce się dowiedzieć, czy ulga ze sprzedaży mieszkania wciąż będzie ich obowiązywać. Działka nr... w województwie..., której Wnioskodawczyni jest właścicielem została oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako ML/2 - tereny zabudowy letniskowej, na których dozwolona jest budowa obiektów budowlanych zgodnych z ustalonym przeznaczeniem, czyli zabudowa rekreacji indywidualnej z możliwością całorocznego użytkowania. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania w projekcie budowlanym widnieje nazwa obiektu jako "budynek letniskowy". Dom, który Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierza postawić jest budynkiem typu mieszkalnego jednorodzinnego umożliwiającym całoroczne użytkowanie. Posiada parametry techniczne umożliwiające zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych przez cały rok. Dom jest dwukondygnacyjny (parter i piętro), ma 139 m2 powierzchni całkowitej (111 m2 powierzchni użytkowej), ogrzewany jest za pomocą pompy ciepła, posiada panele fotowoltaiczne oraz rekuperację powietrzną. Urząd Gminy, do którego przynależy działka rozpoczął procedury projektu i wykonania sieci wodno-kanalizacyjnej, do której Wnioskodawczyni wraz z mężem się przyłączą. Do czasu wybudowania zbiorczej kanalizacji sanitarnej i zaistnienia technicznych możliwości włączenia do sieci gminnej zgodnie z MPZP budynek będzie miał odprowadzane ścieki do szczelnego zbiornika bezodpływowego na ścieki o pojemności 10-12 m3. Budynek będzie zaopatrzony w wodę poprzez studnię głębinową zgodnie z projektem budowlanym. Wnioskodawczyni wraz z mężem podpisali już umowę z dostawcą energii, posiadają pozwolenie na budowę oraz wszystkie inne niezbędne dokumenty do budowy domu, ponadto otrzymają oni fakturę od firmy stawiającej dom, którą będą mogli przedstawić w urzędzie skarbowym. Wnioskodawczyni wraz z mężem nie są właścicielami żadnych innych nieruchomości. Na przedmiotowej działce planują mieszkać na stałe, przez cały rok co umożliwia im budynek oraz zezwala na to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawczyni dowiedziała się, że nazewnictwo budynku czy przeznaczenie działki nie ma żadnego znaczenia. Liczy się fakt że Wnioskodawczyni wraz z mężem będzie tam mieszkać przez cały rok, a budynek im to umożliwia. Wnioskodawczyni powołuje interpretację indywidualną o sygn. akt 1061-IPTPB2.4511.60.2016.2.ACz. Ponadto, Wnioskodawczyni wskazuje, że powstała cała linia orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Sądu Najwyższego w tej kwestii i podatnik zamierzający zamieszkać w "domu letniskowym" na stałe nie musi obawiać się, że inny organ skarbowy zajmie w tej sprawie odmienne stanowisko. W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że wydatkowanie środków na budowę nowego domu nastąpi nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi sprzedaż mieszkania otrzymanego w darowiźnie. W domu, który Wnioskodawczyni zamierza wybudować, będzie realizowała własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że planowane odpłatne zbycie mieszkania nabytego przez Wnioskodawczynię w darowiźnie od rodziców w 2019 r., które nastąpi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło jego nabycie, będzie stanowić dla Wnioskodawczyni źródło przychodu w rozumieniu powołanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku zalicza się również udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia poniesione przez spadkodawcę oraz przypadające na podatnika ciężary spadkowe, w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub zbywanego prawa odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych przez podatnika. Przez ciężary spadkowe, o których mowa w zdaniu drugim, rozumie się spłacone przez podatnika długi spadkowe, zaspokojone roszczenia o zachowek oraz wykonane zapisy zwykłe i polecenia, również w przypadku, gdy podatnik spłacił długi spadkowe, zaspokoił roszczenia o zachowek lub wykonał zapisy zwykłe i polecenia po dokonaniu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosownie natomiast do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego * położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie (art. 21 ust. 25a ww. ustawy).

Z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części * przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi kwestia czy w sytuacji przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania otrzymanego w darowiźnie od rodziców, na budowę na działce letniskowej domu określonego jako letniskowy z możliwością całorocznego użytkowania, w którym zamieszka i który będzie służył zaspokojeniu jej potrzeb mieszkaniowych, dochód ze sprzedaży tego mieszkania będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Zawarte w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Ustawa dotycząca prawa budowlanego ani ustawa podatkowa nie zawiera definicji "domu letniskowego". Z wykładni systemowej można wywieść, że w pojęciu budynku mieszkalnego mieści się także pojęcie budynku mieszkalnego letniskowego.

Co do zasady, o tym czy dom można uznać za letniskowy czy za budynek mieszkalny, decyduje jego przeznaczenie, a więc funkcja, której ma służyć. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) dom letniskowy należy do klasy budynków mieszkalnych, jednakże dla oceny możliwości skorzystania z ulgi istotne jest ustalenie, czy w danym budynku podatnik będzie realizował swoje cele mieszkaniowe, czy jedynie potrzeby związane z rekreacją i wypoczynkiem.

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Sądu Najwyższego utrwaliło się stanowisko, że dom letniskowy może być zaliczony do kategorii budynków mieszkalnych tylko wtedy, gdy będzie użytkowany faktycznie przez właściciela i jego bliskich, służąc tym samym zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Jeżeli podatnik korzysta z domu jedynie w celach wypoczynkowych, sezonowo, wówczas dom taki uznać należy za letniskowy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące uregulowania prawne należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania nabytego przez Wnioskodawczynię w drodze darowizny w 2019 r. zostanie wydatkowany nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na budowę domu letniskowego całorocznego, stanowiącego Jej własność lub współwłasność i który to dom nie będzie spełniał funkcji rekreacyjnej, a będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni, to dochód uzyskany z tego tytułu będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki poniesione na budowę opisanego we wniosku domu będą stanowiły bowiem wydatki na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Końcowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawczyni. Nie wywołuje skutków prawnych dla małżonka Wnioskodawczyni.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl