0115-KDIT2.4011.183.2020.1.ES - Odliczenie od dochodu dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2.4011.183.2020.1.ES Odliczenie od dochodu dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Decyzją z dnia 3 lutego 2012 r. (...), Wnioskodawca nabył uprawnienia do emerytury.... Emerytura została zawieszona do dnia 20 listopada 2018 r. z powodu kontynuacji zatrudnienia oraz osiągania przychodu w kwocie przekraczającej... przeciętnego wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę na pełnym etacie.

Od dnia 21 listopada 2018 r. w związku z zakończeniem umowy o pracę na czas określony, Wnioskodawca pobiera emeryturę (...). W 2019 r. Wnioskodawca otrzymał Zawiadomienie ZUS z dnia 23 maja 2019 r. (...) o miesięcznym rozliczeniu emerytury za 2018 r. ZUS poinformował Wnioskodawcę, że w przypadku dokonania wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (dalej: FUS) kwoty... zł przez potrącenie tej kwoty z przysługującego wyrównania świadczenia (po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne) to Oddział ZUS wyda decyzję rozliczającą świadczenie, w której dokona zwrotu kwoty... zł, z kwoty zostanie odliczona zaliczka na podatek dochodowy, składka na ubezpieczenie zdrowotne i kwota dobrowolnej wpłaty na FUS.

Wnioskodawca wyraził zgodę na dokonanie przez ZUS wpłaty na FUS w wysokości... zł poprzez potrącenie jej z kwoty rozliczenia świadczenia za 2018 r.

Następnie Wnioskodawca otrzymał z ZUS Decyzję (...) z dnia 4 czerwca 2019 r. o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS. Decyzja zawiera potwierdzenie zwrotu świadczenia w kwocie... zł, po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz po odliczeniu wpłaty na FUS.

W 2020 r. Wnioskodawca otrzymał z ZUS PIT-40A, gdzie jest wykazany przychód... zł, zaliczka na podatek dochodowy... zł i składka na ubezpieczenie zdrowotne... zł. Brak jest natomiast wyszczególnienia kwoty potrąconej przez ZUS na FUS za zgodą Wnioskodawcy w wysokości... zł, będącej dobrowolną wpłatą na FUS.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionej sytuacji Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwoty dobrowolnej wpłaty na FUS w wysokości... zł od sumy przychodów osiągniętych w 2019 r. w zeznaniu podatkowym PIT-37 za rok 2019?

Zdaniem Wnioskodawcy, analogicznie do dostępnych interpretacji w szczególności: Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 marca 2019 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.53.2019.1.GG, Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 marca 2018 r., nr 0112-KDIL3-2.4011.88.2018.1.TR, Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 kwietnia 2017 r., nr 0112-KDIL3-2.4011.28.2017.2.TR, Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 czerwca 2015 r., nr ILPB2/4511-1-323/15-4/TR, Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 grudnia 2016 r., nr 2461-IBPB-2-2.4511.896.2016.1.KRB, ma On prawo do odliczenia potrąconej za Jego zgodą dobrowolnej kwoty na FUS w wysokości... zł od sumy przychodów osiągniętych w 2019 r. w zeznaniu podatkowym PIT-37 za rok 2019.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że Decyzją z dnia 3 lutego 2012 r. (...), Wnioskodawca nabył uprawnienia do emerytury górniczej. Emerytura została zawieszona do dnia 20 listopada 2018 r. z powodu kontynuacji zatrudnienia oraz osiągania przychodu w kwocie przekraczającej... przeciętnego wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę na pełnym etacie.

Od dnia 21 listopada 2018 r. w związku z zakończeniem umowy o pracę na czas określony, Wnioskodawca pobiera emeryturę (...). W 2019 r. Wnioskodawca otrzymał Zawiadomienie ZUS z dnia 23 maja 2019 r. (...) o miesięcznym rozliczeniu emerytury za 2018 r. ZUS poinformował Wnioskodawcę, że w przypadku dokonania wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (dalej: FUS) kwoty... zł przez potrącenie tej kwoty z przysługującego wyrównania świadczenia (po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne) to Oddział ZUS wyda decyzję rozliczającą świadczenie, w której dokona zwrotu kwoty... zł, z kwoty zostanie odliczona zaliczka na podatek dochodowy, składka na ubezpieczenie zdrowotne i kwota dobrowolnej wpłaty na FUS.

Wnioskodawca wyraził zgodę na dokonanie przez ZUS wpłaty na FUS w wysokości... zł poprzez potrącenie jej z kwoty rozliczenia świadczenia za 2018 r.

Następnie Wnioskodawca otrzymał z ZUS Decyzję (...) z dnia 4 czerwca 2019 r. o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS. Decyzja zawiera potwierdzenie zwrotu świadczenia w kwocie... zł, po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz po odliczeniu wpłaty na FUS.

W 2020 r. Wnioskodawca otrzymał z ZUS PIT-40A, gdzie jest wykazany przychód... zł, zaliczka na podatek dochodowy... zł i składka na ubezpieczenie zdrowotne... zł. Brak jest natomiast wyszczególnienia kwoty potrąconej przez ZUS na FUS za zgodą Wnioskodawcy w wysokości... zł, będącej dobrowolną wpłatą na FUS.

W myśl art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 53, z późn. zm.), prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3 (art. 104 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie zaś do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.), obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z dnia 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury i renty (Dz. U. Nr 58, poz. 290, z późn. zm.), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje emeryta (rencistę) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy i wyznacza termin jej zwrotu.

Przepis art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot: składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

a. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że kwota przekazana na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi w istocie kwotę składki określonej w ww. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli składki, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, na gruncie opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od dochodów składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w zeznaniu podatkowym za rok, w którym ZUS potrącił (tytułem dobrowolnej wpłaty) rzeczoną składkę, tj. za rok 2019.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Końcowo, informuje się również, że wydając interpretację indywidualną w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej organ interpretacyjny nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy) z zastrzeżeniem art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl