0115-KDIT2-3.4011.269.2019.1.AW - Odliczenie niewykorzystanej ulgi uczniowskiej od podatku dochodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-3.4011.269.2019.1.AW Odliczenie niewykorzystanej ulgi uczniowskiej od podatku dochodowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2019 r. (data wpływu - 17 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia niewykorzystanej ulgi uczniowskiej od podatku należnego od dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z udziału w spółce jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia niewykorzystanej ulgi uczniowskiej od podatku należnego od dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z udziału w spółce jawnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest naprawa pojazdów samochodowych (warsztat samochodowy).

W ramach swojej działalności gospodarczej, Wnioskodawca szkolił uczniów w zakresie naprawiania samochodów, uzyskując prawo do tzw. "ulgi uczniowskiej", uregulowanej niegdyś w art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych., który został uchylony z dniem 1 stycznia 2004 r.

Działając na podstawie art. 13 ustawy zmieniającej, Wnioskodawca w dalszym ciągu dokonywał obniżania podatku dochodowego o kwotę ulgi uczniowskiej i nadal korzysta z tej możliwości.

Obecnie po stronie Wnioskodawcy pozostaje kwota około 150 000 zł niewykorzystanej ulgi uczniowskiej, o którą Wnioskodawca może pomniejszać swój podatek.

Wnioskodawca, z uwagi na swój wiek, planuje stopniowo powierzać prowadzenie swojej działalności gospodarczej dorosłym dzieciom - córce oraz synowi. Dlatego też Wnioskodawca zamierza zawrzeć wraz z dziećmi umowę spółki jawnej, na mocy której dzieci Wnioskodawcy wniosą do spółki niewielkie wkłady pieniężne, a Wnioskodawca wniesie do spółki aportem całe swoje przedsiębiorstwo. Z uwagi na wiedzę i doświadczenie Wnioskodawcy oraz jego znacznie większy wkład do spółki, Wnioskodawca będzie uczestniczył w zyskach spółki w zakresie 90%, a dzieci Wnioskodawcy 10% (po 5% każde z nich).

Po wniesieniu swojego przedsiębiorstwa aportem do spółki jawnej, Wnioskodawca nie będzie prowadził innej, "samodzielnej" działalności gospodarczej. Cały dochód będzie przez niego uzyskiwany z tytułu udziału w zysku spółki jawnej.

Z kolei spółka jawna będzie prowadziła własną działalność gospodarczą z wykorzystaniem przedsiębiorstwa, które Wnioskodawca wniesie do tej spółki aportem. Spółka jawna będzie zatem kontynuowała działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Wpis Wnioskodawcy z CEIDG zostanie wykreślony, a Wnioskodawca utraci status czynnego podatnika VAT, zgłaszając zakończenie świadczenia usług opodatkowanych VAT Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł obniżać podatek dochodowy od dochodu uzyskiwanego przez Wnioskodawcę ze spółki jawnej o kwotę ulgi uczniowskiej, do której Wnioskodawca nabył prawo przed dniem 1 stycznia 2004 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie mógł obniżać podatek dochodowy od dochodu uzyskiwanego przez Wnioskodawcę ze spółki jawnej o kwotę ulgi uczniowskiej, do której Wnioskodawca nabył prawo przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Po wniesieniu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do spółki jawnej, cały dochód Wnioskodawcy będzie uzyskiwany ze spółki jawnej, która będzie prowadziła działalność gospodarczą, przy wykorzystaniu przedsiębiorstwa wniesionego aportem. To z kolei oznacza, że dochód z tej spółki będzie u Wnioskodawcy ustalony proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wobec tego, jeżeli spółka jawna będzie uzyskiwała dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej - świadczenia usług naprawy samochodów w warsztacie mechanicznym - to również Wnioskodawca będzie uzyskiwał dochody z tego źródła. Jest to wyraz transparentności spółki jawnej na gruncie podatku dochodowego.

Skoro zatem po wniesieniu swojego przedsiębiorstwa aportem do spółki jawnej Wnioskodawca nadal będzie uzyskiwał przychody z tego samego źródła - pozarolniczej działalności gospodarczej - to nadal będzie miał prawo do rozliczenia niewykorzystanej ulgi uczniowskiej. Z perspektywy Wnioskodawcy nic się bowiem nie zmieni - nadal będzie uzyskiwał on dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W niniejszej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt, że działalność gospodarczą będzie prowadziła spółka jawna, a działalność Wnioskodawcy zostanie wykreślona z CEIDG. Opodatkowaniu podlegają bowiem dochody wspólnika, a nie dochody spółki osobowej, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 27c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnicy uzyskujący przychody wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 3, mogą korzystać z ulgi polegającej na obniżeniu podatku dochodowego z tytułu szkolenia uczniów, zwanej dalej "ulgą uczniowską".

Z dniem 1 stycznia 2004 r. ww. przepis został uchylony.

Jednakże, stosownie do treści art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), podatnikom, którzy przed dniem 1 stycznia 2004 r. nabyli prawo do obniżki podatku dochodowego o kwotę ulgi uczniowskiej w zakresie i na zasadach określonych w art. 27c ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., a odliczenia te nie znalazły pokrycia w podatku dochodowym obliczonym za lata poprzedzające rok 2004, przysługuje prawo do dokonywania tych odliczeń na zasadach określonych w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Z treści art. 13 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw wynika, że podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2004 r. zawarli z uczniami lub szkołami właściwe umowy, o których mowa w art. 27c ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., oraz rozpoczęli praktyczną naukę zawodu lub szkolenie w celu przygotowania zawodowego nie później niż w roku szkolnym 2003/2004, nabywają prawo do ulgi uczniowskiej po dniu 31 grudnia 2003 r. w zakresie i na zasadach określonych w art. 27c ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 2, którym przysługuje prawo do korzystania z ulgi uczniowskiej po dniu 31 grudnia 2003 r., mają prawo do obniżenia podatku opłacanego na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, pod warunkiem, że kwoty te nie zostały odliczone od podatku opłacanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub w formie karty podatkowej.

Analogiczne uregulowania dotyczące ulgi z tytułu wyszkolenia uczniów zawiera przepis art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., podatnicy, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, oraz uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1 mogą korzystać z ulgi z tytułu szkolenia uczniów, polegającej na obniżeniu zryczałtowanego podatku dochodowego, zwanej dalej "ulgą uczniowską".

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 202, poz. 1958, z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2004 r. zniesiona została ulga uczniowska w zryczałtowanym podatku dochodowym. Jednak zgodnie z treścią z art. 4 ust. 1 tej ustawy podatnikom, którzy przed dniem 1 stycznia 2004 r. nabyli prawo do obniżki zryczałtowanego podatku dochodowego o kwotę ulgi uczniowskiej w zakresie i na zasadach określonych w art. 53 ustawy wymienionej w art. 1 (czyli ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., a odliczenia te nie znalazły pokrycia w zryczałtowanym podatku dochodowym obliczonym za lata poprzedzające rok 2004, przysługuje prawo do dokonywania tych odliczeń na zasadach określonych w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Stosownie natomiast do przepisu art. 4 ust. 4 powołanej ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 2, którym przysługuje prawo do korzystania z ulgi uczniowskiej po dniu 31 grudnia 2003 r., mają prawo do obniżenia podatku dochodowego opłacanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub w formie karty podatkowej, pod warunkiem że kwoty te nie zostały odliczone od podatku opłacanego na zasadach określonych w art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Jak wynika z powyższych przepisów podatnik zachowuje prawo do odliczenia nabytej ulgi uczniowskiej. Prawo to może zrealizować poprzez odliczenie niewykorzystanej części ulgi uczniowskiej od podatku należnego na tzw. zasadach ogólnych (art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), bądź zryczałtowanego podatku dochodowego (w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub w formie karty podatkowej). Nie ma znaczenia zatem okoliczność, z jakim źródłem przychodów związany jest obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Jeżeli więc podatnik nabył prawo do ulgi uczniowskiej, to może z niej korzystać do czasu pełnej realizacji, poprzez odliczanie jej od podatku należnego.

Tym samym - odpowiadając wprost na postawione przez Wnioskodawcę pytanie - w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie on mógł obniżać podatek dochodowy od dochodu uzyskiwanego ze spółki jawnej (uzyskiwanego przez siebie z udziału w spółce jawnej) o niewykorzystaną część ulgi uczniowskiej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl